3.3 liter százon

2002.07.02. 10:52

A fejlesztők igazi családi autót hoztak létre, ami mindössze 3,3 litert eszik százon (vegyes használatban).

 
   
   

Csupán fél liter hiányzik az eredetileg előirányzott 2,8 liter/100 km fogysztási mutatóhoz. A kísérleti járgány nem az első a cég kutatólaborjában. Kifejlesztése során felhasználták a 1996-ban debütált ESX és a két évvel fiatalabb ESX2 tesztelése során nyert adatokat. A hibrid hajtású autó kormányzati támogatással született, elsősorban a környezetvédelmi célok domináltak a tervezés során.

A károsanyag-kibocsátás csökkentése mellett fontos tényező volt, hogy - többi konceptautótól eltérően - autókülseje legyen, a vásárló ne érezze, hogy az újabb technológiák érdekében bármilyen kényelmi szolgáltatásról le kell mondania.

 
   
 

Az elért eredmények magukért beszélnek: a termoműanyag karosszériás 1020 kg súlyú autó (a töréstesztek szerint a biztonsága megfelelő) 11 másodperc alatt gyorsul százra, 5 utast szállít egy tankolással max. 644 kilométerre. Meglepően kicsi, 23 literes a tankja, kilométerenként mindössze 1 g CO2-t bocsát ki.

 
   
   

Másfél literes, közvetlen befecskendezésű, 3 hengeres, 74 lóerős, max. 4200-es fordulatú alumínium dízelmotor üzemelteti a generátort, litium-ion akkumulátor szolgáltaja az energiát az első kerekeket meghajtó permanens mágneses elektromotornak. Az utastér 2900 liter, a csomagtér 450. A gyártók rendkívül büszkék rá, hogy a kocsi anyagai 80 százalékban újrahasznosíthatók.

 
   
 

A minimális fogyasztás elérésében nagy szerepet játszik az elektronika. A legújabb technológiájú fedélzeti komputer nemcsak a menettulajdonságok szabályozásáért , az üzemanyagadagolásért és fékrendszerért felel, de egyben a fedélzeti hifi és videórendszert is vezérli.

 
   
   

A DaimlerChrysler eddig több mint 7 milliárd dollárt fektetett a projektbe, előrejelzéseik szerint a már két éve tesztelés alatt álló autó sorozatgyártása 1-2 éven belül megindulhat. A luxusnak azonben ára van: az ESX3 vagy utóda 7500 dollárral drágább lesz hagyományos dízeles társainál, ami az USA-ben, ahol még ma is fillérekért lehet üzemanyaghoz jutni, nem éppen egy vevőcsalogató tényező.