Nem elég a dugó? Nem elég a szmog?

2007.08.24. 06:08

Méretes teherautók, fiktív rakománnyal
- mobil óriásplakát

Ugye abban egyetértünk, hogy Budapest és a megyeszékhelyek útjai zsúfoltak, továbbá szinte elviselhetetlen a szmog? A közös igyekezet tárgya az lehetne, hogy színvonalas tömegközlekedéssel, elkerülő utakkal, ezek megléte esetén tiltásokkal korlátozzuk a belvárosi forgalmat. Nos, erre szarnak nagy ívben azok, akik a bölcs városatyák városképet védő rendeletét - miszerint óriásplakátnak a történelmi kerületekben semmi helye - mozgó reklámhordozókkal cselezik ki.

A cikk alapgondolata nem is a mi fejünkben fogant meg. Egy kedves olvasónk, Péter kért minket arra, hogy vállaljunk részt szélmalomharcában a mobil óriásplakát ellen. Nekünk ez nem esik nehezünkre, mivel mindannyian dühöngtünk már azon, hogy a szép libasorban haladó, egyenként is vagy 6,5 méteres Toyoták miatt egy lámpaváltással később jutunk át a kereszteződésen, valamint a minél lassabb haladást megcélzó igyekezetük toporgásra kényszerít.

Nem fűztem nagy reményeket a Célcsoport Média meggyőzéséhez. Így nem ecseteltem nekik, hány babakocsis csecsemő tüdejében mutatható ki a dízelautóik korma. Hány mentőautó jut késve a kórházakhoz, mivel még egy akadállyal többet kellett leküzdenie. Hány Budapestet látogató turista szalasztotta el a Bazilika felemelő látványát, mert éppen óriásplakátok sorfala takarta el a Bajcsy túloldaláról. Megkérdeztem inkább, mennyibe kerül: 5 nap, napi 7 óra mozgással, egy óra pihenéssel valahol egy frekventált csomópont mellett úgy 400-500 ezer Ft.

A megrendelő szabhatja meg, merre menjenek, a KRESZ gyakorlatilag nem korlátozza őket, ugyanis a Dynák 3,5 tonna alattiak. Bosszúsan említették ugyan, hogy egy-két vaskalapos városvezető miatt a Lánchíd és a Szabadság-híd kiesik a túrakörből, de bárhová máshová odarendelhetik őket. Az úristenit neki, csikorgattam közben magamban a fogam. Ezek simán elhitetik a reklámbüdzsé elköltésétől szorongó marketingesekkel, hogy így hatékonyabb, nem ártatlanul bele a képünkbe 3 méterről a metróban. Vajon ennyire birkák vagyunk, mi, a célközönség? Ha elfordítjuk a fejünket az újabb alig indokolt fogyasztásra buzdítástól, egyszerre csak ott teremnek a másik oldalon? Kíváncsi lennek egy olyan tesztre is, amiben nemcsak a figyelem felkeltését, hanem a vásárlási hajlandóságot mérik Például emlékszem a márkára, mert elém tolult a minap a Nyugati téri felüljárón, de szeretem-e ettől jobban, vagy épp ellenkezőleg, dögöljenek meg, ahol vannak?

Az egyik hirdető véleménye

Magam is próbáltam keresni a világszerte ismert skandináv bútorforgalmazó PR-esét, ötletadónk el is érte őt. Pár kiragadott részlettel szeretném illusztrálni a magát kiemelten környezettudatosnak beállító cég mentegetőzését.
Cégünk "működése során mindig nagy hangsúlyt fektet a környezetvédelmi megoldások előtérbe helyezésére (...) így történik ez a reklámfelületek tervezése során is. Cégünk folyamatosan környezettudatos megoldásokat használ a mozgó óriásplakátok üzemeltetésekor is. (...) A reklámfelületeket Toyota Dyna típusú teherautókon alakították ki, melyek 2006. októbere óta az Euro 4-es szabványnak felelnek meg (...); ezeket a köznyelv zöld motornak> is nevezi (...) Az ügyfelek visszajelzése alapján és alaposabb tájékoztatása miatt a mozgó reklámeszközökön várhatóan még idén elhelyezik a zöld motor a környezetért matricát. (...) Bár reményeim szerint a fentiek meggyőzték és megnyugtatták önt is, ennek ellenére már korábban szóba került a jövő évi reklámtevékenységünk tervezése során a fenti reklámeszköz mással való kiváltása is."

Álságos lenne egy autósmagazin részéről a kőolajból készülő üzemanyagok ellen lobbizni. De hogy attól lesz nagyszerű, tiszta jövőnk, virágillatos körútjaink, miszerint matricákat aggatunk a koromköpő teherautóra, és rögtön olyat, hogy ez a motor a környezet kedvéért szív be levegőt, majd fúj ki füstgázt, kissé pimasz dolog. Göteborból alighanem szurokkal bekenve, tollba hempergetve űznék ki az ilyen marketingest.

Kíváncsi voltam a Magyar Közterületi Reklám Szövetség képviselőjének véleményére is. Az önszabályozás nemes dolog, kár, hogy egyes esetekben az egyesülés tagjainak érdeke előrébb kerül minden másnál. Ezek szerint ez egy jó és ügyes dolog, ha nem lehet óriásplakátot telepíteni a belvárosba, hát odasétáltatjuk. Bezzeg egyetértettünk abban, hogy a teljes illegalitásban működő utánfutó- és hasonlóan telepített (otthagyott) reklámhordozókat mielőbb el kell távolítani.

Firtathatnánk még pár apró kérdést a Célcsoportnál. Miféle átalakítási engedéllyel rendelkeznek ezekhez a felépítményekhez? Engem villámgyorsan elzavarnak a vizsgáról, ha hiányzik az E betű a lámpámból, az óriás üveges kocsikra hasonlító izéket vajon hol fogadják? Aztán meg mi szerepel a fuvarokmányokban rakományként? 24 négyzetméter sajtreklám? És hová mennek vele, indulás: 8:00, Budapest, Menyecske utca, érkezés: 16:00, Budapest, Menyecske utca, megtett km: 243?

Mozgó óriásplakátok a Belvárosban

Mostanában nem is annyira anyátlan árvák ezek a polgármesterek. Miből tartana az intézményi közterület-használat százmilliókra váltása után Rogán úrnak egy könnyed helyi rendelettel a 6,52 méter hosszú, 3,4 méter magas (saccolt méretek), de 3,5 tonna alatti Toyota Dynákat kitiltani a kerületéből? Bár illendőségből tiltakozna kicsit az ellenzék, hamarosan azt látnánk, hogy a szomszédos városrészek is így tesznek, és oda a zsíros buli. Emlékszem még a sárga csápos lopós autóflotta tündöklésére, hosszas rostokolására, rövid újbóli bevetésére, majd végleges eltűnésére.

Bónusz szidalom a kipányvázott reklám-utánfutókra és fajtársaikra

Ha a temperamentumomnál lassabban is, de jól halad az illegális reklámok eltüntetése. A lánccal kikötött, három szál szögvasból és egy farostlemezből készített utánfutós hirdetéseket ma már rendelet tiltja. Nemcsak ejnye, ezt nem kéne, hanem mennek a szakemberek flexszel és hidegvágóval, szépen leszerelik a villanyoszlopról.

Persze vannak, akik még mindig így kívánják elérni a célközönségüket. Konkrétan fel is hívtam a BAH-csomópontnál tanyázó utánfutó tulajdonosát. Azt kérdeztem, vajon hol is van a közterület-foglalási engedélye? Az nincs, de miért is kéne, ő ott dolgozik, csak le kell állítania valahogy, jött a vicces válasz. Igen, pont a járdán? Nem fél attól, hogy feljelentik tilosban parkolásért, esetleg valaki ráakasztja egy vonóhorogra, és illa berek? Ha ez nem is, de az nyugtalanítja, hogy már felhasogatták a ponyvát, értesültem. Nem volt nálam bugylibicska, de azóta besüllyesztettem a laptop-táskám oldalzsebébe. Senki nem mondhatja, hogy nem szóltam előre.

Persze ezzel arra is megkaptam a választ, hogy nem először és nem utoljára állították ezt az utánfutót forgalmas csomópontokba. A reklámszövetség szóvivője mindenesetre elkérte a fotókat, hogy intézkedhessenek a megfelelő fórumon. Jó lenne, ha ugyanilyen hévvel küzdene valaki a reklámroncsok ellen is. Nehogy már lerohadt Skodákkal, 5 éve mozgásképtelen kisbuszokkal hirdesse valaki a szolgáltatásait, vagy tán azt hiszi, bizalomgerjesztő egy autósiskola, amit tragacsokkal reklámoznak? A prémium mosót mutató abroncs nélküli utánfutó pedig egyszerűen köztisztasági kérdés. Meg is kérdezném a lomtalanítókat, miért hagyták ott?