TC: Szóval akkor van reményed?
BB: Abszolút van, csak most a szponzorokat kell összeszednem,
vagy valamilyen támogatást, mert ezt saját zsebből nem lehet bírni.
Most próbálok a Fordtól ajánlólevelet szerezni, intézem a dolgokat.
TC: Tudsz nagyobb cégnél dolgozó magyarokról?
BB: Németh Gábor és Hartai Tamás, ők diákként még előttünk
nyerték meg a harmadik Mitsubishit. Németh Gábor tavaly egy GM
pályázaton indult, ahol a Cobrát retrózta újra, és azt is
megnyerte.
TC: Konkrétan már nagy cégnél dolgozó emberekre gondoltam.
BB: Az Audi TT-t egy erdélyi származású magyar srác tervezte.
Kukorelli Péter van a Skodánál, ő korábban az angliai Royal School-t
végezte el, a BMW-nél Anisits Ferenc a dízel osztály vezetője, és az
ismerősöm a Fordnál Brassai Zoltán. Tehát vannak magyarok az iparban,
megvan az esély a bekerülésre. Egy ilyen pályázat elég jó referencia,
ezért is indulok rajtuk.
(Egy Ford Escort Cosworth képei kerülnek elő a gépről. Valós autókra terelődik a szó.)
TC: Ez a kedvenced?
BB: Aha.
TC: Miket szeretsz még?
Nem vagyok igazán újautó-párti, inkább a régebbi, ütősebb
vasakat kedvelem. Négykerekes turbós szörnyeket, Lancia Delta például,
Audi Quattro S1-es, Peugeot 205 T16-os. De egy Cosworth-ot akarok
mindenképpen, csak úgy, hogy tudom, mi van benne, meg szépen megépítve.
Most egy RS Turbóm van még, a Cossie előtti, az csak 1,6-os turbós és
elsőkerék-hajtású. Az első munkám ez volt még '96-ból, egy röntgenrajz
ábra az Escort Cosworth-ról. Körülbelül két évig finomítgattam, mert az
iskola mellett nem sok időm maradt rá.
TC: Mást is szoktál tervezni?
BB: Nem, csak autós pályázatokon indulok.
TC: Hová mennél szívesen dolgozni, melyik nagy márkához?
BB: Igazából nincs egy cég, ahova mennék.
Több márka is tetszik, szívesen dolgoznék Amerikában,
Japánban, vagy Európában is, tekintsenek szakmai prostituáltnak
vagy bárminek. Eredetileg Fordos voltam, és a Peugeot-on azért
indultam el, mert nagyon tetszik, amit az utóbbi években csinálnak.
A
607-es és a
307-es abszolút
megfogott. Meg ugye olasz formatervezőik vannak és imádom az olasz
vonalat. Úgyhogy ha ők kínálnának valamit vagy a Ford, bármelyikhez
szívesen mennék.
TC: Akkor úgy kérdezem, milyen mostani új autó tetszik?
BB: Úgy látom, hogy
jelenleg két út van, szögletes, avagy kerek. Japánok közül nekem
tetszik most a
Nissan Primera,
meg a
Toyota Celica féle
vonal. Európai autók közül inkább a németek, a letisztult egyszerű
dolgok, de konkrét modellt most nem mondanék, mert mindegyiken van
valami szép elem. Franciából a Citroën abszolút nem az én világom, de a
Renault Mégane II-ese
megint tetszik. Az elején idegenkedtem tőle, de megszerettem. Az
amerikai autók közül a sportosabbak.
A Citroën túl organikus, eredetieskedő, még a
C3 elmegy, de a Citroën
Picasso,
Fiat Multipla,
Renault Thalia, ezek
szörnyek.
Szép volt a Clio, de a puttonnyal lelőtték. Mégane, Laguna bejön.
Most egy C3-assal hozott a barátom és megdöbbentett, mennyire
globalista, lepusztított, semmi egyéniség. Ezért is szeretem jobban a
régi autókat. Meg az angol dizájnt, az Aston Martint, vagy ilyen
patinás angol márkákat, de a Rovert például nem. Angol iskolába is jó
lenne menni, de azok nagyon sznobok meg drágák. Azt is hallottam, hogy
a fiatalokat három évig dolgoztatják egy helyen, utána három évig nem
szabadúszóskodhatnak, nehogy el tudják árulni az új terveket.
TC: Most min dolgozol?
BB: Ez egy Opticore nevű pályázat, egy svéd szoftvercég írta
ki, itt virtuális valósággal lehet tervezni az autókat. A Saab meg
a Volvo is azt használja, Giugiaro-ék, Pininfarina, tehát az összes
ilyen komolyabb cég. És most azon dolgozom keményen.
TC: Akkor ez egy új rendszer, amit most tanulsz, vagy már azon
dolgozol, és csinálsz terveket?
BB: Ezt a rendszert egy nagyon kis kör használja, én
Rhinoceros-szal és 3D Studio Max-szel dolgozok. Egy általános
formátumban kell beadni a munkákat, és a döntőbe bejutottaknak ők
adják a munkaállomást meg a szoftvert, hogy azon készítsd el.
TC: És ott mit kell csinálni?
BB: 2020-ra fiatal párok autóját, akik most 1990-ben
születtek, összejöttek, vettek bodrikutyát, és lehessen őt
szállítani meg a nagymamát, meg elmenni vásárolni, ilyesmik. Ja, és
2020-ban a mazda RX9-esnek és a 4-es BMW-nek legyen az
ellenfele.
TC: Azt ki fogja elbírálni?
BB: Márkafüggetlen elvileg, Opticore a cég neve és a Go
Digital az első nemzetközi szervezésű digitális tervezői verseny.
Nagyon komoly a zsűri, 13 fő bírál a vezető autógyártóktól.
Sajnos erről is kicsit lekéstem, mert igazából nem tudtam,
nekiálljak-e dolgozni, mivel kicsit kiégtem a Peugeot-os munka
után. Nagyon stiften dolgoztam végig azt a két és fél hónapot.
Kézirajzok, utána keményen számítógép, és éjjel-nappal dolgoztam
vele, az alvás meg az evés fakultatívvá vált, annyira rágyúrtam.
Itt a zsűri a GM-től, Ford Europe-tól, Mitsubishitől érkezik, de
van Bentley-s tag, a Giugiaro fia, egy Saab-os tervező,
tehát azért elég komoly társaság, nagy nevek.
Az első húszat fogják a döntőbe sorolni, van profi és
nemprofi kategória, én diákként még a nemprofiba tartozom. Akik már
dolgoznak valahol, azok mennek a profiba. És konkrét cégek is
jelentkezhetnek a fejlesztésre, meg magánszemélyek, diákok. A
nemprofi és a profi kategóriából kiválasztanak egy-egy autót, amit
meg is építenek. Mert állítólag akarnak egy ilyen márkát is
csinálni, hogy Opticore.
TC: Lehet tudni, hogy ki áll mögöttük?
BB: Nem tudom, de látszik, hogy nemzetközi összefogásról van
szó. Az oldalon el lehet olvasni a konkrét kiírást, talán ha
továbbjutok, többet megtudok a hátteréről is.
|