Alkudni lehet, sőt kötelező!

2005.12.14. 06:34

Ki a legengedékenyebb, ha az árról van szó? Hol támogatják az eladást a legjobb THM-mel? Melyik kereskedő hiteget a leggyorsabb szállítással? Ki tömné dugig leendő autónkat alapáron extrával? Hol adnak ingyen téli gumit, olcsó cascót, sorsolnak egzotikus utazást? Kivételesen nem autókat, hanem márkakereskedéseket tettünk próbára.

Az év végi vásárló a legjobb vásárló. Közel az értékesítői bónusz kifizetésének ígérete, mindenki szabadulni akar a raktárkészlettől, egyébként is jönnek az új modellek - minden a jelentős kedvezmények lehetőségét erősíti. Bebújtunk hát a legelvetemültebb vevő bőrébe, és félretettünk mindent, ami szubjektív: az nyer, aki többet enged.

Az átlagvásárló 1,4-es alsó középkategóriás tucatautót vesz, nyilvánvaló, hogy ezek között érdemes nekünk is turkálni. Viszont a szerző a szedán formát szereti, így pár márkát rögtön kiselejteztünk. Megérdemlik, miért nem kapható (Európában vagy egyáltalán) pl. a 307-es, C4-es négy ajtóval?

A Fiatot nem kívántuk megalázni az általuk "középkategóriájú családi autó"-nak hívott Albea szerepeltetésével. Vigaszágon bejutott az Opel ( Astra Classic II -vel), a Volkswagent viszont diszkvalifikáltuk, mivel a kifutó Borában kínosan erőlködő 1,4-est alapmotort a Jettában a nem sokkal különb 1,6-os váltotta. Egyébként is drága.

A népautós technika szerelmeseinek vigasztalására a Skoda kereskedői (a négyajtósokra hajazó, de kakukktojás Octaviával) bizonyíthatják legendás rugalmasságukat. Sajnálkozásomra követte a VW-t a süllyesztőbe a Mazda, hasonló okok miatt. A Hondának még nincs puttonyos új Civicje, a régi pedig elfogyott.

Kissé önkényesen Koreát csak a pompás Kia Cerato képviseli (a konszerntárs Hyundai szíveskedjen fejleszteni honlapját; l. lentebb, miért), de ők rögtön egy dízellel, mivel a benzines 1,6-osnak magasabb a kötelezője, ugye. Itt van viszont az amerikai Chevrolet Lacetti . Renault, Mitsubishi, Ford, Toyota, Nissan: remélem, nem maradt ki senki. Ha mégis, nem fogok magyarázkodni, inkább előre kijelentem: az ő modelljük nem tetszik.

Módszertani bevezetés, hasznos praktikák

A TotalCar soha semmit nem próbál elviccelni, így természetes, hogy most a szociológia tudományához fordultunk. Kérdőívet állítottunk össze, amelyet (korszerűen) e-mailben juttattunk el a kiszemelt dílerekhez. Egységesen három budapesti és két, nagyjából 100 kilométeren belüli képviseletet futtattunk - tanulságos, hogy akad olyan márka, akinél az ez az elképzelés borult. Ugyanis kapásból kihullott, aki az importőrnél nem közölt saját honlapra mutató hivatkozást (netán végképp nem volt az importőrnél ilyesmire utalás).

Ügyeltünk arra, hogy jól látható legyen a felkért versenytársak neve a címsorban - ösztönzőleg hat a gyors válaszra és a maximális kedvezményre. Elsősorban pénzbeli engedményre buzdítottuk őket a listaárból, de nagylelkűen ajándék extrákba is belementünk. Szörnyű felháborodást mímeltünk, ha utólag kiderült, hogy a vételáron kívül az üzembe helyezés díjával akarnak megsarcolni.

Kikötöttük, hogy se megkímélt bemutató autót , se ki tudja, kik által birizgált szalondarabot nem javasolhatnak. Kiemelkedő döntési szempontként jelöltük meg a legkedvezőbb teljes hiteldíj mutatót, hiszen 20, esetleg 30 százalékos kezdőrészletet ígértünk komolyságunk bizonyítására. Vártunk javaslatokat biztosítótársaságokra, kötelező és casco szerződésre egyaránt.

A hihetetlen mennyiségű adatot aztán táblázatban rögzítettük (lásd a cikk végén), és odaítéltük a Könnyelmű Kereskedő, illetve az Alkuképtelen Forgalmazó bronz, ezüst és arany fokozatú díját. A viták megelőzésére: a levelezést az utolsó mailer daemon üzenetig bezárólag archiváltuk.

A válaszok szépen jöttek. Hamar betelt a postafiókom, így dossziéba gyűlt az anyag. A szemérmesebbek egy ellenőrző telefont azért útjára bocsátottak, de a nagyobb rész rábízta magát a drótpostára. Mármint a válaszolók nagyobbik része. Ugyanis - irtózatos csalódásomra - a felkértek kevesebb mint fele szánt pár percet egy nyavalyás e-mailre.

Azt hinné az ember, hogy a kisebb dílerek talán még nem is ismerik az elektronikus levelezést, de ha mégis, hetente egyszer betéved egy botcsinálta informatikus, hogy kibogozza a bejövőt. Nos, ez alapvető tévedés. Pontosan a nagy, közismert, fél tucat kerekseggűvel díszített recepcióval rendelkező forgalmazóktól nem kaptam választ. Még annyit se, hogy "gyere be, te féleszű, elvehetsz egy prospektust, és ha szerencséd van, öt percet szánunk rád".

Önálló cikket is kanyaríthatnánk arról, miképpen bánnak az akármilyen módon betérőkkel a kereskedések. Munkatársam most vásárolt egy Renault Mégane-t, és addig-addig packáztak vele a csillogó szalonokban, hogy végül magánszemélytől vett egy használt darabot.

Többszöri időpont-egyeztetésre sem volt akadt ráérő kereskedő. Senki nem tudta, milyen autó van raktáron. Az egyik fellengzősebb volt, mint a másik - mármint addig, míg meg nem említettem, hogy jártam máshol is. Van, akinél ez bejön (máris javult a THM, 2-3 százalékot), de olyan is, aki megsértődik, hogy a konkurenciát is pimasz módon meg mertem kérdezni.

És pont a Renault-nál, ahol tavalyról idénre 40(!) százalékot zuhant a forgalom. Én kapaszkodnék abba a pár eltévedt érdeklődőbe, lyukat beszélnék a hasukba, csak nehogy véletlen valami mást, ne adja az úristen, használtat vegyen. Ezek meg...

Tehát kezdjük az ostorozandók hosszú sorával. A legkínosabb üzenetet az Opelnek fogalmazom: öt nagyszerű kereskedőjéből lapzártáig egy sem válaszolt. Gratulálok. Pedig valamilyen átviteli hibára gyanakodva (csak nekik) kétszer küldtem el a levelet. A közös citromdíjat kapják: Duna, Interat, Kövesdán, Molnár Csepel. Aztán minden épeszű határidő lejárta után csak megmentette a becsületüket a Wallis.

A Renault-ról hosszabban értekeztem, lássunk most csak három beképzelt bagázst: Baumgartner (túl sokáig volt kényelmes kizárólagos értékesítő Budapesten), Reagroup (volt Renault Budapest, gyári leányvállalat) és a fóti Békési.

Nem igyekezett megfogni a fiktív vevőt a Toyota (két árva válasz, a Supertől és a Sakurától), sem a Ford (két visszafogott próbálkozó, az egyik a meg nem érkezett üzenetet nem küldte újra). Van hová fejlődni az ügyfélkiszolgálásban a Kiának (2 ajánlat) és a Chevrolet-nak (kettő a füle botját sem mozdította).

Dicsérnem kell a Mitsubishi viszonteladóit, hogy bár a kért Lancer 1,3 Invite csak külön rendelésre kapható, ketten az egyhatossal azért megkerestek. Ugyanígy a hondások, ahol nincs négyajtós Civic, de a kifutó változat egy-két raktári darabját csak felajánlották, vagy legalább leírták, hogy várnak jövő nyáron.

Három (vagy több) ajánlat a Nissantól és a Skodától érkezett. Ezúton szeretném megköszönni buzgalmukat, Önök nélkül összeomlott volna a projekt!

Az elküldött levél (minta)

Tisztelt Márkakereskedő!

Autóvásárlás előtt állunk, és jelenleg a legszimpatikusabb modell az új Skoda Octavia, Classic felszereltségben, négyajtós kivitelben, 1,4-es benzinmotorral.

Kérem, hogy a következő paraméterek alapján szíveskedjenek sürgős ajánlatot adni:

1. Minimális felszereltség: klíma, két légzsák, első elektromos ablakok, ABS.
2. Legfontosabb döntési szempont a vételár - mivel mindenki ugyanazt az autót árusítja.
3. 20, esetleg 30% kezdőrészlettel rendelkezünk, ezért kérem, hogy FORINTALAPÚ, 3 éves futamidejű részletfizetésre is küldjenek ajánlatot.
4. Kérjük megadni a betartható szállítási határidőt, az elérhető színekkel egyetemben.
5. Csak gyári új autó jöhet szóba, bemutató vagy szalonautó nem érdekel.
6. Amennyiben árbeli mozgásterük korlátozott, bővített felszereltség is szóba jöhet kedvezményként.
7. Mindent tartalmazó bruttó árakat szíveskedjen megadni.
8. Amennyiben kapcsolatban állnak biztosítótársasággal, várjuk javaslatukat kedvező cascóra és kötelező biztosításra.

Előre is köszönjük.

Üdvözlettel:

(szerző polgári neve)

(szerző telefonszáma)