Megnyomta a vészcsengőt a Tesla-tulajdonosok egy része, a többiek derűlátók
A befektetők egy része szerint a Tesla befutotta azt a tőzsdei pályát, ami benne volt a cégben, a vállalat jövője túlságosan bizonytalan ahhoz, hogy kitartsanak mellette. Mások továbbra is optimisták.
- A befektetők egy része szerint kifulladt a Tesla-menetelés.
- Musk lépései, megnyilvánulásai sem tesznek jót a márkának.
- Ugyanakkor vannak, akik bíznak az autógyártóban és a részvénydrágulásban.

A Tesla tőzsdei befektetőinek egy része úgy gondolja, vége a villanyautó-gyártó vállalat szédületes tőzsdei karrierjének: eljött az idő az érzékeny búcsúra – derült ki a Reuters összefoglalójából.
A cég idén eddig 30 százalékot veszített részvényeinek értékéből, 2021 óta összesen 50 százalékos a visszaesés. Ez 600 milliárd dollárt vitt el a Tesla értékéből, Magyarország éves komplett GDP-jének a tripláját. A vállalat idei első negyedéves pénzügyi eredményei elmaradtak az elemzői várakozásoktól.
Elon Musk vezérigazgató csak a „fényes jövővel” tudta kecsegtetni a részvényeseket, mondván: 2025-ben jön a Tesla megfizethető áron kapható modellje. Mindez arra indította a tőzsdei befektetők egy részét, hogy előkeressék a maguk színes szótárából azokat a mondatokat, amelyeket nem szeretnek hallani a cégvezetők.
„Az az érzés alakul ki, hogy a fundamentumok elkezdtek elválni a realitástól” – mondta John Belton, a Gabelli Funds pénzügyi alap portfóliómenedzsere. Ez az alap eladta mind a 65,9 ezer részvényét, amelyeket 2022-ben vásárolt. „Úgy gondoljuk, hogy akkor teljesítenek a legjobban a részvények, amikor az autógyártók fundamentumai igazolják a részvényárakat.” A Tesla papírjai az elmúlt öt évben 14-szeres drágulással kényeztették el tulajdonosaikat. Ezért akinek vannak ilyen részvényei, az hozzászokott ahhoz, hogy megtartsa azokat.
Az elmúlt időszak azonban arról szólt, hogy még a cég legelkötelezettebb befektetőinek egy része is szkeptikussá vált a további növekedés lehetőségével kapcsolatban. Úgy látják, hogy a Tesla-részvények tartása túl kockázatossá vált.
Ellentmondó jelzések érkeztek
A matek és a szóbeli értékelések elváltak egymástól. A Morningstar tőzsdei adatszolgáltató cég számai szerint 18 tőketársaság tart portfóliójában Tesla-papírokat 2019 óta, ám ezek közül 10 legkevesebb 15 százalékkal zsugorította pakettjét. Csak öt olyan akadt, amely újabb részvényeket vásárolt.
Eközben az ismert Wall Street-i elemzők közöl 19 ajánlja szimplán vagy erősen „vásárlásra” a Tesla papírjait. Nemrégiben, februárban még csak 17 ilyen szakértő akadt. A részvény átlagos célára 49 elemzőnél 178,95 dollár. Ez 1,5 százalékkal magasabb a június első kereskedési napján kialakult jegyzésnél.
Ross Gerber, a nevét viselő Los Angeles-i befektetési társaság arcával is vállalja szkeptikus álláspontját. Cége korábban félmillió Tesla-részvényt vásárolt, ám idén csak eladott ezekből. Szerinte a legenyhébb megfogalmazással azt mondhatjuk, hogy a Tesla-sztorinak vége. Ezért szubjektív okokat is felelőssé tesz azon túl, hogy más autógyártók is felzárkóznak az elektromos autók gyártásában az úttörő mögé.Úgy látja, hogy a vállalat PR-részlege nem kap elég pénzt az autók népszerűsítésére (talán úgy gondolják, elég erős a márkanév ahhoz, hogy enélkül is boldoguljanak).
A másik nagy gond szerinte, hogy Musk nyilvános szereplései, politikai és egyéb megjegyzései rombolják a Tesla imázsát. Az elmúlt egy-másfél évben Musk világlátása, amit nem rejt véka alá, kiábrándítóan hatott a befektetőkre.
Gerber úgy véli, hogy a június elején kicsivel 176 dollár felett forgó részvények korrekt ára valahol 100 dollár körül van. Más szóval a papír 40 százalékkal túlértékelt, amit kizárólag Musk egyelőre még hatásos sztárimázsának köszönhet. A cége birtokában lévő Tesla-részvények egy részét jótékonysági célra akarja fordítani, hogy elkerülje az értékesítésükkel járó adózást.
Az új üzletágak is kockázatosak
A Tesla egyelőre tartja első helyét az autógyártók érték szerinti rangsorában. Tőzsdei kapitalizációja 560 milliárd dollár. A második helyen álló Toyota, a világ legtöbb autót gyártó vállalata 333,7 milliárd dollárt ér. (Ez is több, mint Magyarország éves GDP-jének másfélszerese.) A cég mellett kitartó befektetők az önvezetéstől várják, hogy visszaterelje a Teslát a régi növekedési pályára a tőzsdén.
„A Wall Street egy része eltekint a mostani nehézségektől. Az önvezetés technológiájának bevezetésétől várja a Musk & Co. további sikerét” – mondta Dan Ives befektetési szakértő, aki szerint a részvény ára 275 dollárra mehet fel.
Hasonlóan vélekedhet Cathie Wood, aki 2014 óta tart Tesla részvényeket ARK Innovation Fundjában. Ez az alap tíz százalékkal növelte pakettjét az első negyedévben. Az ARK 2022 áprilisában úgy becsülte, hogy a Tesla részvényei az új robotaxi-üzletágnak köszönhetően 2027-re elérik a kétezer dolláros árat. Wood tartja ezt az előrejelzést. Ennek szellemében cége 100 millió dollárnyi papírt vásárolt 2024 áprilisában.
Wood akkor azt mondta a CNBC-nek, hogy nem jött el az ideje a Tesla-befektetés pánikszerű eladásának. Musk szerint cége önvezető technológiája alapján mesterségesintelligencia-robot technológiai vállalattá válik.
A szkeptikusok azonban kockázatosnak látják az önvezetés elterjedését. Szerintük ez a technológiai fejlesztési gondokba futhat, és kérdéses, hogy a hatóságok, amelyek engedélyezik a használatát, hogyan viszonyulnak majd hozzá. A Deutsche Bank szakértőinek tanulmánya szerint az önvezetésről gondoskodó szoftver feltörésének lehetősége egyszerre jelent technológiai, szabályozási és üzemeltetési kockázatot. Ennek szellemében likvidálta az elmúlt hat hónapban teljes 21,5 millió dolláros befektetését a Teslában Graham Tanaka, a nevét viselő tőkealap vezetője. Az alap 2011-ben vált az autógyártó befektetőjévé. Akkor két dollárért vette a Tesla-részvényeket.
