Az amerikai párbaj az amerikai autópiacon jelenleg arról szól, hogy alacsony árral kell kilõni a széket a másik alól. Már majdnem az autós cég fizet a vevõnek, hogy csak vigye el a kocsit.
A GM Európában is próbálgatja, mit bír a piac, mennyire
lehet árban lemenni, jóllehet a nemzeti piaci szabályozások eleve
kicsit illuzórikussá teszik ezeket a próbálkozásokat, arról nem is
beszélve, hogy az öreg kontinensen nem próbáltak még mindenrõl
lemondani, természetesen a minimális haszonrés kivételével.
Rick Wagoner |
A GM feje, Rick Wagoner azt mondta, a Fiat is részese a GM által
elkezdett árháborúnak. A Fiat meglehetõsen rossz passzban van, és
sokan azt várják, hogy az olasz autógyártót 20 százalékban birtokló
amerikai valahogy majd kihúzza a bajból. Mindenesetre
a Fiat árharcra kényszerítése a GM részélrõl majdnem olyan,
mint amikor a cowboy a lova lábát célozgatja, hátha attól
gyorsabban megy.
A GM egyelõre elzárkózik minden spekulációtól, és nem árulja el, miként vesz részt a Fiat talpra állításában. Azzal védekezik, hogy nem hosszú távú politikája az árak leszorítása, egyszerûen szükség van arra, hogy a vevõk vételi szándékkal eljöjjenek a piacra. Az USA-ban a dolog brutálissá fajult, ám tavaly ezzel együtt fel tudta tornászni nem csak a bevételeit, de - még jobban - nyereségét is.
A Fiat viszont
tavaly történetének legnagyobb veszteségét produkálta. A
feltõkésítés elõtt álló olasz gyártó részvényét bóvliként
emlegetik, amiként a tartozásait megtestesítõ különbözõ
adósságleveleket is. Olyan kicsi lesz lassan az értéke, hogy egy GM
nagyságú vállalat játszva lenyelheti, ha a Fiat hagyja majd magát.
Egyelõre nem engedi a GM-nek kimazsolázni a legjobb vállalati
részeket, például elvinni az Alfa Romeo-t, mint márkát és
márkanevet.
Minden esetre most hagyják "az eredeti tervet", azaz a Fiat maga próbálja rendbe szedni pénzügyi szénáját és Wagoner úr úgy látja, hogy a terv sikerének "korai jeleit" véli látni.
Tény:
egy hervadozó piaci idõszak semmilyen fontosabb stratégiai
döntés meghozatalára nem alkalmas. Az idei év egészében az
autóeladások visszaesésével vette kezdetét és ez tart a mai napig.
A GM az elsõ két hónapot fõ piacán, az amerikain gyengén,
februárban már 19 százalékos csökkenéssel kezdte, ez az õ
szempontjából akár drámainak is felfogható.
A világelsõ be is jelentette, hogy a termelés visszafogása következik, azaz a piac lõtt egyet a GM-re. Mondják még, hogy az árcsökkentésnek már nincs tere, az amerikai árak idén februárban nagyjából 7 százalékkal voltak a tavaly év eleji alatt. WWW - mondják a piaci guruk, célozva a Weather (ez esetben hideg idõjárás), a War (háború, mármint Irakkal) és a Worry (azaz aggodalom, a gazdasági kilátások miatt) kezdõbetûire.
Csak azért nem aggódnak nagyon, mert tavaly decemberben, hála a hatalmas kedvezményeknek, az eladások még szépen nõttek, ehhez a hónaphoz szerintük "nem szabad viszonyítani".