Lecseréli Black Hawk helikoptereit az amerikai hadsereg

2022.12.08. 14:51

Az Egyesült Államok hadserege (US Army) először 2004-ben határozta meg kívánalmait, hogy milyen helikopterekkel szeretné leváltani a már akkor is kissé öregnek számító Black Hawkokat. Nem sokkal később meghirdették a Joint-Multi-Role (JMR) programot. Ennek célja egy olyan helikoptercsalád kifejlesztése - főként az Egyesült Államok fegyveres erői részére - amellyel ki tudják váltani az UH-60 Black Hawk, az AH-64 Apache, a CH-47 Chinook és az OH-58 Kiowa típusú helikoptereket.

Ez azt jelenti, hogy öt különböző, többféle méretű és többféle feladatú típust kell kiváltania az új gépnek. A koncepció célja egy olyan új forgószárnyas létrehozása, amely megbízható, friss technológiákat és anyagokat használ. Az új gépeknek gyorsabbnak, nagyobb hatótávolságúnak, nagyobb teherbírásúnak, könnyebben karbantarthatónak, alacsonyabb üzemeltetési költségűnek és tábori körülmények között is javíthatónak kell lenniük, minél kisebb logisztikai lábnyommal. A teljes fejlesztési és sorozatgyártási program időintervallumának az 50+ évet és maximum negyven milliárd dollárnyi (nagyjából 15 600 milliárd forintnyi) költséget határoztak meg 2050-ig.

Eleinte csak háromféle méretű helikopterrel számoltak: egy kicsi (JMR-Light), egy közepes (JMR-Medium) és egy nagy (JMR-Heavy) teherbírású változattal. Majd ezeket még megfejelték két újabbal, a kicsi-közepessel (JMR-Medium-Light) és egy ultra nagy (JMR-Ultra) változattal, amely a C-130 Hercules méretkategóriája. Bár a részletes követelmények még finomítás alatt álltak, de 2013-ban az amerikai védelmi minisztérium közzétette a JMR projekt pályázatát, amelyen több cég is jelezte az indulási szándékát. Az EADS-hez tartozó Airbus Industries az Eurocopter X-szel. Az AVX Aircraft JMR-TD-vel, a Karem Aircraft TR36 TD-vel, a Piasecki Aircraft az X-49-essel, amely valójában egy átépített UH-60 Black Hawk, ebből fejlesztették volna a saját JMR helikopterüket. Jelentkezett még a pályázatra a Bell Helicopter a billenőrotoros V-280 Valorral és a Sikrosky-Boeing a koaxális rotorelrendezésű Defiant SB-1-essel.

Végül a hadsereg 2014 augusztusában a két utóbbi indulót választotta ki arra, hogy megépítsék a JMR program egy-egy prototípusát. A programot 2016-ban átnevezték Future Vertical Lift (FVL) projektre, egy évvel később pedig elvégezte első repülését a Bell V-280 Valor, valamint megjelentek az első látványtervek és videók a Defiant SB-1-ről is. A Boeing Sikorsky-Boeing gépe 2019 márciusában hajtotta végre szűzfelszállását. Még ebben az évben a védelmi minisztérium újra átnevezte a fejlesztési és beszerzési programot, amely innentől Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA) néven futott tovább.

Mivel a Boeing-Sikorsky gépéről hamar kiderült, hogy mind a teljesítménye, mind a teherbírása alacsonyabb az elvártnál, ezért azt áttervezték. Az új helikoptert át is keresztelték Defiant X-re, amely erősebb, de takarékosabb hajtóműveket kapott, a teherbírása pedig negyven százalékkal növekedett. Úgy tűnik azonban, hogy ez sem volt elég a győzelemhez, ugyanis az amerikai védelmi minisztérium a V-280-ast választotta és a Bell Helicopterrel kötötte meg az évek óta várt szerződést.

A Bell V-280 Valor nagyon emlékeztet a V-22 Osprey billenőrotoros helikopterre, azzal a különbséggel, hogy a Valor jóval kisebb testű, és nem az egész hajtóműgondoláját mozgatja, mint a V-22-es, hanem csak a rotoragyakat a rotorlapátokkal. A V-280-as alapváltozata 15,4 méter hosszú, fesztávja 24,9 méter, magassága hét méter, súlya 8,2 tonna, maximális felszállótömege 14 tonna. Legénysége négy főből áll, és 14 felfegyverzett katonát tud szállítani. A gépet két Rolls-Royce AE 1107F hajtómű hajtja, a légcsavarok átmérője 10,7 méter, utazósebessége 520 km/h, innen ered a gép típusjelzése is, ami a sebességre utal csomóban kifejezve. A Valor hatótávolsága 3600 kilométer.

A védelmi minisztérium többször is hangsúlyozta, hogy az FLRAA programban nem szeretnék elkövetni azokat a hibákat, amelyek a Joint Strike Fighter (JSF), vagyis az F-35-ös programnál a költségeket az egekbe lökték. Ezért több szakértőt és más cégeket is bevonnak a tervezésbe és a sorozatgyártás elindításába, hogy a költségeket alacsonyan tarthassák, és a gyártás zökkenőmentesen indulhasson. Ez nagy valószínűséggel nem fog sikerülni, ugyanis nemcsak az F-35-össel, hanem a Valorhoz nagyon hasonló kialakítású V-22-essel is rengeteg probléma volt a rendszerbe állítást követően, amelyek alaposan megemelték az Osprey fejlesztési költségeit. Mindenesetre a Bellnél optimisták, ugyanis azt mondják, hogy alaposan átgondolták a típuscsaládot, és a fejlesztés alatt álló felfegyverzett változat pontosan annyiba kerül majd, mint egy AH-64E Apache. Azt elfelejtették közölni, hogy az UH-60 Black Hawknál viszont háromszor drágább az alapváltozatú Valor.

Egyébként a fejlesztés nem állt meg, hamarosan láthatjuk a tengerészeti kutató-mentő és tengeralattjáró-vadász változatot, majd ezután következnek a már említett felfegyverzett, támadó és felderítő helikopterek. Ezek prototípusait, ha minden igaz, már jövőre láthatjuk, ezután érkeznek a különböző méretű szállítógépek és a különleges erők számára kifejlesztett támogató V-280-asok. Jelenleg azonban az alapváltozatú (közepes szállító) Valorokból kezdik el építeni a nullsorozatot, amelyet majd egy újabb szerződés követ, ha minden igaz 2024-ben, ahol 700 szállítóhelikoptert rendelne a US Army.

Egy Valor jelenleg 43 millió dollárba (17 milliárd forintba) kerül. A gép továbbfejlesztése 232 millió dollár (90 milliárd forint) lesz. A Bell tervei szerint a V-280 Valort 2065-ig fogják gyártani, ez idő alatt 9000 darab készül majd belőle, ami összesen 80-90 milliárd dollár (31 000-35 000 milliárd forintnyi) bevételt hoz a cégnek. Az első teljes értékű szolgálatot teljesítő Bell V-280 Valor 2025-ben állhat hadrendbe.

Gyári videó a Bell V-280 Valorról:

(Fotók: Bell Helicopter)