Hogyan buktam egy Tibit BMW-vel?

2009.04.18. 01:58

8 óra 26 perc 32 másodperc. Asszem, egy rendmániással akadtunk össze. Szombat van, a szálloda előterében pipázik az emberünk. „Három perc huszonnyolc másodperc múlva kezdünk” - mondja. Csend van, az csoport bent ül a teremben, ez meg csak pipázik tovább. Tibby még próbál humorizálni. Nem baj, majd elmúlik, gondoltam.

8 óra 29 perc 48 másodperc. A rendmániás bejön, köszön, bemutatkozik: Palánkai Gellértnek hívják, ő a tréner. Oldalról bejön a segítője, aki a névjegye szerint Viki, az élménymenedzser. „Itt jó lesz az egér?” – kérdezi. Gellért egy 2 milliméterrel és 247 ezredmilliméterrel távolabbi pontra mutat. Az élménymenedzser leteszi az egeret az adott koordinátákra, és kimegy a teremből, majd pár másodperc múlva – a megremegő klímaberendezésről ítélve – intézkedett, a kellemes légkör élményéről is.

8 óra 30 perc 00 másodperc. Én már megbántam, hogy belementem ebbe. Egyrészt szombat van. Már régóta beszéltünk Gellérttel arról, hogy nem csak egy sajtótájékoztató erejéig , hanem egy egész napos, úgynevezett Advanced tanfolyamon próbáljuk ki, mi is az a BMW vezetéstechnikai tréning. Hát, mondom, én vagy tréningezek, vagy írok és fotózok, a kettő együtt nem megy, okosodjon inkább valaki más. Az ember ilyen szituban körbenéz, hogy kinek van szüksége leginkább az okosodásra, és lám, ott ül az ügyvezető! Menjen akkor Bende Tibby. Ő valamiért ezt a fránya szombati alkalmat találta vonzónak. Biztos munkamániás. Viszont én ugye vezetni nem fogok, csak ácsorogni, ami szombati programként nem az álmok netovábbja.

8 óra 32 perc 30 másodperc Vége a bevezetőnek. Megállapítom: a résztvevők legalább 75 százalékának érintőképernyős okostelefonja van. Kezdődik az elméleti oktatás.

8 óra 42 perc 42 másodperc: a tananyag elsajátításában odáig jutnak, hogy a helyes ülésbeállítást tanulják. Néhány tanács után már az egész banda áll, és azt próbálgatja, hogy rogyasztott, vagy mereven egyenes térddel kellemesebb-e ugrálni úgy, hogy a sarkukra érkeznek. (Tessék megtippelni.) Az egész arról szól, hogy megtudják, miért száll szét az ember csípője egy 30 kilométer/órás ütközésnél, ha közben teljesen kinyújtott lábbal fékez. Az első döbbent arcok.

8 óra 52 perc 00 másodperc: Áttérünk a fizikára. Jó saccok hangzanak el, egy-két poén (best of előző csoportok), és rengeteg, jó érzékeltetést nyújtó példa. Például olyan, hogy egy évben hányszor ér az ember a fékpedálhoz, és ebből mennyi a vészfékezés. Eláruljam? Harmincezerből kettő. „Ma több évtizedre elég vészfékezést fog mindenki végrehajtani” – mondja Gellért.

9 óra 30 perc 01 másodperc: mélyen belemásztunk a lecsóba, de azt látom, hogy a csoport jelentős része valamilyen szinten képben van, hallott már alulkormányzottságról és hasonlókról, tehát az autózás világa mindenképp jobban érdekli őket az átlagnál. Gellért már a tapadási kört magyarázza, pontosabban ebből kiindulva a gyakorlati következményeket, fékezéskor, gyorsításkor, kanyarban, satöbbi. Érdekes, minden úgy tűnik, mintha érteném – ráadásul első- és hátsókerék-hajtásra lebontva, külön-külön is. Bende pedig már felbátorodott, és egész jókat kérdez. Megbeszéljük az ABS és a stabilizáló elektronikák működésének alapjait is, illetve azt is, mi a különbség vezetéstechnikai szempontból, ha vannak, vagy nincsenek az autónkban.

9 óra 50 perc 00 másodperc: Vége az elméletnek, és már a pályán betartandó szabályokon is túlvagyunk. Bende látható szomorúsággal nyugtázza a dohányzási tilalmat – illetve azt, hogy csak a szünetekben lehet rápippantani. Az ablakokat vagy felhúzva, vagy teljesen leengedve szabad tartani, középút nincs. Aztán Gellért hozzáteszi, hogy közben locsolunk, mindenki eszerint mérlegeljen. Az automata váltós autókat is leosztják (az ilyen igényeket előre jelzik a kuncsaftok) – Tibby is rárepül egy ilyenre. A kommunikáció rádión keresztül megy majd, de meglehetősen egyoldalú: az oktató beszél, a hallgató hallgat.

10 óra 00 perc 00 másodperc: Gellért 3-as kombija kigördül a budaörsi szálloda parkolójából, irány a rendőrségi gyakorlópálya. Szintidő 600 másodperc. A területre csak előre lejelentett rendszámú autók hajthatnak be. Kívülről úgy néz ki, mint egy gyümölcsös, belülről már kevésbé. Kiszuperált német mentőautó, segédkerekes rendőrségi oktatójárművek parkolnak az aszfalt mellett, sőt, a gazban egy széthordott lánctalpas traktor is ácsorog. Biztos egyszer kisodródott szlalom-mélyszántás közben.

10 óra 11 perc 55 másodperc. Kapásból bejárjuk a szlalompályát, majd leparkoljuk a kocsikat, mindenki kiszáll, és az ülésállítás elméletét gyakorlatban is megnézik a tanulók. Utána beszállás és ácsorgás. Ugyanis Gellért végignézi, hogy mindenki tényleg jól állította-e be az ülését és ez eltart egy ideig. Amúgy, még az elmélettel kapcsolatban egy érdekes mondat jut eszembe. Gellért elmondja, hogyan a legjobb, de sajnos a gyakorlatban nem mindenki tudja úgy beállítani az ülést, mert nem vagyunk szabványosak. De mindenki megpróbálhatja az itt tanultakat értelmesen alkalmazni – olyan mértékben, amennyire lehetséges, mivel tudja, mit miért csinál. És ez óriási különbség egy vezetési tanfolyamhoz képest.

10 óra 30 perc 10 másodperc: Valami nincs rendben, a bemelegítő szlalomozás startja másodperceket késik!

10 óra 43 perc 39 másodperc: A 320d-kből álló flotta újra leparkol, Gellért ismét maga köré gyűjti tanítványait. De előtte felnyílik az oktatói kombi csomagtérfedele, és kiderül: itt rejtőzik a táp. Csak gyümölcs van, no meg víz és gyümölcslevek. Meggyőződésem, hogy a gyors vércukorszint-helyrerázást szolgálja az egész. Bende megpróbál közelebb kerülni a kombihoz, miközben rágyújt.

10 óra 45 perc 50 másodperc: Segédoktatónk, Tamás Zsolt beül az egyik autóba, miközben rövid fékút-oktatást kezd Gellért. Tessék beállni oda, ahol 30-ról fékezve a BMW meg fog állni. A csoport szétszéled, és találomra beállnak bizonyos pontokra. Bende arasznyi pontosságal találta el. Ejha, gondolhatnánk, de szerintem azért ő maradt a legközelebb, hogy ne távolodjon el az élelmiszer-tartalékoktól. Ezután mindenféle féktávolság-szemléltetések következnek, majd újra bepattan mindenki, és fékezhet maga.

10 óra 55 perc 45 másodperc: Gellért mindenkit a nevén szólít. Oké, hogy a csoportban van legalább három Péter, de a többit honnan tudja, miközben kétféle színű BMW van a parkban?

Lapozzon, a folytatásból ez is kiderül!

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.