Amikor ingyen megjavítják az autódat – már ha tudsz róla

2021.06.24. 14:33

Már a XX. század elején marasztaltak el autógyártót (a Buickot) hibás tervezésű alkatrész okozta baleset miatt, ebből fejlődött ki aztán a visszahívások intézménye. De mennyire használják a cégek az elektronikus lehetőségeket, hogy minél több ügyfélhez eljusson az információ: az autóján ingyenes beavatkozást kell elvégezni, ami sok esetben a biztonságot érinti.

A visszahívás intézménye nem új dolog, ma már a Lidl is visszahívhatja a Brumi mortadella nevű szendvicskrémet. A szendvicskrém szó jelentésébe ne menjünk most bele, de talán okkal feltételezhető, hogy az autó még ennél bonyolultabb termék. Csak az nem hibázik, aki nem csinálja: az autó beszállítói láncolatok legvégén áll össze.

Elég egy rossz anyagválasztás, egy rosszul beállított csavarozó szerszám, vagy épp egy rosszul megválasztott beszállító: az autó elromlása önmagában még bele is férne, viszont sok esetben ez életveszélyes is lehet. Például menet közben. Tipikus probléma lehet még a tűzveszély, például kidörzsölődő vezetékek, csövek miatt, de néha a fékek, a motor azonnali leállását okozó problémák (például vezérműlánc-szakadás), vagy újabban az elektromos autóknál az akkumulátorok kigyulladása is durva baleset-/életveszélyt jelenthet. De vannak viccesebb esetek, pókok telepedhetnek rossz helyre, a gyilkos szőnyegekről, harisnyagyilkos kipufogóvégekről, kifelejtett csavarokról, gyilkos gyújtáskapcsolókról szólnak a sokszor milliós darabszámokat érintő visszahívások.

Mi az a visszahívás?

Az EU-ban a fogyasztóvédelem sokkal puhább, ellentétben például az USA piacával, ahol az NHTSA nevű szervezet keményen fellép a mulasztó gyártókkal szemben: ha bizonyos műszaki hibára visszavezethető balesetek ismétlődnek, néhány eset után a hivatal teszi kötelezővé a visszahívást. Arrafelé mégis gyakorlatilag csak önkéntes gyártói visszahívások vannak. Inkább. Mert a presztízsveszteség hatalmas, és különös jelentősége van a fogyasztóktól való elnézéskérésnek is. Az Audi például nagyot bukott ezzel a nyolcvanas években, mert elmulasztotta ezt egy automata váltókat érintő, halálos áldozattal is járó ügy kapcsán; a Toyota elnézést kért a megbokrosodó gázpedálok ügye miatt: maga Akio Toyoda elnök kért elnézést, és összesen 1,1 milliárd(!) dollár kártérítést fizetett a fogyasztóknak.

Akármilyen hihetetlen, Európa a VW-dízelbotrány kapcsán ismerkedett meg komolyabban a hatóságilag kötelező visszahívás intézményével. Németországban valóban minden tulajnak be kellett vonulnia szoftverfrissítésre, különben a forgalomból kivonással kellett szembenéznie – de mindez semmi az amerikai autóvisszavásárlás+kártérítés kombinációhoz képest. Itt Európában nincs hagyománya az olyan mértékű, csoportos kártérítéseknek, ami már egy autógyárnak is fáj, noha pont a dízel-gate kapcsán mintha megtörni látszana a tradíció.

A mi kontinensünkön a gyártók megkülönböztetik azokat a visszahívásokat, ahol a biztonságot érinti a javítandó probléma, és vannak a nem biztonságkritikus, úgynevezett szervizkampányok. Itt lehetnek egészen egyszerű dolgok, nyöszörög egy hibás alkatrész, vagy meg kell igazítani egy testkábelt. A szoftverfrissítés ma még szintén ilyen kérdés, mivel nem divat az OTA, vagyis a távfrissítés, amit például a Tesla használ; igaz, kezdenek már megjelenni olyan típusok, amelyeknél van erre lehetőség, de a többségnél ezért is el kell zarándokolni a szervizbe.

Vitatható, hogy egy hiba melyik kategóriába esik. Ilyen volt például a dízel BMW-k kigyulladási ügye, ahol 1,6 millió autó esetében kellett megszervezni egy EGR-hűtő és egy műanyag cső cseréjét. Ez nyilván nem megy egyik pillanatról a másikra, le kell gyártatni, eljuttatni az alkatrészeket a szervizekbe, ahol ettől még nem állhat le a többi autó javítása. Csak Magyarországon 6500-nál több autót érintett a probléma – és akkor még nem tudjuk, hogy hány magánimportos kocsit. Viszont ennyi tulajdonosnak nem lehet azt mondani, hogy ne használja addig autót. Illetve lehet, de akkor a BMW-nek reszeltek.

És mennyibe fog ez nekem kerülni?

A visszahívások ingyenesek, akár biztonságkritikusak, akár nem. Persze nem mindig az autógyártó állja a cehhet, hanem sok esetben a beszállító, de ez a felhasználó szempontjából mindegy. Meglepően régi autókra is adnak ki visszahívásokat, ilyen volt például az első generációs magyar Suzuki Swiftek visszahívása a gólyalábak rossz festése, illetve azok rozsdásodása miatt – 2010-ben ezek az autók már tizenévesek voltak, a beszállító Berva gyár pedig már rég megszűnt. 124 ezer autót hívtak vissza csak Magyarországon a probléma miatt.

Ugyanakkor a tulajnak is alapvető érdeke, hogy elvigye a szervizbe az autót. Tetszik vagy sem, ez nyűg, idő, sokszor ott is kell hagyni a kocsit. Nem minden beavatkozás kicsi, szélsőséges esetben akár motort is cserélnek, ilyen történt a Porsche 911 GT3 esetében , ami nem öt perc. Nem is él mindenki a lehetőséggel, mintha csak valami ingyen ebédre hívnák: a Hondától kaptuk azt az információt, hogy van, aki már négy felszólítás után sem vitte el autóját szervizbe, hogy ott ingyen cseréljék a légzsákjait.

A fő kérdés: az értesítés

A magyar autóimportőröknek két lehetőségük van arra, hogy utolérjék a tulajdonosokat. Az viszonylag új autóknál a márkakereskedések adatbázisában szerepelnek a tulajdonosok, és a garanciaidő alatt amúgy is márkaszervizbe hordják az autót (noha a csoportmentességi szabályzás miatt az EU-ban lenne mód ennek az elkerülésére, de gyakorlatilag nem működik ez). Néhány szervizkampányt értesítés és kérdezés nélkül megcsinálnak, vagyis a rendszeres karbantartás mellett az is megesik, hogy mondjuk akár sebességváltót cserélnek, mert hibás szériát építettek be az autókba.

A bajok akkor kezdődnek, amikor az autót eladják, a garanciaidő letelik, és már nem márkaszervizbe jár a kocsi. Innentől a kereskedői adatbázis nem sokat ér. Pont emiatt a biztonságkritikus visszahívásokhoz nem, vagy nem csak a kereskedői adatbázist használják, hanem a BM Adatnyilvántartó adatait. Ilyenkor megeshet az is, hogy jelzik a tulajdonosnak: a szervizen kívül máshová ne menjen az autóval, mert veszélyes. Nem véletlen, hogy tértivevényes levélben küldik az értesítést, volt, aki az első után még két további figyelmeztető levél után sem vitte vissza Citroënjét egy hibás kábelrögzítés javítására, majd miután az autó kiégett az elektromos zárlat miatt, még perrel fenyegetőzött. Ilyenkor az importőr jogosan mondja azt, hogy nem az ő hibájából következett be a baj.

Visszakanyarodva a dízel BMW-k kérdéséhez, ott a kereskedői adatbázist használták, és bizonyos ütemezés szerint hívták be a tulajdonosokat, „ Hivatalos szerveket nem vontunk be az ügyfelek/tulajdonosok értesítésébe, mert az ilyen jellegű műszaki akcióknál ez nem szükséges és nem is része a protokollnak.” – írta erről akkoriban a BMW a megkeresésünkre.

Így aztán megtörtént az is, hogy valakinek kiégett a kocsija, majd a következő héten megkapta a levelet a szerviztől.  Hogy mennyire veszélyes, ha menet közben elmegy a motor ereje és kigyullad a kocsi? Eléggé, ha valaki nem higgadt. Ilyenkor többnyire megáll az autó, kiszáll(nak) a kocsiból, majd az porig ég. Innentől viszont a bizonyíték is megsemmisül, legalábbis ezzel hárítják el a kárigényeket, aztán mindenki mehet pereskedni egyenként. Ezt nem nevezhetjük gáláns hozzáállásnak.

Ugyanez az ügy Dél-Koreában úgy nézett ki, hogy a sokadik tűzeset után a kormány mintegy 20 ezer autót akart kitiltani az utakról, amelyek még nem vettek részt az (ott is) önkéntes visszahívásban. Továbbá a BMW büntetést fizetett az államnak és kártérítést a tulajoknak. Aki pedig szeretné látni, mennyire kell meghajolnia az elnézést kérő, helyi BMW-elnöknek, az nézze meg a BBC hírében a fotót. Mondhatnánk, hogy ez egyfajta piacvédelem vagy protekcionizmus, de mivel a Hyundai is úgy cserélgette az elektromos Konák hibás akkuit, mint a kisangyal, ezt az elméletet inkább vessük el. Egyszerűen más a hozzáállás és a szigor a hivatalos szervek részéről.

Németországban az állami adatbázis tartalmazza a visszahívások adatait, és amelyik autón ezeket nem hajtották végre – ilyen a dízel-gate utáni szoftverfrissítés is – az soha nem megy át a műszaki vizsgán. Magyarország ettől még nagyon messze van.

Megvettem, honnan tudhatom meg?

Mit tehet hát a tulajdonos, ha megvett egy használt autót, és meg akar bizonyosodni arról, hogy az autójára van-e visszahívás érvényben, és a korábbiakat is végrehajtották-e? Azért lássuk be, a tulajdonosnak is az érdeke, hogy az autóján végrehajtsák a visszahívási javításokat, szoftverfrissítéseket, akár urambocsá' be is nézhetne egy márkaszervizbe. Ezzel már csak azért is jól járna, mert a neve bekerülne az adatbázisba.

Korábban volt már erről cikkünk, de azóta új dolgok tűntek fel. Itt van például az internet, amin keresztül elvileg akár le is kérdezhetné az ember. Egyre több márkának van saját mobilos applikációja, amin keresztül szintén elérhető a tulaj. Néhány cég külön kezeli a világszerte több tízmillió légzsákot érintő Takata légzsák-visszahívást, erre külön lekérdezési lehetőség van a weblapjukon. Ezt is érdemes megnézni, mert elég hosszú ideig szállított rossz légzsákokat az egykoron japán beszállító, amely a minden idők legnagyobb visszahívási akció nyomán elvesztette piaci értékét, és kínai tulajdonba került.

Három kérdést tettünk fel az importőröknek. Tehát: hogyan szerez tudomást a tulajdonos:

1. a biztonságkritikus visszahívásokról?

2. a nem biztonságkritikus visszahívásokról/szervizkampányokról?

3. tulajdonosváltás esetén hogyan tudhatja meg, volt-e az autójára visszahívás?

A válaszokat nem márkánként, hanem importőrönként, cégcsoportonként csoportosítjuk.

Alfa Romeo, Fiat, Jeep, Lancia

Ezeknél a márkáknál az ügyfelek értesítése az értékesítő márkakereskedő feladata.

1. A biztonsági kampány esetén szinte mindig tértivevényes ajánlott levélben értesítik az ügyfelet.

2. Szervizkampány esetén az értesítés lehet, tértivevényes levél, levél, vagy amikor betér bármilyen egyéb beavatkozásra (pl. olajcserére).

3. Ettől függetlenül, minden szerviz behajtáskor kötelező ellenőrizni a kampányban való érintettséget, még egy 20 éves Fiatra is, és bármilyen külföldről behozott autó sem kivétel Az új tulajdonos a szervizfüzet végén található kuponnal tudja jelezni, hogy megvette az autót (évente kb 20-an ha jelzik).

Audi, Cupra, Seat, Skoda, Volkswagen

1. Visszahívási akció mindig tértivevényes postai úton jut el tulajdonoshoz. A Porsche Hungaria az legutolsó általa ismert címre küldi a visszahívási akció értesítését, kérve a címzettet, hogy tovább értékesítés esetén tájékoztassa az új tulajdonost. Sikertelen elérés esetén a járműnyilvántartó hatóság segítségével célozzuk meg az utolsó ismert üzembentartót.

2. A szervizakcióról a márkaszerviz munkalap nyitásakor kap felugró infót, azaz az ügyfél egy sima gumi- vagy olajcsere esetén jut hozzá a térítésmentes szolgáltatáshoz.

3. Márkaszervizben.

BMW, Mini

1.-2. A hivatalos importőrön keresztül értékesített, vagy márkaszervizt látogató autók esetén:

- Alvázszám-lista alapján értékesítő kereskedések/javító szervizek tájékoztatást kapnak emailen is. Az adatbázisuk alapján értesítik az ügyfelet.

- 2013 utáni autók esetén az ügyfeleket az autóban és/vagy applikációban megjelenő üzenettel is tájékoztatjuk.

- A bmw.hu weboldalon online frissülő adatok vannak a visszahívásokról és műszaki akciókról, melyben alvázszám alapján, bárki le tudja kérdezni, hogy van-e nyitott akció az autóra. Ha van, akkor szervizekkel fel kell venni a kapcsolatot és a részletekről tájékoztatják az ügyfeleket.

Hivatalos hálózatnál történő szervizlátogatáskor az autó kulcsolvasásakor, alkatrész kereső rendszer elindításakor, diagnosztika indításakor megjelennek a műszaki akciók, visszahívások.

Biztonsági/nem biztonsági visszahívások esetén, ismeretlen vagy szervizet nem látogató autók esetén:

A bmw.hu weboldalon online frissülő adatok vannak a visszahívásokról és műszaki akciókról, melyben alvázszám alapján lehet bárki számára ingyen lekérdezni, hogy van-e nyitott akció. Ha van, akkor szervizekkel fel kell venni a kapcsolatot és a részletekről tájékoztatják az ügyfeleket.

Nagyobb léptékű biztonsági visszahívások esetén a BMW felveszi a kapcsolatot a hatóságokkal.

Citroën, Peugeot, DS

1. A gépkocsi tulajdonosa a biztonsági körbe tartozó megelőző beavatkozásokról az értékesítő (felelős) márkaszerviztől kap levelet. Ez elsősorban az eredeti tulajdonosra érvényes, mivel az értékesítés kapcsán az ő adata szerepel a gyári adatbázisban.

2. A nem kritikus megelőző beavatkozások esetén márkaszervizbe történő behajtáskor kötelező jelleggel ellenőrzik az adott gépkocsi kampány-érintettségét, ebben az esetben természetesen tulajdonos-független a dolog, a beavatkozás a márkaszerviz részéről kötelezően elvégzendő.

3. Amennyiben használt autót vesz az ügyfél, akkor első körben a márkák honlapján található felületen érdemes ellenőrizni, hogy van-e érvényben a gépkocsira bármilyen megelőző beavatkozás, és ha igen, akkor bármelyik márkaszerviz készséggel áll rendelkezésére. (pl.: Visszahívás - Citroën Magyarország) Ez a szolgáltatás mindhárom márka applikációjából (My Citroën, My Peugeot, My DS) is elérhető, de az app külön értesítést nem küld. A külföldről behozott autók esetén nem mutatja a felület a kampányérintettséget, de márkaszervizek ekkor is segítenek. A három márka arra biztatja az ügyfeleket, hogy használt autó vásárlása esetén (mindegy, hogy belföldi vagy külföldi származású autóról van szó) válasszanak egy közelben lévő márkaszervizt, és kérjék az autóhoz a tulajdonosi adataik rögzítését. Ehhez a forgalmi engedély bemutatása mindenképpen szükséges. Ezeket az adatokat a márkaszervizek továbbítják az importőrnek, bevezetik a gyári rendszerbe, és ezt követően már az új tulajdonos is fog tudni értesítést kapni a biztonsági kampányokról.

Dacia, Renault

1. BM adatbázis alapján, mindig tértivevényes levélben értesítik az ügyfelet, (egy külsős céget bízott meg a Renault erre a szolgáltatásra, aki begyűjti a címeket központilag, kezeli az adatbázist, kiküldi a levelet, kezeli a rossz címeket, statisztikákat gyárt, stb.)

2. A márkaszervizeknek kötelességük kezelni. Elég komoly szankciói vannak annak a márkaszervizre nézve, ha egy bármilyen okból betérő ügyfélnél elmulasztják az alvázszámhoz tartozó központi visszahívásokat kezelni.

3. az információkat olyan rendszerekben tárolják, amelyekhez a márkaszervizeknek van hozzáférése, tehát náluk lehet megtudni.

Ford

A Ford mindig a saját ügyfél adatbázisára küldi ki visszahívásra vonatkozó levelet, mert hosszú évek tapasztalata alapján elmondható, hogy a forgalmiba bejegyzett cím és a tulajdonos valódi címe több hibát tartalmazott a BM adatbázisában. A Ford adatbázisa tartalmazza nemcsak a tulajdonos, de a használó elérhetőségét is. Értékesítésünk jelentős része flottaértékesítés, ahol fontos, hogy a levelet a tényleges felhasználó, és ne csak a flottakezelő kapja meg.

Az új tulajdonos a vásárlás után ha bemegy egy Ford márkaszervizbe – bekerül a Ford adatbázisába, így a visszahívásra vonatkozó leveleket már ő fogja kapni . Általánosságban azt ajánljuk a friss Ford tulajdonosoknak, hogy vásárlás után keressék fel márkakereskedéseink egyikét, ahol az adategyeztetés mellet pontosan ezekről a kérdésekről is első kézből információt kaphatnak.

Ha semmiképpen nem megoldható a márkakereskedés felkeresése, akkor hívják fel/ keressék emailben a Ford ügyfélszolgálatát az adategyeztetés miatt. Tel: 0617777555, email: inform@ford.com

Jaguar, Land Rover

A Jaguar Land Rover alapvetően 4 csoportra osztja azt, amit összefoglalóan kampányoknak nevezünk:

Recall Action: visszahívási akció - értesíteni kell az tulajdonosokat, majd elvégezni a biztonságot érintő beavatkozást

Service Action: szerviz akció – a következő szervizlátogatás alkalmával kell elvégezni a biztonságot nem érintő beavatkozást

Update Prior to Sale: az első forgalomba helyezést és a tulajdonosnak történő átadást megelőző - a biztonságot érintő vagy nem érintő beavatkozás

Customer Satisfaction Program: általában a tulajdonos felhasználói élményét javító, a szerviz akcióval megegyező eljárásrendű beavatkozás

A Jaguar Land Rover minden 2. héten elküldi az importőrök részére az adott országra vonatkozó aktuális kampány teljesítettségi mutatókat. Az általuk kitűzött cél, hogy az európai régióban ez az érték legalább 65% fölött legyen (minden kampányfajta összesen). Ezt a kampánylistát megosztják a márkaszervizeikkel, hogy ők az adatbázisukban elérhető ügyfeleket értesítsék ki (telefonon és/vagy levélben), és hívják be őket az adott kampány elvégzésére. Amennyiben a márkaszervizek visszajelzései alapján egy adott kampányban nem garantálható a tulajdonosok többségének elérése, úgy igénybe veszik a BM biztosította lehetőséget és az adatbázisukban szereplő gépjárművek tulajdonosait levélben értesítik.

Emellett az ügyfelek a márkaszervizektől bármikor lekérdezhetik, hogy az autójuk érintett-e valamilyen kampányban, illetve az online szervizfüzet (osh.jaguar.com és osh.landrover.com) is mutatja a biztonságot érintő visszahívásokat. Utóbbi az alvázszám segítségével vehető igénybe.

Honda

1. A Belügyminisztérium Nyilvántartások Vezetéséért Felelős Helyettes Államtitkárság/Közlekedési Igazgatási és Nyilvántartási Főosztály/Közlekedési Nyilvántartó Osztályon keresztül értesítik az aktuális tulajdonost.

2. Amennyiben az értesítést követően változik meg a lakcíme és nem biztonságkritikus, akkor a márkaszervizben, mikor munkalapot készítenek a járműnek, akkor a háttérben futó algoritmus egyből keresni kezd, és ha talál visszahívást, akkor kijelzi.

Biztonságkritikus - weboldalon, egyből a nyitólapon szalagcímben:

3. A Honda esetében a Takata-visszahívásban érintett autók a weblapon is lekérdezhetők ezen a webcímen, de már a nyitóoldalon is van felhívás:

https://www.honda.hu/cars/owners/airbag-recall.html

Érdekesség, hogy a Honda motorkerékpárokon (GL1800) is használ légzsákot, az érintettség itt kérdezhető le:

https://www.honda.hu/motorcycles/owners/maintenance/airbag-recall.html

A nem biztonságkritikus visszahívások a weboldalon alvázszám megadásával ellenőrizhetők ezen a címen:

https://www.honda.hu/cars/owners/recalls-and-updates.html

A Hondánál tervben van, hogy a MyHonda+ applikáció szolgáltatásába felkerülnek a visszahívási kampányok, push értesítés formájában. Ez az új modellek esetében lesz elérhető, visszamenőleg nem.

Hyundai

1. - 2. A BM-en keresztül postai úton értesítést kap az aktuális tulajdonos. Amennyiben van e-mail cím megadva, akkor e-mail útján is megpróbálják értesíteni. Amennyiben regisztrál a myhyundai felületen, a személyes fiókjában is megjelenik.

3. BM-en keresztül postai úton az új tulajdonos is kap értesítést, tekintve, hogy az állami adatbázis alapján küldik ki a leveleket. Amennyiben regisztrál myhyundai fiókot, akkor az új tulajdonos is láthatja a fiókjában az esetleges visszahívásokat.

A központi weboldalon is van egy kereső, melyben megadhatja az autó alvázszámát és ott is ellenőrizheti, hogy van-e visszahívás. Speciális eset a külföldről behozott autó, mivel az esetben, ha az ügyfél nem jelentkezik márkaszervizben vagy nem regisztrál a myhyundai-on, akkor nem fognak róla tudni, hogy egyáltalán az országba került az autó. Természetesen a BM-en keresztül ő is megkapja az információt, vagy ellenőrizheti a honlapon.

Kia

1. Értesítik a BM-et, és ők küldik ki az ügyfeleknek az értesítőleveleket. A kiértesítés mindig az aktuális tulajdonos részére megy, a BM naprakész adatbázisa alapján, így a tulajdonosváltozás nem okoz gondot.

2. Ha az ügyfél meglátogatja a szervizt, akkor elvégeznek bizonyos munkákat az autón, hogy elébe menjünk egy esetleges problémának.

3. Fel kell keresni egy márkaszervizt, ők tudják megmondani, hogy az autó érintett-e valamilyen szervizakcióban.

Lexus, Toyota

1.-2. Tértivevényes levelet kap a tulajdonos (saját adatbázis vagy BM-től vásárolt adat alapján), illetve már egyszer kiküldött levél esetén SMS értesítést.

3. Márkaszervizben érdeklődés, weboldalunkon lekérdezés alvázszám alapján (cím:  https://www.toyota.hu/recall), ügyfélportálon keresztül, TCE ügyfélszolgálaton érdeklődés.

Mazda

1-2. Nincs jelentős különbség abban, hogyan szerez tudomást az ügyfél a biztonságkritikus és a nem biztonságkritikus visszahívásokkal kapcsolatban. Az alábbi csatornákat használják:

hagyományos levél: amint megvan a visszahívás témája, ténye és kezelése, saját adatbázis alapján értesítik az érintett alvázszám-intervallumot birtokló tulajdonosokat. Ez már eléggé elavult, nem mindenki hordja vissza a 3 év gyári, vagy a 3 év gyári + 2 év kiterjesztett garanciás időszak után az autót márkaszervizbe, elég nagy a szórása.

BM-levél: a Belügyminisztériumnak megvan minden aktuális információja, és vállalja, hogy levelenként 750 Ft-ért kiküldi az aktuális Mazda tulajdonosoknak az infót, hogy visszahívási akció vonatkozik autójára. Itt fontos, hogy az importőr nem kapja meg az adatokat.

kereskedőn keresztül: a márkaszerviz végighívja telefonon az ügyfeleit.

3. honlap: a https://www.mazda.hu/tulajdonosoknak/visszahivasok/ linken mindenki saját alvázszám alapján leellenőrizheti, hogy van-e visszahívási akció a Mazdájára;

hírlevél: amennyiben az ügyfél kereskedőjének megadott egy élő e-mail címet, és beleegyezett, hogy kereshetik rajta, akkor rögtön automatikus marketing hírlevél megy neki a visszahívással, és direkt linkkel a márkakereskedői kapcsolatfelvételhez;

vagy bizonyos típusok esetében aMyMazda appban: az MX-30-cal kezdődően a Mazdák fokozatosan teljesen connected szolgáltatásokkal működnek, ami azt jelenti, hogy vásárláskor az ember letölti a MyMazda app-ot a telefonjára, megadja benne az alvázszámát, és így push-üzenetekkel értesül mindenről, ami az autójával kapcsolatban releváns. Az MX-30 mellett a CX-5 tudja ezt a szolgáltatást, és év végén a Mazda3 és a CX-30 fogja ezt a szolgáltatást megkapni.

Mercedes-Benz

1. A Mercedes-Benz Hungária Kft. a Belügyminisztérium (BM) illetékes osztályával dolgozik együtt a visszahívások kapcsán. Ezt azt jelenti, hogy amikor a Daimlertől információt kap visszahívásról, akkor felveszik a kapcsolatot a BM-mel. Az érintett járművek alvázszámlistáját és a visszahívás részleteit tartalmazó tájékoztatót magyarul megküldik a BM-nek, akik a nyilvántartásuk szerinti tulajdonosnak küldenek egy levelet a részletekkel és egy aktuális szervizlistával. A biztonságkritikus visszahívások esetén a tájékoztató azt tartalmazza, hogy az ügyfél azonnal keresse fel a márkaszervizt.

2. A következő karbantartás végrehajtásakor elvégzendő KDM-ről (KDM = Kundendienstmassnahme, azaz vevőszolgálati intézkedések, ide tartoznak a visszahívások). Ilyenkor nem küldenek (küldetnek) értesítést az ügyfélnek. A hivatalos Mercedes-Benz műhelyek meg tudják nézni, hogy egy adott autóra volt-e KDM, és azt is, hogy a korábban kiadott KDM elvégzésre került-e, erről tudják tájékoztatni az ügyfelet, ha rákérdez. A járműről adatot csak a tulajdonosnak adnak ki. Ha valaki felhív egy műhelyt, és nem tudja bizonyítani, hogy övé az autó, akkor nem kaphat tájékoztatást.)

3. A műhelyeket kötelezik minden egyes műhelybe érkező jármű esetén ellenőrizni, hogy van-e arra járműre nyitott KDM és azt el kell végezniük.

Mitsubishi, Subaru

1. Az MM Import megkeresésére a Belügyminisztérium küld ki egy általuk megfogalmazott szövegű levelet a hivatalos nyilvántartás szerint Magyarországon forgalomban lévő autók tulajdonosainak. A leválogatáshoz a vezérképviselet küldi meg a BM-nek az érintett autók alvázszámlistáját.

2. A nem biztonságot érintő javításokkal - ügyfélpanasz esetén - a márkaszervizek foglalkoznak.

3. Az értesítést minden esetben a hivatalosan nyilvántartott tulajdonos kapja meg. Az autó eladásakor illik tájékoztatni az új tulajdonost az el nem végeztetett visszahívásról. Ha ez elmarad, vagy külföldről hozták be az autót, akkor a márkaszervizekben, illetve az importőrnél lehet e-mailben érdeklődni az autóra érvényes függőben lévő visszahívásokról. (info@mitsubishi.hu)

Nissan

1. Egyrészt a BM-en keresztül küldött ügyfélértesítő levél, másrészt a márkakereskedések értesítései segítségével.

2. A márkakereskedések adatbázisai alapján, ügyfélértesítő levél segítségével.

3. Takata légzsák-visszahívás esetén a honlapon található alvázszám ellenőrző segítségével, az összes visszahívás/szerviz kampány esetén akár a márkaszervizektől, akár az Ügyfélszolgálattól.

Opel

1. Márkaszerviz kiértesíti az ügyfelet

2. Márkaszerviz kiértesíti az ügyfelet

3. Márkaszervizben, vagy a myOpel weboldalon kérdezhetők le a visszahívások.

Suzuki

1-2. Visszahívás esetén – függetlenül annak jellegétől - a tulajdonosok, illetve üzemben tartók a Magyar Suzukitól személyre (és alvázszámra) szóló értesítést kapnak postai úton a hivatalos BM nyilvántartásból lekért adatok alapján. Amennyiben a tulajdonos, illetve üzemben tartó személyében változás következett be, társaságunk az aktuális tulajdonost, illetve üzemben tartót keresi fel értesítésével.

3. Suzuki márkaszerviz vagy márkakereskedő segítségével bárki le tudja ellenőriztetni, van-e az autójára visszahívás. A postai értesítéseken túlmenően a mySuzuki weboldalon is ellenőriztethetik, van-e érvényben bármilyen nyitott kampány az adott személygépkocsi tekintetében. Az "Autóm ellenőrzése" gombra kattintva megnyílik a márkaszervizeket, országos térképen ábrázoló felület, ahol kiválasztható az ügyfél által preferált Suzuki márkakereskedés név vagy hely alapján. Ekkor egy űrlap nyílik meg, melyen ügyfelünk megadhatja az elérhetőségi adatait és a gépjármű alvázszámát, illetve az ellenőrzés végrehajtására kiválasztott márkaszervizről láthatóak általános kapcsolattartási információk. A "Visszahívás ellenőrzése" gombra kattintva a megkeresés elküldésre kerül a kiválasztott márkaszerviz részére.

Volvo

1-2. A Volvo minden visszahívását a Központi Járműnyilvántartóval együtt csinálja, mert sokkal megbízhatóbb az adatbázis.

3. Ha a használt autó új tulajdonosa bemegy bármelyik hivatalos Volvo márkaszervizbe, ott látják, van-e rajta ún. nyitott kampány, azaz olyan visszahívás, amiben az autó érintett, de a javítás/frissítés még nem történt meg.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.