Kímélt Zaporozsec, büntetett Jaguar

2002.11.29. 12:46

Vasárnap éjfélig mondhatják le az autósok a jelenlegi kötelező biztosításukat, ha úgy döntenek, hogy jövőre más biztosítónál alacsonyabb éves díjjal megúszhatják. A Totalcar rávilágít az önellenőrzés szükségességére, nehogy decemberben a panaszos levelektől elduguljon az Autójogász és a Kárszakértő postafiókja.

A biztosítók rendszerint a november végén (rossz esetben december elején) kiküldött jövő évi első negyedéves csekkel együtt közlik, hogyan módosul a biztosított besorolása, és mennyit kell a következő évben fizetnie. A váltásra évente az autósok alig 5 százaléka szánja el magát, a kényelmesség mellett talán az információk hiánya miatt.

Az idei évforduló azért érdekes, mert jövőre megszűnik a díjplafon, és a biztosítók teljesen szabadon dönthetik el, mely autótípusokat, településeket és mennyire hajlott életkort honorálnak komoly százalékos kedvezménnyel illetve büntetéssel.

Cserél Ön biztosítót az idén?

Mivel a "legkedvezőbb" biztosító fogalma már a múlté, a Totalcar mindenkinek javasolja, hogy ha elaludta az egy hónapja hozzáférhető adathalmaz megtekintését, legalább az utolsó pillanatban ellenőrizze a saját biztosítója és a konkurencia 2003-as ajánlatait. A legkényelmesebb a Mabisz.hu oldalán a biztosítók díjszámító formjait, vagy a Netrisk.hu kombinált kalkulátorát használni.

Ez utóbbi érdekessége egyébként, hogy a Köbe ajánlatát nem jeleníti meg mindig. Mint a Totalcar megtudta, ezt a Köbe korábban itt is megénekelt alacsony szolgáltási színvonalával indokolják. A díj kurucos előcsalogatásához a Netrisken vagy a Köbét kell megadni előzménybiztosítónak, vagy szerencsés helyen kell lakni. Például a monoriaknak megjelenik a Köbe sora, a hatvaniaknak nem. Amúgy a Köbe díjai Budapesten és Pest megyében jövőre eléggé megugranak, érdemes odafigyelni.

A választható biztosítók köre 2003-ban 10 darabos, de ebből azonnal lejön a MÁV Általános Biztosító Egyesület, mivel a nem vasutas ügyfeleket nagyon megmérik (néha kétszer annyit kérnek, mint a második legdrágább ajánlat, plusz a köbcentitől függő belépési díj).

Általánosságban elmondható, hogy az Allianz Hungária, Generali-Providencia, AXA és Zürich régi ügyfelek a biztosítótól jobb ajánlatot kapnak, mint ha ugyanazokkal a kiindulási feltételekkel egy új ügyfél jelentkezik. Az összkiadás szempontjából egyes esetekben jobb ha éves díjfizetést vállal a delikviens, sőt az ÁB-Aegon a (saját oldalán) online megkötött szerződést komoly kedvezménnyel ismeri el.

A Volga megússza, a Proton nem

 
   
 

Az autótípusok közti igazságosztásra is érdemes figyelni. Tudta például Ön, hogy az Allianz Hungaria új jelentkező esetén bünteti a Jaguart, Zilt, Man-t, Aston Martint, a BMW-t, Chervoletet, Ivecót, Jeep-et, Mercedest, Mitsubishit, Ferrarit és a Rolls-Royce-t? Kíméli viszont a Volgát, Zaporozsecet, Moszkvicsot, Arót, Csepelt, Daciát és Austint?

A legtöbb kötelezőt vezető biztosítónál annak a legjobb, aki az online formban a választható típusok listáján sem szerepel. De például a Protonnal próbálkozók nem nyernek ("3-as" a besorolás, mint a Land Rover, Liaz, Maruti, Bentley), az UAZ, GAZ és a Morgan viszont átcsúszik.

Az is figyelemre tarthat számot, hogy az OTP Garancia egybe sorolja a Porsche-t, Rovert, Toyotát a Barkassal, Bentley-vel és a Suzukival. Ki lehet próbálni, azonos köbcentit megadva ezekre és még egy sor típusra (például ütik a Protont megint) ugyanaz a díj jön ki.

Az ÁB-Aegont, KÖBÉ-t, Argoszt, AXA-Coloniát, Európát, Zürichet és a MÁV-ot nem érdekli az autó típusa. Vagyis a máshol meghurcolt Ferrarikkal és Jaguarokkal esetleg ezekhez érdemes áthúzódni. Jobban mondva a Zürich csak a régi ügyfeleivel előzékeny, az újak már az új tulajdonos, a Generali-Providencia díjai mellett szerződhetnek le.

Dupla díj, ha új vagy

Így náluk is érvényesül az a kettősség, hogy az új ügyfél rossz esetben több mint kétszer annyiért szerződhet le, mint a pontosan ugyanazt produkáló régi. Egy 2 liter alatti budapesti Citroennél, 30 év feletti tulajjal ez nem ugrik ki (A0, 63492 Ft vs. 66550 Ft), de a szintén fővárosi 20 év alatti személy 1200-es Ladájánál annál inkább (A0, 44136 Ft vs. 100788 Ft).

Ezen a ponton túl még szót ejtünk néhány urban legendről is. Magas bónuszban tartózkodó fiatal autótulajdonosokat néha hasraütés elvével visszasorolnak a biztosítók (a társaság nevét itt fedje jótékony homály) mondván, hogy nem is lehet olyan régóta autója. Pedig a csecsszopó nevére is lehet autót venni, ha nagyon erőlteti valaki.

Egy ember, hány bónusz?

Szintén érdemes odafigyelni egy néven futó több autó esetén, mert némely biztosítók nem tudják áthidalni a többszörösen ketyegő bónusz kérdését, és a felesleges számú járműveket szó nélkül A0-ban viszik tovább. Az ilyen kihívásokkal küszködő társaságnál kár csoportosulni, javasolt a gyöngyök szétszórása több biztosító közé, esetleg a falun élő nagymama, mint üzembentartó bevonásával.

E sorok írója ismer veterán Trabantot, amelyet a kétségbeesett gazdája azért bontott szét, mert a biztosító azt mondta, hogy egy ember nevén egy autó lehet. A fentieken kívül azért is érdemes összevetni az online díjszámítás eredményét és a kiküldött csekken szereplő összeget, nehogy úgy járjon a T. Olvasó, mint az alant következő levélíró.

 
  2000 köbcenti felett a Niva ?
 
  Tegnapi nap kézhez kaptam az XXXX biztosító rövidke levelét, melyben tájékoztattak, hogy jövő évi biztosítási díjam 88.780.- Ft és B1 a besorolásom. Közel álltam ahhoz, hogy vetek egy hátast, ez is csak velem történhet meg.

Este már nem tudtam senkit elérni a biztosítótól. Délelőtt más (munka) miatti elfoglaltságom akadályozta, hogy rendezzem a dolgot (a megadott telefon természetesen állandóan foglalt volt).
Egyetlen lehetőséget láttam. Megírtam a társaságnak, hogy amennyiben valóban ezt az összeget kívánják rajtam bevasalni, akkor tekintsék jelen levelemet a szerződés egyidejű felmondásának. Ajánlatot tettem, hogy a szolgáltatásuk nekem 63.000.- Ft-nál többet nem ér, és ha ez nekik is jó, jelezzék. A levelet a hivatali faxról küldtem el, mivel semmi kedvem nem volt félfogadási időben sorba állni.
Csörgött a mobilom, gondolom a szerződésről sasolták le, és nyugtázták a levelemet. Arra a következtetésre jutottak, hogy a díjat rosszul számolták ki, mivel ők úgy tudták, hogy a Lada Niva motorja több mint 2000-es. Javasoltam neki, hogy e téren aktualizálják ismereteiket, a széria Nivákban ekkora motor tudtommal nincs.
Érdekes, hogy a szerződésben szerepel a cm 3 is.
Ja, és a kedves hölgy közölte, hogy ezeket a leveleket azért küldik ki, hogy az ügyfél ellenőrizhesse a díjszámítást és erre észrevételt tehessen.