Kétszer is felmentették az ittas rollerest, harmadszorra a jogsija is ugrott

2025.05.16. 05:46

Az elektromos rollerek jogi kategorizálása sokat fejlődött az évek során, a készülőfélben lévő új KRESZ-nek azonban még lesz mit tisztáznia ezen a területen. Ameddig azzal elkészül a jogalkotó, az ittasan e-rollerezőket addig is szankcionálni kell valahogy. Ez viszont nem minden bíróságnak megy elsőre.

Olvasónk megpróbáltatásai idestova öt éve tartanak. Nem ártatlan ő sem, hiszen ittas e-rollerezésen kapták a rendőrök, de erre a jogi huzavonára azért nem számított. A történet egy nyáresti mulatozást követően indult 2020-ban, amikor olvasónk jelentős mennyiségű szeszes ital fogyasztását követően pattant fel a 250 W teljesítményű elektromos kétkerekűjére. Messzire nem jutott, az első sarkon félreintették a rendőrök. 

A szonda 0,69 g/l (ezrelék) értéket mutatott. Az intézkedő rendőröket nem nagyon hatotta meg olvasónk védekezése, miszerint ez egy olyan jármű, amelyet ittas állapotban is szabad vezetni. Majd a bíróságon tessék ezt elővezetni, ott lesz rá mód - szerelték le. 

Olvasónk mérhetetlenül fel volt háborodva az előállítás és a vérvétel kapcsán. Álmában sem gondolta volna, hogy ilyen helyzetbe kerül. Aznap direkt váltott át az autójáról a rollerére, tudta, hogy italoznak majd. Korábban körbekérdezett a KGFB biztosítójánál és a rendőr ismerőseinél is: szabad-e ittasan rollerezni?  

Itt azért tennénk egy erőteljes felkiáltójelet: függetlenül a hatályos szabályozástól, ittasan ne vezessünk semmilyen járművet – biciklit, rollert se – , mert egyszerűen balesetveszélyes. Tessék taxit-sofőrszolgálatot hívni, józan baráttal hazavitetni magunkat vagy egyszerűen gyalogolni!

A rendőr ismerőse arról tájékoztatta, hogy az e-rollerek jogi megítélése nem egységes, a KRESZ sem említi őket gépi meghajtású járműként, ezért inkább kerékpárnak tekintendő, enyhébb alkoholfogyasztási szabályokkal karöltve. A biztosítótól csak annyit tudott meg, hogy (akkor még) nem köthető ezekre KGFB.

Olvasónk a beszerzett információk alapján arra jutott, hogy elektromos rollerrel bátran közlekedhet ittas állapotban is

A sztori nem is emiatt érdekes, ilyen meggondolatlan következtetésekre bárki juthat. Az már sokkal érdekfeszítőbb, hogy az elsőfokú bíróság felmentette olvasónkat a vád alól. Álláspontját azzal indokolta, hogy egy ilyen bizonytalan és kimunkálatlan szabályozási környezetben teljesen hihető, ha a sofőr tévedésbe esik és abban a tudatban pattan ittasan e-rollerre, hogy ez valójában nem is bűncselekmény (társadalomra veszélyesség hiányában). 

Azt hitte olvasónk, hogy egy ilyet lehet ittasan is terelgetni, de vajon mekkorát tévedett, már ha egyáltalán?
Azt hitte olvasónk, hogy egy ilyet lehet ittasan is terelgetni, de vajon mekkorát tévedett, már ha egyáltalán?

Tévedés

Nem büntethető az elkövető olyan tény miatt, amelyről az elkövetéskor nem tudott.

Nem büntethető, aki a büntetendő cselekményt abban a téves feltevésben követi el, hogy az a társadalomra nem veszélyes, és erre a feltevésre alapos oka van.

Nem zárja ki a büntethetőséget a tévedés, ha azt gondatlanság okozza, és e törvény a gondatlan elkövetést is büntetni rendeli. 

Ténybeli tévedésről akkor beszélünk, ha a tényállásszerű cselekményt megvalósító személy tudata az elkövetéskor nem fogta át a konkrét bűncselekmény törvényi tényállásának valamennyi tárgyi oldali ismérvét. A ténybeli tévedés akkor zárja ki a büntetőjogi felelősséget, ha az olyan tényállási elemre vonatkozik, amit a szándékosságnak át kell fognia. Például, ha alkoholmentes sört ivott a sofőr, később azonban kiderül, hogy egy szerencsétlen kavarodás miatt mégis alkoholos italt fogyasztott, amiről nem tudott.

Társadalomra való veszélyességgel kapcsolatos tévedésről akkor van szó, ha az elkövető abban a téves feltevésben van, hogy amit csinál, azt alapvetően nem tiltja a jog és az össztársadalmi értékítélet szerint sem erkölcstelen, vagy helytelenített. Erre a feltevésre azonban alapos oka kell, hogy legyen. 

Alapos oknak minősül például, ha a büntetőjogi irodalomban, szakkönyvekben írt jogértelmezés szerint vitatott egy bűncselekmény értelmezése, de az is, ha egy olyan állásfoglalás helyességében bízik a nyakon csípett elkövető, amiről megalapozottan gondolhatta, hogy hitelesnek tekinthető. Például amikor a hatóság vagy az ügyvéd írásban adott - egyébként téves - állásfoglalására hivatkozik.

Az ügyészség ezzel viszont nem értett egyet, fellebbezést nyújtott be az elsőfokú ítélet ellen. A másodfokú bíróság újra felmentette olvasónkat, ezúttal úgynevezett ténybeli tévedésre alapozván. A másodfokú ítélet indokolása szerint az e-rolleres abban a tényben volt tévedésben, hogy az általa vezetett elektromos roller gépi meghajtású járműnek minősül-e, azaz a használatával megvalósítható-e a járművezetés ittas állapotban bűncselekmény.

Az illetékes főügyészség ezt a döntést is nonszensznek tartotta, ami miatt úgynevezett felülvizsgálati indítvánnyal fordult a Kúriához, mint legfelsőbb bírósági fórumhoz: tegyenek már rendet végre ebben a kérdésben! A Kúria nem teketóriázott, mindkét ítéletet hatályon kívül helyezte és az egész eljárás teljes megismétlésére utasította az illetékes bíróságot. Meglátása szerint semmiféle tévedésről nem volt szó, hiszen az e-rolleres pontosan tudta, hogy hol, mivel, milyen mennyiségű alkohol elfogyasztását követően közlekedik. 

A Kúria ebben a témában nagyon képben van! A kép illusztráció!
A Kúria ebben a témában nagyon képben van! A kép illusztráció!

A Kúria leszögezte, hogy ilyen esetben a büntethetőségi akadály még nem valósul meg azáltal, hogy sofőr nincs tisztában a jogszabályok vagy a joggyakorlat konkrét tartalmával, vagy egy helyzetet jogilag bizonytalannak tekint

Ezen túlmenően, ha lett is volna tévedés, annak alapos okra való visszavezethetősége – ami nem ténybeli, hanem jogi értékelés kérdése – szintén hiányzik az ügyben a Kúria szerint. A rolleres által konkrétan nem nevesített, le sem ellenőrizhető személyekre hivatkozás legfeljebb célszerű védekezésnek, de alapos oknak biztosan nem tekinthető - mondta ki a bíróság. 

az elektromos rollerek gépi meghajtású volta minden vita feletti!

Érvelésük szerint a jogi szabályozás bizonytalansága nem jelenti azt, hogy az ilyen magatartás a társadalomra nem veszélyes. Köztudomású tény ugyanis, hogy a szeszes ital fogyasztása veszélyt jelent a járművezető vezetői képességeire. Mivel az elektromos rollerrel való közlekedés vezetői készségeket igényel, az sem lehetett kétséges, hogy annak ittas állapotban való vezetése közlekedésbiztonsági szempontból veszélyes és társadalmilag helytelenített.

A jog nem tudása senkit sem mentesít!

Itt már nehéz hasba akasztani a plénumot azzal, hogy én erről nem tudtam, kéremalássan! Kép: Index.hu
Itt már nehéz hasba akasztani a plénumot azzal, hogy én erről nem tudtam, kéremalássan! Kép: Index.hu

Leszögezte a Kúria azt is, hogy az ismeretlen személyazonosságú, beosztású és végzettségű rendőrök magántermészetű, nem szolgálati viszonyban kinyilvánított, nem is konkrét ügyre vonatkozó, hanem általános jellegű véleménye a hatóság hivatalos közlésének nem tekinthető.

A Kúria már évekkel korábban, számos döntésében kifejtette, és annak kapcsán következetes bírói gyakorlat is alakult ki, miszerint elektromos kerékpárral/rollerrel a járművezetés ittas állapotban bűncselekménye – a beépített erőgép teljesítményétől függetlenül – elkövethető, az a jármű KRESZ szerinti járműkategóriába sorolásával semmiféle összefüggésben nincs. 

Éppen emiatt van az is, hogy 2013-óta az új Btk. a járművezetéstől eltiltást kötelező jelleggel rendeli alkalmazni ittas sofőröknél. Ráadásul önálló büntetési nemként, a vezetés engedélyhez kötöttségétől függetlenül (akkor is ugrik a jogsi, ha a konkrét rollerre nem is kellett soha vezetői engedély). 

Nem a lényeg, hanem a fontos: ha gép hajtja, akkor tilos a piálás!
Nem a lényeg, hanem a fontos: ha gép hajtja, akkor tilos a piálás!

A Kúria az ittas e-kerékpározás és e-rollerezés témájában hozott határozataiban pedig már többször következetesen kifejtette, hogy 

gépi meghajtású az a jármű, amelyet gép hajt, a motor teljesítményétől függetlenül

Ez a járműkategória nem azonos a KRESZ 1. számú függelék II. pontjában írt „gépjármű” kategóriával. Ilyen szempontból közömbös a gépi meghajtást biztosító erőgép hajtóanyaga, teljesítménye és az adott járműre más vonatkozásban irányadó jogi szabályozás is. Például, hogy kell-e hozzá jogosítvány.

Olvasónk nem úszta meg a büntetést, a jogosítványát is bevonta a bíróság, ügyére pedig öt évvel az elkövetést követően került csak pont. Tanuljatok az esetéből, ittas állapotban kerüljétek mindennek a vezetését, amit gép hajt!

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.