Vasárnap éjfélig mondhatják le az autósok a jelenlegi kötelező biztosításukat, ha úgy döntenek, hogy jövőre más biztosítónál alacsonyabb éves díjjal megúszhatják. A Totalcar rávilágít az önellenőrzés szükségességére, nehogy decemberben a panaszos levelektől elduguljon az Autójogász és a Kárszakértő postafiókja.
A biztosítók rendszerint a november végén (rossz esetben december elején) kiküldött jövő évi első negyedéves csekkel együtt közlik, hogyan módosul a biztosított besorolása, és mennyit kell a következő évben fizetnie. A váltásra évente az autósok alig 5 százaléka szánja el magát, a kényelmesség mellett talán az információk hiánya miatt.
Az idei évforduló azért érdekes, mert jövőre megszűnik a díjplafon, és a biztosítók teljesen szabadon dönthetik el, mely autótípusokat, településeket és mennyire hajlott életkort honorálnak komoly százalékos kedvezménnyel illetve büntetéssel.
Mivel a "legkedvezőbb" biztosító fogalma már a múlté, a Totalcar mindenkinek javasolja, hogy ha elaludta az egy hónapja hozzáférhető adathalmaz megtekintését, legalább az utolsó pillanatban ellenőrizze a saját biztosítója és a konkurencia 2003-as ajánlatait. A legkényelmesebb a Mabisz.hu oldalán a biztosítók díjszámító formjait, vagy a Netrisk.hu kombinált kalkulátorát használni.
Ez utóbbi érdekessége egyébként, hogy a Köbe ajánlatát nem jeleníti meg mindig. Mint a Totalcar megtudta, ezt a Köbe korábban itt is megénekelt alacsony szolgáltási színvonalával indokolják. A díj kurucos előcsalogatásához a Netrisken vagy a Köbét kell megadni előzménybiztosítónak, vagy szerencsés helyen kell lakni. Például a monoriaknak megjelenik a Köbe sora, a hatvaniaknak nem. Amúgy a Köbe díjai Budapesten és Pest megyében jövőre eléggé megugranak, érdemes odafigyelni.
A választható biztosítók köre 2003-ban 10 darabos, de ebből azonnal lejön a MÁV Általános Biztosító Egyesület, mivel a nem vasutas ügyfeleket nagyon megmérik (néha kétszer annyit kérnek, mint a második legdrágább ajánlat, plusz a köbcentitől függő belépési díj).
Általánosságban elmondható, hogy az Allianz Hungária, Generali-Providencia, AXA és Zürich régi ügyfelek a biztosítótól jobb ajánlatot kapnak, mint ha ugyanazokkal a kiindulási feltételekkel egy új ügyfél jelentkezik. Az összkiadás szempontjából egyes esetekben jobb ha éves díjfizetést vállal a delikviens, sőt az ÁB-Aegon a (saját oldalán) online megkötött szerződést komoly kedvezménnyel ismeri el.
A Volga megússza, a Proton nem
Az autótípusok közti igazságosztásra is érdemes
figyelni. Tudta például Ön, hogy az Allianz Hungaria új jelentkező
esetén bünteti a
Jaguart, Zilt, Man-t, Aston Martint, a BMW-t, Chervoletet,
Ivecót, Jeep-et,
Mercedest,
Mitsubishit,
Ferrarit és a
Rolls-Royce-t? Kíméli viszont a Volgát, Zaporozsecet, Moszkvicsot,
Arót, Csepelt,
Daciát és Austint?
A legtöbb kötelezőt vezető biztosítónál annak a legjobb, aki az online formban a választható típusok listáján sem szerepel. De például a Protonnal próbálkozók nem nyernek ("3-as" a besorolás, mint a Land Rover, Liaz, Maruti, Bentley), az UAZ, GAZ és a Morgan viszont átcsúszik.
Az is figyelemre tarthat számot, hogy az OTP Garancia egybe sorolja a Porsche-t, Rovert, Toyotát a Barkassal, Bentley-vel és a Suzukival. Ki lehet próbálni, azonos köbcentit megadva ezekre és még egy sor típusra (például ütik a Protont megint) ugyanaz a díj jön ki.
Az ÁB-Aegont, KÖBÉ-t, Argoszt, AXA-Coloniát, Európát, Zürichet és a MÁV-ot nem érdekli az autó típusa. Vagyis a máshol meghurcolt Ferrarikkal és Jaguarokkal esetleg ezekhez érdemes áthúzódni. Jobban mondva a Zürich csak a régi ügyfeleivel előzékeny, az újak már az új tulajdonos, a Generali-Providencia díjai mellett szerződhetnek le.
Dupla díj, ha új vagy
Így náluk is érvényesül az a kettősség, hogy az új ügyfél rossz esetben több mint kétszer annyiért szerződhet le, mint a pontosan ugyanazt produkáló régi. Egy 2 liter alatti budapesti Citroennél, 30 év feletti tulajjal ez nem ugrik ki (A0, 63492 Ft vs. 66550 Ft), de a szintén fővárosi 20 év alatti személy 1200-es Ladájánál annál inkább (A0, 44136 Ft vs. 100788 Ft).
Ezen a ponton túl még szót ejtünk néhány urban legendről is. Magas bónuszban tartózkodó fiatal autótulajdonosokat néha hasraütés elvével visszasorolnak a biztosítók (a társaság nevét itt fedje jótékony homály) mondván, hogy nem is lehet olyan régóta autója. Pedig a csecsszopó nevére is lehet autót venni, ha nagyon erőlteti valaki.
Egy ember, hány bónusz?
Szintén érdemes odafigyelni egy néven futó több autó esetén, mert némely biztosítók nem tudják áthidalni a többszörösen ketyegő bónusz kérdését, és a felesleges számú járműveket szó nélkül A0-ban viszik tovább. Az ilyen kihívásokkal küszködő társaságnál kár csoportosulni, javasolt a gyöngyök szétszórása több biztosító közé, esetleg a falun élő nagymama, mint üzembentartó bevonásával.
E sorok írója ismer veterán Trabantot, amelyet a kétségbeesett gazdája azért bontott szét, mert a biztosító azt mondta, hogy egy ember nevén egy autó lehet. A fentieken kívül azért is érdemes összevetni az online díjszámítás eredményét és a kiküldött csekken szereplő összeget, nehogy úgy járjon a T. Olvasó, mint az alant következő levélíró.
|