A Renault és a Honda Genfben

2002.03.08. 13:00

Az idei Genfi Autószalonról most két gyártó, a Renault és a Honda újdonságait mutatjuk be. A franciák standját a csillogó luxusmodellek és színek kavalkádja uralja, míg a japánok egy "Hai mérnök-szan!" felkiáltással nyugtázták a bemutató tényét, és faragtak egy kicsit meglévő modelljeik külsején és motorkarakterisztikáján.

 
   
   

Kezdjük a Renault-val, mely a tavalyi évben tovább erősítette pozícióit a nagyvilágban, és Genfben bejelentette, hogy partnere, a Nissan érdekeinek védelmében nem szándékozik az amerikai piacra bevezetni modelljeit.

 
   
   

Az Avantime-ra és a Vel Satis-ra nem is érdemes túl sok szót vesztegetni, sokan sok helyütt megírták már róluk, hogy amolyan luxus-kupé-kombi-egyterűekről van szó, melyekből a Vel Satis az E-osztály, 5-ös sorozat és Pug 607 által meghatározott kategóriába tör. A sorrendben 11,5 és 9 millió forintos áron kínált modellek igényes anyagokból készült belső terükkel, vagány külsejükkel és nem utolsósorban gazdag és felhasználóbarát kialakítású informatikai, navigációs és szórakoztató-elektronikai felszereltségükkel minden bizonnyal sok szívet meghódítanak majd.

 
   
   

Elhoztak két tanulmányautót is, egy Grand Tourer-t és az ismerős nevű Espace Concept-et. A Talisman egy négyszemélyes kupé, melynek különlegességei a 245 centi hosszú elektrohidraulikusan nyíló szárnyas ajtók, és hogy az ülések helyzete fix, helyettük a műszerfal és a pedálok helyzetének változtatásával lelhető meg a megfelelő üléspozíció. A hátsókerekes sportkocsit V8-as motor hajtja, melynek teljesítményéről egyelőre nem tudunk, de a fenéklemez alján húzódó diffúzorból következtethetünk mértékére.

 
   
   

Minden valószínűség szerint az Espace Concept lesz a két tanulmány közül az első, mely utat tör magának a szalonokba. Az 1984-ben kategóriát teremtő egyterű-buszlimuzin 2002-es kiadásának minden részlete azt sugallja, hogy szériaérett példánnyal van dolgunk. A háromszögletű xenon-fényszórók által meghatározott orrész rögtön elhelyezi a modellt márkatársai közé a modellpalettán. A világ legnagyobb, 2,16 m2-es üvegtetejét kár lenne, ha pont a vásárlók nem élvezhetnék. Az Espace lágyabb vonalú, jóval kidolgozottabb lett, mint a mostanra már egyszerű dobozként ható elődje, szépen alkalmazkodott az elmúlt 18 év megváltozott körülményeihez. A motorok Euro 3-as normát teljesítenek, ugyanakkor erősek és nyomatékosak. Belül továbbra is hét személynek van hely, és sokoldalúan variálható a tér.

 
   
   

A konkrét modelleket érintő változások kuszának tűnnek, de alapvetően egyszerű dolgokról van szó: a nemrég a Clio-ban bevezetett 65 lovas, 1,5-ös dCi motor bekerült a Kangoo-ba, valamint a Clio-hoz átkalibrálták, így már 80 lóerős változatban is kérhető. A Kangoo 4x4 változatát erősíti az 1,9-es dCi 80 lovas változata. A Laguna II is kap új dízelt, méghozzá az Espace-ból származó 2,2-es, 150 lóerőt és 320 Nm-t teljesítő dCi-t. A legtöbb modellben bevezetésre kerül a Porschétól származó ötsebességes Proactive félautomata. Végül pedig kihoztak egy új kétliteres turbót, mely a két luxusmodell választékát gazdagítja.

 
   
   

A Cuore Sportivo Franciaországban sem ismeretlen fogalom, legfeljebb másként mondják (coeur sportif, talán). A Benetton-t benyelő, és helyette az R202-t megalkotó gyári csapat (360 fős karosszéria- és 250 fős motortervező és kivitelező gárda) terméke mellett kiállításra került az idei Super 1600-as szériára kalibrált, az anyamodellnél kétszer erősebb, 220 lóerős Clio Kit Car. Ez utóbbi szerencsére meg is vásárolható 105.000 EUR-s egységáron, a földes-murvás pályákhoz használatos kiegészítő szett már csupán 16.000 EUR.

 
   
   

A kizárólag Mondial kék színben, ám mindenki számára hozzáférhető Clio Renault Sport 2.0 igazi Hot Hatch. Az alap kétliteres 172 lóereje nem változott, de a keményebbre hangolt futóművek, az ültetés, a megnövelt nyomtáv és a 80 kg-os súlycsökkentés értelmet ad az elnevezésnek. Kidobáltak minden felesleget: légkondit, ABS-t, oldallégzsákot, xenonfényszórót vagy pótkereket ne is keressünk, de eltávolították a szőnyegeket és az utasülés alatti fiókot is. A könnyítéseknek köszönhetően a 3 ajtós kupé kevesebb mint hét másodperc alatt éri el a százas tempót, csökkent az állórajtos 400 és 1000 méter ideje is, de ezeket az adatokat szerkesztőségünk mérései még nem támasztották alá.

Renault képgaléria

 
   
   

Japánból szerényebb kontingens érkezett. Gatyába rázták hobbiterepjáróikat - a CR-V amerikásabb hangulatú lett, a HR-V megkapta a Civic Type-R orrát és új lökhárítókat - megérkezett a legújabb szuperintelligens common rail a Civic-be, és bemutatkozott a Jazz-ben az új hétfokozatú CVT váltó. A sportszekció, amellett, hogy idén továbbra is két F1-es csapatnak köszörüli a szelepeket, valamivel kényelmesebbé tette az S2000-est és kicserélte állóra az eredeti bukólámpát az NSX-en.

 
   
   

Az új 1,7-es CTDi motor az Isuzu és a Honda közös fejlesztésének eredménye, a legmodernebb common-rail technikán alapszik és a változtatható geometriájú turbónak köszönhetően rendkívül rugalmas viselkedésű. A 100 lóerős motor 11,2 másodperc alatt gyorsítja százra a Civic 3 ajtós variánsát, de ennél lényegesebb, hogy a 220 Nm-es nyomaték már 1800-as percenkénti fordulattól rendelkezésre áll. A hidraulikus rögzítésnek köszönhetően a motor kulturált járású, vibrációját magas hatásfokkal nyelik el az elemek.

 
   
   

Az S2000-es szinte semmit sem változott, alul kicsit kiszélesítették a kötényeit, és valamivel puhábbra hangolták a futóművet, de ez állítólag nem ment az eredetileg ideálisnak mondott farcsóválási hajlam rovására. Január óta 11 féle kombinációjú külső és belső színnel kapható.





 
   
   

A 12 éves, középmotoros NSX még mindig ugyanolyan jól mutat, mint 90-ben, de alkotóit valószínűleg nagyon bosszantotta a lámpával kapcsolatban elkövetett aerodinamikai hiba, így fixre cserélték, és integrálták az indexeket is, valamint eltűntették a ködlámpákat. Ha már belekezdtek, átalakították a spoilereket és a hátsó részt, és megnőttek az oldalsó légbeömlők. A motorok nem változtak, de opcióként bevezetésre került az F1-ből származtatott F-matic 3 szekvenciális váltómű.

Végezetül a Honda is hozott magával tanulmányautót. A hibridhajtás úttörőjeként is elismert gyártó, amelynek Japánban már két éve fut elektromos-benzines kombinált hajtású Insight hibridje, idénre elkészítette a Civic IMA-rendszerű változatát, melynek menettulajdonságai nem maradnak el a hagyományosétól, kombinált ciklus szerint mért fogyasztása viszont mindössze 3,4 liter/100 km.

 
   
   

Japánban vagy a liter nagyobb, vagy a kilométerekkel játszanak, de koncepcióautójuk, a Dual Note adatai félelmetesek. Infravörös éjjellátóval, tele- és informatikai megoldásokkal telepakolt középmotoros sportautóról van szó, melyet három elektromotorral kiegészített 3,5 literes V6-os i-VTEC motor hajt. A teljes teljesítmény 400 lóerő, a tesztek során mért átlagfogyasztása pedig nem lépte túl az 5,5 litert száz kilométerenként.

A franciák tehát új vásárlók és kategóriák meghódítására törekednek, a japánok pedig a már jól bevált utat egyengetik egyre simábbra. Kár, hogy a Honda utolsó darabjaival feladni látszik modelljeinek eddigi karakterességét, és manapság egy pörgős Civic kívülről már alig különböztethető meg az egyértelműen családi viszonyokra kialakított ellenfelektől. Azonban ha a Renault folytatja a futurisztikus külső dizájn mindennapi modelleken történő megjelenítését, az autóipar pariban maradhat.

Honda képgaléria