Ezzel a kérdéssel már foglalkoztunk, akkor az derült ki, hogy az árak negyven év alatt történt megötszöröződésében az élőmunkaigény-felhasználás relatív növekedése a ludas. Ugyanakkor azt is látnunk kell, hogy a járművek alapfunkcióinak, alaptechnológiáinak változása nyolcvan év alatt sem produkált akkora fejlődést, mint a mostanában beépített elektronikai rendszerek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ezek persze nem olcsó termékek - nem véletlen
tehát, hogy az
autóipari árversenyben ezek felkínálása stratégiai szempont
lehet. Az autósok ugyanis egyre több kényelmet és biztonságot
várnak el autójuktól. Ez a technika szintjén a fedélzeti elektromos
és elektronikus funkciók számának növekedésében nyilvánul meg:
ilyenek a légkondicionáló, az autóhifi a ma már szinte kötelező
CD-tárolóval, a légzsákok, az egyre terjedő nevigációs rendszerek
és ilyen lesz nemsokára a dinamikus menetstabilizátor és a
parkolást segitő távolságérzékelő.
Egyre természetesebb a funkciók közötti kommunikáció is. Például a rádió hangerősségének változása a menetsebesség függvényében, a szabályozottan működő ablaktörlőlapát, amelynek sebességét a szélvédőre hulló csapadék mennyisége határozza meg, vagy a külső fény csökkenésekor automatikusan bekapcsolódó fényszórók.
Ahhoz azonban, hogy az új funkciókat versenyképes áron és a javítási igény növekedése nélkül beépíthessék az autókba, igazi technológiai forradalomra volt szükség. Ennek egyik vívmánya a Peugeot által kifejlesztett multiplex kábelrendszer, ahol az elektronikának köszönhetően az autó funkcióinak nagy része miniatűr formába tömörithető. A multiplex rendszer lehetővé teszi az elektronikus vezérlések egy csoportjának együttműködtetését is. Másik előnye, hogy felkínálja az úgynevezett távjavitás alkalmazását is.
Az Erfurtban létrehozott assistance központban egyszerűen rákapcsolódnak a szakszervíz számitógépes vonalára és képernyőn keresztül nyomon követhetik a szerelő által alkalmazott diagnosztikai eljárást és segíthetik a hibafeltárást. A gépjárműhöz csatlakoztatott műszerrel szinte kézbe is vehetik az autót és valóságos távjavitást hajthatnak végre. A tapasztalatok szerint ennek a rendszernek az alkalmazása révén a szerviz ügyfeleinek legfeljebb egy órát kell várniuk a javításra. Mielőtt azonban a felháborodott magyar Peugeot-tulajdonosok e-mail írásba fognának, közöljük, hogy a hazai Peugeot-szervízek e rendszer fogadására még nincsenek felkészülve.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Más kérdés, hogy a fentebb említett
technológiai forradalom máris olyan újdonságokat produkál, amelyek
révén az autó funkciói közötti kommunikációból hamarosan
kiiktatható lesz a kábelek használata. A beépített
miniszámítógépek ugyanis rádiójelekkel fognak kommunikálni. Ezt egy
olyan chip teszi lehetővé, amely képes rövidtávú hang- és
adatátvitelre kábelek nélkül. A megoldás rendkívüli előnye, hogy
olcsó, kompatibilis minden nemzetközi szabvánnyal, nagy sebességű
adatátvitelt biztosít kis energiafelhasználással és megfelelő
kapacitással rendelkezik az átviteli hibák kiszűrésére és a
bizalmas információk kódolására.
Ez a technológia a gépkocsit mozgó információs platformmá alakítaná át, amelynek természetesen a kezdeti felhasználók fizetnék meg az árát. Például a kocsiban ülő könnyedén útvonalinformációt cserélhet laptopja és a navigációs rendszer között, a palmtop telefonszámai elérhetőek lesznek a kocsitelefonról is, a gyerekek hátul tévét nézhetnek, zenét hallgathatnak vagy internetezhetnek, míg apuka a vezetőülésből a legfrissebb részvényárfolyamokat kéri le.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Persze korántsem csak ezek a luxusjárgányok
profitálhatnak a Bluetooth technológia előnyeiből. Az 1994-ben az
Ericssonnál elindított program legnagyobb előnye ugyanis, hogy
független egy kifejezett gyártótól, magyarán alapfunkciók
ellátására akár kiskategóriás modellekben is felhasználható.
A vásárlói előnyök mellett gazdaságosság szempontjából nem elhanyagolható, hogy a Bluetooth technológia révén leegyszerűsödhet a gépkocsi-forgalmazás és a javítás folyamata. Ha ugyanis egy autó már a megépítéskor Bluetooth chipet kap, akkor folyamatosan nyomon követhető rajta a gyártás folyamata.
Másrészt lehetőség nyílik arra, hogy minden autó egyedileg, a vásárló kívánságai szerint készüljön. Persze a gyártás után is lenne feladata a chipnek: segíthetné a készletnyilvántartást és az autó javításakor is információkat szolgáltathat. Ma a különféle márkájú gépkocsikban más és más számítógép működik, a szabvány Bluetooth a kompatibilitás hiányából eredő problémákat is kiküszöbölhetné.
A technológia - melyet egyébként a svéd vasúttársaságnál tesztelt az Ericsson - becslések szerint 2005-re terjedhet el tömegesen: várhatóan 670 millió termék rendelkezik majd ilyen chippel. Az autógyártók közül a BMW kívánja legkorábban - már 2002-ben - alkalmazni e technológiát.
