A fekete-fehér festésű Peugeot 504 kombik, 132-es Fiatok, öreg Toyoták, Renault 12-esek, vagy akár Suzuki Swift Sedanok félelmet nem ismerve vágnak be bármi elé, állnak meg a legváratlanabb helyeken, előznek katonai konvojokat.
|
1, Kairó
Peugeot 504-esek minden mennyiségben, a török ipar remekei: Tofas Dogan és Tofas Sahín Fiat-klónok, fekete-fehér Toyota, Fiat és Skoda taxik, rozzant Chevrolet kisteherautók, fehér kis VW Bus iránytaxik, kék katonai pick-upok, valamint a szocialista tömb jeles motorkerékpármárkáinak, az MZ-nek, ETZ-nek és a Jawának máig fennmaradt példányai uralják a városképet. A személyautók állapota az itt-ott meghúzottól az erősen szervizbe kívánkozón át a csoda-hogy-még-megyig terjed, ez utóbbi kategóriába tartozik a teherautók és a motorok szinte mindegyike. Az "új" Daewookat és Suzukikat nyilván áruk magyarázza, a régi Ladákat és ZIL-eket az asszuáni gát építéséhez nyújtott szovjet segítség idején lefolytatott cserekereskedelem.
A 17 milliós világváros nyüzsgő forgataga annál igézőbb, minél messzebbről nézi az ember. Ha belecsöppenünk egy 6-8 sávos főút kereszteződésébe - főleg ha ezt gyalogosként tesszük -, megérthetjük, miért is imádkoznak naponta ötször a muzulmánok. A gyalogosnak semmi becsülete, az autósok mentalitása pont a Németországban megszokott ellentéte: nem hogy megállnának, ha valaki le akar lépni a járdáról, de még rá is dudálnak, hátha eláll ettől őrült szándékától. Nincs is szebb, mint amikor a zebra közepén állva tíz-tíz centis kikerülési távval megközöl bennünket két Volkswagen kisbusz, amikről kiabáló arabok lógnak.
Az autósok helyzete sem egyszerű. A kairói közlekedésmérnökök átérezhették a KRESZ kereszteződésekre vonatkozó passzusainak betartatási reménytelenségét, ezért a főutakról gyakorlatilag nincs balra fordulási lehetőség. Az elválasztó sövényt vagy kordont helyenként U-alakú visszafordító átjárók szakítják meg, melyek ugye csak az egyik irányból használhatók - elvileg. Gyakorlatilag az egyiptomi autós nem röstell kétszer-háromszor visszatolatni, hogy befordulhasson őrülten dudáló társai elé a szembejövő oldal visszafordítójába.
A duda, no igen. Az egyiptomi gépjármű legfőbb kelléke - mindjárt a műszerfalat borító szőnyeg és a tükörről lógó plüss után - a kürt. Egyiptomban a fék kímélésére szolgál, tehát ha az arab sofőr látja, hogy utolér valakit, netán előz, de jönnek szembe, vagy gyalogos okvetetlenkedik a zebrán, akkor azonnal duda. Ahogy az egyik sofőrünk megfogalmazta: "In Cairo it's no traffic - it's RACE!"
Forgalomirányító rendőrt is láttunk, nem egyszer, az ő dolga, hogy mosolyogva vegye tudomásul géperejű honfitársai sietős közlekedési kultúráját, teljes mértékben ignorálja a kismotoron utazó apa-anya-három gyerek-kombót (saját szememmel láttam) és kissé sürgesse a zebrán az átkozott gyalogosokat.