Lecter és a villogók

2007.03.29. 08:16

– A kék Elektris, magyar, 1984-es, Lada Niva-felszerelőkerettel. Itt az új, ezt a határőrségnek fejlesztették ki, hogy hamar ki lehesen dobni a tetőre. Gyors felszerelőkeret, az a neve. Szerintem 30-nál leesik.

A legelső magyar villogó. Ez nagy kincs. Villanócsöves. Az ez előtti forgótükrös volt, de az német, Bosch Eisemann.

– A ronda sárga egy Hella, Unimogokon, útfenntartó autókon van.
– Erre ráizgultál?
– Cseréltem. De lesz egy villogó, ami gyűjtőszempontból nagy kincs. Dobozban 3 hangszóró, tetejére kell ez, mert azon nincs bura, és arra tökéletes lesz. Sziréna és kék lámpa egyben. Addig meg, míg nem szerzek kéket, jó lesz a sárga.

CP (Chrome Polished) 100 egy 100 wattos hangszóró. Amerikában tűzoltóautók elején látható, közel 100 ezer forint az eszmei értéke, igazából olyan 60 körül lehet szerezni. Mellette az érdektelen kék…
– Nem, az egy Britax, angol. Mágnestalpas, angol rendőrautókon volt. De az angol cuccok annyira nem érdekeltek.
A Highlighternek nevéhez méltóan tényleg borzasztó fénye van. Minifényhíd, mobilan kirakható megkülönböztető jelzés. Nálunk a gáz- vagy a vízműveknek van ilyen.

– A Ráday utcai autósboltban volt kirakva. Mindig mondtam a főnöknek, mennyire tetszik nekem, és 1995 körül meg is tudtam venni ötezer forintért. Hella.
– Utána mit raktak ki?
– Semmit.
Mellette magyar mentőknél használatos, ez az elterjedt Hella villogó, KL700. Mellette (kék) egy Bosch, tűzoltóknál van. Aztán egy sima Mórickavillogó. Ha 21 wattos izzóval használod, amit adnak hozzá, egy hét alatt ráolvad a foncsor az izzóra. Homasitás. A nivás párja, Elektris, csak ebben körben villog három lámpa. A következő szintén Hella, csak keskenyebb, KL 710. A szélen kínai strób mágnestalppal, a fix változat japán rendőrmotorokon szokott lenni. "Egy barátommal, Gyurival cseréltem, van egy bigfootja, rendőrautónak megcsinálva, ha érdekel."

A kék csúcsfej egy eredeti Cobra 11 villogó!
– De erről csinálj egy külön fotót, mert vízmérték van benne. Ezt baszdossák ki a tetőre. Amikor Semir bénán, ferdén kikúrja a CLK tetejére, én csak otthon óbégatok, hogy jaj, elvesztik!
Egyébként ha valakinek kell, úgy kérje a boltban, hogy Hella KL Rotafix, 50 rugó körül van. A vízmérték azért kell, mert a Hella valamilyen elvesztés elleni, mármint tetőn tapadási garanciát vállal rá, már abban az esetben, ha szabályosan, függőlegesen rakták föl, ellentétben Semir Gerkannal a német autópályarendőrségtől.

Beteg ember, megszagoltatja velem:
– Ha bemész a Hella-boltba... érzed?! Német precízszag. Az amerikai villogókat is, ha kibontom, eredeti amerikai döglött legyek és szúnyogok, meg persze a szabad világ fuvallata.

Whelen Responder, ritkaság, Magyarországon ez az egy van...
– Hopp, mi esett le?
– Federal Multiflash.
A Responder 27 wattos izzóval megy, olyan foncsor van körülötte, hogy nagyobb fénye van, mint egy normál halogén izzónak. Aztán Code 3 660 RCB (Red Clear Blue). Fehér alapforgó, piros tükör, kék terelő. Üveg mögé tehető, piros-fehéren és piros-kéken is tud villogni egyszerre. Kávédarálóhangja van. Amerikai, műszerfalra. Kezdenek összefolyni az átkozott villogók, azt hiszem, ezen a ponton már nem tudok rendesen jegyzetelni és fényképezni, Morzsa kutyám másfél órája aludna, ha Marci szónoklás közben nem kínálná meg szabályos időközönként kutyaropival.
– Fireball II, mágnestalpas. Magyarországon egy darab volt, a Külügyminisztériumnak, csak elhagyták, 120-szal, a tetőről.

Piros, eredeti Kojak-villogó. Valójában nincs benne semmi egyedi Kojak-jelleg, de 1970 és 1990 között nagyjából ez volt a nyomozóknál az elfogadott, civil autókba. Fireball a neve, és azért lett Kojak, mert ő mindig használta, ellentétben Columbóval, akinél se pisztoly, se villogó. A Columbo egyetlen részében lehet látni, amikor állt a forgalomban, és elővett egy ugyanilyen szar villogót. Kuriózum, az Ebay-en nézegetem, de csak lepusztultakat találok. Nekem 10 éve hozta egy barátom Amerikából.

Most már este 9 elmúlt, nagyjából a gyűjtemény kétharmadánál-felénél járunk. Kissé el vagyok csigázva, mondom is Marcinak, húzzunk bele.

Presston, a legelső magyar elektronikus sziréna, az öregek máig dicsérik. Ez volt az 1200-es Ladákban. Mai napig a csapatszállító IFA-kban van, a Rebisz IFA-iban. A kék csonka gúla egy FER Ruhla, keletnémet, volt is Ruhla karórám, emlékszem. A Trabantokon, Wartburgokon volt, Marcinak képe is van róla, de szerencsére el se kezdi keresni, mert már elindulok kifelé.

A nagy krómbödön egy Beacon Ray, 1964-es amerikai rendőrautókon volt, 50-es, 60-as évek. "Én most már kezdek rájönni, hogy nem veszek több villogót. Szeretnék már egy másik autót, és nagyon sok pénzem áll ebben. Nem is merem összeszámolni."

"Hannibal Lecter hozzád képest tényleg egy normális ember"

Marci saját készítésű, fényhidakra hangszerelt videóklipjei: