Benzines vagy villany? Ársapka nélkül ez a különbség

2022.12.19. 06:02

Pusztán a fogyasztást nézve még az ársapkás korszakban is előnyben voltak a tisztán elektromos autók a hagyományos társaikkal szemben. Igaz, előbbiekből szerényebb a kínálat és drágábbak is. A magasabb üzemanyagárak átírták a matekot. Mégpedig így.

Az ársapka eltörlése nyomán lényegében egyik napról a másikra benzinkúttól függően 30-40 százalékkal drágult a gázolaj. Arról egyelőre nincsenek hivatalos adatok, hogy a lépés hogyan befolyásolta az autóforgalmat. Az biztos, hogy a hatósági ár miatt sokkal több üzemanyag fogyott az elmúlt bő egy évben. Nagyon leegyszerűsítve korábban az autósok két alternatíva közül választhatnak: az áremelés miatt visszafoghatják az autóhasználatot, vagy tartják az eddigi szintet, és más kiadásokból faragnak le, a különbözetből fizetik a magasabb benzinkutas számlát.

VW-Scirocco-1-4-TSI-Verbrauch-Detail-Bildschrim-Anzeige-fotoshow

Azt lehetetlen megmondani, hogy az üzemanyagok, valamint az új és használt autók piacán milyen árváltozások várhatóak, ugyanígy azt is, hogy az áram ára milyen irányt vesz rövid vagy akár hosszú távon.

Mindenesetre érdemes megnézni, hogy a drágább üzemanyagok fényében a hagyományos motorral szerelt autókkal, köztük a rendes hibridekkel szemben hogyan néz ki a villanyautók fogyasztása, és ez mennyibe kerül éves szinten, erről részletesebben szó lesz, előbb azonban érdemes a villanyautókat helyretenni. Karotta még tavaly gyűjtötte össze a villanyautós alapismereteket, valamint bemutatta a 2021-ben legolcsóbbnak számító elektromos autókat, köztük azokat, amiket meg szabad venni, és azokat, amelyeket jobb messziről elkerülni. A cikksorozat harmadik részében pedig azok az autók kaptak helyet, amelyek egy évvel ezelőtt viszonylag alacsony - 3-7 millió forintos - áron szerepeltek a tavalyi kínálatban. A használt autók árának emelkedése miatt mostanra már változott a kép.

Forrás: ADAC / Martin Hangen
Forrás: ADAC / Martin Hangen

Visszatérve a fogyasztásra. A benzines autók esetében 5-10 literes fogyasztásnál évi 15 ezer kilométerhez 487-975 ezer forintos számla társul a mostani árakon számolva. A dízelmotorosok esetében 525-1,05 millió lesz ugyanez. 14-20 kilowattórás fogyasztásnál a tisztán elektromos autó villanyszámlája a rezsiszabályok változása után a 70 forintos, vagyis magasabb lakossági árámárral számolva 147-210 ezer forint lesz. Ha viszont az áramkutakon - például a Mobiliti vagy a Plugee - töltőit használja valaki, akkor 150 forint körüli összeget kell fizetnie, ebben az esetben az éves díj már 315-450 ezer forintra ugrik.

Amennyiben 20 ezer kilométert tesz meg valaki az autóval, akkor a benzinköltség (5-10 literes fogyasztásnál) 650 és 1,3 millió forintot visz el, gázolajra pedig 700 ezer - 1,4 milliót kell költeni. A villanyautónál - 14-20 kWh-s fogyasztásnál - a már említett magasabb lakossági áramárat alapul véve 196-280 ezer forint, az áramkutas tarifa alapján viszont 420-600 ezer forint ugyanez.

DSC04164

Az elektromos és hagyományos autók összevetésénél figyelembe kell venni, hogy az előbbieknél ott van az úgynevezett töltési veszteség, azaz az áramkútból vagy az otthoni töltőnél felhasznált áram nem megy bele teljes egészében az autóba. Erről többek között Gajdán Miki írt részletes cikket, amelyből kiderült, hogy autótól és töltőtől függően 6-24 százalékos is lehet ez a tétel, ami az elektromosok szempontjából rontja "üzemanyagmatekot". Az is lényeges, hogy az otthoni töltésnél elképzelhető, hogy szükség lesz az áramhálózat fejlesztésére, mert a mostani nem bírná ezt a terhelést. A fali töltővel gyorsabb a töltés, ám ehhez is fejlesztésre lesz szükség, és meg kell venni magát a berendezést, ami egyszeri kiadással növeli a költségeket a villanyautós megoldásnál.

A fenti kalkuláció a nagyságrendek bemutatására alkalmas, arra egzakt választ nem lehet adni, hogy forintra pontosan mennyi lenne a különbség a hagyományos és a tisztán elektromosok között. Ez nagyban függ természetesen az aktuális piaci használtautó-kínálattól és az árszintektől, az üzemanyagok és az áram árának változásától. Egy biztos, hogy csak a fogyasztást nézve a belső égésű motoros autók nagyobb hátrányba kerültek az elemesekkel szemben. Viszont egy esetleges autócsere megtérülése már hosszabb ideig tarthat, tehát ha valaki csak a spórolás miatt váltana, jobban jár, ha végez egy gyors számítást a saját szokásainak figyelembe vételével.