Négy a milliárd, kettő az alagút. Maradhat? #M0 #észak #tervezés

2022.12.29. 16:50

A 11-es és a 10-es főút közötti új szakaszon egy 2,0 km-es, valamint egy 3,2 km-es alagútpár is létrejön, hiszen a föld alatt a legcsendesebb.

D KOS20130831003

Szép lassan eljöhet az ünneplés ideje. Bár 1987 szülötteként pontosan tudom, milyen rég nem épült meg az M0-s autóút, köznyelven a budapesti körgyűrű valóban kört, illetve gyűrűt formáló része, most nettó 4 milliárdért előkészítik, hogyan is épülhet meg belőle mégis nyolc kilométernyi.

Az M0-ás nyugati irányú folytatásaként, két dupla alagúttal. Hiszen ha lúd, legyen kövér. A zsigeri érzés ellenére az alagút nem új ötlet, korábban forráshiány miatt tették a fiókba.

Most viszont a közbeszerzést immár lezárta a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., így hát az UNITEF'83 Zrt. és a VIKÖTI Kft. kezdheti a kiviteli- és tender tervdokumentáció elkészítését, a meglévő engedélyek szükség szerinti módosítását, valamint a még szükséges engedélyek beszerzését. Egy hete még az Égéstérben is beszéltünk arról, mennyire hiányzik az M0-ás befejező szakasza, így a fejlesztésnek sokan örülhetnek majd, amennyiben a tervek végre valósággá is válnak.

A Magyar Építők azt is kifejtette, hogy Ürömnél különszintű csomópont létesül majd, miközben új nyomvonalon épül ki a 11-es és a 10-es főutak összekötése négy sávon, leállósávokkal, összesen nyolc kilométeres szakaszon. Ennek keretein belül jön létre egy 2,0, valamint egy 3,2 kilométeres alagútpár is.

További részlet, hogy átépül a budakalászi különszintű csomópont, melyhez csatlakozik egy hasonló felépítésű Ürömnél is. A tervek szerint az M0-ás a későbbiekben megépülő M10-es gyorsforgalmi út Üröm-Solymár szakaszához csatlakozik majd külön szintben. Ennek a 4 kilométeres kétsávos útnak a tervezése szintén ebben a körben zajlik.

m0-autoup-eszaki-szektor-509859

Közben vizsgálják az M0-ás bővítésének hatását az alsóbbrendű utakra, így a környékbeli települések forgalmára is. Érdekesség, hogy míg Solymáron egy készenléti üzemmérnökségi telepet terveznek, a jelenleg hatályos nyomvonal érinti egy influenza elleni oltóanyagot gyártó cég területét, mely a rezgésekre kifejezetten érzékeny. Emiatt a közbeszerzés szövege kitér a nyomvonal korrekciójának lehetőségére, illetve arra is, hogy Pilisborosjenőn az M0-ás nyomvonalában és környezetében megkezdődött lakossági és ipari építkezésekre is tekintettel kell lenni.

Hiába, az idő nem a hatalmas útépítéseknek kedvez, új M0-ás szakaszt pedig legutóbb 11 éve adtak át, kemény hat kilométernyit. Most további nyolc következik.