Az idei Genfi Autószalonról most két gyártó, a Renault és a Honda újdonságait mutatjuk be. A franciák standját a csillogó luxusmodellek és színek kavalkádja uralja, míg a japánok egy "Hai mérnök-szan!" felkiáltással nyugtázták a bemutató tényét, és faragtak egy kicsit meglévő modelljeik külsején és motorkarakterisztikáján.
Kezdjük a Renault-val, mely a tavalyi évben
tovább erősítette pozícióit a nagyvilágban, és Genfben
bejelentette, hogy partnere, a Nissan érdekeinek védelmében nem
szándékozik az amerikai piacra bevezetni modelljeit.
Az Avantime-ra és a Vel Satis-ra nem is
érdemes túl sok szót vesztegetni, sokan sok helyütt megírták
már róluk, hogy amolyan luxus-kupé-kombi-egyterűekről van szó,
melyekből a Vel Satis az E-osztály, 5-ös sorozat és Pug 607
által meghatározott kategóriába tör. A sorrendben 11,5 és 9
millió forintos áron kínált modellek igényes anyagokból készült
belső terükkel, vagány külsejükkel és nem utolsósorban gazdag
és felhasználóbarát kialakítású informatikai, navigációs és
szórakoztató-elektronikai felszereltségükkel minden bizonnyal
sok szívet meghódítanak majd.
Elhoztak két tanulmányautót is, egy Grand
Tourer-t és az ismerős nevű Espace Concept-et. A Talisman egy
négyszemélyes kupé, melynek különlegességei a 245 centi hosszú
elektrohidraulikusan nyíló szárnyas ajtók, és hogy az ülések
helyzete fix, helyettük a műszerfal és a pedálok helyzetének
változtatásával lelhető meg a megfelelő üléspozíció. A
hátsókerekes sportkocsit V8-as motor hajtja, melynek
teljesítményéről egyelőre nem tudunk, de a fenéklemez alján
húzódó diffúzorból következtethetünk mértékére.
Minden valószínűség szerint az Espace
Concept lesz a két tanulmány közül az első, mely utat tör
magának a szalonokba. Az 1984-ben kategóriát teremtő
egyterű-buszlimuzin 2002-es kiadásának minden részlete azt
sugallja, hogy szériaérett példánnyal van dolgunk. A
háromszögletű xenon-fényszórók által meghatározott orrész
rögtön elhelyezi a modellt márkatársai közé a modellpalettán. A
világ legnagyobb, 2,16 m2-es üvegtetejét kár lenne, ha pont a
vásárlók nem élvezhetnék. Az Espace lágyabb vonalú, jóval
kidolgozottabb lett, mint a mostanra már egyszerű dobozként
ható elődje, szépen alkalmazkodott az elmúlt 18 év megváltozott
körülményeihez. A motorok Euro 3-as normát teljesítenek,
ugyanakkor erősek és nyomatékosak. Belül továbbra is hét
személynek van hely, és sokoldalúan variálható a tér.
A konkrét modelleket érintő változások
kuszának tűnnek, de alapvetően egyszerű dolgokról van szó: a
nemrég a Clio-ban bevezetett 65 lovas, 1,5-ös dCi motor
bekerült a Kangoo-ba, valamint a Clio-hoz átkalibrálták, így
már 80 lóerős változatban is kérhető. A Kangoo 4x4 változatát
erősíti az 1,9-es dCi 80 lovas változata. A Laguna II is kap új
dízelt, méghozzá az Espace-ból származó 2,2-es, 150 lóerőt és
320 Nm-t teljesítő dCi-t. A legtöbb modellben bevezetésre kerül
a Porschétól származó ötsebességes Proactive félautomata. Végül
pedig kihoztak egy új kétliteres turbót, mely a két luxusmodell
választékát gazdagítja.
A Cuore Sportivo Franciaországban sem
ismeretlen fogalom, legfeljebb másként mondják (coeur sportif,
talán). A Benetton-t benyelő, és helyette az R202-t megalkotó
gyári csapat (360 fős karosszéria- és 250 fős motortervező és
kivitelező gárda) terméke mellett kiállításra került az idei
Super 1600-as szériára kalibrált, az anyamodellnél kétszer
erősebb, 220 lóerős Clio Kit Car. Ez utóbbi szerencsére meg is
vásárolható 105.000 EUR-s egységáron, a földes-murvás pályákhoz
használatos kiegészítő szett már csupán 16.000 EUR.
A kizárólag Mondial kék színben, ám
mindenki számára hozzáférhető Clio Renault Sport 2.0 igazi Hot
Hatch. Az alap kétliteres 172 lóereje nem változott, de a
keményebbre hangolt futóművek, az ültetés, a megnövelt nyomtáv
és a 80 kg-os súlycsökkentés értelmet ad az elnevezésnek.
Kidobáltak minden felesleget: légkondit, ABS-t, oldallégzsákot,
xenonfényszórót vagy pótkereket ne is keressünk, de
eltávolították a szőnyegeket és az utasülés alatti fiókot is. A
könnyítéseknek köszönhetően a 3 ajtós kupé kevesebb mint hét
másodperc alatt éri el a százas tempót, csökkent az állórajtos
400 és 1000 méter ideje is, de ezeket az adatokat
szerkesztőségünk mérései még nem támasztották alá.
Japánból szerényebb kontingens érkezett.
Gatyába rázták hobbiterepjáróikat - a CR-V amerikásabb hangulatú
lett, a HR-V megkapta a Civic Type-R orrát és új lökhárítókat -
megérkezett a legújabb szuperintelligens common rail a Civic-be, és
bemutatkozott a Jazz-ben az új hétfokozatú CVT váltó. A
sportszekció, amellett, hogy idén továbbra is két F1-es csapatnak
köszörüli a szelepeket, valamivel kényelmesebbé tette az S2000-est
és kicserélte állóra az eredeti bukólámpát az NSX-en.
Az új 1,7-es CTDi motor az Isuzu és a Honda
közös fejlesztésének eredménye, a legmodernebb common-rail
technikán alapszik és a változtatható geometriájú turbónak
köszönhetően rendkívül rugalmas viselkedésű. A 100 lóerős motor
11,2 másodperc alatt gyorsítja százra a Civic 3 ajtós
variánsát, de ennél lényegesebb, hogy a 220 Nm-es nyomaték már
1800-as percenkénti fordulattól rendelkezésre áll. A
hidraulikus rögzítésnek köszönhetően a motor kulturált járású,
vibrációját magas hatásfokkal nyelik el az elemek.
Az S2000-es szinte semmit sem változott,
alul kicsit kiszélesítették a kötényeit, és valamivel puhábbra
hangolták a futóművet, de ez állítólag nem ment az eredetileg
ideálisnak mondott farcsóválási hajlam rovására. Január óta 11
féle kombinációjú külső és belső színnel kapható.
A 12 éves, középmotoros NSX még mindig
ugyanolyan jól mutat, mint 90-ben, de alkotóit valószínűleg
nagyon bosszantotta a lámpával kapcsolatban elkövetett
aerodinamikai hiba, így fixre cserélték, és integrálták az
indexeket is, valamint eltűntették a ködlámpákat. Ha már
belekezdtek, átalakították a spoilereket és a hátsó részt, és
megnőttek az oldalsó légbeömlők. A motorok nem változtak, de
opcióként bevezetésre került az F1-ből származtatott F-matic 3
szekvenciális váltómű.
Végezetül a Honda is hozott magával tanulmányautót. A hibridhajtás úttörőjeként is elismert gyártó, amelynek Japánban már két éve fut elektromos-benzines kombinált hajtású Insight hibridje, idénre elkészítette a Civic IMA-rendszerű változatát, melynek menettulajdonságai nem maradnak el a hagyományosétól, kombinált ciklus szerint mért fogyasztása viszont mindössze 3,4 liter/100 km.
Japánban vagy a liter nagyobb, vagy a
kilométerekkel játszanak, de koncepcióautójuk, a Dual Note adatai
félelmetesek. Infravörös éjjellátóval, tele- és informatikai
megoldásokkal telepakolt középmotoros sportautóról van szó, melyet
három elektromotorral kiegészített 3,5 literes V6-os i-VTEC motor
hajt. A teljes teljesítmény 400 lóerő, a tesztek során mért
átlagfogyasztása pedig nem lépte túl az 5,5 litert száz
kilométerenként.
A franciák tehát új vásárlók és kategóriák meghódítására törekednek, a japánok pedig a már jól bevált utat egyengetik egyre simábbra. Kár, hogy a Honda utolsó darabjaival feladni látszik modelljeinek eddigi karakterességét, és manapság egy pörgős Civic kívülről már alig különböztethető meg az egyértelműen családi viszonyokra kialakított ellenfelektől. Azonban ha a Renault folytatja a futurisztikus külső dizájn mindennapi modelleken történő megjelenítését, az autóipar pariban maradhat.