Egy nemrég közzétett Mol-jelentés szerint Magyarországon a gázolaj nagykereskedelmi ára literenként 20 forinttal marad el a világpiaci árszinttől. Noha a franciaországi események jelzik a jobbára dízelüzemű szállítóipar stratégiai szerepét, a legutóbbi - 6,25 forintos - szeptember elejétől életbe lépett emelés és a tartósan 30 dollár feletti kőolajár ismeretében a közeljövőben újabb itthoni áremelés valószínűsíthető. Ráadásul a sokak által alternatív lehetőségnek tartott biodízelről is kiderült, hogy finoman szólva, vannak el nem hanyagolható hátrányai.
A brüsszeli bizottság előírása szerint
2005-re a gépkocsik üzemanyaga 5 százalékának úgynevezett megújuló
forrásból kell származnia. A légkörbe jutó szén-dioxid
mennyiségének mérséklésére a növényi alapanyagú üzemanyagok használata
kínálta a legígéretesebb lehetőséget. Ezek elégetésekor ugyanis
körülbelül annyi szén-dixid keletkezik, amennyit a növény fejlődése
során felvett.
Mint ismeretes, a növényi olajokból - elsősorban is a repceolajból -
előállítható metilészter alkalmas a dízelmotorok hajtására. A
biodízelnek is nevezett üzemanyag egyéb szempontokból is
környezetkímélő: például ha vízbe, vagy a talajba kerül,
nem okoz tartós környezetszennyezést, mert biológiai úton néhány
hét alatt lebomlik. A metilészterrel hajtott járművek kipufogógázaiban
a szén-monoxid és a szénhidrogének 20, a korom 50, a kén-dioxid 90
százalékkal kevesebb, mint a hagyományos dízelüzemnél.
Arról azonban már nem szívesen beszélnek a kísérletek végzői, hogy
ugyanakkor 2 százalékkal megnő az élővilágra nem veszélytelen
nitrogénoxidok emissziója. Mi több, a biodízelről már egy három éve
Bécsben végzett kísérletsorozat kiderítette, nem igazán alkalmas
a gázolaj kiváltására. A kísérletben a nagyváros tulajdonában lévő
közszolgálati járművek, a szemetes kocsik és az autómentők vettek
részt. A járműveket eredetileg 170 kilowattos MAN dízelmotorok
hajtották. Az rögtön kiderült, hogy a biodízelre való áttérés rövid idő
alatt tönkretette a motorban lévő gumi- vagy műanyagtömítéseket, ezért
azokat strapabíróbb polimerekre kellett kicserélni, ami járművenként
4000 schillingbe került.
A motorgyártók által végzett kísérletekből az is kiderült, hogy a
metilészter illékonyabb komponensei a motorolajba jutva csökkentik
annak viszkozitását, ezért a motorolajat a szokásosnál kétszer
gyakrabban kell cserélni. A biodízel használatának költségeit növeli,
hogy alkalmazásakor át kell állítani a motor befecskendező rendszerét,
a szabályozó elektronikát és más szűrőket kell beépíteni. A MAN
mérnökeinek adatai szerint a biodízel használatakor motorjaik
teljesítménye 6 százalékkal csökkent, a fogyasztás pedig 10
százalékkal nőtt. Emiatt kénytelenek voltak a közüzemi járművekbe
nagyobb üzemanyagtartályokat szerelni, rontva ezzel az optimális
térkihasználást. Mindezen hátrányok persze előbb-utóbb technikailag
kiküszöbölhetőek lennének, csakhogy a bécsi kutatók a végösszegnél még
egy fontos tételt kiemeltek: a repceolajból előállitott metilészter ára
alig volt alacsonyabb a hagyományos gázolajénál.
Talán a konkrét felhasználás tanulságai is hozzájárultak ahhoz, hogy
a mintegy két éve még kormányzati szinten is vehemensen támogatott
biodízel alternatíváról ma már
mindenki mélyen hallgat. Közben persze az autógyártók
konstruktőrei sem tétlenkedtek, úgyhogy mára olyan direkt
befecskendezéses dízelmotorokkal szerelik új modelljeiket, amelyek a
legszigorúbb károsanyag-emissziós normákat is kiállják és átlagban 3
literrel kevesebb üzemanyaggal beérik, mint benzines társaik.
kapcsolódó
anyagaink :
|
|
|