Még a franciánál is drágább

2003.03.27. 08:48

A magyar költségvetés cirka 10 százaléka, körülbelül 400 milliárd forint származik közvetlenül az üzemanyagok adótartalmából. Az üzemanyag a szomszédos országokkal összehasonlítva nálunk a legdrágább, és természetesen adótartalma is nálunk a legmagasabb. De nemcsak ebben vagyunk elképesztően drágák, hanem az autópályadíjakban is. A díjfizetés rendszere pedig maga az őskáosz.

 
 

Magyarország azon kevés állam egyike, ahol a kétféle autópálya díjfizetési rendszer párhuzamosan él. Vannak "átalánydíjas" (matricás) autópályák (M1, M3, M7) és vannak fizetőkapus rendszerűek (M5). Bár időről időre felröppennek hírek , miszerint az állam "visszavásárolná" a koncessziós jogot az M5-öt üzemeltető konzorciumtól, hogy hozzácsapja a meglévő matricás rendszerhez, eredmény a közeli jövőben nem várható. Így előfordulhat, hogy a szegedi Szabadtéri Játékokra érkező osztrák turista, aki a határon megvette az autópályamatricát, értetlenkedve és bosszúsan tejel újra valahol Újhartyánnál (M5 autópálya, 43-as kilométerkő), miközben megvan a véleménye az egész vircsaftról.

 
   
    10 napos autópálya-bérletek kilométer költsége (személyautó esetén, forintban)

Ha valaki nem érdeklődik Dél-Magyarország iránt, egész jól elboldogul a matricával. Nézzük, mit kap a pénzéért. Az 1900 forintos személyautó-bérlet 10 napig érvényes, ezért a pénzért 438 kilométer autópályát lehet használni. Egy kilométer ára így 4.33 forint. Az éves bérlet 29 ezer forintjával számolva egy kilométer 66.2 forint.

Szlovákiában a 15 napos matrica ára 650 forint, a szlovák autópálya hálózat 298 kilométer. Egy kilométer tehát 2.18 forintba kerül - éppen a magyarországi fele. És másfélszer annyi ideig érvényes a matrica. Az éves díj 3900 forint, így egy kilométerre 13.1 forint jut, a magyar ár ötöde.

 
   
    Néhány európai autópálya km díja (személyautó esetén, forintban)

Csehországban 10 napos a legrövidebb matrica, ára 830 forint, az autópályahálózat 598 km. Egy kilométer így még a szlovákoknál is lényegesen olcsóbb, 1.39 forint, a magyar ár harmada. Az éves matrica is jobban jön ki, a 6600 forintos ár kilométerenként 11 forintot jelent, ami a magyarországi hatoda.

Az osztrákoknál a 10 napos matrica 1950 forint, tehát nominálisan 2.5 százalékkal drágább, mint nálunk. Ezért viszont 1742 kilométeren lehet autózni, ami 1.12 forintot, a magyar ár csaknem negyedét jelenti. Az éves bérlet ára 17 750 ft, ami 10.2 forint kilométerenkénti költséget jelent - nálunk ez hat és félszer drágább.

Nézzük még Svájcot is: az éves bérlet ára 6800 forint, ezért 1739 kilométer autópályát használhatunk, kilométerenként így 3.91 forint a költség - a magyar ár tizenhetede (!). Igaz, ennél rövidebb bérlet nincs, így egy sima tranzitút drága lehet. Ha azt mondjuk, hogy egy tranzitút esetén a 6800 forint gyakorlatilag egyenértékű egy tíz napos matricával, a kilométerenkénti díj 3.91 forintra jön ki - és még ez is vagy 10 százalékkal alacsonyabb a tíznapos magyar matrica ár-kilométer arányánál. Az átlag svájci ráadásul csupán kb három-négy órát dolgozik az éves bérlet áráért, míg egy átlagmagyar nyolc teljes munkanapot - de ne legyünk kicsinyesek.

 
   
    Éves autópálya matricák ára (személyautó esetén, forintban)

Hogy az M5-ös és használati díja se maradjon összehasonlítási alap nélkül, szétnéztünk a hasonló, szakaszonként fizetendő autópályadíjak európai piacán. Mi Budapest és Kiskunfélegyháza között használhatjuk az M5-öst; a fizető szakasz elméletileg 96.4 kilométer. Azért elméletileg, mert a fizetőkapuk közötti ügyes szlalomozással egész sokat potyázhatunk a sztrádán - lásd keretes anyagunkat. A 3120 forintos díj az elméleti 96.4 kilométert számolva is 32.40 forintos kilométerdíjat jelent.

Olaszországban megnéztük, mennyibe kerül eljutni a Fiat gyártól a fővárosba. A 676 kilométeres Torino-Róma út számításaink szerint 37.10 euróba kerül. Az egy kilométerre számított autópályadíj így 13.45 forint, a magyar M5-ös 40 százaléka.

A legendásan drága Olaszországnál egy kicsit még többe kerül az autópályázás déli szomszédainknál, de még így is kevesebb, mint az M5 kilométerdíjának fele. Horvátországban a legdrágább Zágráb-Karlovac 53 kilométeres szakaszért 792 forintnyi kunát fizetünk, azaz kilométerenként kerek 15 forintot. Szerbiában a Belgrád-Nis közötti 220 kilométer 790 dínáros tétele 14.47 forintos kilométerpénzt jelent - a külföldieknek. Ha szerb rendszámmal közlekedünk, ennek az összegnek mindössze hetedét blokkolja a kasszás, azaz a kilométerpénz a hazai játékosok számára a meglehetősen jutányos 2 forinthoz áll közel, ami az M5 díjának tizenhatoda.

 
   
    10 napos autópálya matrica ára (személyautó esetén, forintban)

A legdrágább autópályadíjakat Franciaországban találjuk: példaként Párizsból Le Mans-ba terveztünk utazást . A 184 kilométeres útra 16.70 euró a pályadíj, azaz egy kilométerért 22 forintot fizetünk. Az M5-ös kilométerárának ez is csak kétharmada.







Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.