Végy húsz liter étolajat...

2005.11.03. 07:42

Fórumozók tapasztalatai

Egy dolog persze a törvény, egy másik a gyakorlat. Kommentár nélkül idevetünk pár kivonatot az elsősorban a gázautók körül forgó, de egyéb ravaszságokat is felemlegető Olcsó autózás topicból:

"Ez az étolajdolog nem is olyan marhaság. A fater nyug. kőolajipari vegyészmérnök, egész életében az üzemanyagiparban dolgozott, ezért biztos, hogy tudja, mit csinál. Ő a frituból kikerülő olajat pár napig ülepedni hagyja, majd kétszer átszűri egy rossz harisnyán, és simán betölti a dizel (Citroen BX) tankjába. Kb. a teljes üzemanyag-mennyiséghez 10-15%-ban szabad keverni, mert ennek az olajnak van egy kis gyantatartalma, amit valamilyen vegyi úton ki lehet választani belőle. (Csak ipari mennyiségben éri meg.) Ezért nem szabad ennél sűrűbbre keverni.

Ismereteim szerint Franciaországban teljesen elterjedt a biodízel, de ott is kb. 50%-ban keverik a megtisztított, gyantamentesitett olajat. De az biztos, és ezt 10 év tapasztalata bizonyítja, hogy ez a 10-15%-os keverés nem árt a motornak. A lángossütőszag pedig nagyon rulez. Érdekes, hogy ez a 10% elnyomja a dizel bűzét."

"Étolaj:
50% napraforgóolaj + 50% gázolaj használata esetén nem kell átalakítani az autót. A fogyasztás nem nő, a teljesítmény nem csökken, a motor nem károsodik. 100% napraforgóolaj használata esetén kb. 100 000 Ft-os egyszeri beruházással (1.9 TDI Golf III) az autó átalakítható házilag is, neten van róla leírás. Így a teljesítmény, a fogyasztás kb. 10%-kal nő. Tegnap a Pennyben a naprafogóolaj ára 189 Ft körül volt.

Biodízel:
Csak a gyár által jóváhagyott autókba tölthető, lista pl. itt. Hatásai: az anyagnak erősen oldószer jellege van, a szűrőt kezdetben eltömíti, mert kioldja a vezetékekben, tankban lerakódott koszt. Ha nem jóváhagyott autóban használod, először át kell alakítani: gumitömítések, egyebek cseréje. Lehet felesben gázolajjal használni mindenféle gond nélkül. Kis segítség: ausztriai kutak ."

Egy zőccségesmercis tapasztalat

A TotalCar stábjának kiterjedt ismeretségében természetesen akadt olyan autós, akinek napi gyakorlat a sütőolajos autózás. Neve, címe, rendszáma most valahogy nem jut eszünkbe. Az illető 123-as Mercivel közlekedik, most épp egy öthengeres 300D-vel, korábban 200D-t hajtott. Mindkettő nyugodt, békés természetű autó, két nagy erénnyel. Az egyik a hihetetlen élettartam és megbízhatóság.

A másik pedig, hogy ezeknek a motoroknak az adagolóját nem a gázolaj keni, mint a legtöbb dízelautóét, hanem a motorolaj. Így aztán az étolajozásból eredő legalapvetőbb károsodás, az adagoló gyors kopása ennél a típusnál nem jelentkezik.

Illetőnk évek óta tölti autóiba a sütőolajat, teszkógazdaságos repcétől éttermekből származó használt konyhai maradékig bármit. Ez utóbbival vigyázni kell, érdemes többször is megszűrni, mert az apró prézlidarabok hamar eltömítik az üzemanyagellátó rendszert. Viszont ez tök ingyen van. A 200-as kicsit gyengébbnek tűnt az étolajtól, a 300-asnál nem volt észrevehető változás.

Az étolajat 50-50%-ban keverve a gázolajhoz évi 20 000 km futás és többévi használat után eddig még semmi probléma nem jelentkezett. Az illető nem olvasott olyasmiről, hogy valami gyantakiválás gondot jelenthet a motornak, de - ahogy ő fogalmazott - ezt nyilván a Merci sem olvasta, hiszen gyönyörűen ketyeg a ma is. Télen kicsit érdemes csökkenteni az étolaj arányát, mert bedermedhet a trutyi, de a móka még így is bőven megéri.

Ja, egyébként a 123-as Merci állítólag fáradtolajjal is megy.

Gyakorlati próba

Hiába a sok fórumhozzászólás, hiába tud a TC szerkesztősége több autóról is, ami valóban képes étolajjal autózni, a dolgot működés közben akartam látni a saját szememmel, érezni a saját orrommal. Kerestünk hát egy alkalmas autót. Végül egy turbódízel Tipo került a vágóhídra.

Itt vesszük elejét mindenféle későbbi zaklatásnak: a próbát magánterületen végeztük, így - akár a versenyautók nem szabványos üzemanyagának használata - a mi kis tesztünk sem minősülhet szabálysértésnek, bűncselekménynek. Étolaj a tankba nem került, a Tipo kannából szürcsölte a tápot. Mivel a gázolaj és étolaj keverését szintén nem engedi a törvény, ezt a műveletet természetesen egy közeli családtagom végezte, kinek személyére nézve nem vagyok köteles terhelő vallomást tenni. Az autót természetesen ugyanez a személy vezette a teszten is.

Egyben természetesen minden kedves olvasót figyelmeztetünk: étolajjal autózni közúton csúnya dolog, adócsalás, erkölcstelen, ne tegyenek ilyet, mert pokolra jutnak!

Most, hogy ezen túlvagyunk, nézzük, mit tapasztaltam a konyhai melléktermékkel. Szegény öreg Tipo turbódízel motorját nem kifejezetten étolajozásra készítették, ezért nem tiszta maradékkal, hanem 50-50%-os gázolajos keverékkel teszteltük. A 100%-os használt sütőolajozást különben még egy csoffadt Ifával sem mertem volna megpróbálni, a lé szobahőmérsékleten annyira sűrű, hogy egyszerűbb lapátolni, mint önteni.

Hogy ne csak az derüljön ki, megy-e a dízelmotor étolajjal, a kísérlettel arra is megpróbáltunk fényt deríteni, rosszat teszünk-e a környezetnek a spórolással. A zöldkártya kiadásához alkalmazott rutinmérés azt mutatta, hogy az öreg, lepusztult, füstölő, kormozó Tipo bizony kicsit még inkább kormoz az étolajos koktéllal. Ráadásul az idióta magyar törvény szerint ilyenkor teljes gázon kell kínozni a motort: el is durrant egy hűtőcső a motorban.

Gázolajjal 1,98-2,02 a füstölési érték Gázolajjal maximális fordulaton pörgetve a füstölési érték (amit senki nem tud, voltaképp micsoda) ennél az autónál hivatalosan 0 és 1,87 közötti érték lehetne. A Tipo gázolajjal 2,0 és 2,2-es értékeket produkált, a keverékkel viszont a füstölési érték felugrott 2,7-re.

Érzésre viszont jobban ment tőle az autó. A gázreakció élénkebb lett, a motor járása kisimult, csendesebbnek tűnt. Dinamikában a 0-100-as sebességtartományban játszva, gyorsítgatva nem lehetett érezni semmilyen változást.

Ami engem illet, simán járnék vele. Az én öreg dízelautómat nem sajnálnám, a literenként 260 helyett 130 forintos üzemanyag pedig ugyancsak vonzó alternatíva. Mindössze két dolog akadályoz abban, hogy immár ne torokkaparó gázolajfüstcsíkot, hanem kellemes lángossütőszagot húzzak magam után.

Az egyik a Hatóság, a másik pedig a rettenetes pepecselés a sűrű, darabos konyhai maradékkal a tankba zúdítás előtt. Inkább megvárom, míg lehet olcsó hivatalos biodízelt kapni a kutaknál. Mint az igazi Európában. Addig olvasgatom egy élelmes vállalkozó weboldalát.