Mini-Frankfurt

2003.06.17. 10:11
Világújdonságok egész sora, plusz a közép-európai látogatók számára is megfizethető, de Magyarországon nem kapható típusok, közönségcsalogató látványosságok - a Brno Autosalon óriási meglepetés volt. Itt láttam először élőben az új ötös BMW-t, a Fiat New Punto-t, a Renault Megane limuzin és kombi változatát, hogy csak néhány érdekességet említsek.

 
 

Miközben kis csapatunk az agylágyító hőségben egyik pavilonból a másikba vándorolt, nem győztük kerülgetni az Opel Merivával, Citroen Pluriellel közlekedő tesztpilótákat. Akinek kedve volt, néhány kör erejéig egy segítő közreműködésével próbálgathatta e típusokat.

Alig 300 kilométerre Budapesttől június 7-12 között került sor a csehországi Brno városában a hagyományosan kétévente megrendezett autókiállításra. A 45000 négyzetméter alapterületű show több szempontból is a Frankfurti Autoshow kicsinyített változatának tekinthető.

 
   
   

Körsétánk során először a Dacia standot céloztuk meg. Magyarországon már (még) nincs Dacia képviselet, a Renault-importőr érthető módon nem szeretne házon belüli konkurenciát a Renault Thalia-nak, úgyhogy az új Solenza nálunk nem kapható. Az építési minőségen már érezhető a Renault rendteremtési kísérletet. A műanyagok is kicsivel emberbarátibbak, ráadásul a CD-s rádiómagnóval, immobilizerrel, klímával felszerelt csúcsváltozat ára csupán lehelletnyivel lépi túl a kétmillió forintos határt.

 
   
   

Nem messze a Dacia-tól a cseh autóipar egy kicsi, de annál büszkébb képviselője. A Kaipan nevű vállalkozás, mely Lotus 7 replikák készítéséből él múlt évben bekerült a Cseh Autóipari Szövetség statisztikájába, ahol összesen 3 helyi gyár adatait tették közzé: az első volt a Skoda 440,000 körüli darabszámmal, a második a Kaipan 7 darabbal. Természetesen Skoda-motoros változat is rendelhető, az 1,8 literes turbómotor persze már a Volkswagen-éra szülötte. Idén a cég 20-30 komplett kitet szeretne összeállítani. 1-2 éve kerengett egy szórólap, hogy valaki Magyarországon árusítaná a Kaipan cég termékeit, de ebből úgy tűnik nem lett senki. Pedig a cég örülne, ha kis hazánkban is akadna valaki, aki ráharapna az ötletre.

 
   
   

A Lada standon egy puttyonos Niva speciálkisteherautón kívül semmi sem vonta magára a figyelmet. A Skoda, amely egy pavilonban kapott helyet a Seattal és a Volkswagennel, a dízelmotoros Fabia RS-t hangsúlyozta ki. Őszintén reméltem, hogy a helyi tuningipar jeles képviselői is tiszteletüket teszik, erre azonban nem került sor. Viszont egy helyi tuningmagazin azért összehordott pár átalakított járművet.

 
   
   

Miután a helyi autóipart így kimazsoláztuk, nézzük, mit kínáltak a nyugat-európai és a japán cégek. Először a Subaru standon csodálkoztam el. A Legacy Outback-ből kialakított Baja nevű pick-up eddig csak Amerikában volt kapható, most pedig hirtelen Csehországban árusítják? Kiderült, hogy a német importőr megrendelésre importálja a kisteherautót. A cseh disztribútor is ráharapott az ötletre, és 3 darabot importált piacfelmérés céljából.

Hasonló megoldással szembesültem a Peugeot-standon is: hivatalosan nem kapható a francia Dangel cég által összkerékhajtásúvá alakított Partner, de egy cseh Peugeot márkakereskedőn keresztül megrendelhető és így hivatalos garanciával elkészíttethető a Partner 4x4.

 
   
   

A BMW standon világpremierre került sor, hiszen ez volt az első alkalom, hogy a nagyközönség bárhol a világon szembenézhetett az élőben megnyerőbb Ötössel. Ugyanez volt a helyzet a Fiat standon, ahol a New Punto és a Gingo is tiszteletét tette.

Az álomautók kedvelői külön csarnokban csorgathatták a nyálukat a Ferrari és a Maserati típusai láttán. Nemcsak a jelenlegi típusválaszték, de 1-2 régebbi példány is helyet kapott az összeállításban.

 
   
   

Érdemes arra is kitérni, hogy külön pavilonban kaptak helyet az oldtimerek. Míg a Hungexpo vásárváros területén megrendezett kiállítás kétévente az új autókra koncentrál, a köztes években pedig a háttéripar képviselői mutathatják meg portékáikat és közönségcsalogatónak a klasszikus járművek Oldtimer Show-ja jelent csemegét, addig Brno-ban mindez megfért egymás mellett. Az egyik percben még a Citroen Pluriel tetőmegoldását próbálgattuk, a következőben gyönyörűen restaurált Tatra, Skoda és Zbrojovka autók között sétáltunk.