A Mazda 323 kaméleonként is remekül funkcionál. Ázsia és Dél-Amerika egyes országaiban Ford Lynx-nek Laser-nek vagy Tiará-nak hívják, de lehetséges, hogy a világ más táján Mazda Allegro, Astina, Etude, Isamu, Protege-ként vagy Haima Familia-ként jön velünk szembe az utcán.
Suzuki Cultus |
Nem elég, ha egy vadonatúj név jól cseng a hazai piacon. A
nemzetközi elvárásoknak is meg kell felelni, a nyelvi különbségeket
sem szabad elhanyagolni. A végeredmény Bábel tornyához hasonlít.
"Milyen szép Suzuki Swift-em van!" - sóhajt a magyar. Ha
népesebb, esetleg külföldiekkel tarkított társaságban teszi ezt,
jobb, ha fényképet is mellékel járművéről. A nálunk Suzuki
Swift-ként ismert autó Japánban még a kilencvenes évek elején,
mint Suzuki Cultus látta meg a napvilágot.
A Dél-Amerikában Chevrolet márkanév alatt Ecuadorban Forsa, Kolumbiában pedig Chevytaxi néven árusítanak. Ezen kívül nem árt tudni, hogy Japánban jelenleg is kapható Suzuki Swift, amely Európában Ignis néven ismeretes.
Mitsubishi Shogun |
A japánok talán a legnagyobb elnevezés-zsonglőrök. Aki autógyárak
honlapjain barangol, kisebb keresés után különböző táblázatokra
lel, melyek segítségével könnyebben azonosíthatók a típusok. A
Mitsubishi Pajero/Montero/Shogun terepjárók még viszonylag
ismert példák. Azonban az angol elnevezések iránt kicsit túlzottan
elkötelezett japánok a Toyota Yaris Verso-t nemes egyszerűséggel
Funcargo-ként árusítják a hazai piacon, ami becsületes beismerése
annak, hogyan gondolkodnak saját járművük felől.
Egy-egy autónak nemcsak a típusa, de a márkaneve is változhat. Továbbra is érdemes japán példánál maradni. A nyolcvanas évek végén először a Toyota vezetőinek agyában fogant meg a gondolat, hogy luxusautóikat bevezessék az észak-amerikai piacra.
Toyota Celsior |
Azonban nem akarták a Toyota családi autós imázsát rombolni, ezért
új márkanevet kreáltak. A Lexus a Mercedes és a BMW vetélytársa
lett. A Lexus teljes típusválasztéka addig csak Japánban árusított
típusokból állt össze:
a Toyota Celsior-ból Lexus LS400 lett, a Windom-ból ES400. A
Toyota példáját hamarosan követte a Honda (Acura) és a Nissan
(Infiniti) is.
Hornet |
Az amerikai Mercury autógyár első termékei valójában
lebutított Fordok voltak. A hatvanas években árusított Riley Elf,
Wolseley Hornet, Morris 850 mind-mind a Mini kozmetikázott
változata volt, amikor a British Leylands próbálta az irányítása
alá került márkákat életben tartani.
Chevrolet Nova 1964 |
A Chevrolet még a hetvenes években próbálta meg Nova nevű típusát
Dél-Amerikába exportálni, ahol a spanyol nyelvű országokban jót
nevettek a nem működő családi autó láttán ("No va" spanyolul "nem
megy").
Szerencsére a Dacia nem küzd hasonló gondokkal, a Nova
illetve SuperNova (!) elnevezésű típusaikból nem sokat exportálnak
külföldre. A nyolcvanas években és a kilencvenes évek elején
Angliában még árusítottak Daciákat.
Dacia Duster |
A Dacia Duster mögött az Aro 24-es sorozatú terepjárói
rejtőztek. Mivel az Aro név Románián kívül teljesen ismeretlen,
viszont a Dacia már korábban is jelen volt a brit piacon, így
született az álcázás gondolata. Akkoriban a Dacia Denem, azaz az
1300-as Dacia mellett a kispénzű angol vásárlók Lada Nova-t is
választhattak, amely a 2107-es kockalada fedőneve volt. Az Aro
nemrég ismét külföldi piacok felé fordult. Ahogyan arról a Totalcar
is beszámolt Crosswinder néven Brazíliában indult meg terepjáróik
liszenszgyártása Brazíliában.
Chevrolet Epica |
Az átnevezés gyakorlata a jövőben is az autógyárak eszköztárának
szerves részét képezi majd. Elég csak arra gondolni, hogy a General
Motors az irányítása alá került Daewoo egyes típusait hogyan
vezette be az észak-amerikai piacra. Annak érdekében, hogy az
utcáról betévedő vásárló ne egy alacsony presztizsű Daewoo-val
szembesüljön az USA-ban,
Chevrolet Aveo néven vásárolhat Daewoo Kalos-t, Chevrolet
Epica (USA) illetve Suzuki Verona néven Evanda/Magnus-t, Suzuki
Forenza néven pedig Daewoo Nubira-t.
|