Spórolni a kötelező szervizen?

2005.03.03. 11:08

Az új autó mellett szól - többek között - a gyári garancia, a használt mellett - többek között - az olcsóbb szervizelés. Mi van, ha olcsóbban akarjuk javíttatni garanciális új autónkat?

Egy márkaszerviz rezsióradíja rendszerint jóval magasabb, mint a függetleneké, urambocsá a kis faluvégi szakiké, akik ezt a fogalmat nem is nagyon ismerik. A gyári alkatrész rendszerint jóval drágább, mint az azonos minőségű nem márkázott - urambocsá az utángyártott. Érdemes-e máshol elvégeztetni a kötelező szervizeket, illetve megéri-e egy saját hibából összetört, cascóval nem rendelkező autót független szervizben javítani? Ilyenkor odalesz-e az új autó egyik legfőbb erénye, a gyártó által vállalt jótállás?

Ami a szöget a fejünkbe ütötte

A What Car? magazin végzett egy felmérést Nagy-Britanniában: mit mondanak a vevőknek a nagy márkák, muszáj-e márkaszervizben karbantartatniuk és javíttatniuk autójukat. Kiváncsiak voltak ugyanis, mennyire veszik komolyan a gyártók az Office of Fair Trading, azaz a brit Versenyhivatal tavaly született döntését, miszerint nem köthető ki, hogy csak szerződött márkaszervizek javíthassanak garanciális autókat.

A gyártók eltérően vizsgáztak. A BMW volt a legszemtelenebb, húszból hét szerviz állította, hogy csak márkaszervizbe vihető az autó, négyen mondták, hogy viheti máshova az ügyfél, de nem ajánlják, sérülhet a garancia - kilencen pedig korrekt módon az igazat válaszolták. A Toyota nyert a teszten, itt csak egy szerviz hazudott, három volt bizonytalan, 16-an elengedték az ügyfelet.

Az angliai teszt eredménye:

Gyártó A független szervizben javítás megszünteti a garanciát. Rizikós a dolog, sérülhet a garancia Vidd az autód, ahova akarod
BMW 7 4 9
Citroen 6 5 9
Ford 5 2 13
Volkswagen 4 6 10
Vauxhall 4 3 13
Peugeot 3 1 16
Honda 2 9 9
Nissan 2 4 14
Renault 2 5 12
Toyota 1 3 16

Először pár nagy autógyártó hazai márkaképviseletét hívtuk fel és megkérdeztük, mi a központi hivatalos álláspont a dologban. Ezután néhány márkaszervizt is megkérdeztünk, mit tesznek, ha kókányolt autót tolnak be hozzájuk garanciális javításra. A szervizeket kifaggattuk: szabad-e márkafüggetlen szervizben végeztetnem kötelező szervizeket? Mi van, ha összetört a garanciális autó, mi történik, ha nem márkaszervizben cseréltetek - mondjuk - hűtőt? Megmarad-e a garancia, ha nem, milyen mértékben sérül?

A garanciáról Magyarországon általában a 151/2003. (IX. 22.) kormányrendelet (az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelezo jótállásról) mesél, ebben nincs ilyenről szó. De hát EU-tagok is vagyunk: a Bizottság 1400/2002/EK rendelete , alias "csoportmentesítő rendelet" szerint a kereskedő nem kötheti a karbantartást egy meghatározott csoporthoz (márkaszervizek).

Autójogászunk véleménye szerint viszont a gyakorlatban " A garancia elválik a szavatosságtól, sajnos ma itthon kiköthetik, hogy ha nem márkaszervizben javítasz, a garancia elvész arra az elemre. Az EU-jogharmonizáció még nem ért el ide olyan ütemben, hogy arra hivatkozni lehetne, sajna." Ez meg itt egy ellenvélemény, a kiegyensúlyozottság jegyében.

VW, Audi, Skoda, Seat


A Porsche Hungária nem tudott azonnal válaszolni kérdéseinkre, hivatalos állásfoglalásuk elkészültéig egy márkaszervizhez irányítottak. Felhívtuk hát a Porsche M5 szervizvezetőjét: szerinte mi a helyzet. A VW, Audi, Skoda és Seat-szerviz munkafelvevője szerint mindenképp márkaszervizhez kell járulnom az ifjú autóval, különben oda a garancia. A jó olaj, a gyári szűrő nem elég, a lényeg a pecsét a papíron.

Fekete pont a VW-nek, piros pont a munkafelvevőnek: a rámenős úr felajánlotta, vihetek a gyári ajánlásban megszabott minőségű olajat, nem kell ott megvennem. Amikor válaszoltam, hogy csak elvi jellegű volt a kérdés, azért még elmondta, nem kell tartani a magas óradíjtól, nem olyan óriási egy időszakos szerviz rezsije. Alig tudtam meggyőzni, hogy igazából nincs VW-m, csak egy hülyeségeket kérdező újságíró vagyok.

A Porsche Hungária hivatalos álláspontja

" A Porsche Hungária által forgalmazott gépkocsik esetében a garanciát a gyártómű biztosítja, ezért annak feltételeit a szervizfüzetben megadott gyár határozza meg. A gyári garancia mellett irányadó a 151/2003. (IX. 22.) kormányrendelet illetve az EU-s "csoportmentesítő" rendelet, melyek a független szervizekben történő karbantartást nem zárják ki. A garanciális javítást csak márkaszerviz tudja elvégezni, tekintettel arra, hogy a gyártóművel történő költségelszámolásra nekik van lehetőségük. Abban az esetben, ha az érintett gépjármű korábbi előírt szervizei a gyártómű által ellenőrzött és garantált minőségű eredeti alkatrészek és anyagok felhasználásával márkaszervizben történt, a gyártómű egyéb vizsgálatot nem kér a javítás elvégzéséhez. Nem igazolt minőségű alkatrészek vagy anyagok beépítése esetén vizsgálat tárgyát képezi azok és a meghibásodás összefüggés ami adott esetben a garanciális körből történő kizárást jelenthet.

Fontos mérlegelni azt is, hogy ma amikor egy autó szinte minden funkcióját processzorok irányítják, a legújabb szoftverfrissítések, illetve ezek ellenőrzéséhez használható diagnosztikai berendezések és karbantartáshoz szükséges ismeretek az adott szervizben rendelkezésre állnak -e? A márkaszervizhez való "hűség" kifizetődhet azáltal is, hogy az adott szerviz rendszeresen vissztérő ügyfelei számára a jogi kötelezettségein felül is vállal, pl. meghosszabbított garanciát, csereautót vagy egyéb szolgáltatásokat. Mindemellett nem elhanyagolható, hogy a szakszervizek által elvégzett és igazolt karbantartás az autó értékét továbbértékesítésnél többszázezer forinttal is emelheti."

BMW


A BMW Magyarország Kft. fő garanciafelelőse szerint van az EU-ban érvényes szabályozás, mely nem engedi, hogy csak márkaszervizben lehessen autót javíttatni. Ezt a cég magára nézve Magyarországon is érvényesnek tekinti - viszont megszabja, hogy csak olyan külső szerviz időszakos revízióit ismeri el, ami rendelkezik a BMW technológiájának megfelelő eszközökkel, anyagokkal. A BMW nem minősít szervizeket, de szavatossági igény felmerülésekor vizsgálja, hogy a meghibásodott autót a gyári igények szerint tartották-e karban. Törésnél hasonló a helyzet: ha megfelelő szakértelemmel és eszközökkel, gyári anyagokkal történt a javítás, akkor a BMW teljesíti garanciális kötelezettségeit.

A debreceni Magisz Kft. BMW-szervize szerint ha egy időszakos szervizt nem a márka akkreditált műhelyében végeztetek el, azonnal buktam a garanciát. Sérült elemek javítása, cseréje történhet máshol, ilyenkor csak az ebből eredő hibáért nem vállal többé felelősséget a BMW. Markáns különbség importőr és márkakereskedő véleménye között, figyelemreméltó.

Mercedes-Benz


A Kárpát utcai Mercedes-központ minőségügyi megbízottjának szabatos állásfoglalása szerint a máshol beszerelt alkatrészekre értelemszerűen nincs garancia, a máshol hibásan elvégzett szervizelésből eredő problémákra sincs, de ha egy olajcserét-szűrőcserét számlával igazoltan, de máshol végeztetek el, az semmilyen következménnyel nem jár.

A miskolci Eurovan Kft. szervize máshogy tudja. Azt mondták, hogy ha kötelező szervizre nem Mercedes márkaszervizbe jár az autó, elvész a mobilitásgarancia. Szakszerűtlen javítás, karbantartás esetén a szerviz értelemszerűen nem végzi el garancia keretében a kókányolásból eredő hibák javítását és igenis vizsgálja, hogy márkaszervizbe járt-e az autó.

General Motors (Opel, Chevy)


A GM Southeast Europe ügyfélszolgálata szerint ha nem márkaszervizbe jár az autó, vagy nem ott javíttatják, "természetesen" elvész a garancia. Aztán kicsit árnyalódott a helyzet, a GM-es úr végül azt mondta, hogy márkakereskedéstől is függ a garanciavesztés megítélése.

A Dráva utcai Schiller-szalon lakonikus tájékoztatása szerint ha akár csak egyszer is nem márkaszervizbe viszem az autót, oda a garancia. Egyenes beszéd.