Minden járműipari menedzser álma amit a Harley-Davidson főnökség érezhet. A tévedések is a javukra szólnak. Ha ugyanis ma élő ember meglát egy régiesre dizájnolt és az elszabadult fantáziával készült karosszériaelemektől megfosztott csupakróm Hondát vagy más japán motort, Harley-Davidsonra gyanakszik. Fordítva nem működik a dolog. Ha a járgány hangját is hallja, akkor már azonnal képben van.
Ezért aztán nehezen is nyúlnak a dizájnhoz,
most július közepéig vártak a bejelentéssel, hogy az év vége előtt
még kihoznak egy új gépcsaládot "V-Rod" név alatt. Arra számítanak,
hogy újabb vevőket nyerhetnek meg, főleg olyan európaiakat, akik
inkább a sportosra, mint a stílusosra hajtanak_Mindazonáltal
a V-Rod család is dragster karakterjegyeket visel.
Az amerikai cégnek eddig sem lehetett oka panaszra. Nemrég közölték: 2001-ben forgalmuk és profitjuk tovább növekszik. Így megy ez már másfél évtizede. A most zárult második félév végén nyereségük 27 százalékkal nőtt, ilyen javulásra nem számítottak az elemzők.
A múlt század utolsó negyedének elején pedig úgy nézett ki, a Harley ősállatként hal ki. Még Amerikában is elpártoltak tőle. Aztán jött egy okos gondolat a 80-as évek vége felé: a Harley-t a szabadság szimbólumaként kell eladni. Leginkább a munkában napi 16 órát töltő korosodó juppiknak, akiknek elég pénzük gyűlt össze a visszavonuláshoz.
Amerika tízegynéhány éve a kemény gazdagodás és
meló országa lett a harmincas-negyvenes éveiben járó urak számára.
Ez, no meg a filozófiai váltás a Harley-Davidsonnál meghozta
eredményét. Az idei lesz a 16. év, amikor a vállalat eredménye és
eladásai is
folyamatosan, érezhetően növekednek - fittyet hányva a
visszaesésnek. A motorkerékpár-gyár vezetősége bejelentette, hogy
jelentős kapacitásfejlesztéseket kénytelenek végrehajtani.
Ezek értéke elérheti a 250 millió dollárt is. A Harley nyereségtermelő képessége kitűnő: szakmai körökben tartja magát a becslés, miszerint a gyártó minden egyes termékén átlagosan 34 százalék a nyereséghányad. A fix költségeken kívül jelentősebb marketing-kiadások nem merülnek fel, a bevételeknek csak 6 százaléka jut erre.
A múlt évben első alkalommal haladta meg a termelés a 200 ezres darabszámot. Az első évnegyedben 12 százalékos volt az értékesítés fejlődése, a bevétel 767 millió dollár. A Harleynél a múlt évtized elején fejlett minőségbiztosítási rendszert vezettek be. Párbeszédet kezdeményeztek motorjaik potenciális vevőivel, és magukkal a dolgozókkal is, akik komoly fizetés-kiegészítéseket kaptak.
Azóta többször növelték a gyártókapacitásokat,
mert a minőségjavítás híre hatott, és olyan helyzetet teremtett,
hogy a vásárolni vágyóknak
várólistára kellett feliratkozniuk. Ez még csak emelte a
Harley-Davidson mítoszát. Ezt kihasználandó, a logót eladták
mindenféle más gyártónak, lett légyen az kozmetikai cég, vagy
párnakészítő. A nevet egész egyszerűen bevitték a legszélesebb
köztudatba, egészen a magyar közértek vásárlóközönségéig
Azóta folyamatosan egyívású csapattá próbálják kovácsolni a vásárlókat és az alkalmazottakat, nagy túrázásokkal kiegészítve. A főnökök természetesen motoron, tollal és jegyzetfüzettel érkeznek. Minden elhangzott ötletet, gondolatot igyekeznek feljegyezni. Ma már közhely, de a Harley modelljeinek egy részét a vevők elképzelései alakították.