Kinek kell a népautó?

2004.06.03. 14:43
Még szerencse, hogy az 5 ezer eurós Renault sok helyen soha nem lesz ilyen olcsó, még megközelítőleg sem. A csendes árdrágítással a francia márka ki is bújik a kérdés megválaszolása alól: tényleg lehetséges ez az olcsó koncepció 2004-ben?

Mikor elkottyintották a Renaultnál a másoknál 30 százalékkal kevesebbe kerülő autó tervét, az autós világ legyintően mondogatta: ezt ma már nem lehet megcsinálni, mert az autóipar a fejlesztésről és nem a visszafejlesztésről szól. Úgy gondolták: még akkor sem működik majd a dolog, ha a francia cég már a kezdet kezdetén azt hajtogatta, olcsó országban fogják majd gyártani az 5 ezer eurós kocsit. Felmerült Kína és India neve, mert ott az élőmunka ára bizony tizede, vagy még annál is kisebb, mint Nyugat-Európában.

Azt csak mostanában fedték fel, hogy nem egy tökéletlen spártai tragacsot akarnak kihozni a fenti áron, hanem egy sok tekintetben majd minden piacon életképes konstrukciót. Persze nem rohannak vele a legigényesebb piacokra, hanem oda, ahol szerintük (is) népautósak az igények. Korábban is felmerült már Románia neve, mert a Renault által többségi részesedéssel birtokolt Dacia autógyárban verhetetlenül kis pénzért is hajlandók dolgozni az emberek. Ám a nagyívű elképzelést, hogy már a kezdet kezdetén évi 700 ezer darabot értékesítsenek, egyetlen romániai üzemmel megcsinálni nem lehet.

Világszerte gyártott világautó?

Már tudni, hogy Oroszországban is gyártják majd, mint ahogy azt is, hogy a legkülönbözőbb Renault üzemek legkülönbözőbb részegységeiből, azok leegyszerűsített változataiból rakják össze a kezdetben X90, újabban Logan néven emlegetett típus különböző egyedeit.

Mellesleg a dél-koreai Daewoo képzelte el egykoron, hogy kitalálja a kelet-európai országban kelet-európaiaknak gyártott olcsó autót. Meg is csinálták, s az autó olyan drága lett (nekik), hogy - bár nem csak amiatt - a gyár megroggyant, és azóta már gyakorlatilag nem is áll a saját lábán, hanem a GM fejlesztgeti, még mindig nem tudva igazán, mi is lesz a kelet-európai gyártási-fejlesztési koncepcióval. Mindenesetre csináltak egy olyan sikeres modellt, a Kalos-t, amelyik a Renault keleti olcsóságának elvileg keresztbe tud tenni. Talán ezért sem akart a Renault tipikusan kiskocsit 5 ezer euróért.

Louis Schweitzer Renault nagyfőnök 1998-ban találta ki az 5 ezer eurós autót. Akkoriban még nem raktak a gyártók a kis és középkategóriába érték-(vásárlási kedv-, ár- és forgalom-) növelő különlegességeket, mint a szervókormány vagy a légzsák. Éveken át belső viták tomboltak a francia vállalatnál, nem teszi-e tönkre az éppen a minőség hangsúlyozására irányt vevő márka imázsát az igénytelenségre hangolt modellcsalád jelentkezése. Azon is vita volt, hogy Kelet-Európában is forgalmazzák-e, hiszen a fenti "minőség- és áremelő pozícionálást" a márkával kapcsolatban ezen régió piacain is elképzelték és csinálták is a gyári marketingstratégák.