A századforduló táján jöttek rá, hogy a rendkívül gyorsan kopó tömörgumi helyett köpenyt és tömlőt kell készíteni, mert sokkal tartósabb. A Michelin testvérek 1901-ben a Párizs-Bordeux-Párizs útvonalon még 150 kilométerenként voltak kénytelenek gumiabroncsot cserélni. Ekkor jöttek rá Michelinék, milyen fontos a gépkocsiknak és a motorizációnak a megfelelő gumiabroncs.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nekik is köszönhető, hogy ma már egy közönséges
személygépkocsi abroncs is több tízezer kilométeres használatot bír
ki. Egy kamiongumi pedig újra futózással akár egymillió kilométeres
futásteljesítményre is képes.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ma már hatalmas üzlet a gumiabroncs. A világon
450 kisebb-nagyobb cég foglalkozik a gyártásával. Évente
egymilliárd gumiabroncs készül, és hatszázezer ember dolgozik ebben
az iparágban. A piac forgalma eléri a 70 milliárd dollárt,
Magyarország teljes nemzeti össztermékének másfélszeresét.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Igazán megérdemelte tehát a gumiabroncs, hogy
végre beköltözhessen a budapesti Közlekedési Múzeumba. A Michelin
támogatásával
három évig lesz látható a kiállítás, mely 2000. október
17-én nyílt, és a gumiabroncs történetét ismerteti meg az
érdeklődőkkel. A pillanatnyilag száz négyzetméteres kiállítási
terület három év alatt a két és félszeresére bővül, és a rendezők
ígérete szerint a tartalom is folyamatosan változik. Azt tervezik a
muzeológusok, hogy félévente alakítanak a bemutatón.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Katona András a Közlekedési Múzeum főigazgatója elmondta, a hazai fiatalok technikatörténeti ismeretei meglehetősen hézagosak, s talán ez a kiállítás segít fölkelteni az érdeklődésüket. A tárgyak jelentős hányada a Michelin gyüjteményéből való. Megtekinthető az első cserélhető kerékpár abroncs, száz éves pneumatikus köpenyek, de a tárlókban elhelyezték a legkorszerűbb kerékpár, motorkerékpár, defektmentes személygépkocsi, versenyautó, repülőgép és űrsikló-abroncsokat is. Érdekesség még az 1920-as évekből származó teherautó abroncs, vagy a II. világháborús gumihiány idején kifejlesztett rugós, tömlő nélküli hadikerék.
