Abroncstörténelem

2000.10.25. 12:12

A századforduló táján jöttek rá, hogy a rendkívül gyorsan kopó tömörgumi helyett köpenyt és tömlőt kell készíteni, mert sokkal tartósabb. A Michelin testvérek 1901-ben a Párizs-Bordeux-Párizs útvonalon még 150 kilométerenként voltak kénytelenek gumiabroncsot cserélni. Ekkor jöttek rá Michelinék, milyen fontos a gépkocsiknak és a motorizációnak a megfelelő gumiabroncs.

 
   
   

Nekik is köszönhető, hogy ma már egy közönséges személygépkocsi abroncs is több tízezer kilométeres használatot bír ki. Egy kamiongumi pedig újra futózással akár egymillió kilométeres futásteljesítményre is képes.





 
   
 

Ma már hatalmas üzlet a gumiabroncs. A világon 450 kisebb-nagyobb cég foglalkozik a gyártásával. Évente egymilliárd gumiabroncs készül, és hatszázezer ember dolgozik ebben az iparágban. A piac forgalma eléri a 70 milliárd dollárt, Magyarország teljes nemzeti össztermékének másfélszeresét.

 
   
   

Igazán megérdemelte tehát a gumiabroncs, hogy végre beköltözhessen a budapesti Közlekedési Múzeumba. A Michelin támogatásával három évig lesz látható a kiállítás, mely 2000. október 17-én nyílt, és a gumiabroncs történetét ismerteti meg az érdeklődőkkel. A pillanatnyilag száz négyzetméteres kiállítási terület három év alatt a két és félszeresére bővül, és a rendezők ígérete szerint a tartalom is folyamatosan változik. Azt tervezik a muzeológusok, hogy félévente alakítanak a bemutatón.

 
   
 

Katona András a Közlekedési Múzeum főigazgatója elmondta, a hazai fiatalok technikatörténeti ismeretei meglehetősen hézagosak, s talán ez a kiállítás segít fölkelteni az érdeklődésüket. A tárgyak jelentős hányada a Michelin gyüjteményéből való. Megtekinthető az első cserélhető kerékpár abroncs, száz éves pneumatikus köpenyek, de a tárlókban elhelyezték a legkorszerűbb kerékpár, motorkerékpár, defektmentes személygépkocsi, versenyautó, repülőgép és űrsikló-abroncsokat is. Érdekesség még az 1920-as évekből származó teherautó abroncs, vagy a II. világháborús gumihiány idején kifejlesztett rugós, tömlő nélküli hadikerék.