Az utasok zajt hallottak, a busz továbbment, aztán repültek a kerekek

2020.09.09. 06:08

Egy miskolci buszos cég különjárata vesztette el mindkét bal hátsó kerekét egy július végi közlekedési balesetben, az M7-es autópályán. Olvasónk fedélzeti kamerája rögzítette az egészet, mi pedig utánajártunk a történtek hátterének. A Közútkezelő szerint hasonló esetek gyakran történnek, a rendőrségi statisztikák szerint viszont mindez nagyon ritka.

Olvasónk néhány napja fedélzeti kamerás videofelvételt küldött egy olyan közlekedési balesetről, amelynek képeit látva véletlennek tűnik, hogy nem történt tragédia. Innen idézet következik Gyuri leveléből:

"Pest megyei házunkból tartottunk Zamárdi felé, hogy végre megkezdhessük nyaralásunkat a gyerekekkel, július 29-én. (a fedélzeti kamera tévesen a tavalyi évet jelzi). Az M7-es autópályán az történt meg az eset, amelyhez hasonlót eddig csak Youtube-on láttam. A forgalom az egész M7-en végig lassú volt, 90-100-zal lehetett csak haladni. A szabadbattyáni pihenő előtt is kilencvennel mentünk, kissé beragadva a szélső sávba. Közben a belsőben egyre gyorsabb lett a forgalom. Leginkább azt figyeltem már a tükrökből, mikor tudnék én is bemenni balra. Egyszer csak feleségem felkiált, hogy "Kijött a kereke!" Mire felfogtam, hogy hol és mi, már nem tudtam megállni.

Mint a felvételből látszik, egy kék mikrobusz bal hátsó dupla kereke szakadt ki, majd mindkettő az autópálya zsúfolt sávjaira pattogott. Miközben megpróbáltam kideríteni a további részleteket, megnéztem az Országos Rendőr-főkapitányság 2020. első hat hónapjára vonatkozó összesítését, amely a balesetek okait is részletesen tartalmazza. E szerint az összesen 7478 esetből mindössze huszonnyolcat okozott műszaki hiba, és hasonló az arány 2019. éves összesítésében is, ami szerint kevesebb mint hatvan ilyen eset történt.

baleset stat
Fotó: Zách Dániel

A rendőrségi statisztikák kizárólag a személyi sérüléses eseteket tartalmazzák, amikor nem sérül- vagy hal meg senki, nem is kell rendőrt hívni, így azok a balesetek semmilyen összesített statisztikában nem szerepelnek és következtetéseket sem vonnak le belőlük, vizsgálat sem indul. 

Ahogy az M7-esen július végén történt szerencsés kimenetelű baleset felvételén látható, az egyik kerék eltalálta Gyuri autóját, amelyen összetört, a ködlámpa, az egyik fényszóró, illetve átszakadt a lökhárító. Mivel a mikrobusz az autópályalehajtón ment amikor elhagyta kerekeit, biztosan lassabb volt a hasonló méretű járművek számára megengedett 90 km/óra sebességnél, de így is szerencsések az utasok és minden környéken lévő autós, hiszen nagyobb tempónál, de még inkább sávváltás közben az oldalára borulhatott volna az Iveco, kerekei pedig biztosan nagyobb rombolást okoztak volna.

iveco2

A rendszám alapján lekérdeztem a busz adatait az állami nyilvántartásból. E szerint egy 2002-es évjáratú Iveco Turbo Daily 50 C 13 V típusú, hússzemélyes kisbuszról van szó, amelyet legutóbb idén áprilisban műszaki vizsgáztattak és ekkor 697 ezer kilométer volt a futásteljesítménye. Mivel a baleset után az Iveco vezetője mindenben együttműködött Gyurival, kitöltötték a biztosítási kárrendezéshez szükséges baleseti bejelentőlapot is, olvasónk segítségével eljutottam ahhoz a buszt üzemeltető miskolci céghez. 

Ennek tulajdonosa csak saját és vállalkozása nevének titokban tartásával vállalta a nyilatkozatot. A cég több mint húsz éve foglalkozik buszos utaztatással, állandó járataik is vannak, összesen húsz, jellemzően az Ivecónál fiatalabb buszból áll a flotta, és eddig egyetlen hasonló eset sem fordult elő. Hozzátette, hogy a hússzemélyes Turbo Daily-t tavasszal hónapokra kivonták a forgalomból a koronavírus-járvány miatt, majd mielőtt a baleset napján Miskolcról Siófokra vitte volna a cég munkatársait egy közös kirándulásra, elvitték egy miskolci szervizbe, ahol a hátsó keréken és a futóművén dolgoztak. 

A baleset körülményeit a cégvezető csak a sofőr elmondása alapján ismeri. E szerint az utasok korábban jelezték, hogy rendellenes zörgést hallanak a hátsó kerekek irányából, ezért a társaság megállt egy pihenőhelyen. Nem csak a vezető, de az együtt utazó többi sofőr is átvizsgálta az Ivecót, majd úgy döntöttek, hogy továbbmennek, mert nem találtak semmilyen hibát. 

iveco1

Tévedtek, a cégvezető részben a sofőrt tartja felelősnek a történtekért, ugyanis a vállalkozás gyakorlata szerint minden indulás előtt át kell nézni a buszok állapotát, és csak akkor mehetnek ki a telepről, ha minden rendben van. Az illetőt nem bocsátották el, de a július végi eset óta kevesebb járatra osztják be, a cégnél pedig szigorúbb indulás előtti ellenőrzéseket vezettek be. 

Megkerestem azt a szervizt is, amely legutóbb, de korábban is sokszor javította az Ivecót. Tájékoztatásuk szerint a kisbusz a balesetet megelőzően július 15-én járt a műhelyben, akkor a hátsó futómű stabilizátor-szilentjét cserélték ki. A szervizvezető szerint harminc éve foglalkoznak haszonjárművek javításával és minden esetben műszeresen, illetve sokszor próbaúton is ellenőrzik a munkák minőségét az átadás előtt. 

Fizet a biztosító? Lehet ebből büntetőügy? 

(Dr. Vágány Tamás - jogtanácsos, D.A.S. Jogvédelmi Biztosító)

A kerekeitől menet közben megváló kisbusz kötelező felelősségbiztosítójának helyt kell állnia az így okozott károkért. A kártérítési összeg az üzembentartótól csak abban az esetben követelhető vissza, ha a balesetet a gépjármű súlyosan elhanyagolt műszaki állapota okozta.

A személyszállítással foglalkozó vállalkozás alappal vetheti fel a kártérítési igényét a szervizzel szemben. Amennyiben a busz szervizelésére kötött vállalkozási szerződést hibásan teljesítették, akkor szerződésszegésből eredő kártérítési követelés támasztható. Véleményem szerint e körben a szervizcégnek kell magát kimentenie, és akkor tud mentesülni, ha bizonyítja, hogy a hiba oka az ellenőrzési körén kívül eső, előre nem látható és elháríthatatlan körülmény miatt következett be. Alapos vizsgálatot érdemel a károsult cég sofőrjének magatartása (mulasztása) is, mert ha az észlelt jelek alapján indokolt lett volna megszakítani a további utazást és műszaki segítséget kérni, akkor ez károsulti közrehatást eredményezhet az ügyben. Vagyis felvetődik, hogy a balesetért közvetetten felelős a sofőr is, aki alábecsülte a kockázatokat, illetve indulás előtt nem jól mérte fel a busz állapotát.

Az ügynek lehetséges további folytatása továbbá a büntetőeljárás foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés miatt, amennyiben a közvetlen veszély megállapítható.

A Magyar Közút Zrt. tájékoztatása szerint a fentihez hasonló esetek ritkák, de Pécsi Norbert szóvivő hozzátette, hogy a cég sem értesül minden ilyen esetről. Ugyanakkor a közútfenntartó naponta találkozik felrobbant gumiabroncsokkal. Ilyesmi főként olyankor fordul elő, ha a nyári kánikulában az aszfalt 60-70 fokra hevül, de az évszaktól függetlenül sokszor repülnek le nem megfelelően rögzített tárgyak az autókról, teherautókról is. 

2018. augusztus 27-én egy fiatal nő meghalt, amikor az M1-es autópálya Győr felé vezető oldalán az őt szállító Iveco kisteherautó szélvédőjén berepült egy utánfutó elszabadult kereke. A kéttengelyes tréler Szerbia felé tartott az autópálya szemközti oldalán, sofőrjét később állították meg a rendőrök, akiknek azt mondta, észre sem vette, hogy kiszakadt az utánfutó egyik kereke. 

A két eset közül csak az utóbbi került be a hivatalos statisztikába, az előbbiben viszont kis híján tömegszerencsétlenség történt. Az M7-esen kerekeit vesztő Ivecót tréler szállította el a baleset helyszínéről, majd egy siófoki szervizben javították meg, és így került vissza a miskolci buszos cég állományába. Remélhetőleg az újabb szerelés óta szerszámmal ellenőrizték a busz kerékcsavarjait, hogy eléggé meg vannak-e húzva. Ezt minden gumis ajánlani szokta, de csak kevesen gondolnak rá.