A Saab, a Mercedes és a Chrysler után...

2003.12.16. 09:30

Egyszer kell felépíteni egy autógyárat, aztán soha többé. Ez a látszólagos evidencia lehet a jövő útja. A szaknyelv outsourcing-nak nevezi. Most már a BMW is ebben utazik.

A BMW az X3-as modell gyártását nem saját kapacitásaival oldja meg, hanem egy ausztriai gyáréval, a Magna Steyrével. Tavalyelőtt állapodtak meg, és már jönnek is az autók. A Magna Steyr neve nem ismeretlen, gyártottak és gyártanak itt Mercedeseket, Grand Cherokee Jeepet, és más autókat is szereltek, és szerelnek ma is.

Az óriásüzem egyetlen autógyártó nagyvállalathoz sem tartozik. Osztrák Steyr kocsik ugyan készültek itt, aztán a márka eltűnt, gyakorlatilag már az 50-es években, akárcsak a Puch, ami először nevesítette az üzemet, még 1899-ben. A nagy fordulat 1998-ban következett be: a Magna International kanadai nagyvállalat megszerezte a gyárat, és 2001-ben megalakul a Magna Steyr AG.

Az outsourcing lényege: odaadni egy üzemnek valamilyen kisebb szériás modell előállítását, mert az anyacég nem akar felesleges és bizonytalan eredményeket produkáló fejlesztési és termelési kapacitásokat saját kebelén belül létrehozni. Nem egy autógyárhoz hasonló nagyüzem van szanaszét a világban, kisebb-nagyobb szériákat állítanak elő létező vagy már kifutott modellekből. A konkrét eset lényege: nem a BMW csinálja meg az X3-akat, hanem a Magna Steyr.

Azért az igazsághoz tartozik, hogy a termelés-, sőt fejlesztéskihelyezés már jó egy évtizede bontogatja itt szárnyait. A Chrysler Voyager ausztriai gyártása például a grazi üzemben már 1992-ben elindult, és még 2006-ig gyártanak itt ilyen modelleket. Is. Mert közben jött a kooperációs Saab 9-3 Convertible gyártása, amihez még a fejlesztési munka egy részét is a Magna Steyr csinálta, az ipar egybehangzó véleménye szerint nem rosszul.

Nem minden nem márkához tartozó autóüzem alkalmas komoly feladatokra, de a Magna Steyrt már többen kipróbálták. A cég mindennel rendelkezik, ami az autógyártáshoz szükséges, az adott gyártó speciális és specifikus technológiáját pedig úgy sajátítja el, hogy embereit betaníttatja a márka gazdájánál. A magnások heteket töltöttek a BMW bajorországi üzemeiben, illetve tartósan fogadják a márka mérnökeinek egy csoportját, akik a gyártást felügyelik.

Szerződés szabályozza a „helyettem dolgozást” (és nem bedolgozást). A bedolgozáshoz annyiban azonban hasonlít, hogy meg kell csinálni, amit elvárnak tőlem. A Magna Steyrnek nem kevesebbet kell vállalnia, mint hogy olyan jól csinál BMW-t, mint a BMW. Az sem hátrány, ha esetleg jobban.

Mindebben temérdek rizikó van, főleg a BMW-nek, hiszen egy külsős teszi fel az emblémákat az autókra. Ugyanakkor a német gyártó megmenekül attól, hogy az új beruházás miatt agyakat, építőmestereket, üzemszerelőket és gépszállítókat fizessen évekig a majdani modell gyártásához, később meg esetleg elbocsátásokra kényszerüljön. Ha kialakult egy komolyabb gyártói munkára és műszaki fejlesztésre képes bázis, a világ autógyártói fellélegezhetnek, amikor valamilyen modelljüktől sikert remélnek, de nem akarnak vagy tudnak gyártókapacitást létrehozni. Vagy nem találnak elég hamar elég jó beszállítókat.

A Magna épp az időtényezőben verhetetlen, és ez ma a legfontosabb az autóipari fejlesztéseknél. Egyrészt a kocsi koncepciójától a késztermékig két évre van szüksége (egy csomó autógyártónak ugyanez legalább három-négy év), majd a szerelővonalat is képes nyolc hónap alatt a gyártási startig vinni. Ez sem jellemző ma az átlagos autógyártóknál. A nyolchónapos határidőrekordot a Magna egyébként a Mercedes G osztályú autóival állította fel.

A siker nemcsak a graziak munkálkodásának eredménye, benne volt annak a kétezer mérnöknek a keze munkája is, akik világszerte a Magnának dolgoznak. A Magna Steyr épp attól különleges, hogy a cégnél különböző márkák és kultúrák élnek egymás mellett — mérnöki Bábel.

Mindez általában addig sikeres, amíg az adott modellek iránti kereslet növekszik. Nem mellékes, hogy a kihelyezett termelő milyen kötelezettségeket vállal ezen a téren. A Magna pénze is függ attól, hol és mennyit adnak el majd a BMW X3-ból. Ha minden jól megy, több mint egymilliárd dollárt kasszírozhatnak a kalandból.