Egy ligában a Dacia és a Tesla, a többiek csak néznek

2023.03.07. 16:19

Megjöttek a legfrissebb ACEA-s adatok, amelyekből kiderül, hogy az uniós autópiacokon hogyan szerepeltek a márkák az újautó-eladásokat (forgalomba helyezéseket) tekintve januárban. Essünk túl a legszárazabb adatokon: több mint 760 ezer új autó talált gazdára az év első hónapjában: bár ez 11 százalékos növekedésnek felel meg éves összevetésben, még mindig utcahosszal elmarad a járvány előtti szinttől, 2019 első hónapját közel 1,2 milliós eladással zárta a piac. Az elmúlt évhez képest tehát javult a helyzet, ami részben magyarázható azzal, hogy kezdik utolérni magukat a gyártók, és teljesítik a korábban befutott megrendeléseket. A négyéves összevetésből látható masszív visszaesés az autók drágulásával, az infláció megugrása miatt növekedő megélhetési kiadásokkal magyarázható keresletcsökkenéssel, valamint az ellátási láncok problémáival magyarázható. 

A januári adatokban a legizgalmasabb a nagy gyártók és márkák piaci részesedésről szóló eredménye, ami első látásra meglepő, de azért van logikusnak tűnő magyarázat. 

A Dacia az uniós autótorta 6 százalékát szerezte meg januárban, ami 1,3 százalékponttal haladja meg az egy évvel korábbi eredményét. A javulás mértékét tekintve az összes márka közül ez a legjobb eredmény. A Dacia sikerében pedig biztosan főszerepet játszik az árazás, azaz viszonylag olcsón jutnak a vásárlók a Renault-alapú új autókhoz.  DACIA Jogger HYBRID 140 (6)

A Dacia után a Tesla következik, amely 1,1 százalékponttal 1,2 százalékosra növelte részesedését az uniós piacokon. 

Márka Piaci részesedés 2023 januárjában az uniós piacokon (százalék) Változás éves alapon (százalékpont)
Dacia 6 1,3
Tesla 1,2 1,1
Mazda 1,6 0,4
Volkswagen 11,3 0,3
Audi 5 0,2
Alfa Romeo 0,4 0,2
Nissan 1,8 0,2
Land Rover 0,6 0,2
Cupra 0,8 0,1
Fiat 3,9 0,1
DS 0,5 0,1
Suzuki 1,4 0,1
Skoda 5,8 0,1
Toyota 7,8 0,1
Lancia/Chrysler 0,5 0
Renault 5,7 0
Alpine 0 0
Lexus 0,3 0
Smart 0,2 0
Jaguar 0,1 0
Porsche 0,8 -0,1
Honda 0,3 -0,1
Jeep 1,2 -0,1
Volvo 2,1 -0,1
Mitsubishi 0,3 -0,2
Hyundai 4,3 -0,2
Citroen 3,2 -0,4
Kia 4,7 -0,5
Opel/Vauxhall 3,1 -0,6
Mini 1 -0,7
Seat 2,3 -0,7
BMW 4,7 -0,7
Ford 3,7 -0,7
Mercedes 4,6 -0,8
Peugeot 5,6 -1,3

Az ACEA által vizsgált márkák közül viszonylag nagyobb mértékben, 0,3 és 0,54 százalékponttal tudta javítani részesedését a Volkswagen és a Mazda. Ugyanakkor a sor másik végén van többek között a Mini, a Seat, a BMW, a Ford, a Mercedes és a Peugeot, utóbbiak részesedése 0,7-1,3 százalékponttal csökkent idén januárra.