Autós túlélés Kairóban

2003.09.24. 09:32

A fekete-fehér festésű Peugeot 504 kombik, 132-es Fiatok, öreg Toyoták, Renault 12-esek, vagy akár Suzuki Swift Sedanok félelmet nem ismerve vágnak be bármi elé, állnak meg a legváratlanabb helyeken, előznek katonai konvojokat.

 
  Néhány általános közlekedési szabály
 
  -Egyiptomban közlekedve soha (beleértve az éjszakát is) ne használjuk a fényszórót (még a helyzetjelzőt is csak módjával), mert zavarja a szembejövőket. Nem vicc, több sofőrt is megkérdeztem erről.
-Irányjelzőt csak párosával használjunk, amikor valami veszélyes manőverre készülünk. Különben felesleges.
-Autónkat a kötelező krómozott papírzsebkendő-tartón kívül plüssfigurás biztonsági öv-védővel és gyékény üléshuzattal, valamin perzsaszőnyeggel kell felszerelnünk, ha nem akarjuk, hogy elüssön a forgalom többi résztvevőjétől.
-Amikor úgy gondoljuk, hogy egy rohadék be akar vágni elénk, vagy ha mi akarunk bevágni egy rohadék elé, ha előzni kívánunk, vagy minket előznek, zebrán, kereszteződésben vagy parkoláskor, vagy ha bármikor bármi történik, történni fog, történt, vagy történhet, ne feledkezzünk meg a kürthasználatról.
-Ha a 2X4 sávos úton a belső sávban szembejön velünk egy hatéves kisfiú által hajtott szamárkordé, ne lepődjünk meg. Ez természetes.
-Lakott területen 60, lakatlanon 90 km/h az engedélyezett sebesség. Ne törődjünk ezzel.
-Ha a rendőr megállít, ellenőrzés céljából, már készítsük is elő az 5-10 fontnyi baksist. Ne kérdezzük, miért: csak.
-Előzni, megfordulni, megállni - ahol jólesik. Semmi nem probléma, ha Allah nem akarja, úgysem esik bajunk, ha akarja, akkor meg úgyis. Insallah.

1, Kairó

Peugeot 504-esek minden mennyiségben, a török ipar remekei: Tofas Dogan és Tofas Sahín Fiat-klónok, fekete-fehér Toyota, Fiat és Skoda taxik, rozzant Chevrolet kisteherautók, fehér kis VW Bus iránytaxik, kék katonai pick-upok, valamint a szocialista tömb jeles motorkerékpármárkáinak, az MZ-nek, ETZ-nek és a Jawának máig fennmaradt példányai uralják a városképet. A személyautók állapota az itt-ott meghúzottól az erősen szervizbe kívánkozón át a csoda-hogy-még-megyig terjed, ez utóbbi kategóriába tartozik a teherautók és a motorok szinte mindegyike. Az "új" Daewookat és Suzukikat nyilván áruk magyarázza, a régi Ladákat és ZIL-eket az asszuáni gát építéséhez nyújtott szovjet segítség idején lefolytatott cserekereskedelem.

A 17 milliós világváros nyüzsgő forgataga annál igézőbb, minél messzebbről nézi az ember. Ha belecsöppenünk egy 6-8 sávos főút kereszteződésébe - főleg ha ezt gyalogosként tesszük -, megérthetjük, miért is imádkoznak naponta ötször a muzulmánok. A gyalogosnak semmi becsülete, az autósok mentalitása pont a Németországban megszokott ellentéte: nem hogy megállnának, ha valaki le akar lépni a járdáról, de még rá is dudálnak, hátha eláll ettől őrült szándékától. Nincs is szebb, mint amikor a zebra közepén állva tíz-tíz centis kikerülési távval megközöl bennünket két Volkswagen kisbusz, amikről kiabáló arabok lógnak.

Az autósok helyzete sem egyszerű. A kairói közlekedésmérnökök átérezhették a KRESZ kereszteződésekre vonatkozó passzusainak betartatási reménytelenségét, ezért a főutakról gyakorlatilag nincs balra fordulási lehetőség. Az elválasztó sövényt vagy kordont helyenként U-alakú visszafordító átjárók szakítják meg, melyek ugye csak az egyik irányból használhatók - elvileg. Gyakorlatilag az egyiptomi autós nem röstell kétszer-háromszor visszatolatni, hogy befordulhasson őrülten dudáló társai elé a szembejövő oldal visszafordítójába.

A duda, no igen. Az egyiptomi gépjármű legfőbb kelléke - mindjárt a műszerfalat borító szőnyeg és a tükörről lógó plüss után - a kürt. Egyiptomban a fék kímélésére szolgál, tehát ha az arab sofőr látja, hogy utolér valakit, netán előz, de jönnek szembe, vagy gyalogos okvetetlenkedik a zebrán, akkor azonnal duda. Ahogy az egyik sofőrünk megfogalmazta: "In Cairo it's no traffic - it's RACE!"

Forgalomirányító rendőrt is láttunk, nem egyszer, az ő dolga, hogy mosolyogva vegye tudomásul géperejű honfitársai sietős közlekedési kultúráját, teljes mértékben ignorálja a kismotoron utazó apa-anya-három gyerek-kombót (saját szememmel láttam) és kissé sürgesse a zebrán az átkozott gyalogosokat.