Tartsanak szakmai prostituáltnak, vagy bárminek

2003.06.03. 11:31

 
   
 

TC: Szóval akkor van reményed?
BB: Abszolút van, csak most a szponzorokat kell összeszednem, vagy valamilyen támogatást, mert ezt saját zsebből nem lehet bírni. Most próbálok a Fordtól ajánlólevelet szerezni, intézem a dolgokat.

TC: Tudsz nagyobb cégnél dolgozó magyarokról?
BB: Németh Gábor és Hartai Tamás, ők diákként még előttünk nyerték meg a harmadik Mitsubishit. Németh Gábor tavaly egy GM pályázaton indult, ahol a Cobrát retrózta újra, és azt is megnyerte.

TC: Konkrétan már nagy cégnél dolgozó emberekre gondoltam.
BB: Az Audi TT-t egy erdélyi származású magyar srác tervezte. Kukorelli Péter van a Skodánál, ő korábban az angliai Royal School-t végezte el, a BMW-nél Anisits Ferenc a dízel osztály vezetője, és az ismerősöm a Fordnál Brassai Zoltán. Tehát vannak magyarok az iparban, megvan az esély a bekerülésre. Egy ilyen pályázat elég jó referencia, ezért is indulok rajtuk.

(Egy Ford Escort Cosworth képei kerülnek elő a gépről. Valós autókra terelődik a szó.)

TC: Ez a kedvenced?
BB: Aha.

TC: Miket szeretsz még?
Nem vagyok igazán újautó-párti, inkább a régebbi, ütősebb vasakat kedvelem. Négykerekes turbós szörnyeket, Lancia Delta például, Audi Quattro S1-es, Peugeot 205 T16-os. De egy Cosworth-ot akarok mindenképpen, csak úgy, hogy tudom, mi van benne, meg szépen megépítve. Most egy RS Turbóm van még, a Cossie előtti, az csak 1,6-os turbós és elsőkerék-hajtású. Az első munkám ez volt még '96-ból, egy röntgenrajz ábra az Escort Cosworth-ról. Körülbelül két évig finomítgattam, mert az iskola mellett nem sok időm maradt rá.

 
   
   

TC: Mást is szoktál tervezni?
BB: Nem, csak autós pályázatokon indulok.

TC: Hová mennél szívesen dolgozni, melyik nagy márkához?
BB: Igazából nincs egy cég, ahova mennék. Több márka is tetszik, szívesen dolgoznék Amerikában, Japánban, vagy Európában is, tekintsenek szakmai prostituáltnak vagy bárminek. Eredetileg Fordos voltam, és a Peugeot-on azért indultam el, mert nagyon tetszik, amit az utóbbi években csinálnak. A 607-es és a 307-es abszolút megfogott. Meg ugye olasz formatervezőik vannak és imádom az olasz vonalat. Úgyhogy ha ők kínálnának valamit vagy a Ford, bármelyikhez szívesen mennék.

TC: Akkor úgy kérdezem, milyen mostani új autó tetszik?
BB: Úgy látom, hogy jelenleg két út van, szögletes, avagy kerek. Japánok közül nekem tetszik most a Nissan Primera, meg a Toyota Celica féle vonal. Európai autók közül inkább a németek, a letisztult egyszerű dolgok, de konkrét modellt most nem mondanék, mert mindegyiken van valami szép elem. Franciából a Citroën abszolút nem az én világom, de a Renault Mégane II-ese megint tetszik. Az elején idegenkedtem tőle, de megszerettem. Az amerikai autók közül a sportosabbak.

A Citroën túl organikus, eredetieskedő, még a C3 elmegy, de a Citroën Picasso, Fiat Multipla, Renault Thalia, ezek szörnyek.
Szép volt a Clio, de a puttonnyal lelőtték. Mégane, Laguna bejön. Most egy C3-assal hozott a barátom és megdöbbentett, mennyire globalista, lepusztított, semmi egyéniség. Ezért is szeretem jobban a régi autókat. Meg az angol dizájnt, az Aston Martint, vagy ilyen patinás angol márkákat, de a Rovert például nem. Angol iskolába is jó lenne menni, de azok nagyon sznobok meg drágák. Azt is hallottam, hogy a fiatalokat három évig dolgoztatják egy helyen, utána három évig nem szabadúszóskodhatnak, nehogy el tudják árulni az új terveket.

 
   
 

TC: Most min dolgozol?
BB: Ez egy Opticore nevű pályázat, egy svéd szoftvercég írta ki, itt virtuális valósággal lehet tervezni az autókat. A Saab meg a Volvo is azt használja, Giugiaro-ék, Pininfarina, tehát az összes ilyen komolyabb cég. És most azon dolgozom keményen.

 
   
   

TC: Akkor ez egy új rendszer, amit most tanulsz, vagy már azon dolgozol, és csinálsz terveket?
BB: Ezt a rendszert egy nagyon kis kör használja, én Rhinoceros-szal és 3D Studio Max-szel dolgozok. Egy általános formátumban kell beadni a munkákat, és a döntőbe bejutottaknak ők adják a munkaállomást meg a szoftvert, hogy azon készítsd el.

 
   
 

TC: És ott mit kell csinálni?
BB: 2020-ra fiatal párok autóját, akik most 1990-ben születtek, összejöttek, vettek bodrikutyát, és lehessen őt szállítani meg a nagymamát, meg elmenni vásárolni, ilyesmik. Ja, és 2020-ban a mazda RX9-esnek és a 4-es BMW-nek legyen az ellenfele.

 
   
   

TC: Azt ki fogja elbírálni?
BB: Márkafüggetlen elvileg, Opticore a cég neve és a Go Digital az első nemzetközi szervezésű digitális tervezői verseny. Nagyon komoly a zsűri, 13 fő bírál a vezető autógyártóktól.
Sajnos erről is kicsit lekéstem, mert igazából nem tudtam, nekiálljak-e dolgozni, mivel kicsit kiégtem a Peugeot-os munka után. Nagyon stiften dolgoztam végig azt a két és fél hónapot. Kézirajzok, utána keményen számítógép, és éjjel-nappal dolgoztam vele, az alvás meg az evés fakultatívvá vált, annyira rágyúrtam. Itt a zsűri a GM-től, Ford Europe-tól, Mitsubishitől érkezik, de van Bentley-s tag, a Giugiaro fia, egy Saab-os tervező, tehát azért elég komoly társaság, nagy nevek.
Az első húszat fogják a döntőbe sorolni, van profi és nemprofi kategória, én diákként még a nemprofiba tartozom. Akik már dolgoznak valahol, azok mennek a profiba. És konkrét cégek is jelentkezhetnek a fejlesztésre, meg magánszemélyek, diákok. A nemprofi és a profi kategóriából kiválasztanak egy-egy autót, amit meg is építenek. Mert állítólag akarnak egy ilyen márkát is csinálni, hogy Opticore.

TC: Lehet tudni, hogy ki áll mögöttük?
BB: Nem tudom, de látszik, hogy nemzetközi összefogásról van szó. Az oldalon el lehet olvasni a konkrét kiírást, talán ha továbbjutok, többet megtudok a hátteréről is.