Használtan a Focus és a Golf a sláger, de a Swiftek is nagyon pörögnek

2021.08.09. 15:38

Soha nem cserélt még gazdát annyi autó fél év alatt idehaza, mint 2021. első hat hónapjában. Közel négyszázezer adásvételt regisztráltak, slágernek számít többek közt a Swift, az Astra és a Passat. Külföldről főleg kompaktokat hozunk, a Ford Focus az egyik kedvenc.

Mint az élet minden területén, úgy a használtautó-piacon is komoly hatással bírt a járvány. A korlátozások miatt nehézkesebb lett a behozatal, és a határokon belül is sokan inkább elnapolták a vásárlási szándékukat, ha tehették. A legnagyobb bezuhanást tavaly márciusban és áprilisban tapasztalhattuk, idén viszont viszonylag egyenletesen magas forgalom látszik. Olyannyira, hogy januártól június végéig 395 ezer adásvételt regisztráltak idehaza – ez nem azt jelenti, hogy pontosan ennyi autó cserélt gazdát, hiszen a statisztikában az is benne van, ha egy kocsit többször adtak-vettek. Eközben külföldről is közel 63 ezer személyautót hoztak be az országba.

IMG 0038

Mely típusok pörögnek idehaza?

A 395 ezer belföldi adásvétel hat százalékkal magasabb, mint az előző év első felében regisztrált adat. Ezeknek a legnagyobb részét az alsó-középkategóriások vagy kompaktok tették ki 30 százalékkal, a kisautók aránya pedig 23 százalék volt. A kicsik között magasan a Suzuki Swift a legnépszerűbb, bár a jelenlegi statisztika évjárat szerinti bontást nem tartalmaz, de még mindig nagyon kelendőek a régi Swiftek. A Suzuki kiskocsiját az Opel Corsa és a Volkswagen Polo követi – tisztes távolból.

A kompaktok közül a legtöbben az Opel Astrát keresték idehaza, de még a Ford Focusnak is sikerült bejönnie a Volkswagen Golf elé. A kategorizálás sokszor nem pont úgy alakul ezekben a statisztikákban, mint ahogyan azt a mindennapokban használjuk, így felső-középkategória alatt ezúttal a Passat osztályát értjük – éppen a Volkswagen Passat vezeti itt a ranglistát, amely mellett a 3-as BMW fért be az abszolút top 10-be.

Külföldről is jönnek

A Datahouse adatai szerint az első hat hónapban 62836 használt személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon. Ennek a döntő többségét értelemszerűen az importált példányok teszik ki, egészen elenyésző lehet a korábbi rendszerben kivont, és most újraregisztrált kocsik aránya. A közel 63 ezres szám egyelőre elmarad a tavalyitól, de április óta minden hónap erősebb, mint 2020-ban volt.

Ha pedig a kategóriákat nézzük, akkor átfedést tapasztalhatunk a belföldi forgalommal: itt is a kompaktok és alsó-közepesek mentek a legjobban, és még az arányuk is stimmel hellyel-közzel: 28,81 százalék. A második legtöbb behozott személykocsi a kisautók közé sorolható, ez 18,42 százalékot jelent, a középkategóriások (a statisztikában: felső-közép) 14,29 százalékkal dobogósok. A sportkocsik és luxusautók egy-két százalék körül maradtak.

Szegmensenként is érdemes megnézni, hogy milyen autókat hozunk külföldről. A kompaktoknál mindjárt látunk is egy kis érdekességet. A statisztika azt mutatja, hogy Ford Focusért mentek ki a legtöbben, a második helyet a Volkswagen Golf csípte meg, a harmadik pedig a Hyundai i30. Csakhogy ezeknél a modelleknél a központi nyilvántartásra épülő táblázatok nem tartalmaznak generációs bontást. Az Opel Astránál ellenben igen, ha pedig összeadjuk a H-t, a J-t, a K-t és a Classicot is, akkor az Astra mindjárt le is taszítja a trónról a Focust.

Az élmezőnyből a legnagyobb növekedést a Hyundai i30 produkálta, csaknem harmadával több jött be, mint a tavalyi első félévben.

Kompakt kategória
   Márka-Modell-Verzió Darabszám Piaci rész. %
1. FORD FOCUS 2049 11,32%
2. VOLKSWAGEN GOLF 1800 9,94%
3. HYUNDAI I30 1398 7,72%
4. KIA CEED 1314 7,26%
5. OPEL ASTRA H 1066 5,89%
6. HONDA CIVIC 807 4,46%
7. SKODA OCTAVIA 757 4,18%
8. OPEL ASTRA J 699 3,86%
9. AUDI A3 SPORTBACK 687 3,79%
10. MAZDA 3 589 3,25%

A kisautóknál hiába keressük az élen a Suzukit – nyilván nem véletlen, hogy külföldről nem jön annyi Swift, hiszen itthon gyártott modellről van szó, belföldön is hatalmas a kínálat. Azért a top 10-ből így is épp csak kiszorult. Ott van viszont az élen az Opel Corsa, kettő híján 1300 darabbal. Nem túl sokkal van lemaradva a Honda Jazz sem, és kis híján, de végül nem lett meg az ezer a Ford Fiestának.

12far

Említést érdemel a BMW i3 eredménye: a bajorok elektromos autója úgy lett hatodik a listán, hogy tavaly ilyenkor még csak 322, most pedig háromnegyedével több, 563 példány érkezett Magyarországra. Több, mint Škoda Fabiából vagy Renault Clióból.

Kisautók
   Márka-Modell-Verzió Darabszám Piaci rész. %
1. OPEL CORSA 1298 11,21%
2. HONDA JAZZ 1110 9,59%
3. FORD FIESTA 988 8,53%
4. TOYOTA YARIS 829 7,16%
5. VOLKSWAGEN POLO 758 6,55%
6. BMW I3 563 4,86%
7. SKODA FABIA 477 4,12%
8. RENAULT CLIO 413 3,57%
9. HYUNDAI I20 408 3,52%
10. MAZDA 2 368 3,18%

Megint csak csalóka a középkategória (a statisztikában: felső-közép) táblázata, hiszen vannak modellek, amelyeknek egy kalap alá veszi a limuzin- és kombiváltozatát, míg másoknál széttagolja a nyilvántartás. A Volkswagen Passat mondjuk így is-úgy is listavezető, ebből 1650-et importáltak, plusz néhány darab CC-t. Nyolcszáz fölötti darabszámmal lett második az Audi A4 lépcsőshátú kivitele, de az Avantokat hozzáadva sem közelíti meg a Passatot. Dobogóra fért még a 3-as BMW, de mindhárom autóra igaz, hogy visszaestek a tavalyihoz képest.

DSC07375

A top 10-ből a legnagyobb növekedést ebben a szegmensben is egy Hyundai mutatta: az i40-ből közel tizenegy százalékkal többet hoztak be a magyarok, mint tavaly ilyenkor. Nem jutott be az első tízbe mások mellett az Opel Insignia és a Škoda Superb sem.

Középkategória
   Márka-Modell-Verzió Darabszám Piaci rész. %
1. VOLKSWAGEN PASSAT 1650 18,38%
2. AUDI A4 LIMOUSINE 833 9,28%
3. BMW SERIES 3 718 8,00%
4. FORD MONDEO 672 7,49%
5. MAZDA 6 467 5,20%
6. TOYOTA AVENSIS 451 5,02%
7. AUDI A4 AVANT 303 3,37%
8. MERCEDES C-CLASS T-MODELL 288 3,21%
9. HONDA ACCORD 283 3,15%
10. HYUNDAI I40 270 3,01%

Némi meglepetésre az egyre inkább kegyvesztettnek számító egyterűek az importlistán lenyomták a SUV-okat. A kompakt buszlimuzin műfaját ráadásul úgy nyerte a Ford C-Max, hogy 611-es értékéhez nem számolják hozzá a Focus C-Max 194-es darabszámát – az amúgy szintén top 10-es eredmény. A tavalyi éllovas Opel Zafira a második helyre szorult, míg a korábbi ezüstérmes Volkswagen Touran most csak harmadik.

Egyterűek
   Márka-Modell-Verzió Darabszám Piaci rész. %
1. FORD C-MAX 611 13,14%
2. OPEL ZAFIRA 548 11,78%
3. VOLKSWAGEN TOURAN 450 9,68%
4. RENAULT SCENIC 340 7,31%
5. MERCEDES B-CLASS 246 5,29%
6. VOLKSWAGEN GOLF PLUS 243 5,22%
7. TOYOTA COROLLA VERSO 239 5,14%
8. MAZDA 5 217 4,67%
9. FORD FOCUS C-MAX 194 4,17%
10. CITROEN XSARA PICASSO 184 3,96%

De ha már megidéztük a SUV-okat, akkor nézzük, mi változott a kompakt hobbiterepjárók világában. Az élről visszaesett például a harmadik helyre a Toyota RAV4, megőrizte második helyét a Kia Sportage. És hogy melyikből vettük a legtöbbet külföldön? A Nissan Qashqai a megfejtés, 362 darabbal.

Ha valamelyik kategóriáról elmondhatjuk, hogy ázsiai uralom jellemzi, akkor az mindenképpen ez, mivel a tízes listára csak két európai, a Volkswagen Tiguan és a Ford Kuga fért be – már ha a Fordot legalább részben annak tekintjük.

Kompakt SUV-ok
   Márka-Modell-Verzió Darabszám Piaci rész. %
1. NISSAN QASHQAI 362 9,74%
2. KIA SPORTAGE 343 9,23%
3. TOYOTA RAV4 314 8,45%
4. VOLKSWAGEN TIGUAN 253 6,80%
5. HONDA CR-V 252 6,78%
6. HYUNDAI IX35 249 6,70%
7. HYUNDAI TUCSON 219 5,89%
8. MITSUBISHI ASX 210 5,65%
9. FORD KUGA 179 4,81%
10. MAZDA CX-5 132 3,55%

Persze a többi kategóriát is lehetne elemezgetni a végtelenségig, a kisebb egyterűektől a nagyobb SUV-okig, de nézzünk helyette néhány érdekességet. A friss forgalomba helyezések közt szerepel például három darab Trabant 601, míg Ladából nem valamelyik újabb modell, hanem a 2106-os mellett szerepel a legnagyobb szám, egy hetes. Volvóból 850-est, sőt P1800-ast is regisztráltak idén. A luxusautók királya használtan is az S Merci.

MG 1767j

Végül a kategóriáktól független, abszolút top 10-es rangsort is megér néhány mondatot. Itt az igazságosság jegyében az Astra különböző generációit már összeadtam, így látszik, hogy több mint száz darabbal előzi a Focust, míg a harmadik hely a Golfé, vagyis a kompaktok egyértelműen uralkodnak. Az Opel három, a VW és a Ford két-két típussal van jelen.

A legnépszerűbb import használt autók – 2021. első félév
1. Opel Astra 2190
2. Ford Focus 2049
3. Volkswagen Golf 1800
4. Volkswagen Passat 1650
5. Hyundai i30 1398
6. Kia Ceed 1314
7. Opel Corsa 1298
8. Opel Meriva 1238
9. Honda Jazz 1110
10. Ford Fiesta 988

Nagy kérdés továbbá, hogy milyen irányban, és mekkora mértékben változik az importot figyelembe véve a hazai autópark átlagéletkora. Jelenleg 14,7 évről beszélhetünk összességében, míg a JóAutók közleménye szerint az év első hét hónapjában behozott kocsik kétharmada volt tíz év fölötti. Jelentős fiatalításról tehát nem beszélhetünk.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.