Harcolni a korral

2005.05.08. 14:34

Van értelme a pár éves típusok kötelező gyakorlattá vált faceliftjének, ráncfelvarrásának, esetleg modellfrissítésének? Már maguk a szavak is gusztustalanok, ahogy nemritkán az eredmény is. Összeszedtük hamar a Totalcarnál megfordult, ma is futó átszabott arcú modelleket, nyilvánítsanak véleményt: jól sikerült a szépségkúra, avagy böe.

Egy modellfrissítés (maradjunk ennél, talán ez a legszalonképesebb kifejezés) rendszerint három célt szolgál: legyen divatosabb az autó, legyen jobb az autó, és megint beszéljen róla a sajtó. (A három cél pedig egy célt: minél többen vegyék meg.) A gyártók pr-tevékenységével és a pár száléknyit javuló merevségi mutatókkal, a plusz egy-két légzsákkal és az újonnan beépített korszerűbb motorokkal most nem foglalkozunk.

Koncentráljunk inkább a dizájn megújítására, ennek is leglátványosabb részére: az autó arcának átalakítására. Hadd kapjanak szegény autógyártók egy kis visszajelzést, megérte-e az a sok euró, amit legutóbbi modelljeik felfrissítésére költöttek.

A felelős


Tudták, hogy a faceliftet is feltalálta valaki? Méghozzá Harley Earl , a General Motors egykori dizájnere, akit Amerikában mellesleg az autódizájnerség mint szakma feltalálásával is vádolnak. Annual Styling Model Change, magyarul talán évenkénti modellátstilizálás néven ő adta a GM-nek az ötletet, hogy tegyék "vizuálisan megkülönböztethetővé" a különböző években gyártott autókat, azaz évente változtassanak valamit az egyes modellek külsején. A trükk bejött, az autó közlekedési eszköz és vagyontárgy funkcióból jó nagyot mozdult a divatcikk kategóriája felé.

Mr. Earl és a GM a gyakori modellváltással felpörgetett kereslet kihasználását egyfajta erkölcsi avultatással kívánta elérni. A "tervezett dizájnavulás" elméletéről Earl így mesélt 1956-ban: " Az autóipari formatervezés fontos célja, hogy a minden évben érzékelhető formai változásokkal gyorsan elavultassa a régi formákat, így keltve vágyat vásárlók millióiban autójuk évenkénti lecserélésére. A fogyasztó először a dizájnt pillantja meg egy autón, a formatervező tehát a kulcsfigura az évente esedékes változtatásokban. Természetesen nem lehet eléggé hangsúlyozni a műszaki fejlesztések fontosságát sem, de ezeket paramétereket nem lehet évente olyan rugalmasan változtatni, mint a kocsi kinézetét. A dizájn tehát meggyőző erő, és arra készteti az autóvásárlót, hogy megszabaduljon a régitől és megvegye az újat."

Felsorolásunk nem teljes, csak a jelenleg is kapható modellek közül válogattunk, azok közül is azokat vettük elő, amelyeket a közelmúltban részletesen taglaltunk. Kedves Olvasók, szavazzanak, melyik volt szebb a mára már klasszikus előd vagy az átalakított utód!

Alfa 147


Régi és az újbatett

A 147-es miatt vetődött fel bennünk ennek a kérdőívnek a gondolata. Az új modell összehúzott szeme, a két kerek foncsor nem egy kollégából értetlenséggel elegyített undort váltott ki, míg egy benzinkutas szerint ez az új kifejezetten szép, hogy nézett már ki az előd a kancsi szemeivel. Mit gondol Ön?

Megérte hozzápiszkálni? Első változat Frissített változat

Audi A3


Régi és az újbatett

Az A3-as a modellfrissítéssel a nagy testvérek árnyékában meghúzódó gömbölyded kis presztízsautóból karakteres, markáns, alanyi jogon is fensőbbrendűséget sugárzó igazi Audivá változott. Az újért is jó sokat kell fizetni, de ennek könnyebb elhinni, hogy van miért.

Megérte hozzápiszkálni? Első változat Frissített változat

BMW 7-es


Régi és az újbatett

A különbség minimális. Karotta kolléga önvallomása: "Azt biztosan érzem, hogy most kevésbé olyan, mint amilyen volt, de hogy milyen volt korábban, azt nem tudom. Nagy, impozáns, diszharmonikus, erőteljes, darabos."

Az előd fényszóróit rendkívül sokan hasonlították Derrick felügyelő táskás szemeihez. Annyi év után, amennyit a BMW és a legendás nyomozó együtt töltött, nem is csoda az ilyesfajta hasonulás. A táskákat ugyanaz vasalta ki, aki odarakta, az amerikai formatervező, akivel a bajor gyermekeket ijesztgetik az anyukák: Chris Bangle.

Megérte hozzápiszkálni? Első változat Frissített változat

Citroen C5


Régi és az újbatett

A korábbi jóindulatú, de bamba tekintetet céltudatosság és erő váltotta fel. A C5 arcán láthattuk először a francia márka új egyenruháját, az EKG-görbébe ojtott emblémát mint hűtőrácsot. A négyajtós C5 fenekét is átalakították, a lámpák itt is elegánsabbak és agresszívebbek lettek. A szerkesztőségben mindenki helyeslően bólogatott a C5 új ruhája láttán: Ön netán inkább a fejét csóválja?

Megérte hozzápiszkálni? Első változat Frissített változat

Daewoo Matiz / Chevrolet Spark


Régi és az újbatett

Aranyos kis gömbölyű jószágból aranyos kis gömbölyű jószág lett. Közben valamikor volt egy apró kis felújítás is, amikor az indexek felkerültek a fényszórók alá, de ez teljességgel jelentéktelen a legutóbbi változáshoz képest.

A bemutatóra delegált kolléga így nyilatkozott: "Csodálkozó kerek első lámpái köré macskaszemeket festett, a száját kerekre rúzsozta, és mindehhez jóval komolyabb arckifejezést öltött. Az aktuális autódivatnak megfelelően felbukkant a karosszérián néhány határozott él is: mintha a babaruhát takaros, szépen vasalt rakott szoknya váltaná fel. Hátul meg cseresznyét formázó hajcsat gyanánt nagy, piros, kerek lámpákat visel a kisautó."

Megérte hozzápiszkálni? Daewoo Matiz Chevy Spark

Daewoo Tacuma – Chevrolet Tacuma


Régi és az újbatett

Látszatmegoldás. A bálnaszilák eltűntek ugyan, de az új, egérszerű arc sem tudta megszépíteni a Pininfarina tervezte érthetetlen formát. A Tacumánál talán nem is lenne szabad modellfrissítésről beszélni, egyszerűen csak az új embléma kerete alakult át. Mi mégis idesoroltuk, mert rendkívül kíváncsiak vagyunk, olvasóink szerint a bálna vagy az egér szebb.

Megérte hozzápiszkálni? Csak az újról van tesztünk , de sikerült őket összefényképeznünk.