Összefüggés nincs

2003.03.18. 08:56
A Mazda 323 kaméleonként is remekül funkcionál. Ázsia és Dél-Amerika egyes országaiban Ford Lynx-nek Laser-nek vagy Tiará-nak hívják, de lehetséges, hogy a világ más táján Mazda Allegro, Astina, Etude, Isamu, Protege-ként vagy Haima Familia-ként jön velünk szembe az utcán.

 
   
    Suzuki Cultus

Nem elég, ha egy vadonatúj név jól cseng a hazai piacon. A nemzetközi elvárásoknak is meg kell felelni, a nyelvi különbségeket sem szabad elhanyagolni. A végeredmény Bábel tornyához hasonlít.
"Milyen szép Suzuki Swift-em van!" - sóhajt a magyar. Ha népesebb, esetleg külföldiekkel tarkított társaságban teszi ezt, jobb, ha fényképet is mellékel járművéről. A nálunk Suzuki Swift-ként ismert autó Japánban még a kilencvenes évek elején, mint Suzuki Cultus látta meg a napvilágot.

A Dél-Amerikában Chevrolet márkanév alatt Ecuadorban Forsa, Kolumbiában pedig Chevytaxi néven árusítanak. Ezen kívül nem árt tudni, hogy Japánban jelenleg is kapható Suzuki Swift, amely Európában Ignis néven ismeretes.

 
   
  Mitsubishi Shogun

A japánok talán a legnagyobb elnevezés-zsonglőrök. Aki autógyárak honlapjain barangol, kisebb keresés után különböző táblázatokra lel, melyek segítségével könnyebben azonosíthatók a típusok. A Mitsubishi Pajero/Montero/Shogun terepjárók még viszonylag ismert példák. Azonban az angol elnevezések iránt kicsit túlzottan elkötelezett japánok a Toyota Yaris Verso-t nemes egyszerűséggel Funcargo-ként árusítják a hazai piacon, ami becsületes beismerése annak, hogyan gondolkodnak saját járművük felől.

Egy-egy autónak nemcsak a típusa, de a márkaneve is változhat. Továbbra is érdemes japán példánál maradni. A nyolcvanas évek végén először a Toyota vezetőinek agyában fogant meg a gondolat, hogy luxusautóikat bevezessék az észak-amerikai piacra.

 
   
    Toyota Celsior

Azonban nem akarták a Toyota családi autós imázsát rombolni, ezért új márkanevet kreáltak. A Lexus a Mercedes és a BMW vetélytársa lett. A Lexus teljes típusválasztéka addig csak Japánban árusított típusokból állt össze: a Toyota Celsior-ból Lexus LS400 lett, a Windom-ból ES400. A Toyota példáját hamarosan követte a Honda (Acura) és a Nissan (Infiniti) is.

 
   
  Hornet

Az amerikai Mercury autógyár első termékei valójában lebutított Fordok voltak. A hatvanas években árusított Riley Elf, Wolseley Hornet, Morris 850 mind-mind a Mini kozmetikázott változata volt, amikor a British Leylands próbálta az irányítása alá került márkákat életben tartani.

 
   
    Chevrolet Nova 1964

A Chevrolet még a hetvenes években próbálta meg Nova nevű típusát Dél-Amerikába exportálni, ahol a spanyol nyelvű országokban jót nevettek a nem működő családi autó láttán ("No va" spanyolul "nem megy"). Szerencsére a Dacia nem küzd hasonló gondokkal, a Nova illetve SuperNova (!) elnevezésű típusaikból nem sokat exportálnak külföldre. A nyolcvanas években és a kilencvenes évek elején Angliában még árusítottak Daciákat.

 
   
  Dacia Duster

A Dacia Duster mögött az Aro 24-es sorozatú terepjárói rejtőztek. Mivel az Aro név Románián kívül teljesen ismeretlen, viszont a Dacia már korábban is jelen volt a brit piacon, így született az álcázás gondolata. Akkoriban a Dacia Denem, azaz az 1300-as Dacia mellett a kispénzű angol vásárlók Lada Nova-t is választhattak, amely a 2107-es kockalada fedőneve volt. Az Aro nemrég ismét külföldi piacok felé fordult. Ahogyan arról a Totalcar is beszámolt Crosswinder néven Brazíliában indult meg terepjáróik liszenszgyártása Brazíliában.

 
   
    Chevrolet Epica

Az átnevezés gyakorlata a jövőben is az autógyárak eszköztárának szerves részét képezi majd. Elég csak arra gondolni, hogy a General Motors az irányítása alá került Daewoo egyes típusait hogyan vezette be az észak-amerikai piacra. Annak érdekében, hogy az utcáról betévedő vásárló ne egy alacsony presztizsű Daewoo-val szembesüljön az USA-ban, Chevrolet Aveo néven vásárolhat Daewoo Kalos-t, Chevrolet Epica (USA) illetve Suzuki Verona néven Evanda/Magnus-t, Suzuki Forenza néven pedig Daewoo Nubira-t.