Autó és kefélés

2005.04.13. 10:36

Mol


Sorsára várva

A Mol a hazai benzint áruló cégek mamutja: 357 Mol-kút zöldell Magyarországon, 132-ben van gépi mosó, 47 Istobal és 85 Christ. A keféket adott számú mosás után cserélik, a díjszabás kutanként változhat, megszabott keretek között. A mosáshoz a Christ és az Apex vegyszereit használják.

A Röppentyű utcai kútnál a gyakoribb típust, egy Christ gépet próbáltam ki. Bár ez elvileg nem sokban különbözött az OMV gépétől, a mosás sokkal jobban sikerült. A 899 forintos program az ötből a középső - csúnya benzinkutas szokásként a pénztárt kezelő mogorva úr 900 forintot mondott és számolt. Nem mintha számítana, mégis.

Az önkiszolgálás gyors és egyszerű volt, az eredmény derék. Hátul a rendszám melletti zugokban, illetve a hátsó kerék előtt maradt pár pötty, és ami igen érdekes, valószínűleg parajelenség: az első rendszám is festékes maradt. Ezenkívül minden lejött, a Mol Christ Primus-a (Fő-Krisztus?!) 5-6 perc alatt remek munkát végzett.

Jet


A szerző személyes kedvence

A Jet csak márkanév, a sárga-kék kúthálózatot a Houstonban, Texas államban székelő ámerikai vállalat, a Conoco Phillips üzemelteti. A cég magyarországi igazgatójából rendkívül nehéz volt információkat kihúzni, végül annyit tudtam meg, hogy az országban 31 Jet kút működik, összesen négynél van mosó. Ezek Budapesten, a Mogyoródi útin, a Kvassay úton, a Hunyadi úton és a Jászberényi úton találhatók. A díjszabást illetően nincs kötelem, minden kút annyiért mos, amennyiért jónak látja.

A Mogyoródi úton 899 forintért megkaptam a legdrágább programot, habbal, viasszal. Kilenc percet számoltam a mosás lefutására egy Mississippi - két Mississippi módszerrel (a stopper átmenetileg elveszett). Állítólag jó munkához idő kell, de a Jet Krisztusa a Molénál gyatrább munkát végzett, több idő alatt. A tanksapkán, a szpojler alatt, a rendszám mellett egyaránt vastag foltok maradtak.

Agip


Az Agip Hungária 120 töltőállomást működtet Magyarországon, de csak 18-nál van gépi mosó. Az Agip képviselőjének szabatos válasza után már tudom, hogy a kétféle működési elvű mosókat keretes (autó áll, gépek jönnek-mennek), vagy mosóutca (gépek állnak, az autót egy konvejor húzza át rajtuk) néven kell emlegetnünk ahhoz, hogy a szakemberek ne vigyorogjanak össze a hátunk mögött. A klasszikus, keretes gép 8-22 autót fogadhat óránként, a mosóutcán ennyi idő alatt 50-100 jármű is áthaladhat.

Az Agip WESUMAT és California Kleindienst mosóutcákkal (ez utóbbit próbáltuk ki), valamint WESUMAT Softwash, WAP , ISTOBAL és Christ keretes mosókkal várja az autókat. A kefecsere mosásszám függvénye, általában 25 000- 35 000 autó után aktuális. A díjszabás kutanként változik, az Agipnál az adott gépre bevizsgált vegyszereket használunk (Kiel, Tege, Apex, Auwa, stb.).


Mosóutca

Amilyen alapos volt a tájékoztatás, annyira lehangoló lett az eredmény. A mosóutca látványos dolog, jópofa, hogy üvegablakon keresztül fotózhattam a magától menő autót, de a festék java része a Saabon maradt. 769 forintért már viasz is járt, 3 perc 45 másodperc egy mosás - de olyan is. A motorháztetőn is megmaradt a minta, oldalt-hátul vaskos nyomok. Sokáig kellett dörgölni őket a következő összekenés előtt.

A kereket viszont ragyogó tisztára mosta az Agip mosóutcája, még a korábbi maszatolásokból ottmaradt több órás festék is eltűnt. A legolcsóbb mosást is az Agipnál találtam: 499 forintért előmosás, mosás, kerékmosás, szárítás.

Avanti

Felhívtuk az Avantit is. Azaz felhívtuk volna. Rövid kutakodás után kiderült, hogy az olasz hálózatot nemrég megvette az orosz Lukoil, felhívtam hát őket. Egy nő válaszolt, orosz akcentussal: ádom a teljefonszamot. A teljefont végül egy úr vette fel, szintén orosz akcentussal: az avantyit megvettyünk, jelenljeg 27 kutunk van. Egyikben sincs gépi mosó, csak négy kézi önkiszolgáló spricni van - egyelőre.

Shell


Rejtett kamerás felvétel

A Shellnél pont az Agippal ellentétes dolgokat tapasztaltam. Többszöri megkeresésre sem sikerült megtudnom, hány piros-sárga kút, hány mosó van az országban, viszont tiszta lett az autó. Itt 1000 forintot kellett fizetnem a 999-es ár helyett (Napsugár mosás, viasszal). Semmiség, csak zavaró. Ja, és két kattintás után rám szóltak, hogy a Shell nem szereti, ha fényképezik. Titkok a benzinkúton? Nonszensz. Ezenkívül azonban minden tökéletes volt.

Hogy a Shell Reflex Gyorsmosó fantázianevű Wesumat mosóutcája önmagában mire képes, nem tudom. De mivel már a legolcsóbb mosáshoz is alapos kézi előzetes tisztítás jár, kosz az autón a Shellnél sem 699, sem 1150 forintért nem maradhat.

Az autómosó urakkal kellemesen elbeszélgettünk, mosás után áttörölték Viledával a nagyobb felületeket. Nyolc perc volt a teljes procedúra. Amennyire viszolygok attól, hogy a Shellnél mindig el kell hessegetni a kutasokat, akik mindenáron vípáuört akarnak tankolni, annyira biztos vagyok abban, hogy mosatni ezek után csak ide járok.

Értékelés

Nem ajánljuk: Agip, M1-M7. A vonszolós automata gyorsan, de nagyon nem hatékonyan tisztít, legszívesebben azonnal visszavittem volna az autót még egy fordulóra. Nem ajánlom.

Ezt sem ajánljuk: OMV, Váci út. Igazából nem is értem, ugyanaz a Christ, ami más kutaknál jó teljesítményt nyújtott, itt miért volt ilyen gyalázatos.

Ön hol mossa?

Tűrhető: Jet, Mogyoródi út: csaknem ugyanolyan alapos, mint az Esso, kicsit több pénzért viaszt is ad. Helyes kutas lányok adják a kártyát. És finom hot dogjuk is van.

Egész jó: Esso, Váci út. Nagyon sokáig mossa az autót, de eléggé alapos is cserébe.

Hűdejó: Mol, Röppentyű utca. öt-hat perc alatt végzett a Saabbal, alig maradt utána festék.

Tökéletes: Shell, Alkotás utca: gyorsan, nagyon alaposan mosták le az autót. Az ár nem a legkedvezőbb, de mivel minden programhoz kézi, kefés, nagynyomású tisztítós, rovaroldós előmosás tartozik, a legolcsóbb, 699 forintos mosás is tökéletes tisztaságot ád.

A karcok


Hogy mennyire karcol a gépi mosás, az öreg Saabon már bajosan állapíthattuk volna meg. Megkértük hát a nemrég más témában kifaggatott autófényező ismerősünket, ugyan csinálna már nekünk kísérleti mintadarabokat. Három, feketére fényezett műanyaglemezt kaptunk. Nem száradhattak annyit, amennyit egy frissen fényezett autónak illik az első mosás előtt (két-három hét), de legalább jobban meglátszott rajtuk az igénybevétel. Gondoltuk mi. De izzadtunk a fotózással rendesen.

Az egyik lemezt négyszer, a másikat kétszer, a harmadikat egyszer sem mostuk le. A csillogó, fekete lapokat ragasztószalaggal erősítettük a Saab tetejére mosás előtt, amitől az autó mindjárt rejtélyes űrhajóvá változott, de ez most nem tartozik a tárgyhoz. Az eredmény nehezen fotózható, de egyértelműen látható: míg a kísérlet előtti papírtörlős lemosás és szárazra törlés (a kézi autómosás modellje) nem hagyott látható nyomot a felületeken, a gépi mosások jól azonosítható hosszirányú karcok millióit hagyták a lapokon. Tessék megnézni a képeket, aztán fájjon csak a szívük, amikor sokmilliós új autójukat először gurítják a gépi mosó fogai közé!