Tartsanak szakmai prostituáltnak, vagy bárminek

2003.06.03. 11:31

 
   
   

TC: Olyan, mint a gép ami az Ötödik Elemben építi Lilut?
BB: Pontosan. Egy lisztfinomságú műanyagkompozit porból épít, amit egy 3D-s nyomtatófej végez. Megbuherált normál HP nyomtatófej, csak nem festéket fúj, hanem ragasztót. Húz egy réteget, a számítógép felszeleteli, aztán azt a réteget megragasztja, majd a következő réteget és így szép lassan fölépül a modell. Ez körülbelül öt óra alatt készült el, és így üregesen olyan 160 ezer forintba kerül, mert az anyag nagyon drága. A tömör makett olyan fél misi lenne.

TC: Mit kell beadni a gépbe? A rajzot?
BB: Felületmodellt. Egy sztereo litográfia fájlt kell kimenteni számítógépen, és akkor magától megépíti.

TC: Milyen programmal?
BB: Rhinoceros, az autóiparban is elismert felületmodellező. A látvány pedig 3D Studio-ban, ha érdekel, tudok pár képet mutatni itt a gépen. Meg vannak itt még kézirajzok, az elejéről.

TC: Ezzel kezdtél?
BB: Persze. Megnéztem az autót, hogy milyen legyen, és ugye a kabrió jellegű kupé volt az, ami tetszetős, és akkor gondoltam, hogy meglovagolom ezt a CC koncepciót. Ez egy paralelogramma alakú autó volt, tehát mintha megdöntötték volna előre az egészet, itt az eleje is paralelogramma alakú volt, hát ma már ilyet nem csinálnak. Hátradöntöttem a lámpákat, beleintegráltam az indexeket, ami külön trapéz alakú volt, hátra megdöntöttem az egészet, és egy spoilert csináltam neki. Az egész sziluettjét megtartottam oldalról, a tengelytávot kitoltam, és a fecskefarkokat is ugyanúgy meghagytam. Nem is gömbölyítettem, csak megpróbáltam kicsit lendületesebbé tenni az egészet.

 
   
 

TC: Tehát te abszolút nem a hipermodern vonalat akartad meglovagolni.
BB: Nem, direkt ügyeltem arra, hogy reális is legyen. Sokan mondták, hogy akár most is el tudnák képzelni az utcán.

TC: A műszaki tartalommal foglalkoztál, vagy arra már végképp nem volt energia?
BB: Nem volt idő, de nem is volt elvárás. Tehát ez csak héjmodell. Voltak megoldatlan problémák, például az arányokat úgy kellett eltalálni, hogy beleférjen a tető a csomagtérbe. Mert ez eléggé nagy, íves tető, az eredeti autó 2+2 üléses volt, én pedig teljes értékű négyülésessé alakítottam. Kicsit lejjebb van süllyesztve a négy ülés, de a padlólemezbe simán elfér. A nagy tetőgörbület miatt lejjebb kellett csúsztatni, más megoldás nem volt. Elektronikus a tetőmozgatás. Van is erről egy animáció. A belseje tipikusan a 60-as éveket követi, egy konzollal végig. Ez automataváltós az amcsi piac miatt, én ezt el is hagytam, nincs semmilyen kardánbox, hanem itt egy vezérlőpult, esetleg egy kihajló TFT.

TC: Belülre milyen anyagokat terveztél?
BB: Polírozott alumínium, meg plüssös anyagok. Plüss részek, egy krómkeret kiemelve, és egy krómbetét még itt a kormányon.

 
   
   

TC: Foglalkoztat téged a belső tér kialakítása, vagy inkább csak a külső dizájn?
BB: Első mindenképpen a külső, de azért a belsőre is odafigyelek, vannak dolgok, amik megmozgatnak, szóval azzal is szívesen eljátszom; a mostani pályázaton valami átfedésest szeretnék csinálni, hogy négyszemélyes legyen, de kisebb, még ezt ki kell találni. A Peugeot-hoz gyári színkódokat használtam. Ahogy látod, az utastér teljesen ki van dolgozva. A lámpák LED-es megoldásúak. Ezen a képen beraktam a Műegyetem elé. Csináltam egy képet, aztán camera matching-gel elhelyeztem.

TC: Adnak értékelést a munkáról, amit beadsz?
BB: Nem, csak helyezést, de az első tíz kapott egy levelet, hogy számíthat a Peugeot megkeresésére munkával vagy bármivel kapcsolatban.

 
   
 

TC: Van díjazás?
BB: Igen, bár még nem kaptam meg, de ígérik, hogy hamarosan megjön. Egy 1000 eurós pénzjutalom lesz, egy francia karóra és egy DVD-gyűjtemény francia koncepcióautókról, ez az első tíz, illetve kilenc jutalma. Mert az első 5000 eurót kap, meg az ő makettjét megépítik majd szeptemberre a Frankfurti Autókiállításra. Annak ugyan nincs belseje, de külsőleg olyan típusú autó, amitől majd hanyattesik a közönség, hogy húha, nagyon látványos, dinamikus. Nem olyan autót választottak, ami konzervatív, és nem is felel meg a retrónak. Mindig az a bajom, ha így visszagondolok, hogy ennek semmi retro vonala nincs, ha meg ilyet akarnak, akkor írják ki 2050 luxus sportkupéit, vagy mi.

TC: Mit kellett beküldeni, a rajzokat vagy ezt a makettet?
BB: Csak elektronikus formátumban lehetett beküldeni négy képet egyenként maximum 500 Kbyte méretben, ami lehetett fénykép a makettről vagy kézirajz, illetve bármi.

 
   
    Bognár Béla

TC: Hogy lettél formatervező?
BB: Igazából a szakom az ipari termék- és formatervezés, tehát inkább műszaki vonalon vagyok. Egy osztrák-magyar gépgyártástechnológiai technikumban végeztem, NC-CNC-programozó vagyok, meg gépkezelő, de a formatervezés is érdekelt. Jobban úgy '96 óta foglalkozom ezzel a témával, és eddig ezen a két pályázaton vettem részt. Teljesen magam fejlesztettem ki a technikákat. Egyedül sajátítottam el a rajzok készítését, a szoftverek kezelését. Az egyetemen általános tervezés van, kerti szerszámok, íróasztal, konyhai eszközök, szóval általános ipari termékek, ehhez semmi köze nincsen.

 
   
 

TC: Hányad éves vagy?
BB: Utolsó, de halasztok.

TC: A pályázatok miatt?
BB: Igen. Amúgy meg ki akarok menni ősztől fél-egy évre egy neves iparművészeti egyetemre Essenbe, hogy belejöjjek kicsit a nyelvbe, úgy néz ki, hogy ez már le van zsírozva. Ha ezt elvégzem, akkor el akarok végezni egy mesterképzést Németországban. Összesen 10 ilyen iskola van a világon, akik az ilyen dolgokat, mint ez a Peugeot, figyelembe veszik. És akkor némi szponzori segítséggel fölvesznek. Ez már elég zúzós, mivel másoddiploma. Elvárják, hogy legyen szakirányú diplomád, meg 10-15 munkából álló portfólió, meg kemény felvételi van.

 
   
   

TC: Hol található ez a tíz iskola?
BB: Van egy-egy Németországban és Svédországban, Olaszországban, Angliában és az USÁ-ban kettő-kettő, a többi most nem jut eszembe.

TC: Van köztük híres stúdió által működtetett?
BB: Nem, a fele állami, a másik fele privát. Nagy összefonódások vannak viszont az autógyárakkal, a németek például a Mercedessel és az Audival kooperálnak, ott vannak a közelben, oda járnak az oktatóik. Igazából Magyarországon azért nincs ennek értelme, mert nincs tanár apparátus. Kint nagyon komolyan megy, hogy ezek az iskolák már a nagy cégek projektjein dolgoznak. Igazából valami ilyet szeretnék megcélozni. Most már van egy ismeretségem a Fordnál, a Mondeo a produkciós igazgatója. Mondhatni a barátom lett, és ő írta egy levelében, hogy akkor tudnának velem foglalkozni, ha jelentkeznék egy ilyen iskolába. Akkor máris felvennének, mert a Ford eddig csak olyan embereket alkalmazott, akik egy ilyen iskolát elvégeztek. Az egy dolog, hogy a formát megtervezem magam, kigondolom, elkészítem, de annak nincsen áramlástani, műszaki alapja. Valamennyire a formatervezőnek is át kell látni a műszaki tartalmat, futóművet, mindent. Tehát azt írta, hogy ha egy ilyen iskolába fölvesznek, akkor szívesen látnának személyesen, megismernének és akár gyakorlatilag is alkalmaznának.