Mennyivel vesszük komolyabban a sebességkorlátozást, ha van is értelme?

2021.06.14. 12:37

Ki vesz komolyan egy 30-as táblát az iskola előtt este hétkor? Ki veszi el a gázt egy járműjavító bezárt kapuja előtt, amit 70-es tábla véd vasárnap reggel is, amikor pedig még a fű se nő? Aki Magyarországon szokott autót vezetni, pontosan tudja: nagyjából senki. Legfeljebb a tanulóvezetők, de ők is csak addig foglalkoznak ezekkel a táblákkal, amíg le nem vizsgáznak.

És ki veszi komolyan a fenti példákban szereplő táblákat akkor, amikor tényleg fontos lenne lassítani? Ugyanazok a tanulóvezetők. A 30-as tábla belterületen, a 70-es lakott területen kívül az autósok nagy részének semmi mást nem jelent, csak annyit: figyeld, nincs-e itt rendőr vagy VÉDA-kapu.

A magyar utakon olyan mennyiségű sebességkorlátozó tábla van kint, hogy gyakorlatilag immunissá váltak rájuk az autósok. 30-as, 40-es, 60-as, 70-es táblák tűnnek fel a kikátyúsodott utak mellett és maradnak kint évekig tartó útépítéseknél. Az önkormányzatoknál is gyakori, hogy finomabb, speciálisan a helyszínhez illő szabályozás helyett teletűzdelnek egy környéket 30-as, 40-es táblákkal, amit persze még az ott lakók sem (vagy főleg ők) nem tartanak be soha. És a rendőrség kérésére is sokszor erősen túlzó sebességkorlátozó táblák kerülnek ki ide-oda egy-egy extrém baleset után - mintha azokat, akik 90-es limitnél 130-cal szálltak el, esetleg részegen, visszahozhatná a sírból egy 60-as tábla.

A sebességkorlátozó táblákat sokszor pótcselekvésként, időnként teljesen feleslegesen, esetenként ósdi útüzemeltetési szabályoknak engedelmeskedve teszi ki az útkezelő. És az a baj, hogy innentől kezdve egy szörnyű pozitív visszacsatolás is keletkezik ebben a történetben.

Ahogy az útkezelők újabb és újabb táblák kihelyezésével próbálják javítani a közlekedésbiztonságot, a járművezetők egyre kevésbé figyelnek oda ezekre a táblákra, még azokon a helyeken is, ahol tényleg lassítani kellene. Ma már ott tartunk, hogy az útkezelők bevallottan azért tesznek ki mondjuk 50-es táblát egy kereszteződés elé, ahol elég lenne akár csak elvenni egy kicsit a gázt a normál országúti tempóról, mert "úgyis tudjuk, hogy ha 50-est teszünk ki, akkor majd 70-nel mennek". És ugyanígy lakott területen belül a 30-as tábla jelenti azt, hogy "Kicsit most figyelj oda!". És mi tudjuk, hogy ők tudják, hogy mi úgy gondoljunk, tehát már sokan, sokszor az 50-es táblánál se lassítunk vidéken, a 30-asnál se a városban.

Aki vezet, tudja: ezeken a helyeken félelmetesen sokan már tojnak erre az egész tábla-dologra. A táblás sebességkorlátozást a legtöbben csak akkor tartják be, ha VÉDA-kapu van a közelében, ha nem ismerik a környéket és tartanak a rendőröktől, ha nagyon is ismerik a környéket és tudják, gyakran szoktak ott mérni a rendőrök, vagy ha a Waze jelez, hogy ott egy háromlábú.

Vajon mi lenne, ha a csupán bizonyos időszakokban fontos sebességkorlátozó táblák csak azokban a bizonyos időszakokban lennének érvényesek? Komolyabban vennék az autósok a korlátozást, ha tudnák, hogy mikor lenne fontos tényleg betartani?

Mi az a Traffix?

A cikk elkészítésében közreműködő partnerünk volt az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület, a hazai forgalomszervezés szabályozási hibáinak kijavításával foglalkozó civil szervezet. Láttál egy kint felejtett táblát? Tudsz egy veszélyes kereszteződést, amit biztonságosabbá lehetne tenni? Jelentsd be nekik a traffix.hu oldalon!

Ezt próbáltuk meg kideríteni egy kísérletben, melyet a Magyar Közút segítségével és támogatással végeztünk el. Kerestünk két olyan sebességkorlátozó táblát, melyek betartása csak bizonyos időszakokban indokolt és ezeket az időszakokat kiegészítő táblán jelöltük meg. Így innentől kezdve a KRESZ értelmében a kistelepülési iskola melletti zebrát biztosító 30-as tábla és a külterületi szerviz bejáratának forgalma miatt kirakott 70-es csak a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban írt elő lassítási kötelezettséget az autósoknak, motorosoknak.

A kísérletben a kiegészítő táblák kihelyezése előtt és után megmértük a korlátozás alatti útszakaszon áthaladó járművek sebességét. Hogy a mérés ne torzítsa az adatokat, nem traffipaxszal álltunk ki az út mellé, hanem egy kis, az útról nem észlelhető videokamera képét elemeztük utólag és az úttesten elhelyezett jeleken való áthaladás időtartamából számítottunk sebességeket. A méréseket többször is megismételtük, ügyeltünk arra, hogy azonos időjárási körülmények mellett mérjünk.

Az eredmény igazolta feltevéseinket. Ha nem is lassult le annyira látványosan a forgalom a jelzett időszakban, mint reméltük, a változás egyértelmű volt. A lakott területen belüli táblánál a kiegészítő tábla kihelyezése előtti délelőtti mérésben 133 mért autó közül 5 (öt!) tartotta be ténylegesen a korlátozást. 64,53 km/h volt a leggyorsabb, 28,03 km/h a leglassabb jármű sebessége, az átlag pedig 43,47 km/h volt. Ismétlem: az átlag, egy 30-as táblánál! Még a lakott területre általánosan érvényes 50 km/h-s alapkorlátozást is csak az autók 82,7%-a tartotta be a 30-as területen a mért időszakban. Egy délutáni mérés során sem volt jobb a helyzet: 91 autóból 2 (kettő!) ment lassabban 30-nál, az átlagsebesség 44,16 km/h volt és csupán 77% tartotta be legalább az 50-et a 30-as szakaszon.

A kiegészítő tábla kihelyezése után a korlátozás hatálya alatti időszakban a délelőtti mérésen 85 járműből 8 tartotta be a 30-as limitet, ami nem sok, de azért elmondhatjuk, hogy a táblát tisztelők száma két és félszeresére nőtt. A délutáni mérésen sem ugrott be mindenki 30 alá, bár 3 kocsi 2 helyett mégiscsak 50%-os növekedés az adott időszakban. De ennél sokkal fontosabb, hogy az átlagsebességek és a legnagyobb sebességek azért számottevően csökkentek a kiegészítő tábla kihelyezése utáni mérések szerint.

Az eredmények hasonlóak voltak a külterületi helyszínen is. A kiegészítő tábla kihelyezése után a közlekedésbiztonságilag valóban fontos időszakban jól érzékelhetően csökkent a legnagyobb mért illetve az átlagos sebesség és nőtt azoknak az aránya, akik betartották a korlátozást - vagy legalább az útra amúgy érvényes alapkorlátozást.

A kutatás számai alapján némi megnyugtató bizonyságot kaptunk arra, hogy ha a járművezetők látják, hogy van valami értelme egy sebességkorlátozásnak, illetve tudatosság van a tábla kihelyezése mögött, hajlandóak kicsit jobban figyelembe venni a korlátozást és a szokásosnál valamivel jobban lassítani.

Az eredmények alapján az útkezelők számára megfogalmazott javaslatunk szerint érdemes lenne minél több, erre alkalmas helyen megjelölni a sebességkorlátozásnál azt az időtartamot, amikor a forgalom nagysága, egy védett intézmény látogatási szokásai vagy egyéb okok valóban indokolják a lassítást. Sajnos ezidáig nem nagyon vettük észre, hogy a forgalom szabályozásában hirtelen megugrott volna az időszakos sebességkorlátozások száma, ezért most a közlekedőktől kérünk segítséget!

Tudsz olyan sebességkorlátozó tábláról, ahol hasznos lenne megjelölni, hogy mettől meddig kellene valóban lassabban menni a járműveknek? Jelentsd be nekünk a traffix.hu oldalon! Mi összegyűjtjük ezeket a javaslatokat, és átadjuk az érintett útkezelőknek. Hátha sikerül egy kecske-káposzta megoldást összehozni arra, hogy az autósoknak, motorosoknak ne kelljen feleslegesen lassítani akkor, amikor nem indokolt, viszont biztonságosabb legyen a közlekedés az adott helyszínen akkor, amikor tényleg szükség van a járművezetők nagyobb figyelmére!

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.