Az autók elnevezése nem könnyebb feladat, mint amikor egy családban nevet keresnek az újszülöttnek. Az autóiparban is sokan dolgoznak, hosszú időn keresztül, hogy megtalálják a tökéletes nevet.

Az emberek elég nehéz feladatnak élik meg a névadást. Aki a gyerekének keres nevet, az igyekszik elkerülni, hogy társai később furcsa neve miatt gúnyolják gyermekét. Aki a házi kedvencét kereszteli el, az gyakran a lehető legjobban kimondható nevet keresi. Míg az autótulajdonosok két csoportra oszlanak – legalábbis a Popular Science (Popsci.com) portál összeállítása szerint.
Az egyikhez azok tartoznak, akik szerint bűn nevet adni a járgánynak. A másikba azok, akik autójukat is elkeresztelik. A nagy kérdés az, hogy egy autó típusának elnevezése befolyásolhatja-e piaci sikerét vagy sikertelenségét? – tette fel a kérdést a lap.
Az első buktatóra mindjárt ennek a hírportálnak a rövidített neve: Popsci mutat rá. Ami az egyik nyelven semleges tartalmú, a másikon érdekes jelentést hordozhat. Például a Chevrolet Nova típusról azt tartják, hogy az elnevezése miatt volt sikertelen a spanyol nyelvű dél-amerikai országokban. A Nova ugyanis úgy érhető spanyolul, hogy „no va”, ami azt jelenti: „nem megy”. A nyelvészek vitatják ezt az értelmezést, ám ettől még ez a magyarázat makacsul tartja magát.
Az egyszerű módszerektől a bonyolultakig terjednek a névadási forgatókönyvek
Az autótípusok névadását – szemben a magánemberekkel – bizottságok végzik hónapokon át tartó munkával. „Egyszerű" a dolguk, ha csak arról kell dönteniük, milyen betűt használjanak. A Mercedesnél A-tól S-ig terjed a skála, ám itt is többről van szó, mint puszta karakterekről. A marketingesek egyik alapszabálya szerint ugyanis még ezeknek is mondaniuk kell valamit.

Az S-osztály például a Sonderklasse szóra utal, ami „különleges vagy speciális osztályt” jelent. Az egyes betűket egészíti ki három szám plusz rövidítések, aminek eredményeként a német autógyártónak sikerült meglehetősen hosszú, kódszerű névvel ellátnia egyes modelleket. Például a Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic. A tesztelők szerint az a lényeg, hogy jó vezetni ezt az autót, a nevét el lehet felejteni.
Jessica Fini, a Honda amerikai érdekeltségének kommunikációs szakértője elmesélte a portálnak, hogyan megy a névadás náluk. Az új típusok piaci bevezetése előtt szétküldik az autó leírását a cég marketingeseinek, pr-osainak és értékesítéssel foglalkozó munkatársainak. Ezzel elindul egy több héten át tartó ötletroham, aminek eredményeként megszületnek a névjavaslatok. Ezekről szavaznak, majd az első három a jogászok elé kerül. Az ő dolguk, hogy kiderítsék, nem foglalt-e már a név, és nem jelent valami csúfságot valamilyen idegen nyelven.
Nem mindig jön össze a mutatvány a Hondánál sem. Ott az Európában is forgalmazott e:Ny1, amit íenvájvánnak kell mondani, ez pedig nem könnyű feladat.
A HR-V tisztán elektromos tesója a közeljövőben kap egy modellfrissítést, és ezzel együtt egyszerűsítenek a nevén is. Az indok pontosan az, amit gondolnánk: az eredeti verziót túl nehéz volt kiejteni.
Mi minden lehet egy-egy autótípus neve mögött?
Fini ezután adott egy kis betekintést a Honda névadásába. A Prologue a japán gyártó egyik első tömegautónak szánt elektromos autójának neve. Arra utal, hogy ez a típus a kezdet, a többi jön utána. A Passport SUV neve az utazásra, a kalandra utal, hiszen ahhoz útlevél kell. A CR-V egy rövidítés: Comfortable Runabout Vehicle, amit lehet úgyis átültetni magyarra, hogy kényelmes, csavargásra való járgány.

Hasonló a helyzet a Toyota RAV4-gyel. Ez azt jelenti, hogy Recreational Active Vehicle négykerék-meghajtással. A Lexus RX egy Radiant Crossover (X), azaz egy vibráló autóról van szó, akármit is jelentsen. A Crown története egyszerű: lefordították a japán kamuri szót, ami koronát jelent.
A Hyundai szereti használni autói nevében az N betűt, mert ez részben a cég Namyangban lévő kutatási és fejlesztési központjára, részben a németországi Nürburgring verseny- és tesztpályára utal. Az Elantra nevének gyökere az elan, azaz az energia szó. A Sonata a zenei harmóniára utal. A Santa Fe, a Tucson, a Kona a kalandot kereső életstílusú vásárlókat akarja táncba vinni. A cég villanyautóinak nevében lévő Ioniq az ion és a unique (egyedi) összevonásából származik.

Egyedi történet a Lamborghini névadása, ugyanis ennek a márkának a típusai mind az élet-halál harcra kész bikákra utalnak. A Miura a harcra tenyésztett spanyol bikák neve. A Murciélago egy olyan bikára utal, aki állítólag túlélt 28 karddöfést a testén. A legújabb modell egy harci bikáról, a Temerarióról kapta a nevét, ami azt jelenti, hogy vad és bátor.
Bónusz - autónevek magyar fordításban
Korábban összegyűjtöttük az autónevek helyes kiejtését, majd a Totalcar egyik olvasója, a műszaki fordítóként dolgozó Dániel még évekkel ezelőtt készített egy mókás összeállítást, amelyben az autóneveket tükörfordítással ültette magyarra. Jó szórakozást kívánunk hozzá!
AC 289 - Autószállító 289 Köbhüvelyk
Acura NSX-R GT - Ponto Új Sportkocsi Kísérleti - Verseny Nagy Túraautó
Alfa Romeo 8C Competizione - Névtelen Lombard Autógyár Romeo 8 Henger Verseny
Alfa Romeo Brera 3.2 V6 JTS Q4 Sky View - Névtelen Lombard Autógyár Romeo Brera 3,2 Liter V Elrendezés 6 Henger JTS 4 Kerék Hajtás Ég Látvány
Alfa Romeo GT V6 3.2 24v Sport Technical Kit 3 - Névtelen Lombard Autógyár Romeo Nagy Túraautó V Elrendezés 6 Henger 3,2 Liter 24 Szelep Sport Technikai Csomag 3
Ascari KZ1 - Ascari Fekete Miklós 1
Ferrari 246 Dino GT - Kovács 24 Százköbcentiméter 6 Henger Frédi Nagy Túraautó
Ferrari 250 GTO - Kovács Hengerenként 250 Köbcentiméter Homologizált Nagy Túraautó
Ferrari 250 Testa Rossa - Kovács Hengerenként 250 Köbcentiméter Piros Fej
Ferrari 288 GTO - Kovács 28 Százköbcentiméter 8 Henger Homologizált Nagy Túraautó
Ferrari 308 GTS Quattrovalvole - Kovács 30 Százköbcentiméter 8 Henger Nagy Túraautó Rakonca Négyszelepes
Volkswagen Beetle - Népautó Bogár
Volkswagen Golf R32 - Népautó Ütő R 32 Századliter
