A balesetező villanyrolleresek több, mint 20 százaléka volt ittas - Itt vannak az első statisztikák!
Baleseti statiszikákat szerezni relatíve egyszerű. A legtöbb esetnél a rendőrség jelen van, ezért átfogó adathalmazzal rendelkeznek. Viszont, ha egy jármű jogilag nem létezik, akkor sokkal nehezebb a helyzet. Ilyen a villanyroller is, ami a KRESZ alapján (még) nem létezik. A rendőrség ettől függetlenül 2024 óta statiszikai adatgyűtjés miatt bekategorziálta az elektromos rollereket, így az év első három hónapjáról már van kimutatásuk.
- 2024 első három hónapjában 67 villanyrolleres balesethez mentek ki rendőrök
- A rendőrség két kategóriába sorolja a villanyrollereket: kis és nagy teljesítményű motoros roller
- a balesetező villanyrolleresek több mint 20 százaléka volt ittas
- a bukósisak elengedhetetlen a biztonságunk érdekében, de jogilag motorkerékpáros bukósisakot kellene hordani
2024. január 1 és március 31 között összesen 67 (januárban 10, februárban 20, márciusban 37) olyan személysérüléssel járó közlekedési baleset történt, amelyben villanyroller vett részt – derült ki az Országos Rendőr-Főkapitányság statisztikáiból.

A szám egyértelműen azért alacsony, mert téli időben csaknem minden kétkerekű jármű használata visszaszorul, de márciusra (a melegebb idő beköszöntével) csaknem 4-szer több villanyrolleres baleset történt, mint az év első hónapjában. Azt persze már most hozzá kell tenni, hogy feltételezhetően sok olyan rolleres baleset történik, amihez nem hívják ki a hatóságot.
Villanyroller, a rendőrség szemében
Mivel a KRESZ-ben nem létezik villanyroller (ahogy elektromos kerékpár sem), így a rendőrség az úgynevezett mikromobilitási eszközöket a vonatkozó jogszabályi előírásokban meghatározott műszaki jellemzőik alapján sorolja be a KRESZ-ben nevesített járműkategóriák valamelyikébe.
Ezek tipikusan segédmotoros kerékpárok, de vannak olyanok, amelyek kerékpárnak vagy akár motorkerékpárnak is minősülhetnek. Mivel egyre több ilyen eszközzel vesznek részt a forgalomban, indokolt ezeket – az egyébként más, a KRESZ által is ismert járműkategóriák valamelyikébe sorolva – külön szerepeltetni a statisztikai adatgyűjtésben.
Emiatt pedig a rendőrség három járműfogalmat hozott létre:
- Motoros roller: legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt (vezető) kizárólag állva szállításra tervezett, motoros meghajtású jármű, amelynek sebessége gázkarral vagy egyéb vezérlő eszközzel szabályozható.
- Kis teljesítményű motoros roller: olyan motoros roller, amelynek tömege legfeljebb 35 kg, meghajtó motorjának névleges teljesítménye legfeljebb 1000 W, és sík úton, önerőből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes.
- Nagy teljesítményű motoros roller: olyan motoros roller, amely nem felel meg a kis teljesítményű motoros roller fogalmának.

A rollereket a rendőrségi gyakorlat szerint az eszközök műszaki jellemzői alapján sorolják be jellemzően motorkerékpár vagy segédmotoros kerékpár kategóriába. Így a velük való közlekedés esetén az alábbiakat kell járműkategóriának megfelelő előírásokat kell figyelembe venni:
- a jármű közlekedésben való részvétel feltétele (műszaki előírások teljesülése, kötelező felelősségbiztosítás),
- a járművezetőre vonatkozó személyi feltétel (vezetésre alkalmas állapot, életkori feltétel teljesülése, szükséges esetben vezetői engedély megléte),
- az igénybe vett út/úttest-rész az alkalmazandó közlekedési szabály és
- a használandó passzív biztonsági eszközök
– részletezték a levélben.
Önmaguk ellensége, de az alkohol sem segít
Az év első negyedévében regisztrált villanyrolleres balesetek jellemzően abból adódtak, hogy használóik elvesztette uralmukat az eszköz felett és elestek. A legtöbb baleset pedig (67-ből 52) úttesten történt, amiből érdekes módon 42 egyenes útvonalon volt, 18 pedig kereszteződésben (a két csoport között van átfedés).

Szomorú adat, hogy a balesetező rolleresek 22,3 százaléka (15 személy) volt ittas – és ez csak a balesetet okozók aránya. És nem lehet minden ittas vezetést a külföldiekre fogni, ugyanis a 67 balesetből 57-ben a villanyroller vezetője magyar állampolgár volt (és 48 esetben a balesetek okozói is).
Korábban a Budapesti Dr. Manninger Jenő Baleseti Központ két évvel ezelőtti statiszikáiból derült ki, hogy 7 hónap leforgása alatt 300-an fordultak hozzájuk villanyrolleres balesetből adódó sérülésekkel. Ehhez képest a rendőrség számai jelentősen alacsonyabbak, de ebben közrejátszik, hogy az év első hónapjában az időjárás miatt sokkal kevesebben használnak villanyrollert és biciklit egyaránt. Valamint a rolleresek sokszor csak magukban tesznek kárt – az ilyen esetekhez pedig maximum mentőt hívnak, de azt is csak komolyabb sérülések esetén.
Mit ajánl a rendőrség?
Ahogy a baleseti központ, úgy a rendőrség is hangsúlyozza a védőfelszerelés fontosságát. A fejvédőt/bukósisakot elengedhetetlen tartják, főleg, hogy azt szabályosan rögzítsék. Viszont a jelenlegi szabályozási helyzet miatt a villanyrollerre – a műszaki jellemzőitől függően – a segédmotoros kerékpárosokra, vagy a motorkerékpárosokra vonatkozó szabályok az érvényesek, azaz
mindkét esetben a jármű vezetőjének motorkerékpár bukósisakot kötelező viselnie.

Továbbá a jogszabályi előírások betartása mellett felhívják a figyelmet az út állapotára. „Az úttest (kerékpárút) széle számos helyen göröngyös, azokon úthibák, hézagok, síkból kiálló csatornafedelek lehetnek, amelyekkel a rollerek kis átmérőjű kereke nem tud biztonságosan megbirkózni, és a jármű irányítása feletti uralmat könnyen el lehet veszíteni” – írta az ORFK Kommunikációs osztálya.
Azt is ajánlják, hogy a roller magas súlypontja miatt az erősebb fékezéseket szokni, gyakorolni kell. Ezt pedig mindenképpen forgalommentes, biztonságos helyen tegyük.
Zárásként pedig leírták az egyértelműt, amit mégis sokan megszegnek: Az ilyen járművekkel utas nem szállítható és az alkoholfogyasztási tilalom a roller vezetésére is vonatkozik.
