Szubjektív alsóközép-értékelés

2004.01.22. 12:23

A kisautók szegmense után ez az utolsó géposztály, ahol a gyártók igazán nagy tételeket értékesíthetnek. Gazdagabb országokban nem is a kisautókból fogy a legtöbb, hanem a kompaktokból, Németországban például lényegesen több Golfot adnak el, mint Polót. Apropó, Golf: ma már kevesen hívják a kompaktokat Golf-osztálynak, de mint alább kiderül, sok tervező még mindig úgy értelmezi a feladatot, hogy egy Golfot kell előállítania. Abból baj nem lehet.

 
  Tartalom:
 
  1. oldal: Alfa Romeo 147, Audi A3, BMW 3 Compact, Citroen Xsara, Daewoo Nubira, Fiat Stilo

2. oldal: Ford Focus, Honda Civic, Kia Rio, Mazda 3, Nissan Almera, Opel Astra 3. oldal: Peugeot 307, Renault Mégane, Seat Leon, Skoda Octavia, Toyota Corolla, Volkswagen Golf; Eredményhirdetés, kedvenceink, szavazás

Egy-egy alsó-középkategóriás modell meghatározhatja a gyártó üzleti eredményeit, így mindenki biztosra próbál menni. Vagy bátortalanul próbál kizárni minden hibalehetőséget, mint a Fiat a Stilóval vagy a Toyota a Corollával, vagy épp a forradalmi formától reméli az áttörést, mint a Ford (Focus) vagy a Renault (Mégane).

 
  Veszély!
 
  Szubjektív áttekintés: az alábbi rövid összefoglalók szerkesztőségünk tagjainak személyes érzelmi viszonyait tükrözik. A személyes kedvencek listája nem szükségképpen az autók tényleges minőségét vagy ár-érték arányát mutatja, hanem azt, hogy melyiket mennyire szeretjük. Akit a részletes — és így objektívebb — véleményünk érdekel, olvassa el a kapcsolódó teszteket, ez a rövidke áttekintés csak megmosolygásra való.
  Alfa Romeo 147

Teszt: Alfa Romeo 147 2.0 Twin Spark
Teszt: Alfa Romeo 147 1.9 JTD MultiJet

Winkler Róbert: Az évek csak jönnek-mennek, a 147-es még mindig a legszebb. Láthatták a többiek, hogyan kell szép kompakt autót csinálni, mégse jött össze senkinek. Még magának a 147-es tervezőjének, Walter de Silvának sem, pedig a Seatnál ugyanő próbált ugyanabból valami hasonlóan jót. Az Ibizával majdnem sikerült is, de csak majdnem. Van az Alfában valami misztikus, túl az emblémán, az irodaépületeken meg a gyártósorokon.
Sajnos néha az elektronika is elég misztikus hibajelenségeket produkál, nem beszélve a klasszikus slendriánsági klasszikusokról, mint a rosszul csukódó kesztyűtartók meg a leeső csavarok. Viszont az Alfáé a piac legjobb új közvetlen befecskendésű benzinmotorja meg turbódízele.

Füge: Nemcsak az elektronika, hanem a biztonságtechnika is slendrián: a 147-es törik, mint a pozdorja . Külső és belső dizájn teljes összhangban, semmi erőltetettség. És milyen szép véhatos hangja van az 1.9 JTD Multijetnek! Harmonia delectat.

Nínó Karotta: A 147 szépsége látszólag még mindig érik, nem fakul. Vagy a fene tudja, nekem minden hónapban jobban tetszik, mint az előzőben. Másfél éve egy szemerkélő esős, szürkületi fotózás kedvéért felkapcsoltuk rajta az összes lámpát, és mire egyszer körbefotóztuk, egy index és egy ködlámpa kiégett. Érdekes. A 147 GTA-ban sajnos csak tíz percem volt, de abból mind a tízre emlékszem.

Gruber Gergely: Még mindig nagyon szép. A JTD a legvehemensebb turbódízel, amit valaha próbáltam. Volt szerencsém a GTA-t visszaszállítani a forgalmazónak, sajnos a legnagyobb csúcsforgalomban, de az kiderült, hogy övé az egyik legszebb gyári motorhang.

Rácz Tamás: A kategória ötajtósaiból ezt választom magamnak, a 140 lovas JTD-vel. Akkor is, ha itt-ott ez-az lepottyan, kilóg vagy összevissza működik. Ennek az autónak ezt el lehet nézni.

  Audi A3

Teszt: Audi A3 2.0 FSI

Winkler Róbert: Nem biztos, hogy az Audinak kompakt autókkal kéne foglalkoznia; itt soha nem alkotnak olyan kimagaslót, mint a nagyobb padlólemezeken. Az új A3-as legalább sokkal szebb és férfiasabb lett, mint az elődje, de egyrészt nagyon nehéz, másrészt a VW-konszern közvetlen befecskendezéses benzinmotorja távolról sem sikerült olyan jól, mint az olaszoké. Az A3 talán a kategória legjobban összerakott autója, de az árazását máig sem hisszük el.

Gracza Zoltán: Szép is, jó is, egy kicsit izgalmasabb, mint egy Golf. De ugyanennyi pénzből a Golf megvásárlása után még évekig tankolhatunk. Ha meg mindenáron Audi, akkor legyen inkább egy kicsit nagyobbacska.

Nínó Karotta: Az autó, amelynek szellemisége a legtávolabb áll az enyémtől. Átgondolt, modern, jó minőségű, szép, steril, presztízsgazdag. Sohasem kéne.

  BMW 3 Compact

Teszt: BMW 325 ti Compact

Nínó Karotta: Amennyivel olcsóbb, annyival kisebb és csúnyább is a rendes 3-as BMW-nél, de akkor is Bömbi. Vezetni pazar, a Winkli szerint „éles, mint egy szamurájkard”, és az is.

  Citroen Xsara

Teszt: Citroen Xsara Break 2.0 HDI

Nínó Karotta: A Xsarának hagyományosan kiváló az ár-érték aránya, így az élete vége felé különösen. Ennél több dicséretet viszont hipnózisban sem tudnék felidézni. A szerkesztőségünkbe küldött megbízhatósági horrorokban a 307-est szorongatja.

Rácz Tamás: Csúnyán eljárt felette az idő, de én még mindig szeretem. Egy kombi HDI-vel tökéletesen boldog és megelégedett tudnék lenni.

  Daewoo Nubira

Bemutató: Daewoo Nubira II.

Gracza Zoltán: A Pininfarina által kreált új forma és a szép lámpák a Daewoo-tól eddig idegen érzést sugároznak. A külső után a beltérben az a meglepetés, hogy nincs meglepetés. Minden a helyén, minden megszokott. Talán túlontúl megszokott. Bizonyos technikai megoldások a csepp Kadettig nyúlnak vissza. A szépség és a tartalom nem mindig jár együtt.

  Fiat Stilo

Teszt: Fiat Stilo

Winkler Róbert: Először mi is lelkesedtünk, aztán mi sem. A Stilo formáját, ami eleinte harmonikusan szépnek tűnt, néhány hét után egy csődtől rettegő gyáróriás kompromisszumokkal gúzsba kötött dizájnerei művének láttuk. Hasonlóan szép, mint a Corolla: szép, de semmi extra, márpedig egy Fiattól épp valami különlegeset várna az ember. Szolídat, de különlegeset. Mint az Uno kilincse, például. Finom anyagok, gyenge futómű.
A tanulság: a Fiatnak nem Golfot kéne gyártania, arra ott vannak a németek. Azok viszont Fiatot nem tudnak.

Füge: Fényévekre van a Brava—Bravo páros forradalmiságától. Óvatos szépség, duhajkodás kizárva.

Nínó Karotta: Háromajtósban tetszik, ha kívülről nézhetem. Soha, egyetlen autóban sem ültem ennyire kényelmetlenül. Az üléstámlát Kérdőjel Károly hátához igazították, és bár az én hátam is iszonyúan görbe, de pont nem arra. Ezt leszámítva kedvelem, de az Abarth a béna váltójával és kikapcsolhatatlan ESP-jével a puding látszat-GTI-k ősanyja lehetne. Brrr. Továbbá átkozottul érdekel, hogyan lehet, hogy a több éve futó és a Fiat szerint jól fogyó Stilóról máig sem készült NCAP törésteszt, pedig minden valamirevaló konkurenséről igen. Igaz, a hasonló módon tesztelő ADAC adott rá négy csillagot az ötből, és megdicsérte.

Rácz Tamás: Szeretem ezt az autót, akármit is mondanak a kollégák: mind a masszívan sportos háromajtós, mind a rondán jókora kombi, mind a konflisszerűen polgári ötajtós külön jellem, ha pedig a különböző motorokkal is permutáljuk a kasztniváltozatokat, rájövünk, hogy a Stilo szinte mindent felvonultat, amit a kategóriában meg lehet csinálni.