A Peugeot Hungáriának nincs központi szervize, de egy gyors körkérdéssel kiderítették, hogy a viszonteladói hálózat tagjai is hasonló okok miatt nincsenek szerződéses viszonyban a KÖBÉ-vel.
A biztósítók ellenőrzése a Pénzügyi Szervezetek Állami
Felügyelete (PSZÁF) feladata. Az 1999-ben létrehozott PSZÁF az
Állami Biztosításfelügyelet, az Állami Pénz- és Tőkepiaci
Felügyelet és az Állami Pénztárfelügyelet jogutóda. Szerteágazó
tevékenysége kiterjed a "tisztességes és szabályozott piaci verseny
fenntartásának elősegítésére", és a pénzmosás elleni küzdelemre is.
A pénzügyi szervezetek félrelépése esetén vizsgál, bírságol, intézkedik a szabálytalanságok felszámolása érdekében, és javaslatot tesz a pénzügyminiszternek a biztosítási díjak megállapítására.
|
A PSZÁF sajtóosztálya többszöri kérdésemre sem jelölt ki egy nyilatkozni képes illetékes szakértőt.
A személyes beszélgetés azért jó, mert akkor az ember vissza tud kérdezni, ha nem ért valamit, esetleg azt tapasztalja, hogy a nyilatkozó a téma elsivatagosítására és általános maszatolásra törekszik. A sivatagosítás és a maszatolás terminológiailag nem illeszkedik a jogi bikkfanyelvbe, de legalább érthető. Hiába könyörögtem, az mondták, kérdezzek email-ben. A várakozásoknál valamivel rettenetesebb formában ez lett belőle:
Kedves Winkler Róbert!
Feltett kérdéseire az alábbi válaszokat kaptam kollegáimtól:
-Milyen vállalkozási formában lehet biztosítót alapítani?
-Mi a különbség a társasági és az egyesületi forma között?
Külföldön melyik az általános, vagy az elterjedtebb?
Biztosító lehet részvénytársaság, szövetkezet és egyesület. Rt.
esetében a részvényes tulajdonosok irányítják a társaságot, míg
egyesületnél a biztosítottak, szerződők egyben tagok is, azaz a
biztosító a sajátjuk is. Emellett az egyesület nonprofit, míg az rt.
nyereségszerzésre törekszik. Nagyjából ennyi a különbség.
Külföldön nagyon elterjedt (még kötelező esetében is) az
egyesületi forma, sőt előfordul, hogy nagyobbak mint az rt-k.
-Milyen követelményeknek kell megfelelnie egy biztosítónak?
Tehát milyen szintre lehet lemenni az alapításkor? Úgy értem, ha a
KÖBE kapott engedélyt Csepel-Külsőn, egy kátyús/földutas
mellékutcában, lehet-e a székház mondjuk egy tanyán, a gémeskút
mellett? (A KÖBE jelen körülményei is inkább afelé tendálnak.)
-Vannak-e meghatározott paraméterek a szolgáltatás
színvonalával kapcsolatban? (minimum hány dolgozónak kell ellátni
az ügyfélszolgálati teendőket, mennyi telefon fővonalnak kell
hívhatónak lennie, minimális kötelező nyitvatartás, maximális
kötelező kárügyintézési időtartam, stb)
Az alapítás feltételeit a Bit. részletesen tartalmazza. (!!!!!!!!! - a szerk.)
-Előfordulhat-e, hogy végül visszavonják egy biztosító társaság/egyesület engedélyét?
Engedély visszavonásra a jogszabályban előírt feltételek esetén van lehetőségünk.
-A PSZÁF II/24/B/2002. számú határozata (kelt február 7.) mikor
emelkedett jogerőre? Ha eltelt már a határozatban említett 15 nap,
kifizette-e az egyesület és Márkus Judit vezető az egymillió/50
ezer forint bírságot?
-Fellebbezett-e a határozat ellen a KÖBE?
Mivel a határozatot elolvasta, ezért tudja, hogy a közléstől számított 30 nap múlva emelkedik jogerőre. Az ügyben azonban Ön nem érdekelt, ezért sem a fizetés tényéről, sem a fellebezésről nem áll módunkban információt adni. Az első számú vezetője egyébként az egyesületnek Kádas Rudolf, nem pedig Márkus Judit.
-Ha a károkozónak nincs kötelező biztosítása, tudtommal egy MABISZ-egyezmény alapján fizetnek, és később behajtják a károkozón. De mi van, ha van kötelező biztosítása a károkozónak, de a biztosító hónapokon át nem fizet? Ilyenkor mit tegyen a károsult?
Mint az a kötelezőről szóló korm. rendeletből is kiderül, nincs Mabis egyezmény, csak Kártalanítási Számla, annak pedig vannak szabályai.
-Tudnak-e a KÖBÉ-vel, vagy más, kötelező biztosítással foglalkozó biztosítók elleni jogi eljárásokról?
Jogi eljárásokról nem adunk információt!
-Mit szólnak a csatolt fórumban elhangzott panaszokhoz?
-Ha bárkinek bármilyen, kötelező biztosítással kapcsolatos észrevétele, panasza van, milyen címen, telefonszámon, email címen kérhet Önöktől információt, segítséget?
Mint államigazgatási szervnek nem áll módunkban véleményt nyilvánítani a csatolt fórumban elhangzottakhoz. Panaszügyben célszerű valamennyi rendelkezésére álló dokumentumot --biztosítási kötvény, biztosítóval történt levelezés stb. -- postán feladni és a Biztosítási és panaszügyi főosztálynak elküldeni.
Címünk 1535 Budapest 114. Pf: 777
Vitás esetekben nemcsak hozzánk lehet fordulni a panasszal, hanem
a bírósághoz is.
Hát ennyi, ezt nyújtották a PSZÁF névtelen szakértői szerény
adóforintjainkért. A felügyeleti szervnek felügyeleti szerve nincs,
úgyhogy ők ezt most megúszták. Ha valakinek elektronikus észrevétele
van, a
webmaster@pszaf.hu címen teheti
meg.
|