Kölcsönös előnyök a GM zászló alatt

2000.10.09. 12:07

A napokban mutatták be azt az új 170 lóerős 3 literes V6 turbódízel motort, amely hamarosan a Saab 9-5 prémium modelljeibe kerül majd beszerelésre. Ez egyben az első eset, amikor a svéd gyártó nem saját fejlesztésű erőforrást épít be járművébe: a dízelt a 49 százalékban szintén General Motors tulajdonú Isuzu szakemberei dolgozták ki.

 
   

A különböző GM-márkák közötti együttműködés kitűnő példája ez, ami például azzal is együtt járt, hogy a Saab abbahagyta egy hasonló 2,5 literes V6-os erőforrás fejlesztését. A közös munka során mindazonáltal a Saab mérnökei erőteljesen érvényesítették eddigi tapasztalataikat, amelyeket a turbófeltöltésű benzinmotorok gyártása során szereztek. A svédek első turbódízel motorkonstrukciója - az 1998 óta gyártott 2,2 literes TiD - továbbra is a 9-3-as modellt hajtja majd.

Az ügyletre a GM nemcsak a gazdaságosság miatt mondott áldást, hanem reagált egy viszonylag új piaci kihívásra, nevezetesen a dízelmotorok előretörésére a prémium kategóriában. Az eddigi viszolygás ettől a technológiától a legtöbb országban olvadóban van: legjobb példa erre Németország, ahol az idei első negyedévben 44 százalékos piaci részesedést értek el a dízelmotorral hajtott felsőkategóriás autók.

A dízelmotorok továbbra is Franciaországban a legkedveltebbek, a prémium kategóriában 80 százalékos részesedéssel. Belgiumban ez a szám 79 , Olaszországban 72, míg Spanyolországban 52 százalék. Megjegyzendő, a svédek továbbra is tartózkodnak a gondolattól, hogy felső kategóriás autójukat dízelüzemű motorral rendeljék: náluk a TiD erőforrások aránya a prémium kategóriában mindössze 5,4 százalék. Az is igaz viszont, hogy a 9-5-ösök kétharmadát Amerikában és Európa más országaiban értékesítik.