Rettegett armadák

2004.04.27. 09:51

Józan paraszti ész szerint adott országban adott munkakörre még különböző cégeknek is azonos autókat kellene választaniuk. Mindenki az optimumra törekszik, abból meg elvileg csak egy van. Mégsincs ez így: más-más típusú és felszereltségű szaladgálós, elnöki, vagy középvezetői kocsikkal látják el dolgozóikat még olyan profilazonos cégek is, mint például a három nagy hazai mobilszolgáltató. Miért van ez így?

Kis cégeknél az ügyvezető mindenes igazgató rendszerint az élete álma-BMW-t vagy Mercit veszi magának, le is mossa minden hétvégén. Nagy, lusta tőkés karvaly viszont még az autók típusának kiválasztásával sem bajmolódik, egyszerűen megbíz egy flottaüzemeltető céget. Van cég, amely menedzserei kezébe nyom egy rakás pénzt, és engedi, hadd válasszanak maguknak autót - feltéve hogy az fehér, szedán és nem eszik tíz liternél többet.

Van, aki cseppet sem szigorú: ha a kedves olvasó megfigyeli, az SAP-XXX rendszámokkal rohangáló ügyvitelszervezési tanácsadók 25-ös Rovertől a Mondeo kombiig igen sok mindenben utazgatva szolgálhatják ultraliberális kenyéradójukat. Hogy is néz ki a flottavásárlás és üzemeltetés az eladók és a vevők szemszögéből - lássuk:

PoHu

A Porsche Hungaria, - az Audi, Seat, Skoda, Volkswagen, és Porsche márkák importőre - nem ad meg kimutatásokat általában a flottaértékesítésről. Ennek oka, hogy flottaértékesítő cégenként más-más autókat tekintenek úgy, mint amelyek a flottába tartoznak, így torz lenne az összehasonlítás. Ellenben megfigyeltek bizonyos trendeket a nagybani vásárlók szokásainak, preferenciáinak alakulásában. Minden vevőnél létezik úgynevezett car policy, azaz az autóparkra vonatkozó belső szabályozás. Ez határozza meg a cég különböző státuszai mellé rendelt autókategóriákat, a kocsik megkívánt küllemét, paramétereit.

A kiválasztást a vásárlók leginkább tendereztetéssel intézik, ahová legtöbbször a PoHu-t is meghívják. Tendereztetés esetén az adott kategóriában számukra legkedvezőbb ajánlatot nyújtó beszállítóktól kérnek konkrét árakat, de az is előfordul, hogy a vevők kifejezetten csak bizonyos helyekről kérnek ajánlatot. A végső döntést már leginkább az ár és az üzemeltetési költségek alapján hozzák. A finanszírozási konstrukciók esetében a PoHu tapasztalatai alapján egyre népszerűbb a tartós bérlet.

Gyakran nem egyszerűen tíz passzátot, vagy áhatossat vesz végül az ügyfél. Ha még az autó lemosásával sem akarja idejét tölteni, flottamenedzsment szolgáltatást választ. E szolgáltatás mélységében változhat: előfordul, hogy egy rendszeres átalánydíjért cserébe a delikvens csupán kulcsot kap a kezébe és más dolga nincs az autóval, minthogy használja. Van, hogy a beszállító csak a szervizelést intézi a vevő helyett, a biztosítás, a csereautó beszerzése és a porszívózás már a felhasználó dolga.

A vevő cég gyakran egy adott kategórián belül választ autót, illetve gyakran lehetőséget ad a szolgálati autót majdan használó munkatársainak, hogy bizonyos összegkereten belül döntsenek az autó felszereltségéről. Előbbire jó példa a PoHunál például, amikor egy meg nem nevezett szolgáltatóipari multi kifejezetten családi a autót keresett munkatársai számára - így vásároltak végül több tucat Volkswagen Tourant céges autónak, holott korábban nem volt jellemző, hogy kompakt egyterűeket szolgálati egyterűként használjanak. Mert első a család - ha azt megbecsüli a cég, akkor a dolgozó szívesen adja érte akár életét és vérét is a továbbiakban. Helyes.

Fiat

A Fiat Magyarország a PoHu-hoz hasonlóan azt figyelte meg, hogy a flottavásárlók mind profibb módon állnak a beszerzésekhez. Pusztán kedvező árral már nem lehet nyerni, a vevők vizsgálják az alkatrészköltségeket, a szervizköltségeket, a garanciális feltételeket, szervizhálózatot... Volt olyan konkrét tender, ahol az ár mindössze 35 % ot nyomott a latban, a maradék 65 %-ot egyéb szempontok alapján lehetett megszerezni. Innentől idézem Krisztinát, a Fiat PR-munkatársát: "megnyertük, ami bizonyítja, hogy a Fiat mint termék teljes mértékben versenyképes: jó termék, kedvező ár, kiváló üzemeltetési költségek..."

A céges Fiatokról konkrét számokat is tudunk mondani: tavaly a teljes értékesítés 30 %-a, közel 3 700 autó ment különböző flották zászlaja alá. A legnagyobb vevők kvázi viszontértékesítők: autókölcsönzők, autóparkkezelő cégek voltak, "A" vevő 540, "B" 296, "C" 195 autót vásárolt. Az autókat valóban használó cégek, jellemzően közművek közül a három legnagyobb vevő rendre 50, 43 és 38 autót vett tavaly. Idén a Posta megrendelése viszi a prímet, 400 darab Fiat Dobló rohangász majd a levelekkel.

A nagy vevők népszerűségi listáját tavaly a Punto vezette, mintegy 40 százalékkal, 20-20 százalékban vittek Stilókat és Ducatókat, 10% jutott az értékesítésből a Dobló Cargónak. A Fiat által nyújtott flottakedvezmény mértéke változó, 6 és 20% között mocorog. Sok Seicentót a listaárhoz képest hat százalékos, sok Ducatót 11 százalékos engedménytől kezdődő mértékű megbecsülést érvényesítve vihetünk el.

Daewoo:

A Daewoo 2003 áprilisában vezette be flottatámogatási rendszerét, ebben az évben több, mint 400 autót adott el flottavevőknek. Kiemelnek speciális flottatámogatást élvező vevőkategóriákat, melyek a "klasszikus értelemben" nem flottavásárlók. Ilyenek az orvosok, akiknek a GM Daewoo a Magyar Orvosi Kamarával aláírt szerződés alapján nyújt kedvezményt.

A lengnagyobb szegmens a "hagyományos flottavásárlók" közül került ki , de az autókölcsönzők részéről is komoly érdeklődés volt, ide került a teljes flottaeladás 35%-a. A legtöbb flottatámogatással eladott autó a kisebb kategóriákból került ki, a Kalos 50, a Matiz 15%-os részesedéssel büszkélkedhet; ezt követi a Nubira régi és új változata (30%). A Matiz inkább az autókölcsönzéknél volt népszerű.

A GM Daewoo termékkínálatában jelenleg csak benzinüzemű autó van, ami a flottaeladások szempontjából nem igazán előnyös. A legnagyobb megrendelők körében a Kalos 5 és 4 ajtós modelljei voltak a legkelendőbbek. A Daewoo esetében döntően a kisebb, néhány autós beszerzések adták az értékesítés nagyobb részét.

A flottakedvezmények mértéke nem publikus. A Daewoo is úgy látja, hogy Magyarországon még mindig döntő szempont maga a beszerzési ár, de egyre több cég a teljes üzemeltetési költség figyelembevételével dönt a gépkocsiparkjáról. Megnőtt a maradványérték, vagy használtautó érték szerepe is. Ebben nagy része van a piacon meghatározó szerepet játszó nemzetközi háttérrel rendelkező cégeknek, akik a nemzetközi normáknak megfelelően döntenek a beszerzési kérdésekben.

A cég törekszik az aktív direkt marketingkommunikációra: az új Nubirát a meglévő és leendő flottavásárlóknak két rendezvényen is tesközelből, tesztvezetésekkel mutatták be - így szerezve több olyan vevőt, aki korábban nem vette korábban számításba a Daewoo-t. És egy idézet a végére: "Meggyőződésünk, hogy a GM-mel kötött "házasság" jelentősen javította a Daewoo imidzsét hazánkban és a régióban. Büszkék vagyunk arra, hogy a Daewoo Matiz győztesként került ki egy központi beszerzési tenderen több jónevű márka közül."

Pannon GSM

A Pannon GSM felsővezetői, középvezetői (ezek mindkettő személyi használatot is jelent) és pool (kulcsos) autókat különböztet meg autóparkjában. A személyi használatra is kiadott úgynevezett benefit autókat az autó két első sárvédőjén és az autó hátulján a csomagtartón szolidan, kis méretű matricával matricázzák. A pool autókon mindkét első ajtón jól észrevehető nagyméretű matrica van, hátul ugyanolyan méretű matrica, mint a benefit autókon, valamint a hátsó szélvédő oszlopain is van matrica. Akad úgy tíz, a felület 100%-án bematricázott autó is, ezek konkrét termékeket reklámoznak.

A cég felsővezetői Volvo S80-asokat, Saab 95 -öket és 93 -asokat, valamint Rover 75-ösöket használnak, az alattuk munkálkodók 1.6-os Citroën Xsara, Xsara Break, Xsara Picasso 1.6 és Opel Astra típusú autókat hajtanak. Pool autók: Citroën Xsara és Saxo 1.4, Seat Cordoba 1.4, Mitsubishi Pajero, Mitsubishi Pajero Wagon. 28 topmenedzseri, 126 középvezetői és 185 pool-autó alkotja a személy-flottát.

Az autók beszerzését a cég Beszerzési Igazgatósága végzi a tenderen nyertes beszállítóktól. A tender eredményhirdetése után a Pannonnál magyarra fordított Car Policy, a Vállalati Gépjármű Szabályzat határozza meg, hogy ki milyen típusú és felszereltségű autó használatára jogosult. A felsővezetői autónál a kiválasztásnál szempont az autó presztízsértéke is, középvezetői és pool autóknál a megfelelő beszerzési ár-érték arány, a várható üzemeltetési költség és a jó szervizháttér a döntő.

Az autók évente átlagban 35.000 kilométert futnak, a Pannon öt év, vagy 150 000 kilométer után selejtezi őket. A kiöregedett autókat a cég dolgozóinak adják el, árveréseken. Ha nem kel el az összes árverésre bocsátott autó, autókereskedő cégekhez kerülnek. Menet közben a törés, lopás után esedékes pótlás automatikusan típusazonosan történik.

Amit a Pannon nem mondott, de mi tudunk: a flotta Citroënjei és Roverei a valaha volt Wallis- résztulajdonlásnak köszönhetők: a cég érthető módon házon belülről próbálta megoldani a beszerzést.