Spórolni a kötelező szervizen?

2005.03.03. 11:08

Saab


A Polar Mobil Kft. a Saab hazai vezérképviselete. A Saab Munkafelvételi Központját kérdeztük a garanciavesztéssel kapcsolatban. A szervizközpont szerint "már nem" okoz gondot, ha nem márkaszervizben történik a tizenötezer kilométerenkénti karbantartás - feltéve hogy tételes számlával igazolható a szakszerű ellátás. A töréskár orvoslása már problémásabb, kedves saabosok, csak óvatosan: már volt magyarországi tapasztalat arra, hogy visszautasítottak garanciális javítást nem márkaszervizes beavatkozás miatt.

Toyota


A budapesti Toyota Sakura munkafelvevője úgy tájékoztatott, hogy ha igazolom a gyári technológiai előírások betartását és a gyár által előírt minőségű alkatrészek használatát, ráadásul megfelelő minősítésekkel rendelkező szerviz végezte a munkát (tehát nem Kovácsjános, Garázssor 7., hanem például egy Nissan márkaszerviz 8-), marad a garancia.

Peugeot


Az első szerviz a Peugeot-k esetében 10 000 kilométer, vagy hat hónap után esedékes. Ezt mindenképp márkaszervizben kell lebonyolítani, a többi kötelező szervizt viszont független műhelyben is elvégeztetheti a tulaj. A Peugeot is elismeri az idevágó EU-szabályozást, de megköveteli az autó karbantartási utasításának betartását. Ha garanciális probléma támadna az autóval, a márkaszervizben számlával és kitöltött munkalappal kell igazolni, hogy nem maradt el karbantartás. Balesetnél, törésnél is javíttatható nem-Peugeot szervizben, viszont ilyenkor a cserélt vagy javított alkatrészért már annak kell szavatosságot vállalnia, aki a javítást végezte.

Renault


A Renault Hungária garanciakérdésekben jártas munkatársnője szerint az általunk firtatott probléma nem probléma. Az előírt szervizeket, revíziókat csak márkaszervizben végeztetheti az ügyfél, de törés esetén Renault bárhová szabadon vihető. A gyakorlatban a márkaszerviz rendszerint nem is veszi észre, hogy máshol is járt javításon az autó. A cég megfigyelései alapján a vásárlástól számított két év, tehát a garanciaidő lejárta után ugrásszerűen megnő a nem Renault-szervizben végzett karbantartások, javítások száma.

A Budaörsi úti Baumgartner-szalon fővonalának Információ menüpontja alatt ülő hölgy szerint "márkaszervizben kellene javítani", különben elvész a garancia, de inkább a lakatosműhelyt hívjam, ők intézik az ilyesmit. Hívtam a lakatosműhelyt. A lakatosműhely, úgy tudja, hogy teljesen elvesztem a garanciát, ha máshol javíttatok, de a biztonság kedvéért kapcsolta a munkafelvevőt.

A munkafelvevő már konkrét tájékoztatást tudott adni: ha máshol szereltetek be egy alkatrészt, arra rendszerint ad valamiféle garanciát az, aki beszereli. A példámban említettek esetére azt tudta mondani, hogy a garanciaidőn belül "nem szokott gond lenni", de ha nem eredeti gyári Valeo hűtőt épít be valahol valaki, későbbi motorkárosodás esetén lehetséges, hogy nem végzik el a javítást a garancia keretein belül.

Suzuki


A Magyar Suzuki Rt. képviselője szerint a Suzukik esetén csak a márkaszerviz ér. Minden új Suzukira három év garanciát vállalnak, az első, 1500 km-nél esedékes revízió ingyenes, utána tizenötezrenként (vagy félévenként) kell a márkaszervizhez járulni feloldozásért - ellenkező esetben kárhozat és garanciavesztés vár a cégtől elszakadt tulajdonosra. Felhívtunk egy szervizt is.

Stílszerűen az esztergomi Suzuki szalont választottam a tétel igazolására. A zengzetes nevű Suzuki Jó-Dobronya 2. szervizese teljes mértékben alátámasztotta a vezérképviselet álláspontját.

Összességében az a - teljesen logikus - általánosság szűrhető le, hogy a máshol beszerelt alkatrészek hibájából eredő további hibák semmiképp nem tartoznak a gyártó garanciális kötelezettsége alá - ez rendben van. Azzal kapcsolatban viszont, hogy a több tízezer forintos kötelező szervizt redukálhatjuk-e egytízezresre egy hozzáértő, de a márkával nem szerződött szerviz segítségével - nincs egységes álláspont. Aki tehát hajlandó egyáltalán fontolóra venni, hogy spórol az időszakos szervizeken, tájékozódjon alaposan. Toyota, Saab-tulajok előnyben.