Két okból. Egyrészt, mert kint tényleg olcsóbb a használt autó, mint bent. Persze ennek főleg épp a regadó az oka, meg ahogy az egész vám + fogyadó + termékdíj + áfa dolgot az uniós csatlakozás előtt sem sikerült normálisan leépíteni. Másrészt mert a nyugati használtautó csakugyan jobb minőségű, mint a hazai, bármit is mondjanak népünk géniuszai. Ebbe nagyon ne is menjünk bele, mindössze egy példa: anyukám céges Passatja 440 000 kilométert futott, most lecserélték. Eladták valamennyi forintért, most pedig egy kereskedésben várja új gazdáját. Csillog-villog, órája már 140 000 kilométert mutat.
Szerintünk is szűklátókörű adóbevétel-centrikusságra és újautó-importőri nyomásra vall, hogy a kormány képes például Winkler kolléga szíve vágyára, egy 6000 eurós (1,5 millió forintos) 1999-es Subaru Foresterre azt mondani, hogy az szennyező és ósdi. Hiszen, ha valóban be kell fizetni rá a most érvényes 1 063 125 forintot, vagy a jövőre felajánlott KÉTMILLIÓ-HETVENEZER ötvenkilenc szazalekát, azaz a listaár közel négyötödét, akkor marad a karburátoros, katalizátor nélküli Lada Niva.
Winkler siráma
Engem se kéne így megszívatni. A gyermektelenségi adó rendben van, magam is támogatom a szaporodást, de miért büntetik azt, aki ha nem is különlegességet, de nem túl gyakori használt autót szeretne? Nekem például egy 6-7 éves Subaru Forester S Turbo kéne, automata váltóval. Az ilyesmi nagyjából 2,5-3 millió forint között kell, hogy legyen. De általában nincs. Lapzártakor a legnagyobb szakmédium, a Használtautó.hu egyetlen ilyenről se tud, a kínálat nagyjából ennyi. Van egy 2,8-ért, de az szívó, és Subaruból az ember vegyen turbót.
A Subaru Forester nálunk nem tömegmodell, a forgalmazó évi tíznél többet ritkán adott el. Németország, Ausztria, Svájc - ott bezzeg szeretik. A mobile.de-n jelenleg ez a kínálat belőle. Nézzék csak az elsőt! Három gurigáért, egy hároméves ilyen! Most, hogy már ismerem a regadótáblát, végképp elfelejtem a német oldalakat, különben felkötném magam. Végül is bő kétmillió forint sarcot fizetni háromra, nem is olyan rossz, vannak kellemetlenebb dolgok is. Például amikor a kirándulók által eldobott konzervdoboz beleszorul a vaddisznó szájába, és éhen hal szegény, mert az erdőben ritkán jön szembe állatorvos.
Mindegy, én átérzem az újautó-forgalmazók nehézségeit, és tudatában vagyok, mennyire megkönnyíti a lobbizást a jó anyagi helyzet. Ha az értékesítési lázban átvett, beszámított használtautó-tömegek vesztenek az árukból, az valóban rossz a forgalmazóknak. Úgyhogy én csak annyit tehetek, hogy azt mondom, kapják be. Mondhatnám körítésnek, hogy mert az munkahelyeket teremt és környezettudatos, de a hazudozókra a gyehenna tüze vár.
Azt mondja tehát az Állam, hogy na jó, új autóknál is töröljük el az adó áfáját, ha már a használtnál a pótadót nem bírja az EU, de nehogy pénz nélkül maradjunk, hamar növeljük másfél-kétszeresére magát a regadót. És hivatkozzunk a környezetvédelemre, alkalmazzunk kamu avulást, be ne jöjjenek az egy éve még egekbe magasztalt Euro-III-as autók a vén szakadt szirszarok helyett!
Az pedig, amit az EU az adó áfájának helytelensége mellett valójában gondol a regadóról, ezúttal fel sem merült. Mármint hogy az lenne az igazi, ha a Magyarországon mint EU-tagállamban az elsőként forgalomba helyezett használt autókra egyébként jogszerűen kivethető regisztrációs adó nem haladná meg a már forgalomban lévő járművek értékében fennmaradt adótartalmat. Pedig meg fogja.
Az adó idén* és jövőre**, ezer forint (/ adóemelés százalékban)
Euro4 | Euro3 | Euro2 | |
1,1 benzin-1,3 dízel | 126/235/ +90% | 126/350/ +180% | 189/470/ +150% |
1,1-1,4B és 1,3-1,5D | 189/340/ +80% | 189/510/ +170% | 284/680/ +140% |
1,1-1,4B és 1,3-1,5D | 189/340/ +80% | 189/510/ +170% | 284/680/ +140% |
1,4-1,6B és 1,5-1,7D | 252/450/ +80% | 252/680/ +170% | 378/910/ +140% |
1,6-1,8B és 1,7-2,0D | 410/700/ +70% | 410/1040/ +170% | 615/1390/ +130% |
1,8-2,0B és 2,0-2,5D | 567/960/ +70% | 567/1440/ +250% | 850/1920/ +130% |
2,0-2,5B és 2,5-3,0D | 819/1380/ +70% | 819/2070/ +150% | 1229/2760/ +120% |
2,5-3,0B és 3,0-3,5D | 1260/2100/ +70% | 1260/3150/ +150% | 1890/4200/ +120% |
3,0 B és 3,5D felett | 1890/3020/ +60% | 1890/4540/ +140% | 2835/6050/ +110% |
Elektromos és hibrid |
n.a./190/
n.a.
|
||
Tiszta gázüzemű |
n.a./380/
n.a.
|
||
*2005-ben a magánbehozatalt 1,25-ös büntető szorzóval sújtják | |||
**A fizetendő adó összege 2006-ban kor szerinti fix sávokkal csökken. Például 2 évre 20%, 4 évre 34%, 9 évre 50% "kedvezményt" adnak. A részletes táblázat lentebb. |
A regadó kor alapján engedélyezett csökkenése 2006-ban
Autó kora (hónap) | Százalékos avulás* | Autó kora (hónap) | Százalékos avulás* | Autó kora (hónap) | Százalékos avulás* |
2-ig | 3 | 85-96 | 48 | 205-216 | 61 |
3-4 | 5 | 97-108 | 50 | 217-228 | 62 |
5-6 | 7 | 109-120 | 52 | 229-240 | 63 |
7-12 | 11 | 121-132 | 54 | 241-252 | 63,5 |
13-24 | 20 | 133-144 | 55 | 253-264 | 64 |
25-36 | 28 | 145-156 | 56 | 265-276 | 64,5 |
37-48 | 34 | 157-168 | 57 | 277-288 | 65 |
49-60 | 39 | 169-180 | 58 | 289-300 | 65,5 |
61-72 | 43 | 181-192 | 59 | 301-től | 66 |
73-84 | 46 | 193-204 | 60 | ||
*Az adót tovább súlyozzák egy-egy éven belül |
Ha érdekli, hogyan alakul a motorkerékpárok regisztrációs adója, kattintson ide .