A villanyautós rali csak most kezdődik

2020.07.02. 06:09

Szemben a korábbi e-mobilitás pályázatokkal, idén a megnyitást követő napon már elfogyott a keret. Ám a történet nem ér véget, még az is lehetséges, hogy a tervezettnél több pénzt tud odaítélni a minisztérium.

2020. június 15-i nyitással hirdetett pályázatot az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) „Megfizethető árú elektromos gépjármű és segédmotoros kerékpár (robogó) beszerzésének támogatása”. Mivel 2016-ban és 2018-ban volt már hasonló pályázat, a meghirdetés ténye és időpontja nem okozott meglepetést, annál nagyobb követ dobott a hazai elektromos autózás vizébe az új pályázat tartalma, a korábbiakhoz képest ugyanis átalakították a feltételrendszert. Egyrészt meghatároztak felső értékhatárt (15 millió Ft), tehát az igazán drága autók vásárlóit már nem támogatja a minisztérium. Ennél nagyobb hatása van azonban a 11 millió forintos közbülső értékhatár meghúzásának, az ez alá beférő modelleket ugyanis a korábbinál jelentősen magasabb összeggel, akár 2,5 millió forinttal támogatja az ITM.A meghirdetés pillanatában ezt még viszonylag kevés típus tudta teljesíteni, ám ahogy az várható volt, az importőrök reagáltak, megindult az árverseny az elektromos autók piacán.

Eredetileg nagyjából 1200 jármű beszerzését tervezték támogatni, ám mindössze másfél nappal azután, hogy megnyitott a beadásra szolgáló elektronikus felületet, már 2000 felett járt a pályázatok számlálója, így a befogadást lezárták. Ilyen korábban még nem fordult elő, mert bár eddig is hamarabb merültek ki a támogatási keretek, mint a rájuk szánt kétéves ciklus, de ez minimum hónapokig tartott, nem egy napig. Az, hogy ilyen sokan tudtak ennyire gyorsan reagálni, nagyrészt annak köszönhető, hogy a pályázat első lépése egyszerű, felhasználóbarát. Az űrlap kitöltéséhez és a csatolmányok összeszedéséhez nem kell pályázatíró cég, sőt az autókereskedésbe sem kell elmenni, mert a pályázáshoz nem szükséges konkrét autót választani.

Az űrlapon csak a beszerezni tervezett elektromos gépjármű és/vagy elektromos robogó bruttó vételárát kell feltüntetni, ami a forrásaink szerint a gyakorlatban azt jelenti, hogy itt jelzi a pályázó, a 11 milliós határ alatt nézne körül, vagy taxisként elnyújtózna 15 millióig. Van harmadik lehetőség is, de a Villanyautósok lapon indított önkéntes felmérés eredménye szerint csak a pályázók 1%-a választotta magánemberként a 11-15 millió közötti, félmillió forinttal támogatható ársávot. Hivatalos adatok azonban még nincsenek, ugyanis 15 munkanapja van az elbírálónak, hogy értékelje a pályázatot, ami cikkünk megjelenésekor még nem járt le. Ekkora mennyiség mellett amúgy is meglepő lenne, ha ezt tartani sikerülne, ráadásul a döntést követően még további hivatalos köröket fut meg az információ, mire július 20-tól kiküldik az első Támogatói Okiratokat. Ez az a dokumentum, melyet a sikerrel pályázók kapnak a támogatás mértékéről, és a történet itt válik igazán érdekessé.

Mivel a pályázaton nem kell típus megjelölni, ezért természetszerűleg a Támogatói Okirat sem tartalmaz mást, csak a személyes (vagy céges) azonosító adatokat, és a támogatás összegét. Azaz ez olyan, mint egy 2,5 millió forintos váltó, mellyel a hatályba lépést követően 90 napig fizethet a jogosult valamelyik kereskedőnél. Bár az idézett Villanyautósok felmérésben a többség tudott típust választani, csak 15% jelezte, hogy már meg is rendelte azt, a válaszadók fele viszont nem döntött véglegesen, sőt 16% még egyáltalán nem tudja, mit vesz majd. Márpedig kínálat van, a pályázati feltételek megismerése után átrendeződött piacon most ezek a típusok elérhetők:

Típus Alapár Megjegyzés
Smart EQ Fortwo 7 250 430 Ft Cabrio változatban is
Smart EQ Forfour 7 440 930 Ft   
Peugeot e-208 10 230 000 Ft   
Mazda MX-30 10 390 900 Ft   
Opel Corsa-e 10 490 000 Ft   
Mini Cooper SE 10 500 000 Ft   
Nissan LEAF 40 kWh 10 690 000 Ft   
Peugeot e-2008 10 790 000 Ft   
Renault Zoe Z.E. R110 10 899 000 Ft Állandó kedvezmény az R135 modellre is
Kia e-Niro 39 kWh 10 899 000 Ft   
Hyundai Ioniq electric 10 999 000 Ft   
Hyundai Kona electric 39 kWh 10 999 000 Ft   
Honda e 10 999 000 Ft   
Volkswagen e-Golf 11 640 000 Ft   
DS 3 Crossback E-Tense 12 890 000 Ft   
Hyundai Kona electric 64 kWh 12 999 000 Ft   
Kia e-Niro 64 kWh 13 049 000 Ft   
BMW i3 13 109 998 Ft   
Nissan e-NV200 Evalia 14 100 000 Ft   
Nissan Leaf e+ 15 190 000 Ft   
Fiat 500e ? Ősztől kapható
Volkswagen ID.3 ? ~10,5 millió Ft a megcélzott alapár

Bár a magánvásárlók figyelmére a 11 milliónál drágább típusok valószínűleg nem számíthatnak, a taxisok 15 milliós határig pályázhattak akár 55%-os támogatásra, és ebből úgy tűnik, a Kia e-Niro nagyobb hatótávú, 64kWh akkumulátorral szerelt változata kerül ki győztesen, a Villanyautósok felmérése szerint. Hogy a valóságban mely típusok aratnak majd, azt legfeljebb őszre tudjuk meg, az autókereskedők tehát dolgos nyárra készülnek. Nyílt hétvégék, reklámkampányok várhatók, hogy a sikeres pályázók közül minél többen ismerhessék meg a portékát, és amíg esély van rá, hogy valaki Támogatói Okirattal a kezében érkezik a szalonba, a listaárakat sem emelhetik 11 millió fölé.

Hyundai Kona Electric: a 39 kWh-s modell ára szintén beesett a 2,5 milliós támogatási határ alá
Hyundai Kona Electric: a 39 kWh-s modell ára szintén beesett a 2,5 milliós támogatási határ alá

Importőri oldalról tehát még nem tudnak konkrét vásárlásokról beszámolni, viszont az egyik, elektromos piacon új belépő gyártótól azt mesélik, náluk többen érdeklődtek a kedvezményről azután is, hogy a pályázati létszám betelt. Könnyen lehet, hogy ez a kétezer pályázó olyanokból kerül ki, akik már most is villanyautósok, vagy a közeljövőben tervezték a beszerzést, így ugrásra készen várták az új pályázati kört. Ezzel szemben a felkészületlen, mezei érdeklődők ebben a pillanatban csak a pályázat hatására lecsökkent listaáraknak örülhetnek.

Azt is elmondták iparági forrásaink, hogy a pályázaton támogatni tervezett 1200 elektromos jármű a magyar piacon tulajdonképpen nem tekinthető óriási számnak, ennyit valószínűleg támogatás nélkül is el tudnának adni egy évben, ráadásul a koronavírus hatásai miatt vannak olyan típusok, melyekből raktárkészlet van. Egyébként a megrendelést követő egy évben kell az ügyletet lezárni a pályázat szabályai szerint, tehát amelyik márkánál várni kell néhány hónapot az autóra, azok sem maradnak ki. Annak ellenére, hogy a pályázat beadásához még nem szükséges a kereskedők részvétele, több importőr is megerősítette, hogy már most tapasztaltak mozgást a szalonokban. Korábbi tapasztalatok szerint az elektromos járművek nagyjából 70%-a Budapesten és környékén állt forgalomba, ám most vidéki városokban is érezhető volt az érdeklődés, tehát ez az arány javulhat.

Megkerestük az Innovációs és Technológiai Minisztériumot is, de még tart a beérkezett pályázatok kiértékelése, így nem tudtak konkrét adatokkal szolgálni. Sokatmondó azonban, hogy a minisztérium sem vak az események alakulására. Azt írták, hogy az összes pályázat értékelése után látják majd, mekkora a valódi, támogatható igény, és nyitottak arra, hogy ha ez nagyobb, mint az előzetesen meghirdetett keret, akkor további forrásokat vonjanak be. A vásárlói igények és a szakmai javaslatok figyelembevételével folyamatosan felülvizsgálják a pályázati rendszert, tehát elvi akadálya annak sincs, hogy újra megnyissák ezt pályázatot, vagy másikat írjanak ki. Azonban csak a rendelkezésre álló források erejéig tudnak nyújtózni, márpedig ezek ügyében vagy a miniszterelnöki kabinet, vagy akár a teljes kormány az illetékes, így a pályázatot kiíró ITM nem bocsátkozhat ígérgetésbe.

Ezek szerint az forgatókönyv sem kizárható, hogy amikor a beérkezés sorrendjében feldolgozott pályázatokkal elérnek ötmilliárd forintig, akkor továbbiakat már nem támogatnak akkor sem, ha időben leadták és érvényes. De ne legyünk borúlátók, korábbi hasonló esetekben már volt példa forrásbővítésre, az ITM célja most is az, hogy legalább a már beadott és érvényes pályázatokat támogassák, így akár 2000 új villanyautóval és robogóval bővülhet a hazai gépjárműpark a következő hónapokban. Ez persze még mindig nem forradalmi változás a közlekedésünk egészét nézve, de minden lépés számít. És amikor a pályázat körüli hírverés elhal, akkor is tovább bővül majd a töltőhálózat a megnövekedett igények miatt, és akkor is örülhetünk annak, hogy a pályázat feltételeinek hatására valamivel olcsóbb kínálatból válogathat az, aki elektromos autót venne.