Német ,,helytartó" a Mitsubishinél

2000.09.12. 18:39

A DaimlerChrysler német-amerikai konszern középtávon - legkorábban három éven múlva - az egész Mitsubishi Motors Corporationt (MMC) be akarja kebelezni. Rolf Eckrodt, a Mitsubishi leendő második embere legalábbis ezt tartja a következő esztendőkben a legfontosabb feladatának. Eckrodt a Financial Times Deutschland című lapnak elmondta: ,,Ha a teljes átvétel az új egyezmény értelmében lehetséges, akkor ez a helyes út" - utalva ezzel a megállapodásra, amelyet a DaimlerChrysler és a Mitsubishi az elmúlt napokban kötött.

A német-amerikai konszern 34 százalékos részesedéssel rendelkezik a japán cégben, ám az eredetileg kialkudott vételárnál kevesebbet fog fizetni a részvénypakettért, mert az MMC tőzsdei árfolyama zuhanásnak indult egy minőségbiztosítási botrány miatt.

A japán hatóságok pénteken bírósági feljelentést tettek a Mitsubishi Motors Corporation (MMC) ellen. A Mitsubishi három évtizeden át eltitkolta a hatóságok elől járművei hibáit és a vásárlói panaszokat. A cég kénytelen volt 620 ezer gépkocsijának visszahívását is bejelenteni.

Nem véletlen, hogy az MMC most olyan - már-már megalázó feltételekkel teletűzdelt - egyezményt írt alá a DaimlerChryslerrel, amely egyre nagyobb teret enged az európai, illetve amerikai menedzsereknek a japán cég vezetésében.
A DaimlerChrysler és a Mitsubishi egyezménye hangsúlyozza is, hogy a megállapodás célja ,,a fogyasztói bizalom visszanyerése", amely - tegyük hozzá - megingott az utóbbi hetekben az MMC gyártmányai iránt. Éppen ezért hamarosan német és amerikai technikai, illetve menedzsment-szakemberek érkeznek Japánba, hogy a Mitsubishi vezetését megerősítsék..

Új ügyvezető igazgató Németországból

A német-amerikai autógyár és a japán cég elmúlt hét végén bejelentett egyezsége értelmében a DaimlerChrysler AG Rolf Eckrodtot nevezi ki ügyvezető igazgatónak (Chief Operating Officer) a Mitsubishi Motors Corporationhoz. Eckrodt korábban a DaimlerChrysler vasúti gépgyártással foglalkozó részlegénél, az Adtranznál volt vezérigazgató, ám ezt az üzletágat a német-amerikai autógyár időközben eladta a kanadai Bombardier-nak. Eckrodt 34 éve dolgozik a stuttgarti cégnél, és Jürgen Schrempp konszern-vezér bizalmasának számít.

A Mitsubishinél nem ez lesz az egyetlen változás: Kavaszoe Kacuhiko, a társaság 63 éves jelenlegi elnök-vezérigazgatója ugyanis távozni fog a most kötött egyezmény értelmében, és helyére Szonobe Takasi kerül majd november elsejétől. Az 59 éves Szonobe eddig az MMC nemzetközi tevékenységét irányította. (A leköszönő elnök ,,non-executive", vagyis nem végrehajtói minőségben továbbra is az igazgatótanács tagja marad.)
Ugyancsak változást jelent, hogy a Mitsubishi igazgatótanácsát 11 tagúra bővítik, és ezentúl a testülethez tartozik majd az ügyvezető igazgató, vagyis Eckrodt is, aki egyébként a fejlesztésért, a termelésért, a minőségbiztosításért, a beszerzésért, a marketingért és az eladásokért lesz felelős. (Azt már csak a gonoszkodók kérdezik, hogy ezek után mivel fog foglalkozni a cég japán vezetése...)

A DaimlerChyrsler kevesebbet fizet a Mitsubishi részvényeiért

A DaimlerChrysler ugyancsak pénteken jelentette be, hogy a 34 százalékos MMC-részesedés megszerzésére korábban kialkudott részvényenkénti 450 jenes vételárat 10 százalékkal, 405 jenre, azaz összesen 2,4 milliárd euróról (2,1 milliárd dollárról) 2,2 milliárd euróra (1,9 milliárd dollárra) csökkenti. A lépés oka, hogy a botrányba keveredett japán autógyár tőzsdei értéke jelentősen csökkent az utóbbi időben. Az ügylet lebonyolítására október végén kerül sor.

A Mitsubishi beleegyezett a stuttgarti konszern elővételi jogába, pontosabban abba, hogy három év elteltével részesedését korlátlanul növelheti a japán cégben. A DaimlerChrysler közleményében egyébként hangsúlyozza, hogy a német-amerikai mamutcég továbbra sem konszolidálja a japán gyártó eredményeit, vagyis a DaimlerChrysler mérlegében egyelőre nem szerepelnek majd az MMC adatai.

Jürgen Schrempp nyilatkozata a Mitsubishiről és a Volvóról

A DaimlerChrysler MMC-beli részesedésének néhány százalékkal való növelése nem jelentett volna komoly előrelépést - így nyilatkozott az esetleges tőkeemelési tervekről Jürgen Schrempp, a stuttgarti konszern vezére a Handelsblatt című német lapnak. ,,Jelenlegi 34 százalékunkkal olyan kisebbségi pakettünk van, amellyel minden döntésben vétójogot szereztünk a japán törvények szerint" - mondta Schrempp, hozzátéve: ,,éppen ezért sokkal fontosabb számunkra a Mitsubishi menedzsmentjének átalakítása, és az, hogy részesedésünket a jövőben korlátlanul emelhessük".

Schrempp megerősítette azt is, hogy a Volvo és a Mitsubishi között fennálló szerződéseket a DaimlerChrysler továbbra is tiszteletben tartja. A német topmenedzser megjegyzése azért érdemel figyelmet, mert a svéd Volvónak közös vállalata van a Mitsubishivel, amely tehergépjárműveket és buszokat gyárt.
A Financial Times értesülései szerint a Volvo 20 százalékos részesedést fog kapni abban az új cégben, amelyet jövőre hoznának létre, és amely a Mitsubishi haszongépjármű-üzletágából jönne létre. A Volvo azonban már elégedetlenségét fejezte ki amiatt, hogy a DaimlerChrysler 80 százalékosra emelné a részesedését a tehergépkocsikat és buszokat gyártó MMC-részlegben. A Volvo szava azért is fontos, mert a japán anyacégben, a Mitsubishi Motors Corporationben is rendelkezik 5 százalékos részesedéssel.

A Ford és a Renault után a DaimlerChrysler is lépett

Az MMC-nél történő változások valójában egy régóta megkezdett folyamat részei: európai és amerikai autógyártók már korábban is vásároltak részesedést különböző japán vállalatokban, és mind a Ford (a Mazdánál), mind pedig a Renault (a Nissannál) gyökeresen átalakította a cégirányítást. Úgy tűnik, most már a DaimlerChrysler is elhatározta a változtatást, hiszen a Mitsubishi piaci pozíciót fenyegette az egyre terebélyesedő minőségbiztosítási botrány.
A Financial Times szerint a legfontosabb változás a közeljövőben az operatív irányítás átvétele, a japánok háttérbe szorítása lesz az MMC-nél. A brit lap szerint a DaimlerChrysler pozícióit erősíti, hogy ha a japánok nem alkalmazkodnak az általa megszabott irányvonalhoz, bármikor kiszállhat egy olyan cégből, amely harminc éven át megtévesztette vásárlóit.

A Mitsubishi-botrány kronológiája (Forrás: Financial Times)

2000. március 28.
A DaimlerChrysler 2,04 milliárd dollárért 34 százalékos részesedést szerez a Mitsubishi Motors társaságban.

2000. április 26.
A Mitsubishi figyelmezteti befektetőit: csökkenni fog a nyeresége, és ezért átalakítási tervet jelent be.

2000. május 25.
A Mitsubishi bejelenti, hogy az erős verseny miatt 23,3 milliárd jenes (22 millió dolláros) éves veszteséget kénytelen elkönyvelni.

2000. június 26.
A Mitsubishi és DaimlerChrysler megerősíti kétmilliárd dollár értékű szövetségkötési megállapodásukat.

2000. július 28.
A DaimlerChrysler aggodalmát fejezi ki amiatt, hogy a Mitsubishi esetleg több mint félmillió autójának visszahívására kényszerülhet.

2000. augusztus 22.
Botrány a Mitsubishinél: 6,5 százalékkal esnek az MMC-részvények, miután az autógyártó beismeri, hogy harminc éven keresztül eltitkolta a gyártmányait érintő vásárlói panaszokat.

2000. augusztus 27.
A japán rendőrség házkutatást tart, és megszállja a Mitsubishi irodáit. A hatóságok bizonyítékokat keresnek arra, hogy a társaság valóban harminc éve eltitkolja-e a minőségi problémákat.

2000. augusztus 28.
Drámaian esnek az MMC-részvények a tőzsdén: a befektetők attól tartanak, távozik a cég elnöke.

2000. augusztus 31.
A Mitsubishi arra figyelmezteti befektetőit, hogy csökkenhet a nyeresége a gépjármű-visszahívások miatt, amelyek 620 ezer autóra vonatkoznak.

2000. szeptember 1.
A DaimlerChrysler új feltételeket akar az MMC-be való befektetéséért cserében, miután összeomlik a Mitsubishi Motors Corporation tőzsdei árfolyama..

2000. szeptember 4.
A DaimlerChrysler bejelenti: növelni kívánja részesedését a Mitsubishi Motors társaságban.

2000. szeptember 8.
Kavaszoe Kacuhiko lemond a Mitsubishi elnök-vezérigazgatói posztjáról, a DaimlerChyrsler elővételi jogot szerez az MMC összes részvényének megszerzésére.

Összeállította: Szegő Iván Miklós

 
  linkek:   
  A DaimlerChrysler
  A Mitsubishi Motors
  A Financial Times