A meztelen gumi

2006.11.16. 13:12

Mi a gumiabroncs feladata?

Az abroncs a gépkocsi és az úttest közötti kapcsolatot tartja fenn, mindenféle topográfiai, klimatikus, a sebességgel kapcsolatos feltételek, valamint útviszonyok mellett biztosítja a szükséges erőátvitelt.

A gumiabroncs számos igényt kielégít:

  • a gépjármű, valamint rakományának alátámasztása és továbbítása
  • az útegyenetlenségek hatásainak kiegyenlítése, csökkentése, elnyelése
  • a hajtó- és fékezőerő átvitele az úttest felületére
  • a haladás irányának megváltoztatása és fenntartása

Mi mit jelent az abroncs méretjelzésében?

Egyik példa: 205/55 R16TL 91H

  • 205 az abroncs mm-ben mért teljes szélessége
  • /55 az oldalfal és a szélesség arányát jelző százalékos érték, az ún. széria
  • R a radiál abroncskivitelre utal
  • 16 az abroncs colban (2,54 cm) megadott peremátmérője
  • TL a tömlő nélküli (tubeless) kivitelre utal
  • 91 a terhelési index (LI), esetünkben 615 kg/kerék a maximális terhelhetősége
  • H a sebességindex (SI), esetünkben maximum 210 km/h

Másik példa: 33x12.50R15 LT

  • 33 az abroncs átmérője colban megadva
  • 12.50 az abroncs teljes szélessége colban megadva
  • R a radiál abroncskivitelre utal
  • 15 az abroncs colban megadott peremátmérője
  • LT kisteher (light truck) típusú abroncs

Mi mit jelent a felni méretjelzésében?

Például: 6Jx15" 4x108x65 ET27

  • 6 a felni colban mért szélessége
  • J a felni vállának (szarvának) alakjára, kialakítására utal
  • 15 a felni peremátmérője colban
  • 4 a felnit rögzítő csavarok száma
  • 108 a felnit rögzítő csavarok által meghatározott kör átmérője, az ún. osztókör
  • 65 a felni középfuratának mm-ben mért átmérője
  • ET27 a felni ET-száma 27 mm

Mi az az ET-szám a felni méretjelölésében?

Az ET-szám vagy besajtolási mélység a felni függőleges felezési síkjának és kerékagyra való felfekvési síkjának mm-ben mért távolsága. Angol nyelvterületen offset néven ismert.

Hogyan válasszam meg a gumiabroncs helyes méretét?

Egy adott gépkocsi gyártója részéről, illetve a hatóságok által történő műszaki homologizáció (jóváhagyás) feltétele az, hogy az első szerelésű gyári gumiabroncskészlet a gépkocsi műszaki jellemzőinek megfelelő terhelhetőségre és a legnagyobb sebességre vonatkozó előírásainak eleget tegyen.

Az abroncs méreteit, a terhelhetőségi (LI) és sebesség (SI) jelöléseket a gépkocsi gyártója a gumiabroncs gyártójával együttműködve határozza meg annak érdekében, hogy maximális biztonságot és vezetési élményt nyújtson a gépkocsi.

A sebességindexet nem csak a megengedett maximális sebességhatárral kapcsolatban kell értelmezni, mivel az a teljesítőképességet is mutatja, hanem ezen kívül a legjobb kompromisszumot jelenti a teljesítmény-menettulajdonságok-biztonság tekintetében.

Nagyobb sebesség- és terhelési indexű abroncsot mindig fel lehet szerelni (a nagyobb sebességindexű abroncs kisebb sebességnél is jobb teljesítményt nyújt).

Mikor kell az abroncsokat lecserélni?

Az abroncs futófelületének mintaárok mélységét természetesen alapos ellenőrzésnek ajánlatos alávetni, ugyanis az abroncs számos fontos tulajdonsága függ ettől.

A mintaárok mélységének meghatározásához segítséget nyújthat az ún. kopásjelző (TWI=tread wear indicator); ez a mintaárokba vulkanizált kis "kitüremkedésekből" áll, amelyek a mintázat kopásával egyre inkább láthatóvá válnak. A kopásjelzők elhelyezkedését az abroncsok vállrészén látható TWI felirat jelzi.

Mivel az aquaplaning (vízen futás) veszélye fokozottan nő, valamint a fékezési tulajdonságok is jelentősen romlanak az előrehaladott kopással, az abroncsokat már a minimális mintaárokmélység elérése előtt ajánlott lecserélni. A gumidoki a következő értékeknél javasolja a cserét:

  • nyári abroncsok: 2 mm-es mintamélységnél
  • nagy teljesítményű, szélesebb futófelületű nyári abroncsok: 3 mm-es mintamélységnél
  • téli abroncsok: 4 mm-es mintamélységnél

Az abroncsokat akkor kell cserélni, amikor a minimális mintamélységig kopott a futófelület, vagy ha helyrehozhatatlan károsodás érte a gumit.

Ezen kívül az öregedés is indokolttá teheti a cserét, azonban átlagos futásteljesítmény esetén a kopás miatt általában az elöregedés előtt szükségessé válik a csere. Kivételt jelentenek a lakóautók, utánfutók, a veteránautók és a pótkerekek, amelyeknél a szezonális, vagy ideiglenes használat miatt a futásteljesítmény az átlagos alatt marad.

Hogyan és milyen időközönként cserélgessem az abroncsokat a tengelyek között?

A vezetési stílustól, az alkalmazás fajtájától, a futómű beállításától, a terhelés mértékétől stb. függően a gumiabroncsokon egy adott kilométer-teljesítmény után a gépkocsira jellemző rendellenes kopáskép mutatkozhat. E jellegzetes rendellenességek (pl. fűrészfog képződés) kiegyenlítése érdekében ajánlatos az első és a hátsó kerekeket 8-10 ezer km-enként megcserélni.

Miért ajánlatos az új, vagy kevésbé kopott abroncsokat a hátsó kerekekre szerelni?

Az új, vagy kevésbé kopott abroncsokat előnyösebb a hátsó kerekekre szerelni, mert ez vészhelyzetben (pl. hirtelen fékezés kanyarban) jobb úttartást biztosít, főleg nedves, csúszós úton.

Abból kell kiindulni, hogy a kritikus közlekedési helyzetek nagyobb eséllyel alakulnak ki vizes, csúszós útfelületen. Amennyiben ilyenkor az első kerekeken lévő abroncsok pl. vízenfutás miatt elveszítik a kapcsolatot az útfelülettel, a gépkocsi átmenetileg kormányozhatatlanná válik, azonban általában megtartja helyzetét és menetirányát.

Amennyiben viszont a hátsó kerekeknél szakad meg a kapcsolat az úttesttel, a gépkocsi hátulja kitör. Egy ilyen kritikus helyzettel sokkal nehezebb megbirkóznia a gépkocsi vezetőjének, mint egy rövid ideig tartó kormányozhatatlansággal.

Mikor cseréljem le a nyári abroncsokat télire?

Amikor a külső hőmérséklet tartósan +7 Celsius-fok alá süllyed, akkor érdemes felszereltetni a téli abroncsokat a nyáriak helyett.

A téli abroncsok használatával nem kell tehát megvárni a havat, azok e hőmérsékleti határ alatt egyértelműen kedvezőbb tulajdonságúakokkal rendelkeznek, azaz biztonságosabbak, mint a nyári abroncsok. Minden hajtási típusnál (első-, hátsó- és négykerékhajtás esetén) négy téli abroncs használata ajánlott!

Tavasszal pedig ugyanezen hőmérsékleti határ jelzi azt, hogy eljött a nyári abroncsok időszaka.

Mire kell ügyelnem szélesebb abroncsok felszerelésekor?

A következő szempontok szerint kell a váltóméretű abroncsokat kiválasztani:

  • az új abroncs átmérője lehetővel az eredeti, gyári méretével megegyező legyen, de annál 1%-nál nagyobb arányban ne térjen el;
  • a felszerelendő abroncsok terhelhetősége az eredeti abroncséval megegyező, vagy annál nagyobb legyen;
  • a felszerelendő abroncsok sebességindexe az eredeti abroncséval megegyező, vagy annál nagyobb legyen;
  • a felni átmérőjének és szélességének meg kell felelnie az abroncs méretének;

ha az eredeti, gyári kerékkészlettől eltérő kerekeket alkalmaznánk, figyelni kell a jármű és a felni gyártójának előírásaira, ajánlásaira.

Néhány jellemző váltóméret- sorozat:

155/80 R13 - 175/70 R13 - 185/60 R14 - 195/50 R15 - 195/45 R16

165/70 R14 - 175/65 R14 - 185/55 R15 - 205/50 R15 - 205/45 R16

175/80 R14 - 195/65 R15 - 205/55 R16 - 225/50 R16 - 205/50 R17 - 225/45 R17 - 225/40 R18 - 225/35 R18

Miért fontos a megfelelő levegőnyomás a kerekekben?

A megfelelően beállított abroncsnyomás nagyban növeli a gépkocsi menetbiztonságát, valamint jelentősen növeli az abroncsok élettartamát!

A pontosan beállított abroncsnyomás a következő előnyökkel jár:

  • optimális felfekvési felület, megfelelő tapadás
  • rövidebb fékút
  • nagyobb tartalék a vízenfutással (aquaplaninggal) szemben
  • jobb menettulajdonságok és kanyarstabilitás
  • alacsonyabb gördülési zaj
  • kisebb gördülési ellenállás és fogyasztás
  • kisebb alakváltozás és hőképződés
  • jobb utazási komfort

Milyen értékre állítsam az autóm abroncsaiban a nyomást?

A gépkocsi gyártója által megadott adatok (használati utasításban, kezelési könyvben, szervizfüzetben) vagy a karosszérián elhelyezett adattáblák, matricák (ajtóoszlopon, vezetőoldali ajtó belső oldalán, üzemanyag-betöltő fedelének belső oldalán, napellenző stb.) irányadók ebben a kérdésben.

A gépjármű teljes terhelésekor az erre vonatkozó nyomásértéket kell az abroncsokban beállítani!

Ne feledkezzünk meg a pótkerékről sem! Abban is ellenőrizzük időről időre a megfelelő nyomást!

Mikor és milyen időközönként ellenőrizzem a kerekben lévő nyomást?

Az abroncsokban levő nyomást szemrevételezéssel minden elindulás előtt, műszerrel kéthetente ajánlott ellenőrizni. A nyomásellenőrzést minden esetben hideg (nem üzem meleg) abroncsoknál kell végezni!

Ha az abroncsból rendszeresen fogy a levegő, ennek okát minden esetben célszerű gumis szakemberrel kideríttetni!

Javítható-e a sérült abroncsom?

Amennyiben az abroncs futófelületén szúrt sérülés található, az szakember által megfelelő technológiával javítható. Oldalfali sérülés javítása tilos!

H, V, W, Y, vagy ZR sebességindexű abroncsok sérüléseinek javítása nem ajánlott!

Az abroncsot az elégtelen levegőnyomás folyamatos túlterhelésnek teszi ki. Az abroncsban lévő különböző anyagok, így a szerkezet szilárdságának csökkenése miatt az abroncs tönkremenetele ilyen esetben előre programozott. A gumiabroncs ebből adódó rejtett hibáit a nyomás utólagos helyreállításával már nem lehet helyrehozni.

A huzamosabb ideig laposan (az előírtnál alacsonyabb légnyomással) futott abroncs tehát cserélendő!

Hogyan tároljam az éppen nem használt abroncsaimat?

Kerékre szerelt abroncsok esetében egymásra fektetve, vagy felfüggesztve ajánlott azok tárolása.

Leszerelt abroncsokat állítva és időnként forgatva ajánlott tárolni.

Mindkét esetre igaz, hogy a tároló helyiség hűvös, száraz, sötét és mérsékelten szellőző legyen! Az abroncsokat és felniket tárolás előtt ajánlatos alaposan lemosni, megtisztítani. Gumiápoló-szerekkel való kezelés lehetséges, de nem kötelező.