Egyszer az életben vétel: 110 ezret futott Toyota, rozsdamentesen

2022.06.07. 12:12

Az elsőre mindig emlékszel. Az első térdre kapott sebtapaszod, az első bringázásod, az első csajod és az óvodád illata is mind meghatározó emlékek. Észrevétlenül gyúrják jellemed hosszú éveken át és adnak sajátos keretet történelmednek. Az emlék- és élményrelikviák homogén gombóca végigkísér utadon, és ha szerencséd van, a háttérben lágy zene szól majd. Ezért óriási felelősség részt venni valaki más elsőjében, de már megtettem, és nincs visszaút. Ákosnak vettünk első autót, az ő majdani emlékét mesélem most el.

A sztori 2020 tavaszán kezdődik, amikor a Covid első hullámában illegális pecázást tartottunk a gyomaendrődi nyaralóban. Két éve már, hogy a peresi holtágban több volt a hal, mint a vidra, és jó hangulatban álmodoztunk a jövőről. Az akkoriban 16 éves srác az iskola mellett veterán motorok felújításával kereste zsebpénzét, ezek közül néhánnyal a közelgő Parkoló Parádén találkozhattok majd. Hasonló érdeklődésünk mindig jó alapot kölcsönöz, hogy a téma végül az autózásra fusson ki, így került szóba az első autó terve is.

Ákos határozott tinédzser szilárd elképzelésekkel, befolyásolni csak komolyan alátámasztott érvekkel lehet. Mióta az eszét tudja, autókról és motorokról álmodozik, mint egy rendes és manapság egyre ritkább benzinvérű fiatal, aki a gendersemlegesség kérdésköre helyett a százas benyában látja a jövőt. A vágyait illető kérdéseimre fejét előre biccentette, szemüvegét hagyta lejjebb csúszni orrán, majd közölte: legyen Toyota, legyen Corolla, legyen egyhatos, háromajtós és piros. Az ötletet csak támogatni tudtam, hiszen az én első kocsim is egy Corolla volt. Emléke a mai napig meghatározza mindennapjaimat.

A pecázást két esztendő passzív gyűjtögetés, motorvásárlás és -felújítás követte, majd a B kategóriás jogosítványnak nekifutva ismét felröppentek Ákos autóvásárlós ambíciói. A feladatra szánt összeg szülői támogatással egy kicsivel több, mint félmillió forintra terebélyesedett, ami az egyhatosra kevésnek, de egy alapmotoros példányra elégnek tűnt. A helyzetet némileg bonyolította, hogy a szülők kötelezővé tették az ABS-t és a légzsákot, mert Misi barátom, vagyis Ákos apukája mentős, és túl sok halottat szedett már ki autókból a csongrád-csanádi főutakon.

Számtalanszor vettem már autót külföldi aukciós oldalakról rendelésre, például így lett Teslája az Autórevizornak is. Eddig minden a tervek szerint alakult, és talán mondhatom, hogy a vevők elégedettek. De mi van akkor, amikor a megrendelő nem más, mint az egyik legközelebbi barátod fia? Hát akkor beszarsz, legalább egy kicsit.

Az autókereskedőknek szánt nemzetközi aukciós portálok látszólag részletes információkat nyújtanak az autók állapotáról, de a személyes benyomások és az érzés ugyanúgy kimarad a képletből, mint a lehetséges dohányszag. Nincs szubjektív vélemény, csak képek, meg néhány fontos infó. Az ilyen bizniszek lelkileg megterhelőek, mert a vevő nem a kinyomtatott papírfecniknek, sokkal inkább nekem szavaz bizalmat, és bármilyen apró baki komoly arcvesztéssel jár. Itt én vagyok a pincér, a méltatlankodást végül én kapom.

Február nyolcadikán borús, hideg téli este köszöntött ránk. Kedvtelésből épp az eladó Corollákat böngésztem, amikor megakadt a szemem egy piros, furcsa dísztárcsás, háromajtós példányon. Elsőre épp olyan esetlennek tűnt, mint bármely régi Toyota a gyári sajtófotókon. Tompa piros dukkózás, apró és beesett kerekek, béna dísztárcsák, kakiló kutya sziluett. Az élek viszont szépen futottak, az elemek színe megegyezett, és volt egyfajta kollektív bája, amitől nem lapoztam tovább. Inkább lejjebb görgettem az adatokra.

A leírás szerint egy gazdája volt, 110 ezer km van benne, és sosem volt sérült. 1995-ös évjáratához képest látszólag jól felszerelt, de az extralista nem tett külön említést a ritka ABS, mint alapfeltétel meglétéről. Hosszas nézegetés és többszöri felnagyítást követően szemet szúrt azonban egy gyárinak tűnő HIT Special matrica, ami alapján további nyomozást folytattam. Mészáros Misi a Toyota Budából perceken belül elküldte a különleges kiadás eredeti prospektusát, amiből kiderült, hogy ez egy német piacos, különleges kiadás. Két légzsák, klíma, elektromos napfénytető, ABS, velúr üléskárpitok, elektromos ablakok és központi zár. Ezen a ponton vált érdekessé a Corolla.

A felnőttkor küszöbét már nagy cipővel bökdöső kis srácnak csupán néhány órája volt, hogy pöcsölés helyett döntést hozzon. Ezen a ponton komoly családapák is simán elvéreznek, és előszeretettel bújnak a feleséggel való megbeszélés takarója alá. Ákoska ehelyett farkat növesztett és lesz, ami lesz, megvettük. Én pedig leizzadtam.

Innentől a vásárlás visszamondására semmilyen lehetőség nincs, ha meggondolod magad, az már a te bajod. A BUY IT NOW gomb után automatikusan a fizetés következik, majd elindul a szállítás. A papírjait és pótkulcsait biztonsági okokból postán küldik, nehogy a trélerezés közben nyoma vesszen a már kifizetett járgánynak. A megrendelőnek nincs más dolga, mint várakozni.

Három alvásmentes nappal később megérkezett a régi formátumú német forgalmi, ami tartalmazta a tulajdonos születési dátumát. Mint kiderült, a Corollát 66 éves korában vásárolta újonnan Dieter J. (1930) drezdai lakos 1996-ban. Ez további reményeket táplált a várható állapotot illetően, de láttunk már karón varjút, és még mindig benne volt a pakliban egy rozsdás foshalom eljövetele. Szemfülesek kiszúrhatják a német szezonális rendszám egyedi formátumát is, amit általában nyári használatra váltanak ki Németországban. Ez egy újabb jó pont.

A Corolla hetedik generációját E10-ként emlegetik, pedig ez eredetileg az első generáció kódja volt még 1966-ban. Helyesen E100 a gyári azonosítója, 1991-ben mutatták be, és néhány piacra 2002-ig gyártották. Nagyobb, gyorsabb, csendesebb és aerodinamikusabb volt elődjénél. Kombi, szedán, három- és ötajtós hatchback, valamint liftback karosszériával készült, leszámítva néhány kontinensünkön kívüli ritkaságot, mint a Ceres vagy a Levin GT. Összkerékhajtással is rendelhető volt, de a többség megelégedett a hagyományos elsőkerék-hajtással. Hazánkban az 1,3 literes és az 1,6-os benzines 4AFE volt a sláger. A típus csúcsát a TRD2000 sportváltozat képviselte a Toyota Racing Development jóvoltából 180 lóerős teljesítménnyel, de ebből csak tíz darabot gyártottak.. A széria csúcsán napi 4300 darab Corolla E100 készült.

A világ összes táján gyártották a világ összes tájára. Számtalan fut még ma is az utakon különösebb hiba nélkül Afrikában, ajtók, ablakok és egyéb karosszériaelemek nélkül. A Toyota ennél a modellnél alkalmazott először aranyozott csatlakozókat az autó elektromos rendszerében, hogy elérjék a NASA sztenderd megbízhatósági szintjét.

A szállítás napján harminc autó érkezett a telepünkre, de engem csak egy érdekelt igazán: a kis piros Corolla. Az események innentől felgyorsultak, vagyis a lepakolást gyors kipróbálás, átnézés és fényképezés követte, hogy az iskolában ülő megrendelővel közöljem a hírt, 2022. február 18-án a sas leszállt. Szülei elmondása szerint Ákos két infarktust és egy sztrókot követően eldöntötte, hogy azonnal vonatra száll, és még aznap birtokba veszi élete első autóját. A helyében mindannyian ezt tettük volna.

A régóta vágyott, majd megvásárolt autó felfedezése egy kicsit olyan, mint amikor először bontod ki az új telefonod. Nehéz ellenállni, és most nekem sem sikerült. Kinyitottam, belemásztam, alámásztam és mindent szorgosan dokumentáltam az utókornak. Így szereltem ki végül a tulajdonos által fából, zsanérból, szivacsból és textilből gyártott könyöklőt is, amit legalább harminc csavar tartott. A talált holmik tárháza végtelen: olló, csipesz, varrókészlet, fésű és még kesztyű is volt. A bónuszt pedig a megtalált, végig vezetett szervizkönyv jelentette, illetve az, hogy a Corolla alja rozsdamentes. Képek a galériában!

Végül úgy döntöttem, hogy hazaviszem a zsákmányt. A csajom pedig vállalta, hogy felveszi Ákost, és szintén hazahozza, a nagy találkozást otthon tartjuk meg. Aznap péntek volt, ami a heti Toyota Klub találkozó napja, nem volt tehát kérdés, hogy megyünk-e, illetve mivel. Hazafele még sikerült lemosnom az út porát, majd a garázs sötétjében elrejteni a meglepetést.

Az első találkozás komoly eufóriát és megnyugvást jelentett mindenkinek, a felfedezés pillanatait képekben örökítettem meg. Ákos csak vigyorgott, mint a vadalma, a gyors átnézést perceken belül az első utazás követte, amit jogsi nélkül még csak az anyósülésről élvezhetett. A Toyota Klub közössége pedig befogadóbbnak mutatkozott, mint valaha. A járgányt egy emberként csodálták meg, Ákosnak pedig éjfélig dagadt a keble a büszkeségtől. A hibákról és költségekről ekkor még semmit sem sejtettünk.

A gyöngybetűkkel írott szervizkönyv lapozgatása közben lettünk figyelmesek arra, hogy a vezérműszíj még gyári, tehát 27 éves. A cserével persze kalkuláltunk, de hátra volt a 180 kilométeres vidéki trip lábon. Egy tragikus elszakadás gyorsan a sztori végét jelentette volna.

De hát ez egy Corolla, sosem rohad le, hazaért. Másnap pedig tréler vitte Forráskútra az Engi és Fia szervizbe, ahol a vásárlás utáni nagyszerviz mellett a műhely vállalta az autó honosítását és névre írását. Ez nagyban egyszerűsítette a buktatókkal teletűzdelt folyamatot. Átadtuk a kocsit, visszaadták leszervizelve, honosítva és átíratva. Bárcsak az NKH-nak lenne hasonló szolgáltatása.

Időközben a Corolla sorsa megpecsételődött, három év múlva OT-vizsgára megy. Ákos az elvárásokkal tisztában van, a felkészítés folyamatával még inkább. Ilyenkor jól jön a veterán motoros tapasztalat és apukája W123-as Mercedese, amit együtt varázsoltak újjá. Műszakilag nincsenek óriási kihívások, de a futómű ergya. A lengéscsillapítók és szilentek annak ellenére is fáradtnak tűnnek, hogy nem kopognak, a kormány pedig néhány fokot félre áll. A fotózást megelőzően sikerült időpontot foglalni a hódmezővásárhelyi StarShine polírműhelybe, ahol a több hetes várakozási idő ellenére elképesztő munkát végeztek.

Sajnos, az érkezés hevében rozsdamentesnek látott karosszéria második ránézésre már kirügyezett. A hátsó kerékívek szorulnak hamarosan cserére, de a hiba inkább esztétikai, mint életveszélyes, így a műszaki tartalom gatyába rázását követően erre is sor kerül. A 2004-ben gyártott Pneumant gumik is a kukában landolnak majd, hogy a helyükre új, négy évszakos abroncsok kerüljenek. A korhű alufelnik már a papírozást követően kerültek fel, mert a gyári dísztárcsával elviselhetetlenül bután mutatott a youngtimer technika. Szerintem egész pofás lett, bár az ocsmány fekete gumicsíkok eltávolítása még hátra van.

Ákos most nagyon boldog, és a cikk megjelenésével egy időben vizsgázik autóvezetésből. Én pedig végre megnyugodtam, mert úgy tűnik, sikerült nem elcseszni egy manapság egyre ritkább faj, a benzinvérű fiatal első autójának a megvásárlását. Már csak arról kell kell meggyőznöm, hogy a közelgő Parkoló Parádéra elhozza, ebben pedig ti is segíthettek itt alul a szavazásnál.

Emlékszel még az első autódra? Az mindegy, hogy BMW, Honda, Toyota vagy Skoda, írd meg kommentben a kapcsolódó Facebook-posztban, a sztori a lényeg!

Elhozza Ákos a Corollát a közelgő PP-re?

Ismered a soha le nem rohadó Toyota legendáját? Itt van róla egy MűhelyPRN adás...

2024 első Parkoló Parádéja április 28-án, vasárnap nyitja meg kapuit!

Idén az első Parkoló Parádé tematikája az autós túrázás, terepezés, off-road veretés. Ha éled a sarat, a terepen járást, vagy csak tervezed, hogy a jövőben te is velünk lapátolod a homokot majd valahol Afrika alsón, gyere! Várunk minden épített terepjárót, extrém túrára felkészítetett motort, quadot, oldtimert, de ha tevével jössz, azt is megetetjük!

2024.04.28-án, vasárnap lesz a Hungexpo területén.

Belépés: autóval a 6-os, gyalogosan a 3-as kapun, 12:00-tól, jegyet elővételben lejjebb kattintva vehetsz. (így olcsóbb, csak szólunk!).

IDE kattintva mindjárt fontos infókhoz (jegyvásárlás, stb) ugorhatsz!

Tervezett programok (folyamatosan frissül):

Budapest-Bamako Rally 2024 After:

Idén megjártuk a Bamakót, túléltük a futamot és számtalan új baráttal, elképesztő sztorival lettünk gazdagabbak. A legmenőbb Bamakós autókat most kiállítjuk, ahogy a 2026-os induló autónkról is lerántjuk a haláli leplet. Jön Tibi a Jeeppel, a vontatások szakértője Levente a Cayennel, a W123-as Merci és a többiek, sőt még Nívás Matyi is nagy eséllyel tiszteletét teszi.

A fő téma az off-road és az autós túrázás:

A vadon szavát végül mi is meghallottuk, osztóműveinket a magasba emeltük, de előtte jó lenne egy kicsit ihletet gyűjteni, tapasztalatot szerezni és bandázni veletek, vagyis a mondás most az, hogy: terepek járói, dagonyák gyalázói, portáltengelyes sziklamászók, expedíciós világutazók gyülekezzetek és mutassátok meg magatokat a világnak, ez a ti hívójeletek!

Klubbok és nagyobb társaságok írjatok levelet az rendezveny@mail.totalcar.hu címre és igyekszünk közös helyet találni nektek!

Mesterkurzus előadások:
Helyszín: 3-as fogadó, 15 órától.

A 3-as pavilonban előadást tart Szentkuti Ákos az Africa Eco Race-en szerzett élményeiről, valamint a Budapest-Bamako Rally világjárt rendezősége is a színpadra lép. 

Díszvendég:

Villám Géza a Budapest-Bamako Rally megálmodója sztorizgatást tart Őrült fazonok, kemény pillanatok, embert próbáló kihívások - címmel. Megelevenedik a Budapest Bamako Rally története, de ismerve őt valószínű, hogy csajozásról és főzésről is ontja majd az igét rendületlenül. :)) 

Villám Géza fogadott testvérei körében ünnepel valahol az afrikai szavannán.
Villám Géza fogadott testvérei körében ünnepel valahol az afrikai szavannán.

Élményautóztatás a passzázson:

Imádod az érdekes és izgalmas autókat és szívesen beülnél a kedvencedbe egy körre? Sexy autód van és megosztanád az élményt sok csillogó szemű rajongóval? Vár az élményautóztatás a Hungexpo területén!

A jelentkezés lezárult! A jelentkezőknek köszönjük a lelkesedést, mindenkit emailban tájékoztatunk!

Büntetésvégrehajtás bajnokai:

Börtön ablakában kazettájukat visszacsévélve várnak titeket újra nyitott bilincseikkel a BV bajnokai, hogy rabszállítójukkal csapassanak majd körbe-körbe a passzázson veletek. Nagyon lelkesek, a szirénát kérésre tuti felkapcsolják!

Nagyvasak nagy napja:

Ebben még van anyag, vagyis vasból most sem lesz hiány, állandó tűzoltó csapatunk a Szomjoltók is kicsit mozgalmasabbra veszik ezúttal a figurát, és megjáratják a 69-es Mercedes 710-est, de érkezik a KPST parkból a nyerges IFA, sőt egy V8-as Scania is! 

Gyerekeknek:

Valójában a PP-n mindenki gyerek még egy kicsit, de a legkisebbeknek most is lesz ingyenes gokartozás a Kalandozóparktól a 3-as fogadó előtti díszkövön és persze a Szomjoltóknál is olthatnak igazi tüzet!

Autódoki live

Ingyenes élő diagnosztika és tanácsadás Autódoktorunktól, kollektív pingvinezés nyitott géptetők mellett. Hozott krehácsra ingyenes ráolvasás, szakértő hümmögés évtizedes rutinnal!

Fontos infók

A rendezvényen előre (az alábbi gombra kattintva) vagy a helyszínen megváltott belépővel lehet részt venni. A jegy elővételben 2024.04.28. 11:30-ig 1990 Ft/fő, a helyszínen váltva 2600 Ft/fő. A rendezvényre 14 éven aluli gyermekek nagykorú kísérővel, 18 év alattiak kísérő nélkül is ingyenesen léphetnek be.

A jegy egyszeri belépésre illetve behajtásra jogosít a Totalcar Parkoló Parádéra és annak minden kiegészítő programjára a Hungexpón (Bp. 1101, Albertirsai u. 10.).

Látogatói kapunyitás 12 órakor.
Belépés: autóval az 6-os, gyalogosan a 3-as kapun.

A rendezvényre bármilyen gépjárművel ingyen be lehet hajtani, amennyiben az abban tartózkodó személyek érvényes jeggyel rendelkeznek.

Amennyiben gyalog jönnél, a MÁV járatai a Keleti pályaudvarból 5 perc alatt Kőbánya felső megállónál vannak, ami majdnem a Hungexpo 3-as, gyalogos bejáratnál van. A vonatot Budapest bérlettel is igénybe veheted. 

A motorosoknak külön parkolót jelöltünk ki, amit táblával is jelzünk. Kérjük, lehetőleg oda parkoljatok.

A PP-re kutyák és egyéb háziállatok ingyenesen hozhatók, a látogató gazda felelősségére. A helyi házirend értelmében legyen nálatok az állat oltási könyve és szájkosara (feltenni nem kell). Ezt a bejáratnál szúrópróbaszerűen ellenőrizhetik!

A rendezvény szervezői fenntartják a jogot a belépők és behajtók számának korlátozására, tekintettel a helyszínek befogadási képességére és az aktuális szabályozásra.

Az eseményen bármilyen marketing tevékenység, árusítás csak a rendezőség engedélyével történhet!

A rendezvény területén nyílt láng használata tilos!

A rendezvényt "szinte" minden időben megtartjuk!

A rendezvény sajátosságaiból adódóan külön felhívjuk a látogatók a figyelmét a kulturált autó- és egyéb járműhasználatra!

unnamed

Az autós rendezvény veszélyes üzem. A szervezők törekednek a biztonságos keretek biztosítására és betartatására, de ennek ellenére történhetnek balesetek. A jegy megvásárlásával ezt tudomásul veszi, és lemond minden kártérítési jogáról a szervezőkkel szemben.

Amennyiben ezt nem képesek betartani, a rendezvény szervezői fenntartják a jogot, hogy a további rendezvényekről kitiltsák a szabályok megszegőit!

Előjelentkezés árusnak (élelmiszert és italt árusítók sajnos nem tudnak jelentkezni!), szponzornak, stb.: rendezveny@mail.totalcar.hu

A rendezvényre a Totalcar Általános Szerződési Feltételei érvényesek.

A Totalcar adatkezelési tájékoztatója itt olvasható.