Autóvásárlók gyehennája

2005.11.09. 15:24

Két okból. Egyrészt, mert kint tényleg olcsóbb a használt autó, mint bent. Persze ennek főleg épp a regadó az oka, meg ahogy az egész vám + fogyadó + termékdíj + áfa dolgot az uniós csatlakozás előtt sem sikerült normálisan leépíteni. Másrészt mert a nyugati használtautó csakugyan jobb minőségű, mint a hazai, bármit is mondjanak népünk géniuszai. Ebbe nagyon ne is menjünk bele, mindössze egy példa: anyukám céges Passatja 440 000 kilométert futott, most lecserélték. Eladták valamennyi forintért, most pedig egy kereskedésben várja új gazdáját. Csillog-villog, órája már 140 000 kilométert mutat.

Szerintünk is szűklátókörű adóbevétel-centrikusságra és újautó-importőri nyomásra vall, hogy a kormány képes például Winkler kolléga szíve vágyára, egy 6000 eurós (1,5 millió forintos) 1999-es Subaru Foresterre azt mondani, hogy az szennyező és ósdi. Hiszen, ha valóban be kell fizetni rá a most érvényes 1 063 125 forintot, vagy a jövőre felajánlott KÉTMILLIÓ-HETVENEZER ötvenkilenc szazalekát, azaz a listaár közel négyötödét, akkor marad a karburátoros, katalizátor nélküli Lada Niva.

Winkler siráma

Engem se kéne így megszívatni. A gyermektelenségi adó rendben van, magam is támogatom a szaporodást, de miért büntetik azt, aki ha nem is különlegességet, de nem túl gyakori használt autót szeretne? Nekem például egy 6-7 éves Subaru Forester S Turbo kéne, automata váltóval. Az ilyesmi nagyjából 2,5-3 millió forint között kell, hogy legyen. De általában nincs. Lapzártakor a legnagyobb szakmédium, a Használtautó.hu egyetlen ilyenről se tud, a kínálat nagyjából ennyi. Van egy 2,8-ért, de az szívó, és Subaruból az ember vegyen turbót.

A Subaru Forester nálunk nem tömegmodell, a forgalmazó évi tíznél többet ritkán adott el. Németország, Ausztria, Svájc - ott bezzeg szeretik. A mobile.de-n jelenleg ez a kínálat belőle. Nézzék csak az elsőt! Három gurigáért, egy hároméves ilyen! Most, hogy már ismerem a regadótáblát, végképp elfelejtem a német oldalakat, különben felkötném magam. Végül is bő kétmillió forint sarcot fizetni háromra, nem is olyan rossz, vannak kellemetlenebb dolgok is. Például amikor a kirándulók által eldobott konzervdoboz beleszorul a vaddisznó szájába, és éhen hal szegény, mert az erdőben ritkán jön szembe állatorvos.

Mindegy, én átérzem az újautó-forgalmazók nehézségeit, és tudatában vagyok, mennyire megkönnyíti a lobbizást a jó anyagi helyzet. Ha az értékesítési lázban átvett, beszámított használtautó-tömegek vesztenek az árukból, az valóban rossz a forgalmazóknak. Úgyhogy én csak annyit tehetek, hogy azt mondom, kapják be. Mondhatnám körítésnek, hogy mert az munkahelyeket teremt és környezettudatos, de a hazudozókra a gyehenna tüze vár.

Ön szerint a regadó

Azt mondja tehát az Állam, hogy na jó, új autóknál is töröljük el az adó áfáját, ha már a használtnál a pótadót nem bírja az EU, de nehogy pénz nélkül maradjunk, hamar növeljük másfél-kétszeresére magát a regadót. És hivatkozzunk a környezetvédelemre, alkalmazzunk kamu avulást, be ne jöjjenek az egy éve még egekbe magasztalt Euro-III-as autók a vén szakadt szirszarok helyett!

Az pedig, amit az EU az adó áfájának helytelensége mellett valójában gondol a regadóról, ezúttal fel sem merült. Mármint hogy az lenne az igazi, ha a Magyarországon mint EU-tagállamban az elsőként forgalomba helyezett használt autókra egyébként jogszerűen kivethető regisztrációs adó nem haladná meg a már forgalomban lévő járművek értékében fennmaradt adótartalmat. Pedig meg fogja.

Az adó idén* és jövőre**, ezer forint (/ adóemelés százalékban)

   Euro4 Euro3 Euro2
1,1 benzin-1,3 dízel 126/235/ +90% 126/350/ +180% 189/470/ +150%
1,1-1,4B és 1,3-1,5D 189/340/ +80% 189/510/ +170% 284/680/ +140%
1,1-1,4B és 1,3-1,5D 189/340/ +80% 189/510/ +170% 284/680/ +140%
1,4-1,6B és 1,5-1,7D 252/450/ +80% 252/680/ +170% 378/910/ +140%
1,6-1,8B és 1,7-2,0D 410/700/ +70% 410/1040/ +170% 615/1390/ +130%
1,8-2,0B és 2,0-2,5D 567/960/ +70% 567/1440/ +250% 850/1920/ +130%
2,0-2,5B és 2,5-3,0D 819/1380/ +70% 819/2070/ +150% 1229/2760/ +120%
2,5-3,0B és 3,0-3,5D 1260/2100/ +70% 1260/3150/ +150% 1890/4200/ +120%
3,0 B és 3,5D felett 1890/3020/ +60% 1890/4540/ +140% 2835/6050/ +110%
Elektromos és hibrid  
n.a./190/ n.a.
Tiszta gázüzemű  
n.a./380/ n.a.
  
  *2005-ben a magánbehozatalt 1,25-ös büntető szorzóval sújtják
  **A fizetendő adó összege 2006-ban kor szerinti fix sávokkal csökken. Például 2 évre 20%, 4 évre 34%, 9 évre 50% "kedvezményt" adnak. A részletes táblázat lentebb.

A regadó kor alapján engedélyezett csökkenése 2006-ban

Autó kora (hónap) Száza­lékos avulás* Autó kora (hónap) Száza­lékos avulás* Autó kora (hónap) Száza­lékos avulás*
2-ig   3 85-96   48 205-216   61
3-4   5 97-108   50 217-228   62
5-6   7 109-120   52 229-240   63
7-12   11 121-132   54 241-252   63,5
13-24   20 133-144   55 253-264   64
25-36   28 145-156   56 265-276   64,5
37-48   34 157-168   57 277-288   65
49-60   39 169-180   58 289-300   65,5
61-72   43 181-192   59 301-től   66
73-84   46 193-204   60    
  *Az adót tovább súlyozzák egy-egy éven belül

Ha érdekli, hogyan alakul a motorkerékpárok regisztrációs adója, kattintson ide .