Helló, szia, Szófia – Balkáni katyvasz, benzingőz és Red Bull Showrun

2025.06.10. 18:09

Még sosem jártam Bulgáriában. Voltak elképzeléseim, sejtéseim, várakozásaim – de valódi képem aligha. Aztán jött az idei második Red Bull út, egyenesen a Balkán fővárosába.

Előjáték Londonban, főműsor Szófiában

Az év elején Bence kollégával részt vettünk egy londoni sajtóeseményen, ahol az F1 kapta a főszerepet, kiegészülve egy utcai erődemonstrációval. Az apropó akkor is, most is ugyanaz volt: a budapesti Red Bull Showrun, ami majd szeptember 20–21. között kerül megrendezésre – most figyelj – totalcaros ünnepléssel, kiállítással, programokkal egybekötve. De ugorjunk vissza Bulgáriába.

Közlekedés, ami meglepett

Érkeztünk, kicsomagoltunk, majd nekivágtunk a városnak. Meglepő lehet, de a tömegközlekedés varázslatos: busz, villamos, metró, taxi, car sharing – szinte minden van, ami nálunk is megszokott. Ráadásul működik is, így Szófiában A-ból B-be meglepően hatékonyan juthatsz el. Zsúfoltság ritkán van és a napok jelentős részében ez a forgalomra is jellemző.

A várost körülölelő hegyek egészen más hangulatot adnak, mint amit a hazai alföldi táj nyújt például, persze a jó közlekedéshez ez aligha tesz hozzá. Olyan, mint az élet bölcsője, tovább fokozza az érzést a vadregényes, gyakran rendezetlen, sokszínű városkép. Egyszerre mediterrán és ősi. Balkáni – én ezt egyszerűen imádom.

Szófia egy multikulturális album. Szláv, török, görög és római örökségek keverednek az utcákon, ételekben, emberekben. Építészetében ugyanúgy jelen van az ortodox, katolikus, zsidó és muszlim hagyomány – mintha évszázadokon keresztül senki nem zavartatta volna magát, csak pakolták a téglákat egymásra, közben lehet, hogy össze sem vesztek. Nem vagyok történész – ha érdekel, úgyis utánanézel –, a képek mesélnek helyettem.

Autók és balkáni vérmérséklet

Autós szempontból Szófia érdekes célpont. Az elektrifikáció itt még ritkaságszámba megy, a legtöbb jármű 10-20 éves megfáradt példány. Persze itt is akad néhány Cayenne meg G-Merci, valamivel nekik is kell behajtani.

A forgalomban érződik a balkáni temperamentum: gyorshajtás, lámpától-lámpáig versenyek, motorosok üveghangon, néha dob nélkül. A tehetősebb arcok BMW S1000RR-t hajtanak Akrapovič kipufogóval – és hidd el, nem viccelnek a srácok. Ezek rendesen HALADNAK. Van a levegőben valami vad, ösztönös és szenvedélyes. Nem mondom, hogy példa értékű, de a klasszikus autó-motor buzéria, ami máshol kihalófélben van, na az itt még megvan.

A Red Bull Showrun tehát szerencsésen megtalálta egyik otthonát, és a rendezvénynek teret biztosító macskaköves sétánnyal sem lőtt mellé az osztrák vállalat.

Az Alekszandr Nyevszkij-székesegyház – ikonikus ortodox temploma, Szófia legismertebb épülete – szolgáltatta a bázist. Itt nőtt ki a földből a rögtönzött boxutca, ahol sok féle Red Bull Activity és látványosság várta a bámészkodni vágyókat. Gondolok itt a szimulátorra, a pit stop challenge-re, stunt rider oktatásra, de megnézhetted a Red Bull Driftbrothersék híres BMW M4-es versenyautóit is, illetve igazi F1-autókat a közelmúltból. A pilóták pedig nem mások, mint David Coulthard, volt F1-es versenyző, és Nikola Tsolov, az F3 feltörekvő pilótája.

Tippeld meg a három kategória közül, melyik gép a leghangosabb:

Mivel nem kenyerem az írás, most már tényleg beszéljenek a képek helyettem. Később jövünk egy videóval, interjúkkal a rájderekkel és egy kis balkáni hangulattal. Addig is ne feledd: szeptember 20–21., Red Bull Showrun, Parkoló Parádé. Jegyek már kaphatók. Kövess, olvass, lájkolj és szeress minket! Mi ott leszünk, várunk téged is!

Pussz Richárd