Belekényszerültünk az épeszű autózásba

Használtpiaci statisztika - 2021.

2022.01.07. 14:26

Ha ma besétálunk egy tetszőleges márkakereskedésbe, hogy új autót vegyünk, hamar megszaporodnak a ráncok a homlokunkon. Az egyik lehetőség, hogy hosszú várólista végére kanyarítják oda a nevünket, vannak olyan népszerű típusok, amelyekből nagyjából a következő másfél évben elkészülő összes példánynak megvan a gazdája. Ha mázlink van, választhatunk készletről, de engednünk kell a felszereltséggel, megjelenéssel kapcsolatos elképzeléseinkből.

Miért nincs új autó?

Az autóipart ugyanis alkatrész- és alapanyaghiány fojtogatja, nincs elég acél, híján vagyunk magnéziumnak, és akkor még nem is beszéltünk a csiphiányról. Egyes gyártók átmeneti gyárleállásokkal, mások bizonyos extrafelszerelések mellőzésével reagálnak, de annyi biztos, hogy egyelőre nem látni, meddig kell még ezekkel a problémákkal küzdeni, az újautó-piaci helyzet pedig minden egyes le nem gyártott autóval csak tovább fokozódik.

Oké, egy csomóan úgyse tudnak új autót venni, engem sem fenyeget ez a veszély. Kit érdekel ez az egész? Lapozzunk! – mondhatnánk, csakhogy ez az együttállás nem segít a használtpiacon sem.

Miért drága a használt?

Egyrészt azok, akik nem tudják lenyelni az új autók áremelkedését, vagy nem tehetik meg, hogy kivárják a sorukat a várólistán, a használt autók felé fordulnak, ezzel ott is növekszik a kereslet. Viszont sok kereskedésből meg azért fogynak el a kocsik, mert aki nem vesz náluk új autót, nem is számíttatja be a régit. Ha pedig egy piacon csökken a kínálat és növekszik a kereslet, akkor egyetlen dolog történhet: emelkednek az árak. Nagyjából ezért van az, hogy a használt autók is sokkal drágábbak, az átlagárak nemcsak idehaza szaladtak el, viszont a Jóautók adatai szerint Magyarországon nem ritka, hogy ugyanolyan paraméterekkel rendelkező autó ma 20-25 százalékkal drágább, mint egy évvel korábban.

Ezért aztán, ha így, 2022 elején azt olvassuk valahol, hogy dübörög a használtautó-piac, vagy hogy megugrott az import, kezdjünk gyanakodni. Oké, az kétségtelen, hogy belföldön nagyobb volt a használt kocsik forgalma, mint egy évvel korábban. 2020-ban egész évben 791 ezer adásvétel történt, 2021-ben november végéig 755 ezer, a teljes évre még csak becslésekkel lehetett találkozni, ez 820 ezerről szólt. Ez nem azt jelenti, hogy konkrétan ennyi autó cserélt gazdát, hiszen az adásvételek számában az is benne van, ha egy kocsit többször adtak-vettek az adott éven belül.

Az import ellenben 1,4 százalékkal emelkedett csupán 2020-hoz képest, ráadásul úgy, hogy az első negyedévben még jelentős lemaradás mutatkozott. Ha viszont 2019-hez, vagyis a koronavírus hazai berobbanása előtti időszakhoz viszonyítunk, akkor még mindig 15,5 százalékos az elmaradás. Ez most akkor sok lenne? 24 ezer autó. Az sok? És még egy lényeges tényező: a forint-euró árfolyam sem kedvez a behozatalnak.

kereskedes 2

A másik nagyon kedvelt frázis, amit gyakorta elővesznek, hogy külföldről a csúnya, büdös, szennyező, öreg autók özönlenek az országba. A valóság viszont az, hogy az importált autók közel kétharmadának életkora haladja meg a tíz évet. Ez tavaly a 2011-ben vagy annál régebben gyártott modelleket jelentette. Közben idehaza – a KSH 2020-as adatai szerint – 14,7 év az autópark átlagéletkora. A 2021 végi számok még nincsenek meg, de mostanra akár a 15 is meglehet. Akkor most öreg a tízéves?

Mindenesetre a Datahouse adatai szerint 2021-ben összesen bő 130 ezer (pontosan: 132 205) használt személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon. Ennek töredékét adhatják a korábbi rendszerben kivont, majd újrarendszámozott járművek, a nagyon jelentős többség egyértelműen az import. Még ha jócskán el is marad a 2019-es szinttől, azért nem kis szám, különösen a 122 ezer eladott új autóhoz mérve.

Milyen autókat szeretünk?

A külföldről behozott használt autók kategóriánkénti toplistáját nézegetve azt mondhatjuk, egészen észszerűen választunk. Nem a ritkaságok, egzotikumok és öregedő luxusautók vannak túlsúlyban, hanem a viszonylag olcsóbban fenntartható modellek, ráadásul a szegmensek közül is a józan ésszel könnyedén megindokolható választások uralkodnak.

IMG 0038

A három legnépszerűbb ugyanis az alsó-közép (avagy kompakt), a kisautók, valamint a középkategória (utóbbi a statisztikában felső-középként jelenik meg). Tehát a városi szaladgálás, az ingázás, a családi mobilitás és a hosszabb utazások mind-mind lefedhetők ezekkel. Érdekes módon az egyre inkább haldokló műfaj hírvivőinek mondható egyterűekből több jött az országba, mint a felettébb divatos kompakt SUV-okból. A féléves elemzéshez képest jelentős változásokat nem tapasztalhatunk.

Kezdjük a legnépszerűbbel, a kompakt vagy alsó-közepes kategóriával. Ez az a méret, ami nagyjából bármire jó, mert egy kisautóhoz képest már sokkal kényelmesebben elvan benne a család – gyerekekkel akármekkora autó tud kicsi lenni –, és a csomagtartó mérete is használható. Akár hosszabb utakra is szívesen vállalkozunk vele, de azért nem tipikus utazóautó.

fóka2.png

Ebben a szegmensben továbbra is a Ford Focus a legkedveltebb importautó. Bár évjárat szerinti bontást nem tartalmaz a statisztika, okkal feltételezhetjük, hogy a típuson belül a második generáció lehet a legnépszerűbb. Ez főleg az 1,6-os szívó benzinmotorral ajánlható nyugodt szívvel, tartós konstrukció, a kategória egyik legjobb futóművével kombinálva.

Kompakt kategória
   Márka-Modell-Verzió Darabszám Piaci rész. %
1. FORD FOCUS 4139 10,91%
2. VOLKSWAGEN GOLF 4040 10,64%
3. KIA CEED 2796 7,37%
4. HYUNDAI I30 2790 7,35%
5. OPEL ASTRA H 2139 5,64%
6. HONDA CIVIC 1675 4,41%
7. OPEL ASTRA J 1540 4,06%
8. SKODA OCTAVIA 1513 3,99%
9. AUDI A3 SPORTBACK 1495 3,94%
10. MAZDA MAZDA3 1177 3,10%

A Focus mögött a Volkswagen Golfé a dobogó második foka, nem nagy a különbség példányszámban. Itt sincs generációnkénti leosztás, de a Focus II kortársaként a Golf V lehet az egyik húzóerő, azt is lehet egész tartós 1,6-os benzinessel venni, de ebből még az 1,9-es PD TDI-k is jó választásnak számítanak, odafigyelve a csapágygondokra. A harmadik helyen a Kia Ceed megelőzte a platformtárs Hyundai i30-at – ezek benzines és dízelmotorral is vehető modellek. Érdekes, hogy utánuk az Opel Astra H jön, vagyis ennél az autónál már megjelenik a generáció alapú bontás.

9070312

A kisautóknál talán reflexből elkezdenénk keresni a lista elején a Suzuki Swiftet, de hiába. Éppen kiszorult a top tízből, de mielőtt meglepődnénk, gondoljunk csak bele: minek vinnénk egy zacskó sót a sóbányába? Mivel a Swiftet idehaza gyártották, választék is van bőven, nincs szükség arra, hogy kintről hozzunk még többet. Ott van viszont az élen az Opel Corsa, ennek a C és D szériája is életképes választás lehet.

elol

A második helyezett Honda Jazz nagyon jól variálható utasterével már-már olyan, mintha egy kategóriával feljebb játszana, megbízható is, de azért minden autó el tud romlani. Harmadik a Ford Fiesta.

Kisautók
   Márka-Modell-Verzió Darabszám Piaci rész. %
1. OPEL CORSA 2793 11,09%
2. HONDA JAZZ 2228 8,85%
3. FORD FIESTA 2112 8,38%
4. TOYOTA YARIS 1763 7,00%
5. VOLKSWAGEN POLO 1618 6,42%
6. BMW I3 1396 5,54%
7. SKODA FABIA 1020 4,05%
8. HYUNDAI I20 929 3,69%
9. RENAULT CLIO 901 3,58%
10. MAZDA MAZDA2 842 3,34%

Megőrizte jó pozícióját a BMW elektromos autója, az i3, ami annak tükrében kifejezetten megsüvegelendő, hogy olyan hagyományosan sikeres kiskocsikat is megelőzött, mint a Renault Clio, vagy a Škoda Fabia.

A következő a népszerűségi sorrendben a középkategória, amely a statisztikában felső-középkategória néven szerepel. Itt az eredményeket kicsit megkeveri, hogy vannak típusok, amelyeknél az eltérő karosszériaváltozatokat egymástól elkülönítve tüntetik fel. A Volkswagen Passat első helye így sincs veszélyben, közel kétszer annyit hoztak be belőle, mint Audi A4 limuzinból, de ha az Avantot, az Allroadot, az S és RS variánsokat, meg a kabriót is hozzátesszük, akkor is nagy a VW-fölény.

DSC07655

Amúgy Passatból a B5.5 és a B6 is igen népszerűek a használtpiacon, előbbiből az elnyűhetetlen 1,9-es PD TDI-k, utóbbiból a közös nyomócsöves 2,0 CR TDI-k számítanak ajánlottnak. Az Audi A4 mögött harmadik helyen a 3-as BMW-t találjuk, de itt is pluszban számolandó a Touring néven futó kombi, és egyéb kivitelek.

Középkategória
   Márka-Modell-Verzió Darabszám Piaci rész. %
1. VOLKSWAGEN PASSAT 3452 18,80%
2. AUDI A4 LIMOUSINE 1768 9,63%
3. BMW SERIES 3 1450 7,90%
4. FORD MONDEO 1214 6,61%
5. MAZDA MAZDA6 898 4,89%
6. TOYOTA AVENSIS 886 4,83%
7. AUDI A4 AVANT 666 3,63%
8. MERCEDES C OSZTÁLY T-MODELL 620 3,38%
9. HONDA ACCORD 590 3,21%
10. HYUNDAI I40 552 3,01%

Ha már a bevezetőben az észszerűséget említettük az autóválasztással kapcsolatban, akkor az egyterűeknél újra ezt a jelzőt használhatjuk. Mert közel tízezer buszlimuzin jött be Magyarországra 2021-ben, kompakt hobbiterepjáróból kevesebb mint nyolcezer. Innen nézve ez egy őrületes eredmény, hogy az erőteljesen haldokló, de vitathatatlanul célszerű műfaj le tudta nyomni a divatot. Oké, nem tetszhetnek mindenkinek az egyterűek, én is inkább kombis vagyok, de ezek elég praktikus kocsik, az emelt hasú tank illúziója nélkül.

DSC06967

Anélkül, hogy ezt tovább firtatnánk, jöjjön az eredmény: a Ford C-Max a győztes, megelőzve az Opel Zafirát és a Volkswagen Tourant. Kis meglepetésre a Mercedes-Benz B osztály be tudott furakodni a Volkswagen Golf Plus és a Toyota Corolla Verso elé.

Kompakt egyterűek
   Márka-Modell-Verzió Darabszám Piaci rész. %
1. FORD C-MAX 1215 12,44%
2. OPEL ZAFIRA 1110 11,36%
3. VOLKSWAGEN TOURAN 1058 10,83%
4. RENAULT SCENIC 683 6,99%
5. MERCEDES B OSZTÁLY 555 5,68%
6. VOLKSWAGEN GOLF PLUS 529 5,42%
7. TOYOTA COROLLA VERSO 484 4,95%
8. MAZDA MAZDA5 443 4,53%
9. FORD FOCUS C-MAX 414 4,24%
10. CITROEN GRAND C4 PICASSO 370 3,79%

Végül nézzük meg a már emlegetett kompakt SUV-okat, mert azért az a majd nyolcezer példány sem elhanyagolható. Az osztályelső itt a Nissan Qashqai, amelyet szokás kategóriateremtőként is hivatkozni. Ha a városi terepjáróból a városit szó szerint értelmezve főként urbánus használatra szánjuk, érdemes inkább benzinmotorral venni. Második a Kia Sportage, amely megtartotta pozícióját a Toyota RAV4 ellenében.

Kompakt hobbiterepjárók
   Márka-Modell-Verzió Darabszám Piaci rész. %
1. NISSAN QASHQAI 801 10,09%
2. KIA SPORTAGE 724 9,12%
3. TOYOTA RAV4 698 8,79%
4. VOLKSWAGEN TIGUAN 575 7,24%
5. HYUNDAI IX35 513 6,46%
6. HONDA CR-V 495 6,23%
7. HYUNDAI TUCSON 471 5,93%
8. MITSUBISHI ASX 421 5,30%
9. FORD KUGA 354 4,46%
10. TOYOTA C-HR 307 3,87%

Persze lehetne még a további szegmenseket is boncolgatni, miniautóktól a böszme-SUV-okon át a nagyautók és sportkocsik felségterületéig, de ezeknek már jóval kisebb a piaci részesedésük. Csak az arányok érzékeltetése érdekében: a fent részletezett öt kategória adott a bő 130 ezer importautóból majdnem százezret. Azért a jegyzőkönyv kedvéért legyen meg: az Audi A6 megverte az 5-ös BMW-t és az E Mercit, ám az igazi luxust keresők inkább az S osztály mellett döntenek, szemben a 7-es BMW-vel és az Audi A8-cal.

Kicsit az egzotikusabb autók felségterületén is portyázzunk. Ferrariból a 488 és a California volt a két legkeresettebb típus, mindkettőből ötöt-ötöt helyeztek forgalomba Magyarországon. Ezekhez képest a Porsche 911 igazi népautó a maga 106-os darabszámával. Ha már élményautó, Triumph TR4-ből egyetlen szerepel a lajstromban – Csikós Zsolti, te vagy az?

front1

Végül nézzük az abszolút toplistát. Ahogy a féléves elemzésnél, úgy most is összeadtam az Opel Astra különféle generációit, hogy közös nevezőre hozzam a Ford Focus és a Volkswagen Golf eredményeivel. Így az Astra volt a leggyakrabban behozott autó 2021-ben, és elég erősnek bizonyult a kompakt autók uralma. A top 10-ből ötöt ez a szegmens ad, három kisautó, egy középkategóriás és egy egyterű került.

A legnépszerűbb import használt autók – 2021.
   Márka-Modell-Verzió Darabszám
1. OPEL ASTRA 4561
2. FORD FOCUS 4139
3. VOLKSWAGEN GOLF 4040
4. VOLKSWAGEN PASSAT 3452
5. KIA CEED 2796
6. OPEL CORSA 2793
7. HYUNDAI I30 2790
8. OPEL MERIVA 2564
9. HONDA JAZZ 2228
10. FORD FIESTA 2112

Idén nagyon érdekes lesz megnézni, hogy a már említett folyamatok, tehát az autóipari termelést nehezítő tényezők, a kedvezőtlen forint-euró árfolyam, valamint a használtpiac drágulása milyen irányba tolja majd el a vevői igényeket.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.