Csődbe megy a Csiki-Bege?

2009.03.31. 13:49

Aggódó olvasói levél indította el a láncreakciót: a Csiki-Bege Autópláza, Budapest egyik legnagyobb autókereskedése a csőd szélén táncol. Utánajártunk mi a helyzet és mi a teendő hasonló estekben.

Olvasónk, aki az alábbi levelet küldte, jogosan aggódik.

Tisztelt Uram!

A mai napon azt a hírt hallottam, hogy a Csiki-Bege Autopláza tönkrement, csődeljárás folyik ellene és be fog zárni. Önök tudnak erről valamit?????

3 hete rendeltem náluk egy autót, 1,2 millió előleggel, lehet, hogy el fog úszni a pénzem???

Felhívtam az autószalont és azt mondták az ott dolgozók, hogy ők is csak ennyit tudnak, hogy csődeljárás alatt van a cég és nem tudnak mást mondani, mert velük se közölte még senki, hogy mi lesz, az tény, hogy úsznak az adósságban.

Nagyon ideges vagyok, Önök szerint, hogy lehetne megtudni többet?

(név és cím a szerkesztőségben)

Az egész szerkesztőség felbolydult, amikor a levelezési listánkra becsapott ez az írásos atombomba. Vajon tényleg igaz a hír? Ez volt az első kérdés, amire pár telefon után megkaptuk a választ: igen, bár nem a hitelezői döntötték be a céget, azaz nem végérvényesen csődbe ment és felszámolás alatt áll. Ezt megelőzendő a vezetőség saját maga kért március 28-án, azaz tegnap csődvédelmet a Csiki-Bege Cégcsoport autós cégei (Csiki-Bege Kereskedelmi Kft., Csiki-Bege Autoplaza Kereskedelmi Kft., Automax Flottakezelő Kft.) számára. A felszámolás és a csődvédelem közötti fontos különbségekről itt olvashat részletesebben.

Csődvédelmet egyébként 120 vagy 60 napra lehet kérni, amit további 60 nappal meg lehet hosszabbíttatni, tehát maximum fél évig tarthat és azt a célt szolgálja, hogy a tartozásait a korábbi ritmusban fizetni képtelen vállalkozás tárgyaljon a hitelezőivel a követelések átcsoportosításáról. De mielőtt a csődvédelmi eljárás megindulhat, meg kell egyezni a hitelezőkkel arról, hogy partnerek-e az eljárás lefolytatásában, erre a cégnek 30 napja van.

A Csiki-Bege vesztét is a válság okozta. Az érintett cégeknek egyrészt az elmúlt hónapokban drasztikusan csökkent a forgalma, a visszaeső autóeladások miatt, ugyanakkor a cég ingatlanjain és autókészletein lévő finanszírozások törlesztőrészletei a forint drámai leértékelődése miatt jelentősen megugrottak.

A sors fura fintora, hogy a cégcsoport tulajdonosa, Csiki-Bege Lajos a Heti Válasznak adott februári interjújában már előre látta a bajt. Idézem: "Csiki-Bege Lajos, a legnagyobb magyarországi Fiat-márkakereskedő, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnökségi tagja szerint kormányzati segítség nélkül a kereskedők harmada csődbe mehet. Ez a szektor pedig harmincezer embernek ad megélhetést. A márkakereskedőknek ugyanis az elmúlt időszakban - európai uniós szabályok miatt - számos fejlesztést kellett véghezvinniük: ezek közül a legtöbb pénzt a kiállítóterek bővítése emésztette fel, amit legtöbbjük hitelből finanszírozott."

A csődvédelmet pont azért kérték, hogy a hitelező bankokkal újratárgyalhassák a megállapodás feltételeit (kisebb törlesztések hosszabb futamidővel, szünet a törlesztésben stb.) - miközben a kérdéses cégek megpróbálnak továbbra is működni. Ma délután kettőkor tart a cégcsoport névadó tulajdonosa, Csiki-Bege Lajos sajtótájékoztatót a központjában, remélhetőleg ott további információkat is megtudunk a "hogyan tovább"-ról, mivel tegnap este e-mailen átküldött kérdéseinkre még nem válaszoltak.

Addig is utánajártunk, mit tehet ilyenkor egy vevő? Egyrészt megpróbálhatja hitelezőként behajtatni meglévő jogos követelését, de ez az utat nem javasolnánk. A fő gond, hogy az ügyfél 1,2 milliós követelése csepp a tengerben a jelzálogtartozásokhoz képest, tehát a bankok valószínűleg minden visznek, mielőtt őt kártalanítanák, bár jogilag járna neki a pénz - vagy a kocsi.

Viszont, mivel előleget adott és autót rendelt, ezért az importőr csak akkor adja oda az autót a Csiki-Begének, hogy az átadhassa az ügyfélnek, ha a Csiki-Bege kifizeti az importőrt. Ezzel nincs is gond, ha a kereskedés az 1,2 milliót tényleg az importőrnek utalta tovább, és a kocsi megrendelésére fordította.

De gyaníthatóan nem ez történt: a pénzügyi gondokkal küszködő cégek, ha épp pénz esik a bankszámlára, akkor a legégetőbb tartozásokat jelentő lyukakat (vagy legalább azok egy részét) tömködik be. Viszont nem kaphatja meg a kocsit az ügyfél, ha a pénz nincs az importőrnél, így már csak a tartozást követelheti vissza, az meg ugye a bankok követeléseihez képest csepp a tengerben, utolsó lesz a sorban: az ördögi kör bezárult, itt a 22-es csapdája.

De van megoldás, bár egy kis kompromisszumkészséget igényel. Le kell mondani a megrendelt (ezért nyilván különleges, egyedi színű, felszereltségű, motorú stb.) konkrét autóról és választani kell egy kocsit a kereskedés raktárkészletéből, és azt elhozni. Ezzel a kereskedő is jól jár, hiszen eladott egy (készletfinanszírozási terhet jelentő) autót, a vevő se bukta el a pénzt, a bank is "örül" hiszen bejön a csődvédelem alatt álló cégbe a pénz. Illetve, ha hiteles a vásárlás, akkor a vevő veszi át a törlesztési terhet (nagyon leegyszerűsítve a dolgot, persze), amit valószínűleg a Csiki-Begével ellentétben fog tudni fizetni (különben nem adták volna meg neki a hitelt).

Ennyi, nem olyan autója lesz, mint amire vágyott - ez rossz. De legalább nem bukta el pénzt, vagy nem kell hosszú hónapokat azon izgulnia, hogy pénzéhez jut-e, vagy sem.

Itt tartunk most, ebben a pillanatban rohanok is a sajtótájékoztatóra, amelynek meghívójához csatolt sajtóközleményt pedig a cikk blogposztjában olvashatják. Hamarosan jelentkezünk a további fejleményekkel.

FRISS: A pár perce véget ért sajtótájékoztatón Csiki-Bege Lajos ígéretet tett arra, hogy a mintegy 20 - jelenleg is várakozó ügyfél - autóját rendben leszállítja.